Aika usein ton putken pään ulkoreuna on aika terävä ja siten potentiaalinen uhka asennusvaiheessa tiivisteille. Olisko mitään haittaa jos kulmasta viistäisi terävimmän särmän varovasti vaikka 400 hiomapaperilla?Ludwig kirjoitti:-
6. putsausta, ja sitten kasaamaan.
sähköteippiä putken päähän, ettei uusi pölysuoja ja stefa asentaessa mene rikki. laitoin myös uudet metalliosat sarjasta.
KTM 990 adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: etuiskunvaimentimien tiivisteiden ja öljyn vaihto
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: KTM 990 adventure
Olen tavannut vetäistä kierroksen ohutta teippiä sen särmän päälle ja vetää stefan siitä yli, öljyttynä tietty.
- Ludwig
- Viestit: 443
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
- Pyörä: KTM 990 adve -08
- Paikkakunta: Finnmark
iskarin tiivisteen asennus putkeen
teippiä siis kierretään noin 5 cm leveä suojus koko päädyn päälle, koska siinä on vielä se leveä teräväreunainen ura sille leveälle 'lukkorenkaalle'.
en suosittele hiomaan mitään särmiä, siihen ei ole tarvetta. varsinkin tuon uran on syytä olla kunnossa, että 'lukkorengas' pysyy paikallaan ja tuo tiivisteen ja muut osat ulos, kun puoliskot nypätään irti toisistaan.
---
(editoin eli lisäsin tämän postin myös tuonne aiempaan varsinaiseen selostukseeni...)
en suosittele hiomaan mitään särmiä, siihen ei ole tarvetta. varsinkin tuon uran on syytä olla kunnossa, että 'lukkorengas' pysyy paikallaan ja tuo tiivisteen ja muut osat ulos, kun puoliskot nypätään irti toisistaan.
---
(editoin eli lisäsin tämän postin myös tuonne aiempaan varsinaiseen selostukseeni...)
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
- Ludwig
- Viestit: 443
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
- Pyörä: KTM 990 adve -08
- Paikkakunta: Finnmark
etuiskunvaimentimien tiivisteiden ja öljyn vaihto, tulpan av
Juu, kyllä tämä sujuu!MarkoV kirjoitti:Onnistumisen iloa havaittavissa
Biltemasta löytyy alle kympillä siihen yläpäähän oikea avain. En olisi alkanut itse hitsaamalla tekemään jos tuon olisin aiemmin tiennyt.
Marko
se mun avain on 2 latan pätkää, 4 reikää ja 3 ruuvia, nopeempi tehdä kuin käydä kaupassa ;
sellainen varsinainen avain on tietysti oivallinen, kun sillä saa tulpan momenttiin (25 Nm?), mutta tuossa WP:n manussa näkyi myös tuollainen V-kalu olevan.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Re: Vs: KTM 990 adventure
Säädettävä rälläkän teränkiristin on mulla ollut tuossa käytössä.Ludwig kirjoitti:Juu, kyllä tämä sujuu!MarkoV kirjoitti:Onnistumisen iloa havaittavissa
Biltemasta löytyy alle kympillä siihen yläpäähän oikea avain. En olisi alkanut itse hitsaamalla tekemään jos tuon olisin aiemmin tiennyt.
Marko
se mun avain on 2 latan pätkää, 4 reikää ja 3 ruuvia, nopeempi tehdä kuin käydä kaupassa ;
sellainen varsinainen avain on tietysti oivallinen, kun sillä saa tulpan momenttiin (25 Nm?), mutta tuossa WP:n manussa näkyi myös tuollainen V-kalu olevan.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
- tertsu
- Viestit: 2857
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
- Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM 990 adventure
Etuiskarin korkin saa auki myös esijännitysmutterista, eli pyörittää sitä vaan vastapäivään että on täysin auki ja sitten vaan lisää niin johan korkki aukeaa. Sama toimii myös kiinni laitettaessa. Ensin tietysti yläkolmion puristusruuvit auki.
Kura lentää...
