Ktm 525 exc

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja niffestone »

alepos kirjoitti:Kuuluuko noihin KTM:ien (esim. juuri 525EXC) huolto-ohjelmaan jossain vaiheessa männän ja sylinteriputken vaihto? Olin tuossa vaan hetkenaikaa kiinnostunut hieromaan kauppaa Husaberg Fe501 Forcesta, mutta nuo huoltovälit ja varsinkin tuo nelarissa varsin radikaalilta kuullostava huoltovaihe pisti miettimään, varsinkin kuin samalla pyörällä olisi pitänyt ajaa sunnuntaiajot ja spoorit. Siinä on öljynvaihtoväliksi ilmoitettu 15h joka ei sinäänsä pelota, mutta tuon mäntä/putki-jutun olen aiemmin luullut koskevan vain kakstahtisia. Kyllä se korkeavireisyys näkäjään tuo uutta tuollekin rintamalle.
Ei nelarin mäntä kulu, koska sylinteri on suora putki. No - edellyttäen, että voitelu on pelannut. Kaksitahtisissa putki on kuin juusto ja männänhelmat resonoivat rikki. Viritetyssä nelarissa on venttiilit ja nokkaketjun kiristimet kulutustavaraa.
niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Ai nih - puhuit vieläpä kotarista, et yleisellä tasolla nelareista - no siinä ei vissiin ole kovin usein vaihdettavia kulutusosia tai en mä ole ihan varma. Ei näitä ainakaan paljoa säätää tarvitse.
Merkin valinnassa kannattaa kiinnittää varaosapuoleen huomiota. Jos esim. venttiilit on sorvattu entisistä neuvostosukellusveneistä, voi venttiilien hinta yllättää (ja vaihtovälit). :shock:
Avatar
alepos
Viestit: 213
Liittynyt: Ke Loka 13, 2004 12:28 am
Pyörä: Wee-Strom
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja alepos »

No joo, KTM:ää tarkoitin kun ajattelin että onko tuo operaatio muidenkin kuin Husabergin huolto-ohjelmaan merkitty. Samalta tehdasalueelta kun kuitenkin tulevat.

Mulla on edelleen kahden pyörän vaihtaminen yhteen mielessä ja montaa erilaista vaihtoehtoa on käynyt mielessä, paha yhtälö se vaan on kun pitäis olla suht. kevyt jotta voi ajaa kuntoajoa spoorissa/radalla, sitten kuitenkin maakuntaakin tekisi mieli kiertää jonkin verran, pikkuteitä toki. Kilpapyörämäinen huoltoväli tahtoo tulla kaikissa alle 130kg vehkeissä vastaan, taikka sitten pienet tehot (esim. DR-Z 400). 625 LC4 olisi kyllä käyttööni melko lähellä optimia, mutta hinnat on varsin ikäviä :cry:
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Syksyn mittaan vaihtokuume kevyempään vaan yltyy. Nyt mielessä kummittelee 525EXC. Tällä hetkellä minulla on 625SXC ja tämä tuntuu aivan liian raskaalta enskapolulla. Soralla SXC on aivan yliveto!

Mikä tekee 525EXC:stä vaikean ajettavan enskaspoorissa(kokemattomalle)? Massa on suunnilleen samanverran kuin 400/450EXC:ssä. Auttaisiko esim. tehon rajoittaminen metsään mentäessä(eikös luistin liikettä pysty rajoittamaan)?

Käytän kesällä SUMO-pyöriä ja syksyllä/keväällä enska-alustaa. Talvella enskapiikit. Krossimontullakin voisi joskus piipahtaa. Eniten matkaa kertyy kuitenkin luultavasti SUMO-alustan kanssa(moottoriradallakin harjoittelen jonkin verran).

Tuossa RFS-moottorissahan on yksi öljynsuodatin. Pitääkö öljyt päästää monesta paikasta vaihdettaessa öljyjä(onko runkoputkessa kuten LC4:ssa). Täytyykö järjestelmä ilmata? Millainen toimenpide venttiilien säätö on? Miten usein täytyy tarkistaa/säätää? Tilat näyttävät aika ahtaalta. Täytyykö paljon purkaa jotta pääsee säätöruuveihin käsiksi? Mitä muuta huoltoa 525 RFS-moottori vaatii? Isommat huollot teetän merkkiliikkeessä. Onko huollot kalliita?

En ole koskaan koeajanut 525EXC:tä, mutta aijon kokeilla(ainakin ennen kuin ostan). Paras vaihtoehto olisi tietysti ostaa useampi pyörä, mutta suljen sen vaihtoehdon pois.

Tässä tukku kysymyksiä. Olen kiitollinen jo joku viitsii vastailla.


