Sporttinen matkaenduro hakusessa...
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Sporttinen matkaenduro hakusessa...
Kyllä tuohon sun kriteereihin menee ainakin yks menopeli, eli WR450, isoveli 250:lle. Se on painossa lk. XR400, selvästi pidemmät huoltovälit kuin kisaenskoissa (maastoajossakin), eikä tuo 50cc oo mitään vana ruiskun ja sytkän ohjelma sen ratkasee millanen laite on käytökseltään. Käytetyistä sit kallistusin ehdottomasti DR-Z:aan.
En nyt ihan tiiä mitä toi ATC tarkotti, mut 450 Shercoa kai sitten? Olishan se lempee 450, kestävä ainakin ja assulla varsin bensapihikin, mutta fakta on että vakiona siihen ei voi (paitsi jos haluaa jonkun stefan kautta öljyt pihalle) yli 1,3l öljyä täyttää ja öljynjäähdyttimen asennus -> 1.7-1.8l vaatii pientä lohkojen porailuakin - tästä syystä omassanikaan cooleria ei vielä ole, joskin tilattua sentään, viimein, tuli. 1,3l = en lähtis 1000km vetään öljyillä. Ja kyl tää sama koskee Husabergejäkin. Toki valmiissa enskassa on aina se siirtymävaihdekin, mutta ne huoltovälit on semmosia että WR tai DR-Z viiteen öljynvaihtoon vaihdat jo kisaenskaan männänkin. Vielä jos asustelet jossain missä varaosien saatavuuskin on sitä sun tätä niin kisaenska vähänkään reissailuun on ihan nou nou. XR400 on mun mielestä myös oivallinen peli, mutta startillahan sitä ei ole.
En nyt ihan tiiä mitä toi ATC tarkotti, mut 450 Shercoa kai sitten? Olishan se lempee 450, kestävä ainakin ja assulla varsin bensapihikin, mutta fakta on että vakiona siihen ei voi (paitsi jos haluaa jonkun stefan kautta öljyt pihalle) yli 1,3l öljyä täyttää ja öljynjäähdyttimen asennus -> 1.7-1.8l vaatii pientä lohkojen porailuakin - tästä syystä omassanikaan cooleria ei vielä ole, joskin tilattua sentään, viimein, tuli. 1,3l = en lähtis 1000km vetään öljyillä. Ja kyl tää sama koskee Husabergejäkin. Toki valmiissa enskassa on aina se siirtymävaihdekin, mutta ne huoltovälit on semmosia että WR tai DR-Z viiteen öljynvaihtoon vaihdat jo kisaenskaan männänkin. Vielä jos asustelet jossain missä varaosien saatavuuskin on sitä sun tätä niin kisaenska vähänkään reissailuun on ihan nou nou. XR400 on mun mielestä myös oivallinen peli, mutta startillahan sitä ei ole.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
- Pyörä: Honda CR-F 450R
Re: Sporttinen matkaenduro hakusessa...
Katsoin speksit läpi ja vaikuttaa kyllä varsin potentiaaliselta. Yhdellä aussilla isommasta ajoporukassa on tuollainen, tosin jo jokusen vuoden vanha ja hyvinhän hän on sillä porukan mukana pysynyt (on toki ihan oikeasta ajajastakin kyse...). Itse en ole pyörää edes testannut, mutta pitänee sekin tehdä ennen kuin mitään päätöksiä tekee. Kuivapaino on kyllä aika kova, 126kg ja ainakin tankki menisi pakosta uusiksi, kun se vetää vain 7.2 litraa. Onko sulla tietoa tarkemmin noista huoltoväleistä ja tarpeista noin muuten, en pikaisella etsimisellä löytänyt tuolta Yammun sivuilta ainakaan? Tuo WR250 näyttää kulkevan kirjaimella R ja tämä WR450 puolestaan F loppuisena? Edellämainittua mainostetaankin adventure pyöränä (140 kiloa lähenevä painokin tosin jo viittaa tähän) ja tätä puolestaan kisaenskana? Kisaenska on taas niin epämääräinen termi, että se voi pitää sisällään melkein mitä tahansa!THA kirjoitti:Kyllä tuohon sun kriteereihin menee ainakin yks menopeli, eli WR450, isoveli 250:lle. Se on painossa lk. XR400, selvästi pidemmät huoltovälit kuin kisaenskoissa (maastoajossakin), eikä tuo 50cc oo mitään vana ruiskun ja sytkän ohjelma sen ratkasee millanen laite on käytökseltään. Käytetyistä sit kallistusin ehdottomasti DR-Z:aan...
