KTM 690 Enduro (/R)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Ariel
- Pyörä: RE Himalayan
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Törmäsin facessa tarinaan 690 / 701 huonoista? kytkinjousista ja useampi valitteli kytkimen luistamisesta ja
kovin pienillä kilometreillä.
Jotkut väitti et alkuperäiset jouset on liian heikot, siis löysät?
Jotkut toiset taas että systeemissä on joku tehtaan asennusvirhe jonka vuoksi kytkin jää kantamaan?
Onko tämä jonninjoutavaa höpötystä?
Suunnittelen vähän pitempä reissua mun 2021 690 ja haluan eliminoida mahdollisia vikoja etukäteen.
Jotkut toiset taas että systeemissä on joku tehtaan asennusvirhe jonka vuoksi kytkin jää kantamaan?
Suunnittelen vähän pitempä reissua mun 2021 690 ja haluan eliminoida mahdollisia vikoja etukäteen.
jv
-
HKH
- Pyörä: Ktm 690 enduro r
En osaa ottaa kantaa huonoihin kytkinjousiin mutta varsinkin teknisemmässä ajossa jossa kytkintä joutuu enemmän käyttämään niin kytkinnesteen vaihto riittävän usein on aika tärkeää. Ja kytkinnesteen oikea määrä/taso säiliössä.
Ja mikä on riittävän usein? No minulla se on 2 kertaa vuoteen(ajan myös talvella)
Ja mikä on riittävän usein? No minulla se on 2 kertaa vuoteen(ajan myös talvella)
-
B12
- Pyörä: 690 Enduro R -15
Oman ostin 8000km ajettuna ja ekan öljyvaihdon jälkeen kytkin luisti, vaikka levyt eivät olleet mitenkään kuluneet. Taisin laittaa vanhan ajan tyyliin prikat jousien alle ja ei ongelmia sen koommin. nyt yli 30000km ajettu ja ei luistoja.Ariel kirjoitti: ↑Ti Maalis 31, 2026 10:10 am Törmäsin facessa tarinaan 690 / 701 huonoista? kytkinjousista ja useampi valitteli kytkimen luistamisesta ja
690 on Adlerin luistokytkin, joka tosi herkkä käyttää ja toimii hyvin kunnossa ollessaan. Siinä on kahdet jouset ja koko systeemi tavallaan tasapainottelee jousien paineen välillä. Jossakin vaiheessa kuluessa tulee tilanne, jossa sisäjouset voittavat ulkojouset ja luisto alkaa. Ihan prikoilla tuli oma hyvään kuosiin, eikä kahva edes ole sen jäykempi.
Jos muistan oikein, se kantaminen tulee myös vastaan kun levyt kuluvat tarpeeksi. siihen ei auta jouset, vaan levyjen vaihto tai vähän viilata ainetta pois kantavista tapeista. Kytkin ei perinteisessä mielessä jää kantamaan, vaan systeemin liikevara loppuu ja jouset eivät enää purista levypakkaa, vaan rautoja vastakkain. Se on vähän hämärä systeemi koko kytkytin.
KTM 690 Enduro R -15
BMW R-NineT 2023 Option 719 Aluminium
Kyllä se luistaminen luo myös lämpöä ja se taas aiheuttaa kaikkea kivaa.
Tällaisia kaivoin yhdestä 690:stä:

Tällaisia kaivoin yhdestä 690:stä:
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
-
Jani M
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Ajoin 2019 mallilla 68 tkm tekemättä kytkimelle mitään muuta kuin nesteiden vaihtoa vuosihuolloissa ja se pelasi täysin ongelmitta koko matkan. Sisälsi pari CC-kisaa ja suojumppaa Six nights endurossa Saariselällä sekä pari MADia mustassa ryhmässä. Eli en välttämättä olisi kovin huolissaan riippuen vähän, millaista reissua on tiedossa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Vm 2016 Hussen 701 Enduron kytkin alkoi luistamaan, joten vaihdoin levyt ja jouset uusiin 56tkm kohdalla viime keväänä.
Edellisenä syksynä alkoi luistamaan, isoilla vaihteilla ja lämpimällä koneella. Eikä korjaantunut nesteiden vähentämisellä/vaihdolla, eikä öljymerkin vaihdollakaan.