- Ludwig
- Viestit: 443
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
- Pyörä: KTM 990 adve -08
- Paikkakunta: Finnmark
Re: KTM 990 adventure
tämä kävi myös mulla mielessä, mutten arvannut kuitenkaan alkaa siitä vääntämään, kun pelkäsin että sen kierteet ei ehkä kestä, enkä halunnut riskeerata.tertsu kirjoitti:Etuiskarin korkin saa auki myös esijännitysmutterista, eli pyörittää sitä vaan vastapäivään että on täysin auki ja sitten vaan lisää niin johan korkki aukeaa. Sama toimii myös kiinni laitettaessa. Ensin tietysti yläkolmion puristusruuvit auki.
(sisäpuolelta kun katsoo, kierteet on aika hienot.)
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Re: KTM 990 adventure
Joo, näin, ja kootessa "kiristys" pelkällä kouraotteella riittää, ilman työkaluja.tertsu kirjoitti:esijännitysmutterista, .
- Ludwig
- Viestit: 443
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
- Pyörä: KTM 990 adve -08
- Paikkakunta: Finnmark
KTM 990 adventure, bensansuotimen vaihto
vaihdoinpa bensansuotimenkin, kun tankki oli irti, ja uudet tuli Kreikasta (23 €) ITG pohjalevyn kanssa.
hommasta on parikin hyvää kuvasarjaa ADV-riderillä, ja kun vertailin kuviin uutta suodinta ja varalle ostamaani pumppua (myös Kreikasta, 40 €) sain ajatuksesta sen verran kiinni että ilkesin kokeilla.
mitään ongelmaa ei bensan kanssa ole ollut, mutta ikäänkuin varmuuden vuoksi, ja näillä kilometreillä, siis ettei lopu matka korvessa ainakaan tämän takia.
ja voi hyvä sylvi, hommahan on siis niin helppo!
tankki tyhjäksi kanisteriin (letkun pätkä bensahanaan ja lorottamaan), tankki pehmustepyyhkeen päälle lattialle kyljelleen, pumpun kiinnitysruuvit pois ja pumppu nitkuttaen irti. O-rengas murjoontui, mutta paketissa tuli uusi (2 suodinta + o-rengas).
ihmettelen kyllä miksi se rispaantui, kun tankissa oleva reikä on ihan suoraseinäinen (?)
no, pumppu suuntaisruuvipuristimeen pöytään, päässä oleva valkoinen muovikotelo irti metallinipsuistaan, ja auki; päästä katsoen näkyy 2 pikkuruuvarin kokoista rakoa, joista kevyesti vääntämällä saa puoliskot alkuun (niitä sivussa näkyviä muovinipsuja on turha painella ja ropeloida), ja nitkuttamalla loput, o-rengas pistää vähän hanttiin. bensaa voi tulla vähän käsille, joku vati on hyvä olla alla.
sisältä löytyi hyvin ruskea paperisuodin. siitä o-rengas talteen, uusi suodin paikallleen ja naps kiinni.
sähköjohdot pumpun päästä irti (+ ja -, maa ruuvilla);
pumpun kiinnikeruuvit 2kpl auki, ja 2 peltipidikettä pois.
pumppu pois, sen alapäästä löytyy toinen suodin, se vetämällä pois, ja uusi tilalle, paina kunnolla pohjaan, aika tiukka.
o-rengas vaihtoon rungon ympäriltä (se iso rispaantunut), pumppu, pellit, ruuvit ja johdot takas, muoviosa takas (puristin siirtopihdeillä kevyesti ne metallinipsut perille kun eivät ittellään napsahtaneet kunnolla paikoilleen pohjaan asti), ja koko komeus o-rengasrasvan kanssa tankkiin, ruuveilla vuorotahtiin vähitellen kiristäen (oli muuten aika tiukka).
pari kuvaa, asia kuvan nimessä:
---
suotimet ja pumppu, jos kiinnostaa:
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=874262 (hinta noussut, 27€)
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=850343
eräs asennus:
http://www.advrider.com/forums/showpost ... count=7965
hommasta on parikin hyvää kuvasarjaa ADV-riderillä, ja kun vertailin kuviin uutta suodinta ja varalle ostamaani pumppua (myös Kreikasta, 40 €) sain ajatuksesta sen verran kiinni että ilkesin kokeilla.
mitään ongelmaa ei bensan kanssa ole ollut, mutta ikäänkuin varmuuden vuoksi, ja näillä kilometreillä, siis ettei lopu matka korvessa ainakaan tämän takia.
ja voi hyvä sylvi, hommahan on siis niin helppo!