Olen jankuttanut tota pyörän painoa kyllästymiseen asti, joten on lienee syytä tehdä selvennys, etten mikään gramma- tai edes kiloviilari ole mistään muusta syystä, kuin että täällä missä mä ajan, puolet vuodesta on aivan hel-ve-tin märkää. Suomi on kuin Sahara tänne verrattuna. Eli vaikka on näinkin ylivertainen kannonkiertäjä kuten allekirjoittanut (heh...) niin maastossa liikuttaessa käy meille yli-ihmisillekin välillä siten, että pyörää saa olla irrottamassa jostain kuralätäkön pohjasta tai muusta ei-niin-mukavasta paikasta. Käytäntö on opettanut hiukan paksukalloisemmallekin, että kymmenellä kilolla pyörän painossa voi olla käytännössä aika helvetillinen ero. Itse olen pitänyt rajaa taivaan ja helvetin välillä kriittistä 120 kilon painoa sen perusteella, mitä eri mopoja olen testannut!
Re: Sporttinen matkaenduro hakusessa...
Weteraani kurapyöräilijä
- JUHHisi
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: Sporttinen matkaenduro hakusessa...
Harva sähköstartilla oleva enska painaa alta 120kg, mutta alumiini rungolla oleva 450yamaha ilmeisesti painaa sen 112kg..? Osta semmone!Dirty Old Man kirjoitti:Itse olen pitänyt rajaa taivaan ja helvetin välillä kriittistä 120 kilon painoa sen perusteella, mitä eri mopoja olen testannut!
Isompi Acerbis polvienvälliin, niin saa vaihtaa öljytkin jokatoisella tankkauksella!
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
- Pyörä: Honda CR-F 450R
Re: Sporttinen matkaenduro hakusessa...
poistettu editoinnin jälkeen...
Viimeksi muokannut Dirty Old Man, Ti Kesä 05, 2012 4:33 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
- Pyörä: Honda CR-F 450R
Re: Sporttinen matkaenduro hakusessa...
Kyllä, jos niitä olisi paljon tarjolla, niin minunkaan ei tarvitsisi täällä tyhmiä kysellä ja mahdottomia vaatia Mutta joo, totta turiset!JUHHisi kirjoitti: Harva sähköstartilla oleva enska painaa alta 120kg, mutta alumiini rungolla oleva 450yamaha ilmeisesti painaa sen 112kg..? Osta semmone! Isompi Acerbis polvienvälliin, niin saa vaihtaa öljytkin jokatoisella tankkauksella!
Olin jo ikäänkuin alistunut ajatukseen hankkia 250 kuutioinen ja yrittää virittämällä saada siitä edes hiukan enemmän tehoja ulos, mutta ilmeisesti edes se ei tässä tapauksessa toisi tarvittavaa kevennystä, koska painoerot näyttävät olevan aika mitättömiä kakspuoikkaiden ja nelisatasten välillä. Se on kyllä uskomatonta, kuinka paljon 10-20 kilon lisäys pyörän painossa voi muuttaa täysin sen luonteen ja ajettavuuden. Eikä pelkästään ajettavuuden... Siinä missä tuntuu, että voin ottaa CRF450:sen tarvittaessa vaikka kainaloon kantoon, niin parikymmentä kiloa painavampaa mopoa saa punnertaa otsasuonet pullistuen ja voimasanoja päästellen ilman, että se hievahtaa minnekään. Noin hiukan karrikoiden ilmaistuna...
Kai se on alistuttava ja opeteltava ajamaan...! Sähköstartista en halua ja valoista en edes voi luopua joten ne kasvattavat pakosta pyörän painoa.
