KTM Pyörän valinta 200 EXC vai 300 EXC?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Simo
Pyörä: KTM 200 EXC 2009

KTM Pyörän valinta 200 EXC vai 300 EXC?

Viesti Kirjoittaja Simo »

40 tuntia (8kk) on tullut harrastettua enduroa, pyöränä 4-tahti KTM 450 EXC 2006. Tarkoitus on hakea homman haastetta ja keveyttä 2T:n muodossa. Mitäs kokeilin kaverin 125 EXC:tä vm. 2011 :lol:

Kun oranssia väriä on hakusessa niin kumpi on harrastajalle parempi valinta KTM 200 vai 300 EXC ?

Arvioin että 300 on huoltotyön kannalta helpompi (pidemmät männän vaihtovälit), mutta onko vaikeampi hallittava pienellä kinttupolulla (esim enduropuisto Ylöjärvi) kun 200 ? Saako 300 riittävän "säyseäksi" aloittelijalle ja enemmän alaväätäväksi kuin 200 EXC ? Eli enemmän säätömahdollisuuksia. Sähköstartti on tietysti "joka paikan stumppaajalla" hyvä lisävaruste.

Kovasti on keskustelua 300 putkista ja pakoaukon säätimistä. Entäpä mitä on tehtävissä 200 luonteelle ? Paksumpaa helmantiivistettä ? Löytyykö pakoaukonjousia tms. Entäpä "alavaantävää" putkea ?

Kiitokset kommenteista !
AnttiL
Pyörä: exc

Re: KTM Pyörän valinta 200 EXC vai 300 EXC?

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Minun mielestä 300 ei sovellu pikku poluilla agressiivisesti ajaa haluavalle aloittelijalle. Jos kaasua käyttää agressiivisesti mennään helposti melkoista haipakkaa jotta lepikko pölisee. 200 voi mitä ilmeisemmin ajaa enemmän siten, että ollaan "vetoalueella" ja yrittää/räyhätä enemmän. Uskoisin että minä ainakin olisin todennäköisesti nopeampi 200 puikoissa tiukassa metsikossa, mutta 300 on kiva ajella kun vaihteesta ei ole juuri väliä ja voimaa on kaikilla kierroksilla vaikka olisi säädettynä miedoksi ihan kivasti. hyvin vaikea saada stumppaamaan. Kummallakin varmasti pärjää ja on kivaa. Itse tykkään kun voi reilusti ajaa isolla vaihteella jolloin kuitenkin sellainen totaalinen lapasesta lähtö on epätodennköisempää kuin tehoalueella räyhäävällä pikkuisemmalla? Toinen juttu on sitten jos tuon isolohkon päästää tehoalueelle nin saa pidellä sarvista mutta siitähän sulla on kokemusta kun 450 olet ajellut.

Eli ajotyyli, mieltymykset ja maasto määräävät mikä sopii paremmin, toisten varsin vaikea arvata tai tietää mikä se nyt sitten onkaan oikea. Itse en kadu pätkääkään tuon kolmesatkun ostoa.
antti
james-x11
Pyörä: KTM 250F -18, KTM 500F -18

Viesti Kirjoittaja james-x11 »

Siitä välistä eli 250EXC on hyvä valinta, kevyempi viedä kuin 300:n ja alavääntö parempi kuin 200:ssa.
Kun uraa ajaa on uran vanki - vapautta on vain umpihanki.
AnttiL

Juu, ja 250 on helppo päivittää kolmisatkuksi vaikka ensimmäisen yläkertarempan kohdilla, alakerta ja vaihteisto jne on samat eli sytty-poksi+sylinteri ja mäntä ym hilut niin on kolmisatku alla jos tuntuu että voimaa ei ole riittävästi (koskas sitä :twisted: ). 125 ja 200 on samalla alakerralla.
Myös 200 saa putkia jne siinä missä isompiinkin.
antti
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