tankki tyhjäksi kanisteriin (letkun pätkä bensahanaan ja lorottamaan), tankki pehmustepyyhkeen päälle lattialle kyljelleen, pumpun kiinnitysruuvit pois ja pumppu nitkuttaen irti. O-rengas murjoontui, mutta paketissa tuli uusi (2 suodinta + o-rengas).
ihmettelen kyllä miksi se rispaantui, kun tankissa oleva reikä on ihan suoraseinäinen (?)
no, pumppu suuntaisruuvipuristimeen pöytään, päässä oleva valkoinen muovikotelo irti metallinipsuistaan, ja auki; päästä katsoen näkyy 2 pikkuruuvarin kokoista rakoa, joista kevyesti vääntämällä saa puoliskot alkuun (niitä sivussa näkyviä muovinipsuja on turha painella ja ropeloida), ja nitkuttamalla loput, o-rengas pistää vähän hanttiin. bensaa voi tulla vähän käsille, joku vati on hyvä olla alla.
sisältä löytyi hyvin ruskea paperisuodin. siitä o-rengas talteen, uusi suodin paikallleen ja naps kiinni.
sähköjohdot pumpun päästä irti (+ ja -, maa ruuvilla);
pumpun kiinnikeruuvit 2kpl auki, ja 2 peltipidikettä pois.
pumppu pois, sen alapäästä löytyy toinen suodin, se vetämällä pois, ja uusi tilalle, paina kunnolla pohjaan, aika tiukka.
o-rengas vaihtoon rungon ympäriltä (se iso rispaantunut), pumppu, pellit, ruuvit ja johdot takas, muoviosa takas (puristin siirtopihdeillä kevyesti ne metallinipsut perille kun eivät ittellään napsahtaneet kunnolla paikoilleen pohjaan asti), ja koko komeus o-rengasrasvan kanssa tankkiin, ruuveilla vuorotahtiin vähitellen kiristäen (oli muuten aika tiukka).
pari kuvaa, asia kuvan nimessä:
---
suotimet ja pumppu, jos kiinnostaa:
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=874262 (hinta noussut, 27€)
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=850343
eräs asennus:
http://www.advrider.com/forums/showpost ... count=7965
Viimeksi muokannut Ludwig, Pe Maalis 14, 2014 8:39 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
- Tohtori_650
- Viestit: 959
- Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
- Pyörä: Ktm Adventure 950
- Paikkakunta: Muurame
Re: KTM 990 adventure
Meikäläisellä meinas parin vuoden takainen euroopan reissu topata Dolomiiteille bensansudattimen tukkeutumiseen. Varaosaa ei luonnollisesti löytynyt mistään siihen hätään
Piti vaan purkaa ja yrittää putsata vanhoja brakecleanerilla...
Piti vaan purkaa ja yrittää putsata vanhoja brakecleanerilla...
Tuomas
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
- Ludwig
- Viestit: 443
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
- Pyörä: KTM 990 adve -08
- Paikkakunta: Finnmark
Re: KTM 990 adventure
varaosat on siis hyvä olla matkassa, työhän onnistuu vaikka tundralla...
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
- Tohtori_650
- Viestit: 959
- Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
- Pyörä: Ktm Adventure 950
- Paikkakunta: Muurame
Re: KTM 990 adventure
Jep, tai Italialaisella leirintäalueella
Tuomas
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 9:34 pm
- Pyörä: KTM Adventure 990
- Paikkakunta: Baltimore
Re: KTM 990 adventure
On kyllä aika saastaisen näköiset suodattimet olleet. Minullakin sutisatsi odottaa edelleen vaihtajaansa tuossa pöydällä...
--Sent from my computer using a keyboard
Re: KTM 990 adventure
Kun tilaatte tuon Kreikkalaisen kitin niin kattokaa heti että tuo paperisuodatin on vain yhdellä reijällä. Mulla tuli eka kitti semmosella missä oli reijät molemmin puolin. Sain ilmaseks toisen kitin joten takuu pelas hyvin mutta hiukan harmitti kun tankki sitten levällään extra viikon.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
- Tohtori_650
- Viestit: 959
- Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
- Pyörä: Ktm Adventure 950
- Paikkakunta: Muurame
Re: KTM 990 adventure
Kumpi on uusi
Tuomas
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-