KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja juhap »

Stefa74 kirjoitti: To Huhti 28, 2022 3:48 pm Oon kans tuota jälkimmäistä koulukuntaa - huolletaan ennakoiden niin ei olisi niitä ongelmia sitten tienpäällä. Venavälysten tarkastus ei kyllä hommana ole iso, joten ihmetellä täytyy jos niitä ei tarkasteta aika ajoin. Mulla ei ole ollut vielä säätötarvetta (93tkm) mutta on niitä välyksiä tarkastettu joka talvi. Alkuperäisellä vesipumpulla vielä mennään - ei kadota nesteitä.
Vaihdoin omaan superiin vesipumpun tuossa kuukausi sitten, eikä se hommana ole kyllä niin iso kuin luulis. Eniten vaivaa aiheutti hemmetinmoinen käry keittiössä, kun lämmitin uunissa sitä kytkinkoppaa. Muuten kyllä todella helppo nakki. Vaihdoin vaikka ei ollut ongelmia.
Banned
Viestit: 113
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 3:46 pm
Pyörä: KTM 990 Adv
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Banned »

Noissa vesipumpuissa taisi olla jokin vuosimalliraja. Uudemmissa kestää pidempään.
Omassa oli 54 tkm kohdalla 3 pakoventtiiliä 0,05 alle alarajan. Sitä ennen ei oltu säädetty yhtään venttiiliä.
Peltsi
Viestit: 2820
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Eihän nitä hirviästi tarvi säätää. Mutta tarkastus ja merkintä siitä lienee olennaista.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Juice »

Peltsi kirjoitti: Pe Huhti 29, 2022 10:20 am Mutta tarkastus ja merkintä siitä lienee olennaista.
Näillä on ollut ja on hyvin monenlaista omistajaa, mutta aina laittaa epäilemään että jos noinkin oleellinen asia jätetään tekemättä sen vuoksi ettei osata / viitsitä / katsota oleelliseksi, mahtaako muukin pyörän ylläpito olla vähän sinnepäin? Kunhan vain rapa lentää kun kaasua kääntää :|

Tämä on kyllä 950 mutta mahtaako olla jonkun foorumilaisen entinen;

https://www.nettimoto.com/ktm/950/2785243

Ja vanhakin ilmo löytyy vielä;

https://www.nettimoto.com/ktm/950/2679355
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
jarkar
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 9:57 pm

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Peltsi kirjoitti: Pe Huhti 29, 2022 10:20 am Eihän nitä hirviästi tarvi säätää. Mutta tarkastus ja merkintä siitä lienee olennaista.
Olen samaa mieltä, kyllä jos tätä ja muita foorumeita seuraa, niin ei sitä tohdi osaa mitään konetta.
Tässäkin saa sen kuvan että pyörä pitäisi purkaa atomeiksi joka talvi, että tohtii lähteä pihasta kauemmaksi
koneita ja ajoneuvoja on myyty paljon enemmän kuin foorumeilla on keskustelijoita.
Vähemmän keskustellaan kuinka hyvin kone on pelannut.
Tuntuu oudolta jos 990:stä pitää joka vuosi säätää venttiilit ja jokatoinen vuosi vaihtaa vesipumppu vaikkei vuoda.
Rupeaa vaikuttamaan melkein kun HD.
Banned
Viestit: 113
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 3:46 pm
Pyörä: KTM 990 Adv
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Banned »

Tarkastusväli 15 tkm. Meikäläisen ajoilla 5 vuoden välein :D
Peltsi
Viestit: 2820
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mää oon pitä melkolailla kiinni siittä 15tkm välistä. Kahdesti säätäny. Ikävä homma se on eikä hyvin sovellu hermoilleni, mutta ihan tehtävissä kun ei siitö raaski maksaakkaan kellekkään.

Vesipummpu vissiin on alkup. 77tkm mittarissa. Kaikki recallit tehty, vaikkakaan en tiedä mitä tähän on ollu. Kysyin vasta marmorilta noista.
Paskapuhetta, mutta uskon.
jarkar
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 9:57 pm

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Kolmen kympin huollossa venttiileissä ei ollut säätämistä. Vesipumpun käskin tarkastaa, oli kuulemma hyvä
(en tiedä tarkastiko?) nyt vähän yli 50tkm, täytyy tänä vuonna tettää suurempi huolto.venttiilit tarkastaa.
Pehmoinen ääni ainakin on. Ei ainakaan naputa.Pakkasnesteet yleensä suosittelee vaihtaa jokatoinen vuosi
monessa koneessa, varmaan auttaisi näissä vehkeissa eikös se akseli hapetu vai tiivistkö siinä antaa periksi.
skuikka
Viestit: 2210
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Vanhemmissa kuluu vesipumpun akseliin ura stefan huulen kohdalle. Veden seassa pyörivä valuhiekka saattaa olla osasyy mutta niitä pehmeitä akseleita ei ole myyty yli kymmeneen vuoteen.
Minulla on satakunta tonnia omaa kokemusta LC8:ista ja kaveripiirin pyörien kanssa olen aika paljon pulannut myös. Kaksi hajonnutta on osunut kohdalle, lootasta jonkun rattaan hampaita irti. Toinen oli oma ja vaurion syy oli surkeiden sattumien sarjaa kun askista löytyi syvässä hangessa välivapaa ja sitten vaihde lopsahti päälle koneen huutaessa rajarilla. Toisen syy on mysteeri. Oman vanhan koneen ohivuodot mittasin kun vaihdoin 990:iin jossain vähän ennen sataa tonnia 6% toisessa ja 7% toisessa pytyssä.
En kauheasti osaa koneen kuntoa stressata tuollaista ostaessa. Jos kuulostaa normaalilta ja kaikki vaihteet löytyy, tuskin siinä mitään ihmeellistä on. Toki itse tarkastan oleelliset ennen käyttöönottoa.
Iskareita porukka huoltaa valitettavan harvoin, jos maastossa on ajeltu enemmän eikä keppejä ole huolettu ja kilsat pyörii jossain 70t luokassa, voi odottaa aika Hondamaista alustaa, eikä siitä välttämättä saa huoltamallakaan niin hyvää kuin mitä nuo on kun on edes 20 välein huollettu.
jarkar
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 9:57 pm

