Kenellä on 2v-gessu?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- HessuL
- Viestit: 286
- Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 4:11 pm
- Pyörä: R1200GS Rallye, R80GS
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Kenellä on 2v-gessu?
Annoin pahalle (?) sen pikkusormen keväällä hakiessani oman kasisatkun pois Myllymaalta ja lankesin ansaan Repan usutettua koeajamaan omaa Power Kitillä terästettyä R100:staan... Ei voinut kuin suu messingillä hymyillä että kuinka voi tuollainen vanha kaasaripeli vastata kaasuun ja muutenkin laulaa iloisesti
Ehkä vertailukohta eli tuo oma "vasta" 90 tkm ajettu pikkuveli antoi osaltaan hieman harhaanjohtavan kuvan suorituskyvystä mutta päätös bigbore kitin hommaamisesta kypsyi kyllä välittömästi! Heti kun rahat ja kilometrit (eihän sitä nyt alle satatuhatta ajettuun sylintereitä vaihdeta, eihän?) antavat myötä...
Eli ei kannata käydä tuota kokeilemassa jos et ole ajatellut vakavasti hommaan ryhtyväsi
Ehkä vertailukohta eli tuo oma "vasta" 90 tkm ajettu pikkuveli antoi osaltaan hieman harhaanjohtavan kuvan suorituskyvystä mutta päätös bigbore kitin hommaamisesta kypsyi kyllä välittömästi! Heti kun rahat ja kilometrit (eihän sitä nyt alle satatuhatta ajettuun sylintereitä vaihdeta, eihän?) antavat myötä...
Eli ei kannata käydä tuota kokeilemassa jos et ole ajatellut vakavasti hommaan ryhtyväsi
Sora/lumipyöräilijä
"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
- Raimo
- Viestit: 1275
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: Kenellä on 2v-gessu?
R100GS:n ei ole varmastikaan järkeä hankkia tuota Siebenrockin Power Kittiä, kun teho pysyy samana, ellei sitten sylinterit ole muuten vaurioituneet. Toki käynti hiukan tasoittuu kiitos keveämpien mäntien. Mutta 800-kuutioiseen tuo on kyllä hyvä, kun teho nousee 50->60 heppaan ja voimaa tulee oikeasti lisää. Mun R80G/S Kantturassa tuollainen power kit oli, ja olihan siinä just sopivasti voimaa sille alustalle ja rungolle (siis twinin keula + jatkettu kardaani ja WP takana). Moottorin luonne on edelleen se perinteinen bokseri, eli voimaa on, mutta kierrosherkkyys on hiukan niin ja näin.
Mutta Repan pyörässä on sitten se Big Bore Kit, joka onkin ihan oma juttunsa. Voimaa on, mutta myös sitä kierrosherkkyyttä. Kokeilin Big Borea -07 kun se oli ihan tuore juttu. Maistelin Siebenrockin omaa esittelypyörää, ja kyllä...Onhan oikeasti aivan mahtava moottori sen jälkeen. Minun hehkutus löytyy täältä: http://www.finnbike.com/matkaendurot/gs ... siebenrock
Ja Repan oma juttu nyt ainakin kannattaa (vai kannattaako...) lukea:
http://www.bmwmoottoripyorakerho.fi/ind ... &Itemid=12
Tuollainen moottori ja runkoon kunnon keula ja takajousitus, ja ehkä runkojäykistyksiä a'la HPN, niin mihin tarvitsee SE-kotaria?
Mutta Repan pyörässä on sitten se Big Bore Kit, joka onkin ihan oma juttunsa. Voimaa on, mutta myös sitä kierrosherkkyyttä. Kokeilin Big Borea -07 kun se oli ihan tuore juttu. Maistelin Siebenrockin omaa esittelypyörää, ja kyllä...Onhan oikeasti aivan mahtava moottori sen jälkeen. Minun hehkutus löytyy täältä: http://www.finnbike.com/matkaendurot/gs ... siebenrock
Ja Repan oma juttu nyt ainakin kannattaa (vai kannattaako...) lukea:
http://www.bmwmoottoripyorakerho.fi/ind ... &Itemid=12
Tuollainen moottori ja runkoon kunnon keula ja takajousitus, ja ehkä runkojäykistyksiä a'la HPN, niin mihin tarvitsee SE-kotaria?
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Re: Kenellä on 2v-gessu?
Onkos porukat rakennelleet noita sivuseisontajalkaa näihin r 100gs malleihin ,kun lyhytjalkasena ei ylety tota orkkis seisontajalkaa työntää auki asentoon jäykän palautusjousen takia? Netistä bongasin kuvan missä joku hemmo on rakentanut sellaisen toimivan systeemin.
Re: Kenellä on 2v-gessu?
Onko joku uusinut vanhaan Bemariin sähköjä? Edelliset omistajat korjanneet niitä lisäämällä johtoja ja nyt ei tiedä mitä ottaisi irti. Ei nyt niinkään että painoa haluaisi keventää (paitsi kuskilta), mutta olisi hyvä saada moposta toimivampi. Pitkä reissu ainakin haaveena.