-ville
himoT
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 10:10 pm
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja himoT »

Jos 625:nen alkaa tuntumaan nykykäyttöösi liian kömpeloltä on varmastikkin 525:nen juuri se sopiva ja luotettava peli.

En kyllä osaa sanoa miksi se olisi vaikea spoorissa aloittelijalla. Konehan on alavääntöinen ja pehmeämpi ajettava kuin 450:nen, eli siis helpompi.
Tottakai tuolla tehomäärällä spooriajosta saa vaikean jos ei osaa hallita kaasukättä.
Kaasun rajoittamista tuskin kannattaa suunnitella jollakin holkilla.

Huolloista yleensäkkin:
Öljyt kannattaa vaihtaa 5-15 tunnin välein.
Huomaat sen tarpeen kun vaihdelaatikon käytös menee hieman kankeaksi
moottorin lämmetessä.

Ensimmäisenä öljyproppu pois.
Seuraavaksi kaasuttimen alta öljynsuodattimien kannet auki. Vanhat suodattimet pois ja uudet tilalle.
kytkimen luota sekä lohkon pohjasta proppujen alla olevat öljysihdit pois ja puhdistus.
Sen jälkeen proput paikoilleen ja öljyt: vähän yli litra koneeseen.
Ainut mitä pitää ottaa irti on pohjapanssari, jos semmoinen pyörästä löytyy.

Pyörässä on siis 2 öljynsuodatinta sekä kaksi pestävää verkkosihtiä. Öljy on ainoastaan koneessa je ei tarvitse ilmata öljynvaihdon jälkeen.


Venttiileiden tarkistus on uudessa pyörässä hyvä suorittaa ensimmäisen 12 tunnin jälkeen. Todennäköisesti ei tarvitse säätää.
Siitä eteenpäin tarkistus noin 40 tunnin välein.
Mahdollisesti joudut säätämään 50 tunnin kohdalla.

Venttiilien säätö onnistuu harjoittelun jälkeen pelkän penkin, tankin ja venttiilinkoppien irroituksella.
Aikaa kuluu arviolta noin 15 minuuttia. Helppo työ kun on ruuvisäätöiset.
Parinkerran jälkeen säätö osuu kohdalleen ilman rakotulkkia.

Muita huoltokohteita: Ilmanputsarin pesu oikein pölisevällä crossiradalla 30 min välein jos aikoo pitää koneen tiiviinä, talven yli pesemättä.

Iskarin huollot jarrupalat kettingit ja renkaat kuten muissakin pyörissä riippuen ajotavasta.

Kansi ja sylinteri olisi suositeltavaa käyttää 80-100h välein auki ja tarkistaa. Jotkut ajelee 300h ilman aukikäyttöä.

No Jos harkitset ko. pyörän ostoa ei kannata suotta pelätä noita huoltoja ja hultovälejä. Ei ne niin ylitsepääsemättömän vaikeita ja kalliita ole kuin jotkut puhuu.
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JSL »

Täytyypä tunnustaa, että itseäkin hieman alkanut kiinnostaa tuommoinen kevyempi mopo, mutta lukemani perusteella (advrider.com) ei missään nimessä sovellu muuhun kuin enduropöristelyyn. Jenkit tuntien tuota ei toki kannata ottaa liian tosissaan, mutta silti hieman epäilyttää kuinka esim. tuommonen 525 EXC soveltuu yhtään pidemmille reissuille.

Tiedostan kyllä, että mukavampiakin pyöriä matka-ajoon on olemassa, mutta jos mukavuus olisi tärkeimpiä kriteereeitä niin tuskin ajaisin LC4:lläkään ;) Osaako joku perustella miksei EXC kelpaisi samaan kuin LC4 jos oletetaan, että p*rse kyllä kestää tai jos ei kestä niin asiaa korjataan esim. satulan tuunauksella? Eräs henkilö epäili, että moottori ei kestäisi pitkänmatkan ajoa läheskään niin hyvin kuin esim. LC4. Öljytilavuuttahan voi lisätä (http://ht-racing.com/) niin luulisi auttavan asiaa. Kuulin myös henkilöstä joka olisi ajellut 525:llä (supermoto) työmatkoja yms. 5kkm välein öljyt vaihtaen ja mitään ongelmia ei kuulemma ollut.

Eli se mitä yritän kysyä on, että miksei 525EXC kelpaisi samaan kuin LC4:kin jos lisäisi öljytilavuutta, laittaisi isomman tankin ja tuunaisi ehkä satulaakin?

