Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kipaisin joutessani Yamaha Centerissä muissa asioissa ja näytillä oli World Crosser. Aika mielenkiintoisen näköiset tubeless vanteet joissa oli pinnat väärin päin, nipat keskiössä ja renkaina TKC, vanteiden koko 19/17. Hiilikuitupanelit antoi lisää ilmettä pyörälle ja kokonaisuus oli enemmän kurahenkinen kun normi Teneressä. Satulassa piti käydä istumassa ja ihan samat mietteet alkoi raksuttaa pääkopassa kuin viime kesänä ja tänä keväänä, kun ei rahat riitä...
Kylätason kurapyöräilijä.
cloud castle
Viestit: 94
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 9:41 pm
Pyörä: XT1200Z Tenere, Kawa KX 250
Paikkakunta: LAMMI

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja cloud castle »

Sen verran merkittävä laite mielestäni että aiheen noston kannaltakin
kannattaa jotain kirjoittaa :)
Jotkuthan sanoo jopa että ainoa varteenotettava kilpailija Gessulle :roll:

Ajattelinkin kysäistä mielipiteitä siitä että mitä voitan ja mitä häviän jos vaihdan
Pikku Teneren tähän isoon veljeen?
Sorateitäkin tykkään ajella, mutta myös pitemmät "siirtymät", kuten Hämeenlinna-
Ivalo väli sais taittua mukavasti.
Pääasiallisesti haluan ajaa kolminumeroisia teitä, ainakin tolla pikku Tenellä, silloi
kun asfaltilla mennään.
Eli kannattaako vaihtaa pieni painava isoon painavaan :?:
Harri Hemmilä
Viestit: 1233
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: RT
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

JTT kirjoitti: Kannattaa tosiaan lukaista uusin MP Maailma ja siinä oleva tehoputkivertailu. Itseäni tosin ihmetytti se miksi Leo Vince ja Arrow oli jätetty vertailusta pois. Lisäksi vääntökäyrät olisivat olleet kiva lisä. :D
Hassua kieltämättä kun Moto1:ssä oli tänä vuonna testiä tehopöntöistä f 650 Gs:ssä(twin) ja Leo Vince oli ainoa joka EI pudottanu tehoa verrattuna alkuperäiseen vaimentajaan...
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
Peltsi
Viestit: 2826
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Eihän tuosa Moto1 jutusa taidettu puuttua sen putken vaihdon yhteysä ruokapuoleen ollenkaan?

Ainaki yhen kaverin F800GS virkkus kovasti PC3 ja Leovincen asennuksella ja säädöllä. Tais olla tää paikallinen Bikefox kun ne asensi ja sääti. Tietysti tuo F650 on eri peli, mutta ei ole tietoa mitkä kaikki osat moottorisa on eriä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Laitetaan Tenere miehille Milanossa bongattu..
Liitteet
Milano 087-001.JPG
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Peltsi kirjoitti:Eihän tuosa Moto1 jutusa taidettu puuttua sen putken vaihdon yhteysä ruokapuoleen ollenkaan?

Ainaki yhen kaverin F800GS virkkus kovasti PC3 ja Leovincen asennuksella ja säädöllä. Tais olla tää paikallinen Bikefox kun ne asensi ja sääti. Tietysti tuo F650 on eri peli, mutta ei ole tietoa mitkä kaikki osat moottorisa on eriä.

Pelkällä putken (tai vaimentimen) vaihdolla ilman ruokapuolen säätöä saattaa saada koneen jopa niin laihalle että se hajoaa jossain vaiheessa.
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mulla oli äskettain ajossa Tene missä oli vaihdettu pelkästään Akran vaimennin mutta säätöihin ei oltu koskettu. Laihalla käymisen huomasi kaasutuntumassa, pintakaasulla reagoi hyvin mutta kun tuppea käänsi enemmän niin kone alkoi puutua, edes isoilla kierroksilla ei tullut voimaa kunnolla. Tästä mainitsinkin pyörän koeajoon luovuttaneelle liikkeelle.

Muutenhan iso Tene on hieno pyörä, tykkäsin kovasti ajaa sillä ja kelpaisi mulle reissupyöräksi, jos sellaisen tarve joskus tulee. Pyörässä on muutamia piirteitä jotka ei miellytä mutta pyörä on luonteeltaan luottamusta herättävä, aivan kuten Yamahat yleensäkin, tehty tehtaalla ajamista eikä ropaamista varten.
Kylätason kurapyöräilijä.
k-essu
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:20 am
Pyörä: bmw r1100gs
Paikkakunta: Kulennoinen

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja k-essu »

Yamaha ei pamaha.... :)
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Koheltaja kirjoitti: Pyörässä on muutamia piirteitä jotka ei miellytä mutta pyörä on luonteeltaan luottamusta herättävä, aivan kuten Yamahat yleensäkin, tehty tehtaalla ajamista eikä ropaamista varten.
Mitkähän nuo piirteet olivat? Tulevan mopon mallia yritän hahmotella niin kiinnostaisi.
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei mitään suurempaa mistä ei selviäisi rahalla, penkki oli mulla päin persettä ja se lähtisi ekana vaihtoon, myös polvikulma oli ehkä aavistuksen tiukka mun makuun mutta siitäkin selviää rahalla. Tuulilasin ilmanohjaustakin pitäisi parantaa, siihen on vissiin olemassa korkeampaa mallia. Olen myös tottunut hieman kevyemmin toimivaan kytkimeen ja vaihteiden siirtoon, aikansa kun ajelee niin varmaan noihinkin tottuu. Myöskään 19/17 renkaat ei ole mun juttu, ottaisin mielummin 21/18 renkailla jos olisi saatavana.