No mä en ikinä enää 2-satkua kotaria ota, mulla meni siitä muistaakseni 2:n rattaat ja painoo tais sillon olla 43,5kg. Ojanylityksessä krunts ja sit jollain vaihteella autolle paskat housussa. Sit kun kattoin varaosanumeroita niin siellä olikin jo valmiiks ne muka-jo-hyvät-niin-vahvistetut rattaat eli diipa daapa tuuripeliä.
3-satku taas on kyllä tosi helppo säysentää, mitä mä oon noita kokeillu niin kyllä puolikkaat on äkkinäisempiä ollu, päinvastastakin oon kuullu, lie siis eroja vuosimalleittain. Puolikas ja 3-satku tärsisee liki yhtä paljon, 3-satku haukkaa hiukka enempi lientä, 3-satkussa ollu eniten läppien kesto-ongelmia. Toisaalta rauhalliseen ajoon ja pientä koneen hienosäätöö niin 3-satku on rok. Miksi sit porkkana, en pysty ymmärtään jos on kokeillut temmiä - kantsis soitella Daytona Motorsportiin ensin jos vaikka pääsis pikku koeajolle, tosi hienoja laitteita ja laatu eri sfäärissä kun porkkanassa.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Viesti Kirjoittaja Syke »

Täältä ääni myös kakspuokille.
Paljonhan tuotaki saa säädettyä, niinkun myös kolmesatasta ja miksei myös kaksisatkuakin.
Kolmea eri pakoaukonsäätimen jousta, pari sytkäkäyrää ja tietysti putkea vaihtamalla.
Braa-aab!
AnttiL

Ja suuttimillakin voi kikkailla tosi paljon koneen luonteeseen, kohta enemmän kuin pakosäätimellä kun puhutaan niistä kierroksista millä minä ajelen eli matalille kierroksille...

Noista 250/300 laatikoista sanovat jotta on kohtuu kestäviä, pommin varmoja? 200 kuullut muualtakin juuri jotta ojan ylityksissä voi tulla ongelmia kuten tha:kin tuossa kuvasi.
250 ja 300 pätee tasan samat säysennykset samoin keinoin, niitä ei vaan niin julkisesti ihmetellä miten sen tekisi kun ei ole sellaista tarvetta. Kolmesatkuja ostelee tälläiset amatöörit ja sitten ovat ihmeissään miten sen tehon kanssa nyt eläisi :twisted:
250 selvästi helpompi saada suuttimet kohdilleen, 300 hieman kranttu/hankala tai ainakin tarkempi.
Mitään kovin merkittävää muutosta ei 250/300 kotareissa ole tullut moottoripuolelle vissiin koko aikana (minun käsitys). Merkittävintä lie 6 vaihteinen vaihteisto tuossa muutama vuosi sitten. Siinäkin käsittääkseni niin, että välejä on tihennetty, ei siis lisätty vaihdetta kumpaankaan päähän ja moni sanoo jotta ei ole kovinkaan merkittävää kun tuota voimaa/väääntöä on vähintään riittävästi viidellekin vaihteelle mutta tuskin haittaakaan on. On niitä muitakin muutoksia tullut mutta ei mitään mullistavaa.

Tärinästä sen verran että ainakin 625 sxc tottuneena tuntuu että tuo 300 kehrää täysin tärinättä mutta kaippa se jossain käytössä voi olla että häiritsee, itse olen nimenomaan toisinpäin havainnut että tärinät siis puuttuu jolloin ei oikein voi tuntea siitä koneen käyntiä ja toisaalta minun ajonopeuksilla ja käyttämillä kierroslukualueilla on niin hiljainen :shock: että ei oikein osaa ajaa korvatulppien kanssa kun ei sitten kuulekkaan mitä se moottori tykkää käytetystä kierrosluvusta. Mutta siis varmastikin niitä tärinättömämpiäkin sitten on.

Tuollaisessa safari ajelussa ei ole saatu mitään kovin merkittäviä kulutuseroja aikaiseksi 250/300 välille, nelarit kuitenkin selvästi pihimpiä näyttävät olevan mutta sittenkin ero ei mitenkään ihan kauhea. Pienikin toki tuntuu kun tankkauspaikkojen välit pitkiä ja sitten täytyy kuskata lisäkanistereita.

