KTM 1190 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

rajamti
Viestit: 50
Liittynyt: La Tammi 23, 2010 10:01 am
Pyörä: 1190 ADV R
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja rajamti »

Jaahas, että tälläinenkin on mahdollista...

Metsätien notkelmassa jäin märkään saviseen kohtaan jumiin.
Pyörän kaivautuessa vaan syvemmälle päätin kaataa vehkeen ja kääntää pyörän kyljellään uuteen suuntaan.
Pistin siinä samalla merkille että Mitas E07+ oli täysin tukkeessa savesta.
Miljoona hyttysen pistoa myöhemmin olin taas liikkeellä. :D
Maantiellä totesin renkaiden olevan epätasapainossa, tuumasin että vanteiden päälle olisi jäänyt savea.
Pyörää pestessä huomasin kilpitelineen heiluvan holtittomasti.

Takalokasuoja kokonaan poikki ja paloja puuttuu sieltä täältä. :(
TL1
TL1
TL2
TL2
Takarunko
Takarunko
TL3
TL3
En oikein keksi muuta selitystä kuin että savesta tukkeessa oleva rengas keräsi vielä soratieltä kiviä mukaan jotka sitten
maantiellä satasen vauhdissa sinkoutuivat päin lokasuojaa.
Vähän turhan kovaa tuo muovi kun palasiksi menee.

Jos kilpitelineen 2 jäljellä olevaa ruuvia olisi pettänyt niin tuo ECU olisi pomppinut johtojen varassa takarenkaan päällä. :roll:
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Aika raju.. adwdhdriderilla oli joskus jotain vastaava mutta muistasin että siinä oli takarunkokin repsahtanut.
Niamola
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Pyörä: 890 Adventure R
Paikkakunta: SASTAMALA
Viesti:

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Selvä kulutusosa. Paikkaillut omaa jo useaan otteeseen. Mulla ei onneksi ole siellä sisällä onneksi enää mitään rikkumassa. Liian kovaa muovia.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Nyt olis molemmat päät tehty Topilla kahteen kertaan. Vielä en ole ehtinyt ajamaan mutta muutoksia tehtiin taas.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Vieläkö näiden laitteiden huollot voi hoitaa kotona ilman testereitä? Vähä ruvennu R malli kuumotteleen vesigessun lisänä. Tuleeko mittariin välkkyviä huoltovaloja joita ei saa ilman testeriä pimiäksi. Onneksi ei oo tääläpäin yhtään myynnisä ettei testeille pääse.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Saa ainakin tossa ei tft-mallissa kuittailtua. Esim Youtuupparista ohjeet.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Myös tft-mallissa saa kuitattua. Juutubesta löytyy ohjeet siihenkin...
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Niamola
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Pyörä: 890 Adventure R
Paikkakunta: SASTAMALA
Viesti:

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Nykyään saa kaikkien pyörien vikavalot ja huoltonollaukset tehtyä ihan auto testereillä. -17 vuonna tuo obd yhteneväisyys tuli pakolliseksi, mutta kotareissa se alkoi jo kun kun siirryttiin 990stä isompiin. toimii myös 2t ruiskuissa.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mitä muuta tapahtuu muutaku tehot lisävyy 990 tullesa. Onko alusta paremmin balanssisa. ABSit on tietenki väkisin, onko kaikisa yksilöisä luistonestoja ja kaiken maailman ajomoodeja.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Niamola
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Pyörä: 890 Adventure R
Paikkakunta: SASTAMALA
Viesti:

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Peltsi kirjoitti:Mitä muuta tapahtuu muutaku tehot lisävyy 990 tullesa. Onko alusta paremmin balanssisa. ABSit on tietenki väkisin, onko kaikisa yksilöisä luistonestoja ja kaiken maailman ajomoodeja.
No kuljettajahan siinä vaihdettiin matkustajaksi. Tosin omassa yksilössä pääsi taas kuljettajaksi.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Eli ei muutu mikään.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Petroska
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 5:30 pm
Pyörä: BMW G650Xchallenge, KTM250MX
Paikkakunta: Rauma

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Petroska »

Tarvis vaihtaa eturatasta. Heräsi kysymys:
Onko näissä valmiina joku kohta missä saisi lukittua koneen pyörimisen?
Vai oletteko vain vääntäneet rattaan kiinnityspultin auki käyttäen vaihde+jarru lukitusta?
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Tase »

Petroska kirjoitti:Tarvis vaihtaa eturatasta. Heräsi kysymys:
Onko näissä valmiina joku kohta missä saisi lukittua koneen pyörimisen?
Vai oletteko vain vääntäneet rattaan kiinnityspultin auki käyttäen vaihde+jarru lukitusta?
Siinä on iso kone, vääntöäkin 125 Nm joka vielä kertautuu eturattaalle. Joten avauksessa olen laittanut 1:n päälle ja kiertänyt mutterin auki. Jos kone pyörähtäisi mitä se ei tee, niin se vastaisi erittäin voimakasta moottorijarrutusta ja luistokytkin varmaan reagoisi. Kiinni laitossa sitten takajarru päällä.

Jos ei avaudu kohtuudella, niin sitten kuumailmapuhaltimella eturattaan mutterin lämmitys. Jos siinä on vaikka lujaa ruuvilukitetta.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Peltsi kirjoitti:Mitä muuta tapahtuu muutaku tehot lisävyy 990 tullesa. Onko alusta paremmin balanssisa. ABSit on tietenki väkisin, onko kaikisa yksilöisä luistonestoja ja kaiken maailman ajomoodeja.
Kyllä 1190R on ihan eri maata. Kone vetää nätisti ja rytkyttämättä pieniltäkin kierroksilta ja sillä on helppo ajella nätisti (jos malttaa). Toisaalta sitten jostain 8000k paikkeilta alkaa ihan uudenlaiset huvit (990 verrattuna).

Jarrut on hyvät ja toimivat myös soralla. Tykkäsin ajaa sport-asetuksilla, vetoluistonesto toimii huomaamatta, estää kuitenkin holtittoman sutimisen.

Mulla se vei pari litraa sataselle vähemmän polttoainetta, millä oli toimintasäteeseen merkittävä vaikutus. Helpompi tankata (yksi korkki vs 990:n kaksi). Rengaspainevalvonta osoittautui sekin hyödylliseksi.

Kumma kyllä tuon uuden 1290 super adven kone ei käyttäydy alakierroksilla yhtä siivosti kuin 1190. Mielestäni 10 hv tehoero ei ole sen väärti. Vakkari olisi kyllä hyvä siirtymillä.

Olin jo luopumassa multista 1190R:n hyväksi mutta raato ei kestä enää antaumuksellista soratiekurvailua. Pitää tyytyä tohon leposohvaan.
SF 1098S
MTS V4S
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Viuh »

huomattavasti parempi ajettava kaksipäällä kuin 990:ppi, tilaa on reilumman tuntuisesti.
Yllä olevat huomiot pätee omiinkin kokemuksiin. Kone on kyllä hieno.

Maastokykyinen kyllä, mutta mielestäni antaa päällystetyillä pikkuteillä enemmän nautintoa kuin
990. Ihan samalla tavalla tällä ei ole vetoa rypemään kuin vanhemmilla. Filosofialtaan vähän erilainen
kampe.
Vastaa Viestiin