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Joo noita iskareista huoltoa omasta pyörässä en ole vielä ajatellut ,90% ajot on rauhallista päälystettyjä teitä,
(emäntä kyydissä).Tietysti jos rymyää hiekkakuopilla ja metsä junnuilla on ja kaasu on/off on huollon tarve aivan eri.
skuikka
Viestit: 2210
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja skuikka »

En tuputa mutta kannustaisin. Yhden katupyörän takaiskarin tein joku vuosi sitten, vähän päälle 50t ajettu huoltamatta. Oli putki jo aika kulunut. Sai siitä välttävän vielä. Öljy ohenee käytössä, männänrenkaiden pinnoite kuluu ja se on normaalia. Mutta sitten kun renkaista alkaa olla pinnoite kulunut ja ne ohenneen öljyn voitelemana nojailee iskariputkeen, alkaa kuluvien osien hinta nousta.
Moni ajelee noita siihen saakka kunnes alkaa öljyä tulla ulos ja se on toki sallittua. Halpisalustaisissa melkein se ja sama. Mutta näissä 950/990 Adveissa esim tuo takaiskari on varmaan parasta mitä seikkailumopoihin rahalla saa, siksi tässä vähän paasaan.
Omassa Superissa on Adven iskari ja se kun on lähes pelkässä maastokäytössä, huollan kaksi kertaa vuodessa. Oheisessa videossa havainnollistus miten öljy muuttuu sinä aikana. Katukäytössä toki paljon hitaammin mutta samaa hommaa se tekee.
https://www.youtube.com/watch?v=T_9MsqXbAKY
Avatar
TomppaV
Viestit: 730
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Lc8:n maine on huonompi kuin mitä todellisuus on. Venasäätöremontitkin menee monesti pelkällä tarkistuksella. Ja kaikki moottorit vaatii ajoittaisen tarkistuksen.
Säätötarvetta voi tosin tulla jos on asennettu öljyttävä tarvike vapaavirtaus-suodin ja airboxi idiootin varmalla paperisuotimella on poistettu(950/990). Tarvikesuodin kun tarvitsee pesun ja öljyämisen kohtuu usein, se tuppaa välillä jäädä tekemättä, sitten pääsee hiekkapöly venoja hiomaan.
Huollettuna, öljyttynä vapari tietty toimii ok, jos myös muut säädöt on koneessa tätä varten tehty.

Vesipumppuremppa pitää vanhempiin malleihin jossain vaiheessa tehdä, mutta päivitetyllä osalla tehtynä siihen tuskin tarvitsee koskaan palata, ja ei ole iso työ.

Niinkuin Skuikka jo kirjoittikin, alusta kannattaa ehdottomasti huoltaa tai huollattaa, takaiskarin huolto ei kotikonstein oikeen onnistu. Huoltamatta alustasta kuluu/ hajoaa osia käyttökelvottomaksi, ja se on sääli. Puhumattakaan siitä kuinka upea on toimivalla alustalla varustetulla mopolla ajaa, myös kaksi päällä ;).
Alusta on kuitenkin kotareissa SE juttu!

Kaikille kotari ei ehkä sovi, se on karkeakäytöksinen, äkkinäinen, räyhä. Bensaakin syö, kolisee ja säksättää, kierrelukitettakin joutuu käyttämään. Säädettävää ja optimointia löytyy kaasareista tai vastaavasti ruiskumallessa ecusta, alustakin säätyy joka ulottuvuudessa, eli ruuvattavaa löytyy jos se kiiinnostaa. Huoltaa pitäs tietty mieluummin itse. Ennakkoon ei tarvitse huoltohommia osata, ne oppii sitä mukaa kun on tarve.

Ekana pyöränä 950/990 on huono, kannattaa ostella muita merkkejä ja malleja ensin, että osaa sitten vertailla :)

Nämä ajatukset nyt vain ihan mun omia, näistä voi olla niiin montaa "oikeaa" mieltä.
Taas lähti mopo käsistä
Stefa74
Viestit: 170
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

Iskareiden huoltovälinä mulla on ollu 25-30tkm (joka toinen talvi) , ja kyllä joka kerta on ollut öljy jo vaihtokunnossa.
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Avatar
PAH
Viestit: 924
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja PAH »

Mitä teillä iskareiden huolto sisältää? Onko se pelkkä öljyjen vaihto vai iskareiden purkaminen ihan atomeiksi tai jotain siltä väliltä?
Etuiskareihin öljynvaihto sujuu varmaan useimmalta mutta miten takaiskari huolletaan itse?
Liikkeessä jos huollon joutuu tekemään niin on aika arvokasta, 701:sen iskareiden täysi huolto oli vähän vaille 400 EUR.
Heikki
Stefa74
Viestit: 170
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

Minä oon 3 kertaa ite vaihtanu etupumppuihin öljyt ja sit kerran on laitatettu pajalla jossa uusittiin ns kuluvat tilipehöörit. Takaiskari aina pajalla kö sille pysty mitään oikein tekemään.
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Vastaa Viestiin