Itselle ainoa sellainen "negatiivinen" yllätys 2t siirtyessä toistaiseksi ollut tuon pakoputken arkuus, johan se on tullut lytättyä vaikka kovin kummoisesti en ole hurjastellut.
antti
GasGas300
Pyörä: GG300EC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GasGas300 »

3satkulle multakin ääni, kyllä sen voiman kans pärjää (kun sitä on tarpeeksi) :twisted: Tuntuu että paremmin pärjääkin kun on voimaa ja vääntöä niin ei tarvi tehoalueelle päästää kuten 250cc:tä.
Kisatouhuista en välitä enkä tajua mutta tämmöseen harrastelu ajoon en muuta huoliskaan enää, neljäs 3satku 2tee mulla :)
Ilo ilman bensan hajua on teeskentelyä!
JIIÄSSÄ

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Kun oranssia väriä on hakusessa niin kumpi on harrastajalle parempi valinta KTM 200 vai 300 EXC ?
Minkä kokoinen olet fyysisesti, mä olen 185cm ja tuossa kun kokeilin RM:än jälkeen 2004 mallin 200EXC:tä niin se tuntui aivan mopolta, lyhyeltä, tuli helpolla tulee istuneeksi melkein takalokarin päällä.

Eikä se kovin tehokkaaltakaan tuntunu kun pakoaukon säätimessä on kirein jousi paikoillaan ja ilmanputsarissa lisäsukka.
Meikäläisen reilu ottelipaino myös rauhoittaa pikkukoneitaa huomattavasti herkemmin kuin isoja.

Mutta rauhallinen ja hyvä ala-ja keskikierros vääntöalue siinä on silti kun on uusi mäntäkin, tuntuma että sitä voi "heitellä" miten haluaa, kääntyy herkästi.. :P
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

JIIÄSSÄ kirjoitti:
Minkä kokoinen olet fyysisesti, mä olen 185cm ja tuossa kun kokeilin RM:än jälkeen 2004 mallin 200EXC:tä niin se tuntui aivan mopolta, lyhyeltä, tuli helpolla tulee istuneeksi melkein takalokarin päällä.

Eikä se kovin tehokkaaltakaan tuntunu kun pakoaukon säätimessä on kirein jousi paikoillaan ja ilmanputsarissa lisäsukka.
Meikäläisen reilu ottelipaino myös rauhoittaa pikkukoneitaa huomattavasti herkemmin kuin isoja.

Mutta rauhallinen ja hyvä ala-ja keskikierros vääntöalue siinä on silti kun on uusi mäntäkin, tuntuma että sitä voi "heitellä" miten haluaa, kääntyy herkästi.. :P
200exc:ssä ei ole pakoaukonsäätimessä jousta, kuten puolikkaassa ja 300:ssa. Juu, kyllä 200exc:ssä vähemmän tehoa on kuin 450RM:ssä, mutta on ne vähän eri käyttöön suunniteltukin. Veikkaan, että suomienskassa aika harva 450RM:n kaikkea tehoa tarvii(täällä foorumissa tietty 450RM tehokaan ei riitä :P )

muutenkin täällä on vähän kummallista "faktaa", kun välillä teho ei riitä ja välillä pitäisi laimentaa tehoa!?!? Laittakaa sellaiset säädöt joilla toimii parhaiten ja sitten se tehon ulostulo säädellään sillä oikeanpuoleisella kahvalla. aikamoisia ojia/kiviä jossain jos ei 2satkulla tehonpuutteen takia yli pääse :roll:

luja pyörä 200exc ainakin on. mulla kesti reilu 240h ilman mitään ongelmaa. tietty mun pyörä oli suunnilleen tehdasasetuksissa ilman mitään omatekoisia räpellyksiä, joten se saattaa kyllä vaikuttaa positiivisesti kestävyyteen. veikkaan, että paljon on tunteja vielä edessäkin.

