Mikä näistä kolmesta??

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Bluestone
Pyörä: BMW R1200 GS

Mikä näistä kolmesta??

Viesti Kirjoittaja Bluestone »

Toistakymmentätuhatta kilsaa parina kesänä tuli funduron mittariin ja viime kesänä myös kaksi päällä joitain reissuja. Nyt olis tarkoitus päivittää pyörää sellaiseen joka menee samoja reittejä kuin funduro, mutta paremmin myös kaksin ja miel paremmalla jousituksella muuten, isompi. Siis retkeilymatkailusoratiepyörä olis hakusessa. Suopolkuja en aio ajella kun noita sorateitäkin riittää. Vertailtavia kohtia: huolto/huollettavuus/varaosat (itse tarkoitus tehdä mahd paljon), ajettavuus yksin ja kaksin, alustan toiminta, yleensä tekniikan kestävyys/luotettavuus, yleensä plussat ja miinukset.

Kaikki vaihtoehdot on 90 luvun lopulta ja ajomääriltään n 50 000 km +/- jotain, ja pyörämallit ovat (aakkosjärjestyksessä):

BMW R1100 GS
Honda XRV750
Triumph Tiger 900 (kaasari)

Laittakaas perusteltuja kommentteja mikä olis paras ja miksi :D

...jospa tuon Buickin sais kaupaksi niin sitten pyörää hankkimaan .. :D
virta
Pyörä: -
Viesti:

Re: Mikä näistä kolmesta??

Viesti Kirjoittaja virta »

Bemari on markkinoiden helppohuoltoisin pyörä. Vaan eipä noiden muidenkaan ylläpidossa taikatemppuja vaadita.

Honda kolmikosta selvästi soratie/maastokelpoisin. Vastaavasti ehkä hieman altavastaaja matka/2 päällä ajossa.

Honda ja 1200GS on ollu. Bemarin voisin toistekin ehkä hommata. Ei hondassakaan mitään vikaa. Se nyt vaan on markkinoiden ainut bokseribemariakin tylsempi kulkine ;)
- jani
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

"Siis retkeilymatkailusoratiepyörä olis hakusessa."

BMW R1100GS on juuri sellainen.
Ja sen lisäksi se on myös mainio kaupunkipyörä paikalliseen pyörittelyyn.
Ketterä ja näppärä vaikka ei uskoisi. Lyhyt ykkönen on mainio kaupungissa ja myös kivisillä pikkupoluilla.

Siitä alkaa tykkäämään aina enemmän mitä enemmän sillä ajaa. Itse olen ajanut omallani 130.000 km 7 vuodessa.
Vaikka missä.
Ja matka jatkuu. Vielä pitkään. Nyt on mittarissa 167.000 km.
Vaikka noin pitkään: 400.000 mailia mittarissa

Pekka
:shock: :shock: :shock:
vma

Viesti Kirjoittaja vma »

Itse olen noista Bemulla ja Hontulla molemmilla ajanut tasan viikon.
Itse ottaisin noista kahdesta Hontun.

Bemu tuntui kevyemmältä ja helpommalta lykkiä paikallaan. Hondassa (omasta mielestäni)parempia olivat jarrut, tukevampi runko, hallintalaitteet ja kaasuun vastaavuus (=herkkyys) ja teho. Jousituksesta en osaa sanoa juuta tai jaata. Molemmissa tuntui olevan noihin omiin ajoihin ihan riittävät jousitukset edessä ja takana.
Bemu arpoi hieman kaasua annettaessa, tuhisi ja puhisi. Fanaatikot kertovat tuon olevan luonnetta, minulle se oli huonoa poltto-aineen syöttöä/moottorin käytöstä.

Bemussa on keppiveto, Hontussa ketju. Kumpi parempi, siihen lienee jokaisella oma mielipide.

Molemmat moottorit kestänevät maailman tappiin oikealla huollolla.
Viuh
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Speed Triple:n 900:sella kolmipyttyisellä koneella omistaneena ei moni muu moottori ole samalla tavalla kolahtanut..
Tigeri ei välttämättä ole samaan tapaan ikiluotettava puksutin kuin kaksi muuta ja se sisältää muutaman "omituisuuden"
mutta ei välttämättä sekään ole huono vaihtoehto. Mielestäni lähimpänä moottoripyörää näistä kolmesta.

Kaikille kolmelle löytyy uskollista omistajaa ja nimeen vannojaa. Tuskin menet millään noista kovin pahasti metsään :roll:
Bluestone
Pyörä: BMW R1200 GS

Viesti Kirjoittaja Bluestone »

Kiitoksia hyvistä kommenteista, lisää saa laittaa kokemuksiaan...

..." Mielestäni lähimpänä moottoripyörää näistä kolmesta."...tarkoittaako tämä siis ns maantiepyörää???

Katsotaan miten tilanne kehittyy.. :D
kari.k
Pyörä: honda at, honda ta, jawa353.

Viesti Kirjoittaja kari.k »

xrv miehen on helppo sanoa näistä kolmesta, ilman muuta honda. huoleton ja helppo ajettava,niin pikitiellä kun sorallakin. myös upotus kaikkeen löysään käy kun itsestään :mrgreen:
150tkm mittarissa ja normihuolloilla pärjätty.
Ake59
Pyörä: Tigru 900

Viesti Kirjoittaja Ake59 »

Olen hankkinut juuri tuollaisen Tigru 900:n / 1998 vuosimallia ja olisin mielenkiinnosta kuullut myöskin sen hyvät että huonot puolet.
Oheinen kone on varustettu kaasareilla joten siihen voi jopa tälläinen tee-se-itse mieskin jotain tehdä. Toisin silti ne säädöt on kyllä parempi jättää ammattilaisille.

