Honda XL 600/650 V Transalp

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Totti
Viestit: 1073
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Totti »

Africa Twinissä oli samanlaista ominaisuutta, sopivasti kun tankoa riuhtaisi (esimerkiksi kaadon jälkimainingeissa) niin se meni vinoon kun kolmion kumit antoivat periksi.
Muistelen että joku yritti niitä vaimenninkumeja vaihtaa, mutta taisivat olla julmetun lujassa kiinni, tai sitten niitä ei saanut erikseen. Tai sitten molemmat.
Tämä kaikki hatarien muistikuvien pohjalta, voin siis hyvinkin olla väärässäkin.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja mek »

Ihan sama ominaisuus on vielä uusissakin Africa Twineissä. Tanko on usein vinossa esittelypyörissäkin.
Kim75
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Elo 25, 2021 3:01 pm
Pyörä: Honda Transalp 1991

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Kim75 »

Yritän irrottaa ne ohjaustangon kumit. Jos ei saa uusia, niin laitan kiinni kiinteästi. Jos ei kumit lähde pois suosiolla, niin hitsaan tangon kiinteäksi jos muu ei auta. Tangon vatkaaminen ei minusta sovi hitaaseen ajoon tai "maastoon". Eihän tuolla nyt varsinaisesti maastossa ajella, mutta metsälle, kalaan tai suunnistamaan mennessä tulee tyrkättyä parkkiin tieltä pois.
AnssiS
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 6:25 pm
Pyörä: 1150GS
Paikkakunta: Imatra

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja AnssiS »

Onkos täällä kuinka moni avannut vähän reilummin ajetun 600 alpin yläkertaa? Nyt vissiin tarvitsisi tuohon omaan 100tkm ajettuun kulkineeseen jotain yrittää tehdä kun öljyä kuluu jo ihan kohtalaisen paljon. Aiempina kesinä kulutus pysyi n. 5dl/1000km tasolla, mutta tänä kesänä tuota on kulunut kevyet 3l/2700km :( Männänrenkaathan siellä varmasti on sököt, mutta meneekö kuinka suurella todennäköisyydellä myös kansitöiksi?
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja an13 »

Melkein samaa eli RD03 650cc afrikaanoa aikanaan remppasin ja läppäsin venat, vaihdoin venttiilivarren kumit, hoonasin sylinterit ja vaihdoin kaikki männänrenkaat, lopputuloksena söi edelleen 1l/1000km jos antoi kunnolla runtua, rauhallisesti ei niinkään. Jäi mysteeriksi mikä siinä oli joten siirryin vain ostamaan Delvacia isommassa tynnyrissä.
AnssiS
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 6:25 pm
Pyörä: 1150GS
Paikkakunta: Imatra

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja AnssiS »

an13 kirjoitti: Ma Elo 29, 2022 6:09 pm Melkein samaa eli RD03 650cc afrikaanoa aikanaan remppasin ja läppäsin venat, vaihdoin venttiilivarren kumit, hoonasin sylinterit ja vaihdoin kaikki männänrenkaat, lopputuloksena söi edelleen 1l/1000km jos antoi kunnolla runtua, rauhallisesti ei niinkään. Jäi mysteeriksi mikä siinä oli joten siirryin vain ostamaan Delvacia isommassa tynnyrissä.
Varmaan sitten uudet männätkin pitäisi laittaa :( . Ilmeisesti venttiilien ohjurit ei olleet vielä isommin päässeet väljäksi?
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja an13 »

Venttiilin ohjurit ja männät jäi itseltä vaihtamatta aikanaan eli niihin kannattaa ainakin harkita varautumista.
Avatar
Raimo
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Mulla on kokemusta 750-twinin koneen kunnostuksesta 180 tkm kohdalla. Perusmoottorihan on ihan sama kuin Transalpissa, joten mun remonttikuvaus kannattaa lukea, jos siitä saisi jotain ajatuksia: viewtopic.php?f=5&t=5950&p=331960#p331960

Männät noista Hondan V2:sta ei yleensä kulu, vaan sylinterit sekä männänrenkaat. Ja ainoa kunnollinen vaihtoehto on seuraava ylikoko. Huoltomanuaalin porausvälystä kannattaa noudattaa, vaikka jotkut koneistajat voivat pitää tehtaan ohjeita liian pieninä.

Nokkaketjut venyy jossain 150tkm kohdalla sen verran, että ketjunkiristimestä alkaa loppua kiristysvara.

Kannessa alkaa myös olla ohjureissa väljää, ja ainakin mun koneessa oli pakoventtiilien ohjureissa sanomista ja jossain vaiheessa olisi saattanut lautanen irrota venttiilistä vinokuorman vuoksi.