Jami
Pyörä: KTM

Viesti Kirjoittaja Jami »

Mikä mahtaa olla syynä Kotarin 200:ssa, jos ojanylityksessä juuri vaihteiston hammaspyörät paukkuu? Kun mulla on tarkoitus 200 EXC ostaa. Villellä on kestänyt, onko ajotyylistä kiinni? Toisten ajotyyli rikkoo vaan laitteita helpommin.
AnttiL

Ameriikan foorumilla juttelevat jotta jos paljon pamauttelee ojan ylityksissä täydellä kaasulla yli siten että vastapenkkaan laskeutuessa on takarengas vinhassa vauhdissa niin joillain on ollut ongelmia laatikon kanssa. Ei OMAN käsityksen mukaan kuitenkaan mikään varsinaisesti erityisen heikko paikka, perustuu VAIN luettuun tietoon.
Jos nyt oikein olen noita ihmisten kokemuksia tulkinnut niin kaikki 2t kotarit (joita nyt nykyään on vielä myynnissä) ovat melko koeteltuja ja luotettavia pelejä luokassaan. Todella moni tuntuu tykkäävän tuosta kaksisatasestakin eli kokeilemaan vaan ja mikä mielyttää niin sellainen sitten.
antti
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Ei se ajotyylikysymys silloin ole kun huomaat edessä ojan, nyppäät keulan pystyyn ja laskeudut vastapenkkaan takiksella, krunts. Eikä mulla ole mistään muusta pyörästä ikinä hampaat askin rattaista lähteny. Ei ollu Pirkkalassa tuon sattuessa siltaa, joka piti olla, ei huutanu kierrokset. Krossissa noita on paukkunu hyppyjen alastuloissa, muistaakseni kolmosia - en mee vannoon, v*****nuin 2-satkussa paitsi paisarin tyrkyllä oloon, myös tuohon askiin. 140h ajettu mopo oli ja todellakin ei sitä ennen, eikä sen jälkeen, ole ikinä aski mun ajossa/huollolla hajonnu, ei IKINÄ, ja tuossa mopossa se oli jo toinen remppa kun oli ne rattaat jo kerran uusittukin. VAK:lle sattunu se promillen yksilö, ei voi yleistää, tosin en tiiä mitä ajeleekaan, mutta ei kaiketi kovin yllättäviä pamauksia ainakaan. Jos 2-satku on oltava niin ainoo kunnon mitotuksella on gassi, mut miksei ei 150cc TM jossa tosi hieno kone jo vakiona ja rattaat mitotettu paremmin kuin osassa 250-4T japskeissa? Tai miksei pikkunelari, muutamaa lahomallia kun välttää saa hyvää ja kevyttä ajaa, ja 300cc 4T on hienoja pelejä oikeestaan kaikki.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
JIIÄSSÄ

Juu, kyllä 200exc:ssä vähemmän tehoa on kuin 450RM:ssä, mutta on ne vähän eri käyttöön suunniteltukin.
Juu ja varsinkin paljon vähemmän kun mun 2-tahti 250 RM:ssä. Painossa ei suurta eroa, RM on pidempi vaan...

Molemmilla pääsee kovaa mutta yhtäkkiä kesken lenkin vaihtaen ero on todella suuri.
200exc:ssä ei ole pakoaukonsäätimessä jousta, kuten puolikkaassa ja 300:ssa.
Tarkistin asian, jotain jousta oli timpuri moponsa pakoaukosäätimessä mielestään kiristäny mutta ei vaihtanut.

En ole itse purkanu enkä nähny, mutta toisaalta timpurien tekninen tietämys moottoreista ei yleensä ole aivan insinöörien tasolla.. :mrgreen:
JIIÄSSÄ

muutenkin täällä on vähän kummallista "faktaa", kun välillä teho ei riitä ja välillä pitäisi laimentaa tehoa!?!? Laittakaa sellaiset säädöt joilla toimii parhaiten ja sitten se tehon ulostulo säädellään sillä oikeanpuoleisella kahvalla. aikamoisia ojia/kiviä jossain jos ei 2satkulla tehonpuutteen takia yli pääse :roll:
Turha niitä laimentaa on.. :P

Tarina elävästä elämästä:

Eräs kevari kuski meni valittaan ex enduro kisakuskille että kun kun Yamaha DT LC YPVS ei oikeen keuli niinkun pitäsi. EX kisakuski sitä koittamaan ja keula ylös samantien, vauhtia lisää ja läpi kaikki vaihteet keula ilmassa. Tuli takasin ja totesi kevari kuskille että oikeen hyvin keulii ja herkästi.. :mrgreen:
Vastaa Viestiin