KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
drpepper74
Viestit: 260
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 12:27 am
Pyörä: KTM Adventure 990 -07
Paikkakunta: Hollola

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja drpepper74 »

Netistä löytyy obd-usb piuha, näky olevan n20€ hintasia.
Tohon kotarista tulevaan tuneecu piuhaan käy vaikka obd bt-palikka jolla saa ne synkat säädettyä. Bt-palikalla ei saa karttoja vaihdettua mutta arvot näkee kyllä.
mikään ei ole niin varmaa kuin, epävarma
Exät, Yamaha 125 dt -78, Kawasaki 125 kmx -87, Yamaha fj1200 -89, Honda blackbird 1100 -01,
KTM 300 exc -05, KTM 950 SM -05, KTM 990 Adventure -06, KTM 690 R -15, KTM 500 exc -15
Banned
Viestit: 113
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 3:46 pm
Pyörä: KTM 990 Adv
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Banned »

Piuha löytyi ja faceryhmän kautta. Tänään kävin kolme tuntia (sis. munkkikahvit) pääosin sorateitä tykittämässä. Tuli samalla testattua hiekkamonttuja ja ihan oikeaa enskapätkääkin. On se vaan hieno laite! :)
Peltsi
Viestit: 2820
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Onpa tää vajonnu.

Koitetaampa pistää tänne kyssäriä kun Fabo toumii niin kehnosti.

No vaihdoin 990s keulaöljyjä. Tousen putken kun sain valmiiksi ja kiersin korkin kiinni niin esijännitys ei kääntyny ollenkaan. Korkki uudelleen auki ja koitin ottaa korkin irri varresta. Eli lista jousen päälle ja korkista pyörittelyä. Eikä lähteny irti toisistaan.

Mitä lie tein väärin. Korkille on se avein mikä niillä tapeilla ottaa jorkkiin kiinni ja sitä mielestäni käytinki.

No korkki näyttää tuommoselle nyt. Onko tuossa nyt pyöriny se esijånnitys osa ulos asentoon. Mitenhän mää tästä edistyn.
20220410_202111.jpg
Paskapuhetta, mutta uskon.
Peltsi
Viestit: 2820
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Joo. 22mm on tuo lista kun menee tuohon jousen päälle. Tosiaan joutuu vähä hiomaan että mahtuu. Noin tein ja osat ei irronnu toisistaan. Aikansa pyöri ja tulos on tuosa.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
smppa
Viestit: 282
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja smppa »

Kyseistä keulaa tuntematta kuulostaa aika isolle tuo 22 millinen. Jos nyt tulkitsen oikein lista=kiintoavain?
Yleisesti jousta pitää painaa hieman kokoon, jotta korkin ja jousen välistä saa kiintoavaimen iskarin varteen.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Oletan ettei 990 ja 950 ole juurikaan eroa, niin olisiko tuosta mitään apua:
http://www.dirtyadv.com/ktm-950-adventu ... placement/
https://www.advrider.com/f/threads/i-ne ... il.910874/

Jos kiristit tai löysäsit tiukassa olleen korkin siitä esijännityksen säätönupista (mitä ei siis suositella vaikka moni niin tekeekin), niin on mahdollista, että sait sen vain tiukasti jumiin, jolloin pitää vain saada se löysättyä (=> eli todennäköisesti joudut nyt hankimaan / lainaamaan / askartelemaan tämän (tai vastaavan) jostain jos sitä ei ollut avaamiseen käytettävissä: https://www.motionpro.com/product/08-0290)
Mika TA-91
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Ja vielä lisäyksenä, tälläinen avoin malli on parempi, koska tuolla yllä mainitsemallani umpinaisella et pysty sitä esijännityksen mutterikantaa löystyttämään: https://www.orientexpress.com/p-19863-k ... tools.aspx
Mika TA-91
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Peltsi kirjoitti: Su Huhti 10, 2022 10:46 pm Mitä lie tein väärin. Korkille on se avein mikä niillä tapeilla ottaa jorkkiin kiinni ja sitä mielestäni käytinki.
Ja sitten edellä kirjoittamani olikin turhaa, kun ilmeisesti olit käyttänyt oikeaa työkalua....
Mika TA-91
Peltsi
Viestit: 2820
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Pitää tänään koittaa ensin saada tuo esijånnitys sisään. Ja koittaa sitten saada se korkki irti.