Moottorin laakereissa ei noilla kilsoilla ollut ainakaan mulla vielä mitään sanottavaa, joten periaatteessa voisi riittää pelkkä yläkerran kunnostus ja uudet nokkaketjut. Itse vaihdoin vetoakselin ja uudet vaihteiston laakerit, joten käytin myös lohkon auki.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
AnssiS
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 6:25 pm
Pyörä: 1150GS
Paikkakunta: Imatra

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja AnssiS »

Raimo kirjoitti: To Syys 01, 2022 7:53 pm Mulla on kokemusta 750-twinin koneen kunnostuksesta 180 tkm kohdalla. Perusmoottorihan on ihan sama kuin Transalpissa, joten mun remonttikuvaus kannattaa lukea, jos siitä saisi jotain ajatuksia: viewtopic.php?f=5&t=5950&p=331960#p331960

Männät noista Hondan V2:sta ei yleensä kulu, vaan sylinterit sekä männänrenkaat. Ja ainoa kunnollinen vaihtoehto on seuraava ylikoko. Huoltomanuaalin porausvälystä kannattaa noudattaa, vaikka jotkut koneistajat voivat pitää tehtaan ohjeita liian pieninä.

Nokkaketjut venyy jossain 150tkm kohdalla sen verran, että ketjunkiristimestä alkaa loppua kiristysvara.

Kannessa alkaa myös olla ohjureissa väljää, ja ainakin mun koneessa oli pakoventtiilien ohjureissa sanomista ja jossain vaiheessa olisi saattanut lautanen irrota venttiilistä vinokuorman vuoksi.

Moottorin laakereissa ei noilla kilsoilla ollut ainakaan mulla vielä mitään sanottavaa, joten periaatteessa voisi riittää pelkkä yläkerran kunnostus ja uudet nokkaketjut. Itse vaihdoin vetoakselin ja uudet vaihteiston laakerit, joten käytin myös lohkon auki.
Kiitos kattavasta vastauksesta. Iso remonttihan tuo olisi, mutta on se varmaan kuntoon laitettava.
AnssiS
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 6:25 pm
Pyörä: 1150GS
Paikkakunta: Imatra

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja AnssiS »

Vieläkö 650-kuutioisissa on näitä männänrengasongelmia vai joko ne niistä on saatu kitkettyä pois?
Haato
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2012 6:40 pm
Pyörä: BMW 1200 GSA Yamaha T7 Honda Transalp

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Haato »

Happi kirjoitti: To Huhti 23, 2015 11:28 am
juilhy kirjoitti:650 Transalp vm- 01,
Mikähän on lämpömittarin asento normaalissa ajossa? Kiinnitin itse eilen huomiota, kun lämpömittari ei noussut kuin noin 1/4 asteikon alueesta. Onko se normaalikäyntilämpötila vai oisko termostaatti juminu auki?

Normaalia, ajoa vaan.

Happi
Niin, itselläkin samoja ongelmia, (XL 600V ) paitsi ei nouse lämpömittari edes tuota neljännestä, vaan jää ihan viisarin paksuuden verran koholleen. Termostaattia tässä kans epäilen, vai onko jollain parempaa tietoa.

Tietääkö joku käykö autopuolelta jonkun tietyn Hondan termostaatti.

T: Haato
-Haato-
Avatar
Totti
Viestit: 1073
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Totti »

Termostaatti lienee kunnossa. Näiden vanhempien TransAlpien ja Africa Twinien lämmöt ei oikeastaan koskaan nouse tuota korkeammalle. Ja puhallin käynnistyy vasta kun lämmöt melkein tapissa.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Haato
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2012 6:40 pm
Pyörä: BMW 1200 GSA Yamaha T7 Honda Transalp

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Haato »

Kiitosta tiedosta.
Täytynee uskoa, kun aika monelta taholta näin sanotaan. :D
-Haato-
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Omistin aikanaan 600 Transalpin. V-tun hyvä pyörä oli. Vanha, mutta toimiva tekniikka. Mulla ollessa sitä vähän päivitin. Tykkäsin kyllä siitä moposta kovasti.
Alustahan siinä on vakiona aika onneton. Takajousitus kuntoon ja samoin etupää, jarrut tehokkaammaksi niin jopa on hyvä pyörä!
Tykkäsin aina siitä V2-murinasta, ja vääntökin riitti omiin ajoihin.

Joskus vielä laitan itelle V2 Transalpin. Entisöitäväksi. Tai ehkä sittenkin ajoon.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Haato
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2012 6:40 pm
Pyörä: BMW 1200 GSA Yamaha T7 Honda Transalp

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Haato »

Haato kirjoitti: Ti Marras 08, 2022 9:30 pm Kiitosta tiedosta.
Täytynee uskoa, kun aika monelta taholta näin sanotaan. :D
No, en kuitenkaan uskonut, vaan avasin termostaattikotelon. Niin oli että termostaatin reunaan oli syöpynyt hyvänlaisen kokoisia reikiä, melko monta, eikä koko keksintö enää kunnolla muutenkaan sulkeutunut.
Termarin reiät.JPG
Luonnollisesti kotelon kannen toinen kiinnityspultti katkesi, kun se jumitti, enkä älynnyt sitä lämmittää. :oops:
Korvaava termostaatti on motonetistä, 12.90e , ( Honda OEM 85e) muuten sopii, vaan pikkusen liian korkea. Pitää tehdä alumiinistä korotuspala, jotta mahtuu kannen alle.
Homma jatkuu...
-Haato-
Vastaa Viestiin