R1200GS advendure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
JJ
Viestit: 361
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Pyörä: BMW R1200 GSA
Paikkakunta: Iitti

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kiitokset vinkistä!
"Siistiä ja huoletonta on BMW:llä ajo, ei koskaan mitään likaisia ketjuhommia eikä kustannuksia, sillä kartiopyöräveto on ikuinen" (BMW mainosteksti 1931)
kumipää
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 10:06 am
Pyörä: 1200gsa
Paikkakunta: Kalajoki

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Morjensta!

Tuollainen -12 1200gsa tuli taloon Trumpan tilalle ja pelihän on varsin mukava ajella.
Huollettu ja kunnossa oleva laite, alle 70tkm ajettu, mutta yksi asia hiukan vaivaa..
Keskialueella on selvästi laiha kohta, 100km/h kun lähtee kaasu auki kiihdyttämään, veto aaltoilee, ikäänkuin aavistuksen jarrulla ahdistettaisiin välillä.
Pyörä on täysin vakio ja pakoputken läppä näyttäisi liikkuvan, tulpat olivat tosi vaaleat, joten laihalla mennään.

Onko minkälaista vinkkiä, millä tuonne alas ja varsinkin keskialueelle saisi enemmän voimaa?
Jotain boosterplug yms juttuja tuli pikagooglauksella vastaan, ilmeisesti imulämmön arvon huijausta? (vastusvirityksiä?)

Powercommander varmasti olisi se juttu, mutta kannattaako vakioputken kanssa aatellakkaan?
Meteliä en viittisi kuunnella, pitäisi olla oikeasti hiljainen vaimennin, jos alkaa vaihtamaan. Saa toki ehdottaa hiljaista vaimenninta.

Vai siirtyykö suosiolla vesikoneiseen? :D
Avatar
vtwin
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja vtwin »

Onko ruiskurungot balanssissa?
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
kumipää
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 10:06 am
Pyörä: 1200gsa
Paikkakunta: Kalajoki

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja kumipää »

vtwin kirjoitti: Ti Elo 31, 2021 10:34 am Onko ruiskurungot balanssissa?
En ole tarkistanut.
Vaikuttaneeko enää puolikaasulla synkronointi?
kumipää
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 10:06 am
Pyörä: 1200gsa
Paikkakunta: Kalajoki

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Tekasin piruuttani boosterplugin ja läpälle korvausputken, ei mitään vaikutusta ainakaan10Kohm vastuksella.
Jätin läpän nippusiteellä roikkuun sivuun ja sekin näytti toimivan ok ajossa.
Aivan kuin bensanpuutetta kokisi 6 vaihteella noin 140kmh ylöspäin.
Tuli mieleen, että voisiko olla niinkin yksinkertainen, kuin bensansuodatin, näissä tieten tankin sisällä ainoastaan suodatin?
Katti lienee ainoa saastelaite?
kumipää
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 10:06 am
Pyörä: 1200gsa
Paikkakunta: Kalajoki

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Bensaputsarin huuhtelua sen kymmenen kertaa, olihan mustaa mönjää täynnä, tuntui paranevan.
Pumpun jos vaihtaisi vielä, niin saa mielen päältä pois.
Retuperä
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 11:08 am
Pyörä: Moto Guzzi California 1400
Paikkakunta: Sarvenperä

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja Retuperä »

Huomasin talven huoltoa aloittaessa että ohjauslaakeri on väljä.
Siis se joka on ylemmässä T-kappaleessa.
Vaihtaminen lienee kohtuullusen helppo homma kunhan saa avaimen jostakin välistä alapuolella olevaan mutteriin.
Merkkiliikkeessä laakeri maksaa mukavasti yli 80€.
Mahtaakohan tämä olla kuinka spesiaali laakeri vai saisiko ihan laakerikaupasta?
Avatar
juvander
Viestit: 1760
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja juvander »

Retuperä kirjoitti: To Joulu 30, 2021 7:30 pm Huomasin talven huoltoa aloittaessa että ohjauslaakeri on väljä.
Siis se joka on ylemmässä T-kappaleessa.
Vaihtaminen lienee kohtuullusen helppo homma kunhan saa avaimen jostakin välistä alapuolella olevaan mutteriin.
Merkkiliikkeessä laakeri maksaa mukavasti yli 80€.
Mahtaakohan tämä olla kuinka spesiaali laakeri vai saisiko ihan laakerikaupasta?
Speksien mukaan on ANGULAR BALL BEARING - 47X20X20,6 ja löytyy esim. https://www.etra.fi/fi/3204-a-2rs1tn9-m ... 0300002568. Hinnasta ei mitään käryä, mutta kysymällähän se selviää. Monesti nuo on saanut samaan hintaan BMW tiskiltä tai jopa halvemmalla.

Vaihtaminen ei kovinkaan kummoinen homma ole, olikohan niin, että etulamppu pois niin mahtuu räikällä vääntämään mutterin auki ja momenttiin sitten kiinni.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Retuperä
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 11:08 am
Pyörä: Moto Guzzi California 1400
Paikkakunta: Sarvenperä

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja Retuperä »

Tuo etulampun poistaminen olikin hyvä neuvo, kiitos!
Pitää käydä laakerikaupasta hintaa kysymässä.
Retuperä
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 11:08 am
Pyörä: Moto Guzzi California 1400
Paikkakunta: Sarvenperä

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja Retuperä »

Laakeri on vaihdettu. Oli noin 1,5 tunnin homma kun rauhallisesti teki.
Laakeriliike ystävällisesti antoi kunnon alennuksen eli hintaa remontille tuli noin 40€.
Bluestone
Viestit: 389
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
Pyörä: BMW R1200 GS
Paikkakunta: Kuopio

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja Bluestone »

2007 r1200 gs ja gsa iskarit: etupumpuissa varaosanumeroissa on yhden numeron ero, mutta onko mitä muuta eroa? Miten takana?
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja mek »

GSA on korkeampi, eli molemmat iskarit ovat pitemmät ja joustovaraa enemmän. GSA on myös raskaampi, joten jousten jäykkyydessä ja vaimennuksessakin lienee eroa.
Bluestone
Viestit: 389
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
Pyörä: BMW R1200 GS
Paikkakunta: Kuopio

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja Bluestone »

Ovatko vaihtokelpoisia keskenään? Meneekö perus gessuun adven iskarit?
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja mek »

Takaiskari ainakin käy suoraan (perä nousee), keulasta en ole varma, pitäisikö myös teleskoopit vaihtaa jos perus-Gessusta teker GSAn.
kumipää
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 10:06 am
Pyörä: 1200gsa
Paikkakunta: Kalajoki

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Akun vaihtohommia, paikalla Yuasan ytz12s, alla korokepala.
Mitä isompaa ootte laittanu tilalle?
Pyörä 2012, laiskasti aina startannut, nyt oli akku sökö.

Paikalleen näyttää sopivan reilustikkin isompi akku, aika paljon on nyt virrankuluttimia, niin starttivirtaa saapi olla reilusti.
Vastaa Viestiin