Eli ilmeisesti näin se mittari, onko väliä kumpaan väliin mittarin laittaa + vai - kaapelin välille.jahonen kirjoitti:Laita yleismittari virta-alueella akun kanssa sarjaan. Kannattaa aloittaa 10 A alueesta tai mikä nyt onkaan isoin virta-alue joka mittarista löytyy. Normaali virrankulutus kaikki pois pitäisi olla varmaan jotain milliampeeriluokkaa. En tunne tapausta sen tarkemmin, mutta "hienojen" sähköjen kanssa joskus voi mennä hetki aikaa ennen kuin kaikki menee nukkumaan joten pitää malttaa odottaa pienintä lukemaa katkaisematta sähköjä että virrankulutus laskee.
t. Janne
R1200GS
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- kimbyyri
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
- Pyörä: 1200gs lc
- Paikkakunta: Los Hollolakses
Re: R1200GS
ktv org
Re: R1200GS
Juurikin noin. Ei sinänsä väliä onko plussan vai miinuksen välissä, kunhan vaan kaikki virta kulkee mittarin läpi.
t. Janne
t. Janne
Re: R1200GS
-09 gs, minkähän lainen tuon tankin korkin kiinitysmekanismi on? Mulla se jostain syystä alko avatessa heilumaan irrallaan, ja äsken kun sen irrotin, ni siitä irtos 2 jousta ja sit semmonen metallinen akseli jossa on muovipiikit. Ois ihan kiva saaha tuo kasaankin... Räjäytyskuvaa en siitä löytänny
EX Phav
Re: R1200GS
Eihän sulla vaan ole mitään (Garmin)navigaattoria siinä kiinni? Tai siis navigaattorin lataustelinettä?kimbyyri kirjoitti: ↑Su Loka 29, 2023 1:59 pm 2004 malli purkaa akkua. Parin viikon seisomisen jälkeen ei käynnisty enää. Olipa akku kallis tai halpa.
Eli kuinka ja mistä mittaan mahdollisen kulutuksen. Voltit tietysti suoraan akun-navoista, mutta sitä kuluvaa mah määrää pitäis ilmeisesti selvittää. Joskus mulla oli autosta laturista diodi/diodeja palanut niin se korjautui uudella laturilla.
Kyseessä on mun vanha pyörä joka on talvet mulla hoidossa.
Silloin kun itse ostin gessun, myös se purkasi akun parissa viikossa. Korjaus oli helppo, laitoin diodin navitelineelle menevään piuhaan. Sen jälkeen ei ole akku tyhjentynyt. Diodi siis päästösuuntaan akulta telineelle.
- kimbyyri
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
- Pyörä: 1200gs lc
- Paikkakunta: Los Hollolakses
Re: R1200GS
Siinä on TomTom naviteline can-väylän johdossa. Ja siihen ei tule virtaa. Ostin mittarin ja tältä se lukema näyttää.tsau kirjoitti:Eihän sulla vaan ole mitään (Garmin)navigaattoria siinä kiinni? Tai siis navigaattorin lataustelinettä?kimbyyri kirjoitti: ↑Su Loka 29, 2023 1:59 pm 2004 malli purkaa akkua. Parin viikon seisomisen jälkeen ei käynnisty enää. Olipa akku kallis tai halpa.
Eli kuinka ja mistä mittaan mahdollisen kulutuksen. Voltit tietysti suoraan akun-navoista, mutta sitä kuluvaa mah määrää pitäis ilmeisesti selvittää. Joskus mulla oli autosta laturista diodi/diodeja palanut niin se korjautui uudella laturilla.
Kyseessä on mun vanha pyörä joka on talvet mulla hoidossa.
Silloin kun itse ostin gessun, myös se purkasi akun parissa viikossa. Korjaus oli helppo, laitoin diodin navitelineelle menevään piuhaan. Sen jälkeen ei ole akku tyhjentynyt. Diodi siis päästösuuntaan akulta telineelle.
