Honda XL 600/650 V Transalp
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Mutkien matkassa jälkeen, päädyttiin kuitenkin OEM termostaattiin. Vaan nollakelissä ei uusikaan termari pidä lämpöä asteikolla, joten pieni pahvinpala oikeanpuoleisen syylärin edessä auttoi asiaa. Lisätään pahvia, jos ilmat tästä kylmenee.
I rest my case.
I rest my case.
-Haato-
-
- Viestit: 207
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
- Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Kattelin tänään Ihmemies McGyveria telkkarista. Hällä on kurapyölrät hyvin pysyneet ennenkin hansakassa, tänään oli Transalp 600 ajokkina kun piti neito kyydissä rosvoja paeta. Kunnon hyppy, jotta pääsi jo laiturista irronneeseen laivaan. Mutta tuli mokakin, bensa loppui ekä osannut kallistaa sitä vertaa, että olis 10 mailin pensat saanut tankin toisesta poskesta käyttöön. Joutuivat jatkamaan jalan ihan turhaan.
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Taikka sitten käyttää Africa Twinin tankkia, niinkuin mulla, pääsee pidemmälle.Urpo kirjoitti: ↑Ti Tammi 03, 2023 6:28 pm Kattelin tänään Ihmemies McGyveria telkkarista. Hällä on kurapyölrät hyvin pysyneet ennenkin hansakassa, tänään oli Transalp 600 ajokkina kun piti neito kyydissä rosvoja paeta. Kunnon hyppy, jotta pääsi jo laiturista irronneeseen laivaan. Mutta tuli mokakin, bensa loppui ekä osannut kallistaa sitä vertaa, että olis 10 mailin pensat saanut tankin toisesta poskesta käyttöön. Joutuivat jatkamaan jalan ihan turhaan.
-Haato-
- kimbyyri
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
- Pyörä: 1200gs lc
- Paikkakunta: Los Hollolakses
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Onkos jonkun foorumilaisen valkoinen 650 dominator nettimotossa, Vaasan suunnalta. Vm 1991
ktv org
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
-02 Transalpin ohjauslaakereiden vaihto menossa mutta vanhojen ulkokoolien kanssa meinaa usko loppua. Vaikka hakkaa yläpuolelta alapään ulkokoolia, omasta mielestä hyvällä työkalulla ja vasaralla, ei ulkokooli inahda milliäkään joka on melkoisen erikoista.
Foorumilta löytyi tämmöinen teksti, ei tosin sanota minkä vuotisesta alpista on kyse, mutta pitääköhän tuo paikkansa? Minun silmiin ne näyttää ihan samalta kuin africa twinin laakerit jotka vaihdoin viime talvena. Ei näy erikoisia "olakkeita", tai tietysti emäputkessa on se olake johon ulkoreuna nojaa mutta eihän sen pitäisi ulospäin lyödessä mitään mihinkään vaikuttaa.
Tuota dremeillä poikki vetämistä pitää varmaan seuraavaksi koittaa. Toisenhan saa lähtemään kun lykkää 30-32mm hylsyn putkeen ja lyö sillä, toinen ulkokooli pitää vaan saada ensiksi pois edestä.
Foorumilta löytyi tämmöinen teksti, ei tosin sanota minkä vuotisesta alpista on kyse, mutta pitääköhän tuo paikkansa? Minun silmiin ne näyttää ihan samalta kuin africa twinin laakerit jotka vaihdoin viime talvena. Ei näy erikoisia "olakkeita", tai tietysti emäputkessa on se olake johon ulkoreuna nojaa mutta eihän sen pitäisi ulospäin lyödessä mitään mihinkään vaikuttaa.
Tuota dremeillä poikki vetämistä pitää varmaan seuraavaksi koittaa. Toisenhan saa lähtemään kun lykkää 30-32mm hylsyn putkeen ja lyö sillä, toinen ulkokooli pitää vaan saada ensiksi pois edestä.