Moottorin todellinen luonne jäi säätämättömyytensä takia hieman kaivertamaan, kone säätöihin Akran kanssa niin varmaan on hyvä myös koneen osalta. Joskus ajoin vakioputkella olevaa Teneä ja mun mielestä se toimi paremmin. Moottori on tasaisen vetävä ja käytännössä värinätön, ainakin yksipyttyiseen kotariin tottuneelle. Veto on tasaista mutta ei räjähtävä joka sopii pyörän henkeen ja olemukseen.

Kaikin puolin Tene jätti aika luottamusta herättävän kuvan ja kyllä sillä uskaltaisin lähteä isomalle reissulle, tai hankkia monivuotiseksi huolettomaksi kumppaniksi. Matkailu ei ole vielä mun juttu mutta jos siitä tulee niin Tene on vahvin ehdokas pyöräksi.

Nämä on sitten mun mieltymyksiä joista saa olla eri mieltä :wink:
Kylätason kurapyöräilijä.
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Koheltaja kirjoitti:Ei mitään suurempaa mistä ei selviäisi rahalla, penkki oli mulla päin persettä ja se lähtisi ekana vaihtoon, myös polvikulma oli ehkä aavistuksen tiukka mun makuun mutta siitäkin selviää rahalla. Tuulilasin ilmanohjaustakin pitäisi parantaa, siihen on vissiin olemassa korkeampaa mallia. Olen myös tottunut hieman kevyemmin toimivaan kytkimeen ja vaihteiden siirtoon, aikansa kun ajelee niin varmaan noihinkin tottuu. Myöskään 19/17 renkaat ei ole mun juttu, ottaisin mielummin 21/18 renkailla jos olisi saatavana.

Moottorin todellinen luonne jäi säätämättömyytensä takia hieman kaivertamaan, kone säätöihin Akran kanssa niin varmaan on hyvä myös koneen osalta. Joskus ajoin vakioputkella olevaa Teneä ja mun mielestä se toimi paremmin. Moottori on tasaisen vetävä ja käytännössä värinätön, ainakin yksipyttyiseen kotariin tottuneelle. Veto on tasaista mutta ei räjähtävä joka sopii pyörän henkeen ja olemukseen.

Kaikin puolin Tene jätti aika luottamusta herättävän kuvan ja kyllä sillä uskaltaisin lähteä isomalle reissulle, tai hankkia monivuotiseksi huolettomaksi kumppaniksi. Matkailu ei ole vielä mun juttu mutta jos siitä tulee niin Tene on vahvin ehdokas pyöräksi.

Nämä on sitten mun mieltymyksiä joista saa olla eri mieltä :wink:
Makuasioita on monia. Uskon kuitenkin että Hayabusan jälkeen tuo vakion ajoasentokin on melkoisen löhö/pysty ilman muutoksiakin.
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Avatar
mek
Viestit: 2688
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja mek »

Koheltaja kirjoitti:Tuulilasin ilmanohjaustakin pitäisi parantaa, siihen on vissiin olemassa korkeampaa mallia.
Gessun kokemusten perusteella suositelen Givi Airflow -pleksiä. Koolla ei ole väliä, vaan muotoilulla...
TLi
Viestit: 171
Liittynyt: La Syys 02, 2006 9:58 pm
Pyörä: DL1000
Paikkakunta: Loppi

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja TLi »

Tenere 2012 tulossa pihaan, en ole vielä edes nähnyt ko. pyörää. Mistä siihen saa helpoiten navia varten sähköt? Tavoitteena joku virtalukon takana oleva johdotus, jotta telineestä sammuu sähköt kun pyöräkin on sammutettu?
Avatar
mek
Viestit: 2688
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja mek »

TLi kirjoitti:Tenere 2012 tulossa pihaan, en ole vielä edes nähnyt ko. pyörää. Mistä siihen saa helpoiten navia varten sähköt? Tavoitteena joku virtalukon takana oleva johdotus, jotta telineestä sammuu sähköt kun pyöräkin on sammutettu?
Nälkä kasvaa kuitenkin syödessä. Kohta kuitenkin laitat siihen lämpöpenkkiä, roadbookia, USB-pistoketta yms. Käy hakemassa paikallisesta autotarvikeliikkeestä sulakerasia ja sille releohjattu syöttövirta vaikkapa takavalolta. http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 79#p366379
rapalase
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Elo 07, 2015 8:55 am
Pyörä: Super Tenere

Re: Yamaha Super Tenere 1200. (mietteet ja kokemukset)

Viesti Kirjoittaja rapalase »

TLi kirjoitti:Tenere 2012 tulossa pihaan, en ole vielä edes nähnyt ko. pyörää. Mistä siihen saa helpoiten navia varten sähköt? Tavoitteena joku virtalukon takana oleva johdotus, jotta telineestä sammuu sähköt kun pyöräkin on sammutettu?
Tre,
pyörän sivulla oikean konsolin alla on akku kyljellään. Siihen laittelin CLS can bus adapterin joka haistelee virran tarjontaan vasta sitten kun kone käy. Palikkaan on näppärä kiinnitellä muitakin vermeitä ja tuolla konsolin alla on aika hyvin tilaa tuolle adapterille. Rapiat viiskymppiä oli hinta Oulun EMC:llä....
Vastaa Viestiin