Voltit laskenut 12,78->12,68 neljässä vuorokaudessa.
ktv org
Re: R1200GS
4,7 mA on suunnilleen 0,113 Ah/vuorokausi, eli kuukaudessa (30 päivää) 3,4 Ah. Tuo virrankulutus ei kyllä oikein vaikuta siltä että kahdessa viikossa tyhjenisi niin ettei starttaa enää. Ellei sitten jossain ovelassa raossa sitten vie paljon enemmän, jota on kyllä vaikea halvoilla/yksinkertaisilla välineillä selvittää.
t. Janne
t. Janne
- kimbyyri
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
- Pyörä: 1200gs lc
- Paikkakunta: Los Hollolakses
Re: R1200GS
Olet varmasti oikeassa. Tutkin vielä liitokset ja lisään vain laturin pistokkeen, ja jätän sen näin.jahonen kirjoitti:4,7 mA on suunnilleen 0,113 Ah/vuorokausi, eli kuukaudessa (30 päivää) 3,4 Ah. Tuo virrankulutus ei kyllä oikein vaikuta siltä että kahdessa viikossa tyhjenisi niin ettei starttaa enää. Ellei sitten jossain ovelassa raossa sitten vie paljon enemmän, jota on kyllä vaikea halvoilla/yksinkertaisilla välineillä selvittää.
t. Janne
ktv org
Re: R1200GS
Akkukin voi olla kypsynyt vaikka olisi ollut käytössä vain yhden ajokauden. Lataa ensin täyteen (mielellään älylaturilla) ja vie sitten akkukauppaan, äkkiä testeri kertoo paljonko virtaa irtoaa, ja tuomio tulee hetkessä. Jos akku on "valmis" niin alentuneen kapasiteetin lisäksi sen antama virta jää uudenveroista pienemmäksi.
Kotikonsteilla voi tietty myös kytkeä virrat pyörään ja laittaa valot päälle, jos sulla on mittarissa se 10A tai isompi alue niin käytä sitä. Virtaa menee tod näk noin 6A. Ota sitten mittari pois välistä ja kytke virrat ja valot uudelleen. Puolessa tunnissa täyden 12Ah akun varauksesta pitäisi olla puolet käytetty, ja vielä pitäisi lähteä käyntiin. Jos ei lähde niin voi hyvin olettaa ettei akun kapasiteetti enää olekaan 12Ah vaan vähemmän.
Olen joskus testannut auton akkua irrallaan käyttäen kuormana irtopolsaa ja tarkkailin akun jännitettä.
Kotikonsteilla voi tietty myös kytkeä virrat pyörään ja laittaa valot päälle, jos sulla on mittarissa se 10A tai isompi alue niin käytä sitä. Virtaa menee tod näk noin 6A. Ota sitten mittari pois välistä ja kytke virrat ja valot uudelleen. Puolessa tunnissa täyden 12Ah akun varauksesta pitäisi olla puolet käytetty, ja vielä pitäisi lähteä käyntiin. Jos ei lähde niin voi hyvin olettaa ettei akun kapasiteetti enää olekaan 12Ah vaan vähemmän.
Olen joskus testannut auton akkua irrallaan käyttäen kuormana irtopolsaa ja tarkkailin akun jännitettä.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
Re: R1200GS
50% starttiakulle olisi jo syväpurkausta, eikä tekisi hyvää. Vaikka akku ei menisi kerrasta pilalle, niin hyvää se ei tee.
N. 1/3 purkausta on pidetty starttiakulle vielä turvallisena. Koskee lähinnä perinteisiä lyijyakkuja.
Re: R1200GS
Suosittelen siltikin ottamaan sen navitelineen irti, laittamaan sen diodin tai vaikka kytkimen taakse sen sähköt. Silloin kun minä tuon ongelman kanssa pähkäilin, maailmalla oltiin vähän sitä mieltä, että pyörän tietokone jää päälle johonkin lataustilaan jos navitelineeltä heti sammuttamisen jälkeen tuleekin sähköä. Eli jos telineessä on vaikka kondensaattori virtapiuhassa.
Minunkin pyörässä navitelineestä hävisi sähköt ja jäi sitten kuitenkin purkamaan akkua.
Re: R1200GS
Morjens.
Menikös se niin, että servojarrujen ABS-kehissä on tiheämpi reikäjako kuin uudemmissa integraalijarruissa?
Menikös se niin, että servojarrujen ABS-kehissä on tiheämpi reikäjako kuin uudemmissa integraalijarruissa?