Lonely Lynx kirjoitti: ↑Ke Tammi 22, 2014 5:55 pm Täytyy laittaa tähän varoituksen sana liittyen ohjauslaakerien vaihtoon. Ongelma on saada irti ne koolit, jotka ovat rungossa kiinni. Monet ohjeet, mukaan lukien Transalpin huoltokirja mallia Haynes, esittävät, että koolit naputellaan irti jollain tangolla, joka laitetaan vinottain putken sisään. Eipä toimi ainakaan Transalpin tapauksessa, sillä putkessa on laipat, joihin koolit vastaavat. Laipat ovat juuri samankokoiset kuin koolitkin, joten millään työkalulla ei voi naputtaa kooleja irti. Huomasin tämän, kun aloin käyttää voimaa eli pajavarasaraa koolien naputteluun. Silloin laippa irtosi hieman koolista ja tajusin, että naputtelemalla saa vain vahinkoa aikaan. Vedin Dremelillä koolin melkein poikki ja naputtelin ruuvimeisselin koolin ja laipan väliin ja vähitellen se irtosi. Olisipa Hondan suunnittelija jättänyt jotkut kolot niihin laippoihin, niin olisi ehkä jopa helppo irrottaa nuo koolit. Nyt on toinen vielä irrottamatta, se hankalampi. Pitää ehkä jotenkin sahata kooli poikki - ja samalla se laippa. Dremelillä se ei onnistu kovin helposti, kun sitä ei saa oikeaan asentoon.
Toivottavasti uudet laakerit menevät entisten tilalle. Uudet kun ovat kartiorullat ja vanhat olivat kuulalaakerit.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Yhessä Yammussa oli kerran niin tiukassa et loppujenlopuks lähti vasta ku sen oli leikannu ensin neljään osaan koko homman ja sitteki piti tosissaan piestä et sai liikkeelle
Lämpöä ja jotain serssiä välii
Lämpöä ja jotain serssiä välii
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Hiljaiseksi vetää... siellä oli kuin olikin tuo käsittämätön suunnittelun kukkanen, eli runkoputkessa oleva olake sekä ylhäällä että alhaalla. Eipä ole ihme ettei kooli irtoa kun ei isku siihen edes kohdistu.
Nyt uudet koolit onnistuneesti paikallaan, vanhat oli aika tuskaiset irroittaa. Tässä vielä hieno piirrustus aiheesta.
Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla
Nyt uudet koolit onnistuneesti paikallaan, vanhat oli aika tuskaiset irroittaa. Tässä vielä hieno piirrustus aiheesta.
Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Totta!
Seittemän vuotta aikaa ku omaan Transuun vaihdoin ja sen jälkeen ollu, mitä, 11 (?) pyörää ni en kyllä muistanu enää tuota. Hyvä kun sait vaihdettua. Muistan kyllä elävästi miten muuttui pyörän käyttäytyminen ku vaihto ne kulmikkaat laakerit rullaaviin
Seittemän vuotta aikaa ku omaan Transuun vaihdoin ja sen jälkeen ollu, mitä, 11 (?) pyörää ni en kyllä muistanu enää tuota. Hyvä kun sait vaihdettua. Muistan kyllä elävästi miten muuttui pyörän käyttäytyminen ku vaihto ne kulmikkaat laakerit rullaaviin
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Touko 25, 2023 8:57 am
- Pyörä: Honda XL650V Transalp
- Paikkakunta: Kontiolahti
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Ompa hyvä huomio tuo ohjainlaakereiden sijoitus. Täytyypä muistaa, jahka joskus itse omasta moposta niitä vaihdan.
Nyt en ole rullannut tätä topickia läpi, joten en tiedä onko täällä tai toisaalla mainintaa tuulilaseista. Tilasin ulkomailta omaan motskaan uuden pleksin. Siellä väänsivät lasikuidusta hiton siistin tekeleen gepsitangolla. Ja nopeasti tuli. Viikon päästä rahojen laitosta oli tuulilasikuitu kätösissä.
Lopulliset kiinnitykset on vielä tekemättä, mutta tässä yksi kuva missä verrataan uutta wanhaan.
Niin ja se putiikki. Goffi Workshop Italianosta. https://transalpistifolli.com/workshop-goffi/ Sähköpostilla sujui kommunikaatio täydellisesti ja tuote on sitä mitä luvattiin. Vahva suositus.
Nyt en ole rullannut tätä topickia läpi, joten en tiedä onko täällä tai toisaalla mainintaa tuulilaseista. Tilasin ulkomailta omaan motskaan uuden pleksin. Siellä väänsivät lasikuidusta hiton siistin tekeleen gepsitangolla. Ja nopeasti tuli. Viikon päästä rahojen laitosta oli tuulilasikuitu kätösissä.