En kyllä muista että oisin siitä mutterikannasta pitäny kiinni sillonku kiristin/aukasin korkkia. On se silti mahdollista.
Paskapuhetta, mutta uskon.
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Eikös silloin kun korkkia irroitetaan varresta eli pidät sillä 22mm avaimella..silloin avataan tuosta esijännityksen mutterista oliko se nyt 24 vai 27.
Silloin kun irroitetaan putkesta nii hakas avaimella.
Jotta ei tulis nyt väärinpäin esijännitystä väännettyä ni toisesta putkesta katsoo mallia onko täysin auki vai kiinni.
En tiedä oliko tästä apua..itse olen monesti avannut tuosta esijännityksen mutterista korkin ei ole pahasti tarttunut ja kohtuudella kyllä kiinni pysyy,taitaa kolmio vähän puristaa.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Peltsi
Viestit: 2820
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Eikai nyt voi olla tarkotuksen mukaista että esijånnityksen mutterikantaa käytetään mihinkään muuhun kun esijånnityksen säätöön.

Kun säädön käänyää vastapäivään kokonaan kiinni niin tuota kuvassa näkyvää osaa ei ole esillä ollenkaan. Eli esijännitys on nolla. Tuo pitänee siis saada sisään takasi. Työ haittaa. Kohta vois mennä särkeen lisää.
Paskapuhetta, mutta uskon.
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Joo saattoi ajatus kääntyä väärinpäin ku ei nyt muutamaan vuoteen käsissä ollut,vaihtunut pyörät nii tiheään suhteessa ajomäärään ettei ole tullut auottua. Jossai vaiheessa enemmänkin,eipä nuo ikinä ole nii juntturaan jäänyt etteikö olisi säätö liikkunut.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Banned
Viestit: 113
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 3:46 pm
Pyörä: KTM 990 Adv
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Banned »

Poistin lambdat ja johan loppui tökkivä kyyti. Ennen arpoi 3-4 tonnin välillä seoksia laihalle, nyt kulkee tasaisesti. Kylillä oli ennen hiton ärsyttävä nytkytellä menemään. Akran kartta käytössä ja TuneEculla täppä pois. Anturit poistin ihan fyysisestikin. Aijai, jopas on mukava ajella, samalla tuli avattua kausikin 8)
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Juice »

Pyöräkuumetta 39.2 astetta ja tuntuu pahenevan.

LC8 koneisia vehkeitä nyt tutkaillut ostohousut jalassa, muutama kandidaatti soiteltu läpi. Mutta.

-Onko vesipumpulle tehty mitään? Vastaus; no ei ole, toimii kyllä
-Onko venttiilit milloin säädetty/tarkastettu viimeksi? Vastaus; Enpä osaa sanoa, joskus varmaan? Ei minun aikana. Ei tässä huoltovihkossa ole kyllä merkintöjä kuin öljynvaihdoista. Voidaan kyllä mitata tossa lähikorjaamolla puristuspaineet, niistähän näkee onko venttiilit kunnossa :? Joo katellaan...

Kilometrejä laitteissa ollut väliltä 40-60tkm. Eli jo kovaa kyytiä olisi pitänyt tarkastaa moneen kertaan. Meinaa lykätä hylkimisreaktion kun pitäisi heti olla viemässä ktm-huoltoon ennenkuin uskaltaisi ajaa metriäkään. Sen verran olen tutkinut netistä tuota säätöoperaatiota että en aio käsiäni sen suhteen liata. Ymmärrän toki filosofian että korjataan sitten kun joku on rikki, mutta itse edustan sitä toista koulukuntaa; huolletaan ja pidetään kunnossa ennakoiden eikä ruuvata 100km päässä kotoa kuusen alla.

Ehkä sittenkin joku tylsä japanilainen kuten tähänkin asti :oops:
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Stefa74
Viestit: 170
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

Oon kans tuota jälkimmäistä koulukuntaa - huolletaan ennakoiden niin ei olisi niitä ongelmia sitten tienpäällä. Venavälysten tarkastus ei kyllä hommana ole iso, joten ihmetellä täytyy jos niitä ei tarkasteta aika ajoin. Mulla ei ole ollut vielä säätötarvetta (93tkm) mutta on niitä välyksiä tarkastettu joka talvi. Alkuperäisellä vesipumpulla vielä mennään - ei kadota nesteitä.
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Vastaa Viestiin