Voidaan toki kysyä, että miksei sitten aja LC4:llä jos haluaa EXC:n samanlaiseen ajeluun :D Niinhän minä nyt teenkin, mutta joskus tuo LC4 tuntuu tämmöisestä 70kg kynäniskasta hieman raskaalle. Lähinnä ajatus kevyemmästä moposta syntyi elokuussa Kuolan niemimaalla (auto)offroad-safarilla kun porukka kyseli (puoli?)leikillään millon lähden mukaan mopolla, mikä tietysti on sangen houkutteleva idea 8)
himoT
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 10:10 pm
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja himoT »

No "pitemmän matkan" ajelusta omakohtaista kokemusta on viikonlopun aikana tehty reilu 700 km:n lenkki. Reitti koostui noin 300km asfalttitie osuudesta, 300km nopeampaa soratietä sekä 100km metsäautotietä.

Asfalttitie fim säännön mukaisilla enskarenkailla ei ollut miellyttävin kokemus. Nopeammalla soratiellä tunne oli samanlainen, kuin olisi ajanut 600cc kyykyllä autioa autobaanaa. No metsäautotie oli sitten:)

Eli noi kisaendurot on uskomattoman keveita ja tarkkoja ajaa verrattuna ns. tie-enskoihin. Vähänkään nopeammalla metsäautotiellä vauhti alkaa oleen sitä luokkaa ettei se nyt vaan ole kovin turvallista ja pitemmänpäälle väsyttävää. Pyörän keveys tekee siitä hieman rauhattoman ajaa.

Todennäköisesti kisaenskan laitettua ajo muuttuu pitemmistä taipaleista pikkulenkkeihin sekä näppäilyyn.

Parhaimman ilon ko. pelillä saa irti kun kaveriporukasta löytyy useampi pyörä. Itselläni mukavimpina retkinä on ollut kaverin/kavereiden kans talvella sekä kesällä tehdyt metsäpolkupainotteiset ajolenkit, joiden pituus on vaihdellut 100 kilometristä 300 kilometriin päivässä. Hyvin on jaksanut ajaa. Päivän päätteeksi harmittanut samalla lailla kuin pikkulapsena jouluaattona nukkumaan meno.

Moottorin lyhyempi ikä johtuu puhtaasti huomattavasti korkeammasta viritysasteesta sekä moottorissa käytetyistä keveämmistä osista.

Kyllähän tuolla öljymäärän lisäämisellä ainakin öljynvaihtoväliä pidentää.

Penkkiä kyllä joutuu vähän modifioimaan jos oikeasti pitkiä maantieajoja aikoo suorittaa. Ainakaan itsellä vakiopenkillä tulee melko epämiellyttävä olo pitkissä lenkeissä, uskon tottuneeni aika hyvin pyöränselässä istumiseen.

nimin: kesänaikana pukamat, moottoripyörällä 20tkm :wink:
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Kiitokset himot:lle vastauksista! Eli samat huollot kuin tuohon LC4:een.


n00b:
Voidaan toki kysyä, että miksei sitten aja LC4:llä jos haluaa EXC:n samanlaiseen ajeluun Very Happy Niinhän minä nyt teenkin, mutta joskus tuo LC4 tuntuu tämmöisestä 70kg kynäniskasta hieman raskaalle.
Vastasitkin itse. Eli karkeammassa maastossa SXC on minullekin turhan raskas. Lisäksi pyörällä pitäisi pystyä soratieajeluihin kuten LC4:llä. Tämä sulkee 2-t ja pienemmät nelarit pois.

Mitä öljyä olette käyttäneet RFS(525) moottoreissa? Meneekö sama Shellin VSX, kuin LC4:kin on suositeltu?


-ville
Avatar
Gilera
Viestit: 334
Liittynyt: To Syys 01, 2005 12:57 pm
Pyörä: Gilera
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gilera »

Ei nelarin mäntä kulu, koska sylinteri on suora putki. No - edellyttäen, että voitelu on pelannut. Kaksitahtisissa putki on kuin juusto ja männänhelmat resonoivat rikki. Viritetyssä nelarissa on venttiilit ja nokkaketjun kiristimet kulutustavaraa.
Niimpä, sanos Raid. Miksiköhän esim Hondan 250cc uudessa nelarissa annetaan männän vaihtoväliksi 16h, jos se ei kerran kulu? Tosin taitaa koskea harrastajaa harvemmin tuo tuntimäärä.

Minä mistään mitään tiijä mutta kyllä noissa pikku nelareissa mäntiä joutuu vaihtelemaan toisinaan.

Omassa 2t gassissa (200cc) tällä hetkellä ~1500km, eikä kertaakaan avattu konetta.