Lopulliset kiinnitykset on vielä tekemättä, mutta tässä yksi kuva missä verrataan uutta wanhaan.
Niin ja se putiikki. Goffi Workshop Italianosta. https://transalpistifolli.com/workshop-goffi/ Sähköpostilla sujui kommunikaatio täydellisesti ja tuote on sitä mitä luvattiin. Vahva suositus.
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
^^Onpa hieno pleksi, tulee alpista aivan eri näköinen.
Onko käsitystä mihin kuuluu 2kpl tämmöisiä kuminpalasia? Merkkinä on CUSHION, FUEL TANK. Tankissa ei ole mitään jälkiä että ne siinä olisi kiinni olleet, ja varaosakuvakin ilmoittaa nuo kuuluvaksi etukatteen taakse (ajovalon taakse). Ostin pyörän osittain purettuna joten itse en ole näitä purkanut. Kaikki muut puretut osat löyti paikkansa.
https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 0_9a91.gif
Edellisen linkin osa numero 43.
-----------------------------------------------------------------------
Ekat savutkin saatu koneesta ulos. Tästä vuoti siis bensahana pahasti ja tilasin uuden kiinalaisen hanan ebaystä, kopio alkuperäisestä. Kone käyntiin ja ei oikein ottanut kierrosta. No homma jäi sikseen ja aloin ihmetellä että mikä pihinä kuuluu autotallista. Tankissa oli aivan järkyttävä alipaine ja mossahti oikein kunnolla kun korkin avasi. Alipaineletku tukossa /lintassa... Nyt mietityttää mahtoiko tuo uusi hana kalvoineen mennä samalla rikki kun alipaine oli niin voimakas. Ainakin se alkoi vuotaa tiivistepinnoistaan kuten edellinenkin, voipi mennä myös kiinanlaadun piikkiin.
Alipainehana on hieno idea toimiessaan mutta ennemmin olen perinteisen hanan ystävä. Voi olla että tähänkin tulee sellainen kun tietäisi mistä hondan mallista kävisi perinteinen hana.
Onko käsitystä mihin kuuluu 2kpl tämmöisiä kuminpalasia? Merkkinä on CUSHION, FUEL TANK. Tankissa ei ole mitään jälkiä että ne siinä olisi kiinni olleet, ja varaosakuvakin ilmoittaa nuo kuuluvaksi etukatteen taakse (ajovalon taakse). Ostin pyörän osittain purettuna joten itse en ole näitä purkanut. Kaikki muut puretut osat löyti paikkansa.
https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 0_9a91.gif
Edellisen linkin osa numero 43.
-----------------------------------------------------------------------
Ekat savutkin saatu koneesta ulos. Tästä vuoti siis bensahana pahasti ja tilasin uuden kiinalaisen hanan ebaystä, kopio alkuperäisestä. Kone käyntiin ja ei oikein ottanut kierrosta. No homma jäi sikseen ja aloin ihmetellä että mikä pihinä kuuluu autotallista. Tankissa oli aivan järkyttävä alipaine ja mossahti oikein kunnolla kun korkin avasi. Alipaineletku tukossa /lintassa... Nyt mietityttää mahtoiko tuo uusi hana kalvoineen mennä samalla rikki kun alipaine oli niin voimakas. Ainakin se alkoi vuotaa tiivistepinnoistaan kuten edellinenkin, voipi mennä myös kiinanlaadun piikkiin.
Alipainehana on hieno idea toimiessaan mutta ennemmin olen perinteisen hanan ystävä. Voi olla että tähänkin tulee sellainen kun tietäisi mistä hondan mallista kävisi perinteinen hana.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Alipainehanan saa muutettua normaaliksi hanaksi kun heittää kalvon, männän ja jousen veke ja laittaa tilalle tiivistearkista leikatun tiivistelevyn. Alipaineletkun voi jättää paikalleen tai poistaa ja tulpata molemmat päät. Näin tein omaani ja toimi hyvin vuosikaudet.
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Alkup hanaan saa myös korjaussarjoja. Ite laitoin semmosen joskus ennenvanhaan
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Korjaussarjaa 06160-KEA-308 ei saa enää, valmistus lopetettu. Vanhaa varastoa voi toki vielä olla jossain. Hana lopetti tiputtamisen kun kiristi ruuvit kunnolla, ne oli jääneet jinpiniltä aavistuksen löysälle.