Ensin ajattelin rakennuttaa kaapeloinnin tee-se-itse-säästin mutta eipä taida kannattaa tässä kohden säästää
Ensin ajattelin rakennuttaa kaapeloinnin tee-se-itse-säästin mutta eipä taida kannattaa tässä kohden säästää
"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
- Raimo
- Viestit: 1275
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: Kenellä on 2v-gessu?
Minä purin kaikki aiemmat viritykset pois vertaamalla ja mittaamalla alkuperäiseen kytkentäkaavioon. Sitten korjasin ja/tai vaihdoin kaapeleita, jotka menivät rungosta ajovalokoppaan (siis G/S-mallissa), esimerkiksi Würthin One-Step kutistejatkot on aika käteviä jos korjauskohta on kiinteässä osasssa. Motonetista saa aika monenlaisia moninapaliittimiä, ja niiden sisuksiin pinnejä, joten niistäkin saa rakenneltua. Mutta jonkinlainen ongelma on löytää värikoodattuja johtoja.
Ja aina on mahdollista ostaa koko johtosarja uusi, koska bemari kauppaa niitä vanhoihinkin malleihin. G/S-mallin rungon johtosarja maksaa n. 200 dollaria (eurohinta ei liene kaukana), eli on edullinen ja ei pääse kyllä tekopalkoille. Uudempaan 2V-gessuun rungon johtosarja maksaa tuplat, mutta on tietysti monimutkaisempi. Vertailuna sitten 4V-gessun johtosarja, joka onkin jo vajaat 2 tonnia
Ja aina on mahdollista ostaa koko johtosarja uusi, koska bemari kauppaa niitä vanhoihinkin malleihin. G/S-mallin rungon johtosarja maksaa n. 200 dollaria (eurohinta ei liene kaukana), eli on edullinen ja ei pääse kyllä tekopalkoille. Uudempaan 2V-gessuun rungon johtosarja maksaa tuplat, mutta on tietysti monimutkaisempi. Vertailuna sitten 4V-gessun johtosarja, joka onkin jo vajaat 2 tonnia
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Re: Kenellä on 2v-gessu?
Yhden johtosarjan jouduin pakosta tekemään seitkytlukuiseen italianpyörään, vanhassa ei ollut käyttökelpoista kuin akun maakaapeli. Ongelmaksi tuli johtojen värit ja liittimet, sekä se että miten johtosarja kulki pyörässä oikeaoppisesti, kun museopyörä oli työn alla. Tähän ei ollut saatavana uutta johtosarjaa.
Aika työläs se oli tehdä ja jouduin vaivaamaan paremmin sähköä ymmärtävää kaveria avuksi että tulisi valmistakin.
Joten paljon parempi ratkaisu on ostaa valmis sarja jos sellaisen saa, bemarissa on vielä ohuet johdot, mikä niiden saatavuus mahtaa olla. Tai korjata vanhaa.
Omaan gessuun olen kanssa selvittänyt sähköjä ja siistinyt muuten sitä, tämän ikäisissä laitteissa kun on monien omistajien kätten jäljet näkyvissä, nyt rupeaa olemaan pyörä muuten kunnossa, kunhan katteet saavat uuden värin pintaan.
Aika työläs se oli tehdä ja jouduin vaivaamaan paremmin sähköä ymmärtävää kaveria avuksi että tulisi valmistakin.
Joten paljon parempi ratkaisu on ostaa valmis sarja jos sellaisen saa, bemarissa on vielä ohuet johdot, mikä niiden saatavuus mahtaa olla. Tai korjata vanhaa.
Omaan gessuun olen kanssa selvittänyt sähköjä ja siistinyt muuten sitä, tämän ikäisissä laitteissa kun on monien omistajien kätten jäljet näkyvissä, nyt rupeaa olemaan pyörä muuten kunnossa, kunhan katteet saavat uuden värin pintaan.
-
- Viestit: 389
- Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
- Pyörä: BMW R1200 GS
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kenellä on 2v-gessu?
No niin, ilmenipä lievä piilovika kun lähdin lämmityskäyttöajelulle kaasareiden synkkausta varten. Kylmänä kaikki ok mutta kun kone lämpeni kunnolla niin ei meinannut kierrokset palautua takaisin. Parin konsultoinnin jälkeen tutkin tarkemmin ja niinhän sieltä oli toisen pytyn metallinen imukurkku löysällä, lisäksi kaikki ne kumiset kurkut ennen ja jälkeen kaasareiden meni vaihtoon; näyttivät päällepäin hyviltä mutta kun otti ne irti niin tilanne ei ollutkaan niin hyvä. Onneksi bilteman valikoimista löytyy juuri sopivia silikoniletkun pätkiä joista kahteen osaan katkaisemalla sai kahdesta juuri oikeanmittaiset kurkut, hintaa kummeille jäi 10€....olishan siihen saanut bmw omiakin kumiosia mutta ei nekään taida kumiletkunpätkää kummempia olevan.....
Niin ja laitoin tilaamani wilbersin paikoilleen....synkkaus ja koeajot jää kunhan palaan reissusta takaisin. Ei kukaan tiedä hyvää airhead-BMW osakauppaa Berliinissä???