Jori
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Gilera kirjoitti:Miksiköhän esim Hondan 250cc uudessa nelarissa annetaan männän vaihtoväliksi 16h, jos se ei kerran kulu? Tosin taitaa koskea harrastajaa harvemmin tuo tuntimäärä.

Minä mistään mitään tiijä mutta kyllä noissa pikku nelareissa mäntiä joutuu vaihtelemaan toisinaan.
Taitaa se mäntä olla pikemminkin männänrengasteline, on se niin ohut ja kevyt lätty. LC4:ssa on tukevammat sisäkalut kuin RFS:ssä.
himoT
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 10:10 pm
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja himoT »

450 ja 525 kotareissa männänvaihtoväli oli muistaakseni 80-100h välein nuo pikkunelarit on sinänsä toinen luku, kun tehoja haettu suhteessa enemmän kuin isommissa. Kotarin 250 exc:ssä taitaa olla 40 h luokka tai vähän enemmän. 250 sx:ssä veikkailen olevan 20-30 h luokkaa.

Kotarin 450 ja 525 on muuten sama lukuunottamatta 525:sen isompaa porausta. Isku molemmissa on sama ja kumpaankin käy sama bigborekitti jolla saadaan kuutiotilavuus nostettua 447-540 sekä 510-540.

Itse olen käyttänyt kesällä Motorexin KTM Racing 4T SAE 20W/60 ja talvella Cross Power 4T SAE 10W/50
Hesio
Viestit: 138
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 7:13 pm

Viesti Kirjoittaja Hesio »

himoT kirjoitti:450 ja 525 kotareissa männänvaihtoväli oli muistaakseni 80-100h
Itselläni 525:n ajettu nyt n~200h, eikä konetta avattu.Kaverilta löytyy myös vastaavilla tunneilla varustettu peli.

Juttelin Racingbike Suomisen kanssa noista männänvaihtoväleistä ja muistakin huolloista.Hänen mielestä kannattaisi olla ennemminkin huolissaan kampuranlaakereista kuin männästä.Eikä muutenkaan pitänyt pahana määränä tuota 200h ilman koneen aukaisua

Meinasin käyttää koneen auki talvella oman mielenrauhan vuoksi, ja mittoa männän ja renkaat.Jos ei huomutettavaa niin laitan takas :wink: Laakerit vaihdan varmuudella.
No sittenhän on kertoa faktaa... Toki himoT:llä löytyy myös kauhu juttuja noista koneista miltä ne on näyttänyt 50h ajon jälkeen.
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Hesio kirjoitti:Toki himoT:llä löytyy myös kauhu juttuja noista koneista miltä ne on näyttänyt 50h ajon jälkeen.
Kerrohan lisää. Täytyisi saada hillittyä tätä kuumetta jollain konstilla. Mitenkä 525-450 konee ovat kestäneet SUMO-käytössä? Siinä luulisin moottorin olevan kaikkein kovimmalla.

Onko kellään tietoa/arvauksia uudesta LC4:n seuraajasta -07 690SMC? Paljonko painaa(mottori/pyörä) jne? Eikös tuo moottori ole jo julkistettu?


-ville
karmolis
Viestit: 1319
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 2:40 pm
Pyörä: Vespa
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Saakos tähän mistään 240mm takajarrulevyä? Ja jos jollain löytyy ylimääräistä 18" vannetta niin kertokaa mullekin.
himoT
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 10:10 pm
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja himoT »

No joo todennäköisesti mennyt kuiva kesä tuotti ongelmia muillekkin, kuin maanviljelijöille. Oulussa Iinatin crossirata oli sen verran pölisevä ja hienojakoista hiekkaa täynnä, että yhdessä 525 sx:ssä oli kone peruusteellisen huollon tarpeessa 40 tunnin jälkeen. Männänrengas ja venttiilit oli kulunut sitten ihan loppuun. Osia pyöritellessä ja pähkäillesä tulimme siihen tulokseen, että tuo uskomattoman hienojakoinen pöly oli vain yksinkertaisesti mennyt ilmanputsarin läpi kunnon öljyämisestä ja ahkerasta pesusta huolimatta.

No 525sessahan on onneksi teräsvenat jotka oli jotain 15€ luokkaan kappale ja mäntä luokkaan 250€. Eli rahalla selvittiin tässäkin tapauksessa. 250 sx:ssähän on titaaniventtiilit jotka oli muistaakseni jotain 70€ hujakoilla.

Sumohommissahan tuo pöly ei syökkään onneksi tuota konetta niinkuin crossissa. Jotkut ovat kovasti sitä mieltä että jääradalla ja sumossa konetta huuatetaan liian pitkiä aikoja suurilla kirroksilla, mutta itse en kyllä yhdy tuohon mielipiteeseen.
Vastaa Viestiin