Käyntihäiriön syyksi taisi lopulta paljastua venyneet kaasarien kalvot. Täysin rutussa eikä toivoakaan saada takaisin paikalleen edes päivän kuivattelun jälkeen. Uusia (ilmeisesti kiinassa) tehtyjä kalvoja löytyi Puolasta. 2kpl 30 eur rahteineen. Tässähän saa siis kalvon vaihdettua luistiin, ei ole liimattu kiinni.
Käyntihäiriön syyksi taisi lopulta paljastua venyneet kaasarien kalvot. Täysin rutussa eikä toivoakaan saada takaisin paikalleen edes päivän kuivattelun jälkeen. Uusia (ilmeisesti kiinassa) tehtyjä kalvoja löytyi Puolasta. 2kpl 30 eur rahteineen. Tässähän saa siis kalvon vaihdettua luistiin, ei ole liimattu kiinni.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Uudet kalvot tuli Puolasta ja heitetty paikalleen. Reunassa oleva "reikä" piti itse kairata kalvoon mutta muuten meni hienosti ja helposti paikalleen, ei ollut liian iso tai pieni.
Kaasarit kasaan ja kone tulille, ei ottanut kierroksia kirveelläkään Epätoivo alkoi jo vallata mielen, sitten ränkläsin kaasua voimakkaasti niin sitten se alkoi lopulta pelata ja ottaa kierroksia normaalisti En tiedä mitä siinä tapahtui, olisiko ollut kuitenkn joku tukos vielä joka aukesi. Hyvin tuntuu toimivan, tyhjäkäynniltä joskus kun antaa kaasua niin meinaa vähän röpeltää. Tietysti testiympäristö on mitä on, paikallaan pakkasessa. Testilenkillehän tuolla pitäisi päästä.
Kaikki tähän mennessä hyvin paitsi kiinalainen (uusi) bensahana vuotaa edelleen, ei pitäisi sekaantua... Hollannista löytyisi uusi hanan korjaussarja, kai se on pakko tilata.
Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla
Kaasarit kasaan ja kone tulille, ei ottanut kierroksia kirveelläkään Epätoivo alkoi jo vallata mielen, sitten ränkläsin kaasua voimakkaasti niin sitten se alkoi lopulta pelata ja ottaa kierroksia normaalisti En tiedä mitä siinä tapahtui, olisiko ollut kuitenkn joku tukos vielä joka aukesi. Hyvin tuntuu toimivan, tyhjäkäynniltä joskus kun antaa kaasua niin meinaa vähän röpeltää. Tietysti testiympäristö on mitä on, paikallaan pakkasessa. Testilenkillehän tuolla pitäisi päästä.
Kaikki tähän mennessä hyvin paitsi kiinalainen (uusi) bensahana vuotaa edelleen, ei pitäisi sekaantua... Hollannista löytyisi uusi hanan korjaussarja, kai se on pakko tilata.
Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 6:21 pm
- Pyörä: Honda Transalp 600 -97
- Paikkakunta: Seinäjoki/Kauhajoki
Re: Honda XL 600/650 V Transalp
Laitoin Transalppiin uudet kahvalämppärit, kun Biltemat lakkas pelaamasta 4 vuoden käytön jälkeen. Koson kahvalämpökahvasarja 22 + 25 mm tuotenumerolla 30-802 löyty Motonetistä. Eivät hassummat ollenkaan ja testasin -20 c pakkaasessa ja paksujen tumppujen läpitte hohkaa hyvin hönkää. Pyöritettävä säätövipu on hyvä, kun vanahaan paikkaan ohjaustangon päälle laitoin. Talvimopoilussa on ongelmana jatkuva virran vähyys, niin mielestäni tyhjäkäynnillä virrankatkaisu säätövivun elektroniikassa estää akun tyhjenemistä. Käänsin 45 asteen asennuskulmaan säätöpotikan ja näkyväisyys ainakin potikan ledeille on paree, mitä kääntäis pystysuoraan asentoon. Kait tuohon saa hyörynnettyä tehovastuksen 10W HI - OFF - LOW vipukatkaisijalla, kun tulee säätövivulle tunnit täytehen.
Tomi Isomäki