Re: Sporttinen matkaenduro hakusessa...
http://www.youtube.com/watch?v=kjLgmuTIPDQ
Tuossahan on soiva peli. Honda CRF250L vuosimallia 2013. Sähköstartti, ja luultavammin kestää isältä pojalle.
http://www.youtube.com/watch?v=iJsyCT_ST1k
Saapi Suomestakin elokuusta saakka. Hinta on mielestäni edullinen kilvitettynäkin (alle 6tonnia).
Tuossahan on soiva peli. Honda CRF250L vuosimallia 2013. Sähköstartti, ja luultavammin kestää isältä pojalle.
http://www.youtube.com/watch?v=iJsyCT_ST1k
Saapi Suomestakin elokuusta saakka. Hinta on mielestäni edullinen kilvitettynäkin (alle 6tonnia).
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Sporttinen matkaenduro hakusessa...
No tuommonen 3tkm voi olla jampissa ok vaihtoväli.
Tuo painopuoli on vähän niin ja näin, nostaessa joka kilo tuntuu kyllä, mutta kuinka väsyneenä pääset nostopuuhiin riippuu TOSI paljon pyörän keveydestä ajossa. Ja siin kohtaa yks 120kg voi olla paljon enempi kuin toinen 120kg. Sitä paitsi toi nostaminenkin on aika pitkälti tekniikkajuttu, viime la viimeksi yli 2,5x itseni painoista suo-ojasta irrottelin, puol tuntia siinä meni yli saada (hyppy kaatui jo ennen ojan reunaa), mutta onnistu kummiskin omin avuin. Nostohihnat vaan mopoon ja yks vyölaukkuun, olis toikin tullu 5min. yli.
Kisaenska on varmaan tarkin määre mitä moottoripyörissä voi olla: puhtaasti kilpailukäyttöä varten suunniteltu laite. Eurooppalaiset on hyväksyttäneet laitteet myös tieliikenteeseen, valot on nippa nappa siihen riittävät jne. eikä mihinkään rakenteisiin ole annettu sen vaikuttaa vaan katuosat on melko kokkareisia sommitelmia kilpapyörän ympärillä. Japsien kisaenskat on sitten hieman katusempia peltisine johtonippupidikkeineen, jäykästi T-paloihin pultattuine valomaskeineen jne., mutta nekin on perusrakenteeltaan kilpapyöriä. Öljytilavuudet on 0,6-1,2l vrt. katuenskat vastaavasti yli 1,5l kaikkija isot yli 2l, männät ufoja pienellä helmalla, kaukana neliökoneesta eli esim. 79x57mm, jopa 100x57mm, jne.
Tuo painopuoli on vähän niin ja näin, nostaessa joka kilo tuntuu kyllä, mutta kuinka väsyneenä pääset nostopuuhiin riippuu TOSI paljon pyörän keveydestä ajossa. Ja siin kohtaa yks 120kg voi olla paljon enempi kuin toinen 120kg. Sitä paitsi toi nostaminenkin on aika pitkälti tekniikkajuttu, viime la viimeksi yli 2,5x itseni painoista suo-ojasta irrottelin, puol tuntia siinä meni yli saada (hyppy kaatui jo ennen ojan reunaa), mutta onnistu kummiskin omin avuin. Nostohihnat vaan mopoon ja yks vyölaukkuun, olis toikin tullu 5min. yli.
Kisaenska on varmaan tarkin määre mitä moottoripyörissä voi olla: puhtaasti kilpailukäyttöä varten suunniteltu laite. Eurooppalaiset on hyväksyttäneet laitteet myös tieliikenteeseen, valot on nippa nappa siihen riittävät jne. eikä mihinkään rakenteisiin ole annettu sen vaikuttaa vaan katuosat on melko kokkareisia sommitelmia kilpapyörän ympärillä. Japsien kisaenskat on sitten hieman katusempia peltisine johtonippupidikkeineen, jäykästi T-paloihin pultattuine valomaskeineen jne., mutta nekin on perusrakenteeltaan kilpapyöriä. Öljytilavuudet on 0,6-1,2l vrt. katuenskat vastaavasti yli 1,5l kaikkija isot yli 2l, männät ufoja pienellä helmalla, kaukana neliökoneesta eli esim. 79x57mm, jopa 100x57mm, jne.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"