Niin ja laitoin tilaamani wilbersin paikoilleen....synkkaus ja koeajot jää kunhan palaan reissusta takaisin. Ei kukaan tiedä hyvää airhead-BMW osakauppaa Berliinissä???
Re: Kenellä on 2v-gessu?
Mikähän näissä separaattoreissa edelleen kiehtoo?
Makuaistinsa kullakin, mutta jostain syystä aina välillä päädyn selailemaan juttuja ja kuvia siltä turmeltumattomalta ja tyylipuhtaalta aikakaudelta, jonka jälkeen Bemarissa ja hapankaalissa ei ollutkaan enää ”sitä jotakin”.
Makuaistinsa kullakin, mutta jostain syystä aina välillä päädyn selailemaan juttuja ja kuvia siltä turmeltumattomalta ja tyylipuhtaalta aikakaudelta, jonka jälkeen Bemarissa ja hapankaalissa ei ollutkaan enää ”sitä jotakin”.
-
- Viestit: 389
- Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
- Pyörä: BMW R1200 GS
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kenellä on 2v-gessu?
Mistähän alkaisi etsimään vikaa ensimmäisenä kun -94 GSPD ei sammu siitä OFF kytkimestä??? ..vika ilmeni tässä edellisellä ajoreissulla ja tänään huomasin että yleensä sammuu jos valot EI ole päällä, jos valot on päällä niin ei sammu??? Mystistä...oliskohan joku maadoitusvika ?? Mistähän se löytyi netistä se värillinen kytkentäkaavio??
-
- Viestit: 389
- Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
- Pyörä: BMW R1200 GS
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kenellä on 2v-gessu?
Sopivasti lopetti tuo navigaattorin virransyöttökin toimimasta, kuluneesta liittimestä johtuen. Vaihdon takia purin pois tankkia ja samalla käytin sen ja satulan alla olevat liittimet auki ja putsasin ne contact cleanerilla ja kytkin takaisin, releenpohjat kans. Lähti navi toimimaan johdon vaihdolla ja tuntuu myös nyt tuo kill-switch toimivan kanssa. Ensi talven työlistaan tulee tuon sähkösysteemin tarkastus ja liittimien puhdistus. Ovat näköjään ihan minun käytössä paikat likaantuneet....ei siellä kuraa ollut missään kun pyörän ostin. Mitenkähän minä käytän väärin tätä pyörää kun se tuntuu sotkeentuvan joka kolosesta....
Re: Kenellä on 2v-gessu?
Kuulostaa mielestäni ihan oikealta käytöltä
Minulla kiukutteli vapaan ja akun valo, ei syttynyt joka kerta kun laittoi virrat päälle. Vika löytyi virtalukonpohjasta, oli hapettumaa ja kakkia kontaktipinnoissa.
Toisen pienen releen vaihdoin myös sinne tankin alle, pinnit oli ruosteessa aika rajusti.
Minulla kiukutteli vapaan ja akun valo, ei syttynyt joka kerta kun laittoi virrat päälle. Vika löytyi virtalukonpohjasta, oli hapettumaa ja kakkia kontaktipinnoissa.
Toisen pienen releen vaihdoin myös sinne tankin alle, pinnit oli ruosteessa aika rajusti.
Lisää urkua monitoriin...
Re: Kenellä on 2v-gessu?
Ajeltiin tytön kanssa lähiseudulla sunnuntaina ja testattiin hänen ensimmäistä omaa kypärää. Eturengas tyhjeni lenkin loppuvaiheessa muutaman kilometrin päässä kodista. Lähitalon pihasta tarjottiin ystävällisesti ilmaa renkaaseen ja päästiin pomputtelemaan kotiin, rengas ei noussut kunnolla enää vanteelle, mutta tubeless vanne piti ilmat sisällä riittävän hyvin. Sisäkumissa oli isohko reikä.
-
- Viestit: 389
- Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
- Pyörä: BMW R1200 GS
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kenellä on 2v-gessu?
Onko kenelläkään kokemusta ja kommentteja näistä:
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/r1 ... index.html
http://www.largiader.com/tech/gsforks/
Takana on jo wilberssi mutta mitä tuolle etupäälle tekisi??
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/r1 ... index.html
http://www.largiader.com/tech/gsforks/
Takana on jo wilberssi mutta mitä tuolle etupäälle tekisi??
Re: Kenellä on 2v-gessu?
GoldValvet oli hetken Dr650 suzukissa, mutta eipä niillä ainakaan siinä kovin kummoisia tuloksia saanut, keulan vaihto siihenkin tuli tehtyä. Ricorin Intiminaattorit on ilmeisesti samantyyppiset. Niistäpä ei kokemuksia itsellä, mutta tälläkin foorumilla niitä taisivat asennella.
Nuo Marzocchi Magnum insertsit varmaan olisi jo hyvät.
Itse suosittelen DRZetan keulaa
Nuo Marzocchi Magnum insertsit varmaan olisi jo hyvät.
Itse suosittelen DRZetan keulaa
Lisää urkua monitoriin...