Pyörällä ajettu vain 34tkm joten ei paljoa ja huollot teetätetty...pitäsi olla iskussaan.

Miten voi olla BMW ja Honda paljon parempia?
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Kellään ei juurikaa ole kokemusta tuosta Tiikeristä. Eihän kukaan ole sanonut siittä oikein mitään.

Mutta jos ihan mutua ja vamia panis niin en ois ihan samaan kategoriaan luotettavuudesa laittamasa tuota Trumppaa kun esim. AT. Bemarista on niin vähä vasta kokemusta että sen luotettavuudesta ei osaa vielä sanoa mitään. Mittarissa muistaakseni 88tkm josta omia vasta 20tkm.
Paskapuhetta, mutta uskon.
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Jos hiukan offtopiikkia,niin laajentaisin 1150 gessun puolelle,tuosta 1100satasesta,parempi ulkonäkö, paukkua enemmän,kuusipykäläinen laatikko.
Enemmän tarjontaa.
Mutta itse en epäröisi yhtään kallistua Gessuun,kardaanin takia. :o
Se perämurikka tosin on se juttu,menee aika monesta vähillä maileilla.Omista,toisessa kesti 40 tuhatta,toisessa vähän enemmän.
Parhaita puolia on helppo huollettavuus.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Jarski61
Pyörä: k

Viesti Kirjoittaja Jarski61 »

(Se perämurikka tosin on se juttu,menee aika monesta vähillä maileilla.Omista,toisessa kesti 40 tuhatta,toisessa vähän enemmän.)

Täältäkin ääni Gessulle varsinkin 1150GS. Kakspäälläkin mainio peli.
Ja ihan julmetusti jo tuolla ajannu:)
Tuohon peräjuttuun niin harvoin kukaan jutustaa rattaista ja ketjuista paljonko niitä menee.Ja se helvatimmoinen rasvan kanssa puljaaminen niihin kettinkeihin. :lol:
Kartaanin puolesta ja isosti.
T Jarski
virta
Pyörä: -
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virta »

Yksi tulkinta on että bemarin perästä menee takapyöränlaakerit. Kestävät kyllä bemarissa moninkertaisen määrän kilometrejä vrt Hondan takapyörän laakerit. Jos maksavatkin pari ketaa enemmän ja ovat pari kertaa hankalammat vaihtaa.
- jani
Ari
Pyörä: Helkama

Viesti Kirjoittaja Ari »

Joko Jarski 200 th. on puhki ?

Itse aiheesta minulla kokemusta on 1100 GSsta 60 th.km, 1200 GSA:sta 70 th. ja AT:sta vajaat kymppitonni toistaiseksi. Hyviä pyöriä kaikki, Gessut parempia kaksi päällä matkailuun ja isoilla teillä, AT taas isomman etupyörän ja kapeamman rakenteen ansiosta pienemmillä poluilla.
Tehot gessuissa riittää paremmin moottoritiellä, AT:hen kaipaisi lisää potkua pitemmillä pätkillä, mutta ei silläkään jalkoihin jää Suomessa, eikä Euroopassakaan. Autobahnilla taas jää jalkoihin millä tahansa laitteella, jolla siellä olen ollut.
Luotettavia ovat olleet kaikki nämä, mutta remonttiakin on tehty. 11GS:ään vaihdettiin mun aikana perä pariin kertaan, vaihdelaatikko ja kytkin kertaalleen. 12 GSA:oli uusi, mutta takuun alaista remonttia siihenkin tehtiin. AT:lla olen ajellut vasta vähän, siitä ei mulla ole kokemusta.
Noita ketju vs perä vertailuja ei kannata liikaa miettiä. Ketjujen voitelu hoituu nykyään automaattisesti vaikka Scottoilerilla, ei siihenkään öljyä tarvitse lisätä, kuin kymppitonnin välein. Yleisimmät huollot ja korjaukset pystyy hyvinkin tekemään itse, AT:ssa venttiilien säätö vaatii vähän enemmän sorminäppäryyttä ja purkamista, kuin gessussa, mutta itse tehtävissä siihenkin.
Jarski61
Pyörä: k

Viesti Kirjoittaja Jarski61 »

Kaksisataakaksikymmentätuhatta noin:-) ja viikonlopulla varmaan lisää.
Gessussa nuo remontit on helppoja tehdä jos niitä ylipäänsä tulee:-)
T.Jarski
Ari
Pyörä: Helkama

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mullaki on nyt nastarenkaat AT:ssa. Vielä en ole kokeillut, mutta viikonloppuna yritän ehtiä roudaamaan pyörän peräkärryllä syrjäkylille, jotta pääsee kokeilemaan. Sen verran pitkät nastat, ettei huvita ajella suoraan tallilta pariakymmentä kilometriä paljasta asvalttia ennen kuin pääsee hiekkateille.
Otsikon aiheeseen liittyen vielä, että talviajoon lähden mieluummin AT:lla, kuin GSA:lla. Sen verran kevyempi ja matalampi peli, että pysyy helpommin tumpuissa. Ja toi 21" etupyörä on talvella parempi, kuin gessun 19".
Vastaa Viestiin