Kyllä tuolla reisusta kotiin olisi hyvin silti päässyt, vähän kauempaakin, mutta miksipä lykätä vaihtoa kun pystyi sen tekemään kotitallissa ja koska vika oli jo päällä.
Mittausten mukaan oli vielä levyt toleransseissa, mutta koska alkoi luistamaan, en alkanut prikkoja lisäämään, jäykempiä jousia vaihtamaan tai levyjä karhentelmaan vaan uusin alkuperäisosilla.
Kyllä lontooksi hakemalla löytää paljon kokemuksia kytkimen luistamiseta , joskus hyvinkin vähillä kilometreillä.
Ajo mulla ollut sekalaista, hiekkatiepainoitteista, asfalttia minimit. Myös talviajoa joitain tuhansia ja MADin musta+ yhtenä vuonna ja punainen yhtenä vuonna ennen rempaa.
Ja viime vuonna taas mutta uudella kytkimellä.
Edellisenä syksynä alkoi luistamaan, isoilla vaihteilla ja lämpimällä koneella. Eikä korjaantunut nesteiden vähentämisellä/vaihdolla, eikä öljymerkin vaihdollakaan.
Kyllä tuolla reisusta kotiin olisi hyvin silti päässyt, vähän kauempaakin, mutta miksipä lykätä vaihtoa kun pystyi sen tekemään kotitallissa ja koska vika oli jo päällä.
Mittausten mukaan oli vielä levyt toleransseissa, mutta koska alkoi luistamaan, en alkanut prikkoja lisäämään, jäykempiä jousia vaihtamaan tai levyjä karhentelmaan vaan uusin alkuperäisosilla.
Kyllä lontooksi hakemalla löytää paljon kokemuksia kytkimen luistamiseta , joskus hyvinkin vähillä kilometreillä.
Ajo mulla ollut sekalaista, hiekkatiepainoitteista, asfalttia minimit. Myös talviajoa joitain tuhansia ja MADin musta+ yhtenä vuonna ja punainen yhtenä vuonna ennen rempaa.
Ja viime vuonna taas mutta uudella kytkimellä.
-
B12
Itse olen sen verran pihi, että jos levyt ovat paksuudeltaan toleranssissa, suorat, eikä muutakaan ihmeellistä näy, niin laittaisin prikat. Se lisää vähän jousen esijännitystä ja jos sillä tulee kuntoon, niin bueno.
Jos öljy on käypäistä, levyt eivät loppuun kuluneet ja luistaa, niin silloin vika on jousissa, ei levyissä. Uusi levypinkka on vähän paksumpi kuin vanha, joten se lisää jousien esijännitystä ihan samalla tavalla kuin prikka. Levyen kuluessa esijännitys pienenee ja prikka palauttaa. Toki kukin tyylillään.
Itse pyrin välttämään (turhaa) rahanmenoa. Olkoon nyt esimerkkinä kardaani-Bemarin BMW special G3 peräöljy, joka maksaa 60€/0,5L. Oikeassa elämässä se on Fuchs Sintopoid Titan 70W-80, joka maksaa tarvikeliikkeessä 15€/L, kuten kaikki muutkin peräöljyt.
KTM 690 Enduro R -15
-
B12
B12 kirjoitti: ↑Ke Huhti 01, 2026 12:22 pmItse olen sen verran pihi, että jos levyt ovat paksuudeltaan toleranssissa, suorat, eikä muutakaan ihmeellistä näy, niin laittaisin prikat. Se lisää vähän jousen esijännitystä ja jos sillä tulee kuntoon, niin bueno.
Jos öljy on käypäistä, levyt eivät loppuun kuluneet ja luistaa, niin silloin vika on jousissa, ei levyissä. Uusi levypinkka on vähän paksumpi kuin vanha, joten se lisää jousien esijännitystä ihan samalla tavalla kuin prikka. Levyjen kuluessa esijännitys pienenee ja prikka palauttaa. Toki kukin tyylillään.
Itse pyrin välttämään (turhaa) rahanmenoa. Olkoon nyt esimerkkinä kardaani-Bemarin BMW special G3 peräöljy, joka maksaa 60€/0,5L. Oikeassa elämässä se on Fuchs Sintopoid Titan 70W-80, joka maksaa autotarvikeliikkeessä 15€/L, kuten kaikki muutkin peräöljyt.
KTM 690 Enduro R -15
-
B12
Itse olen sen verran pihi, että jos levyt ovat paksuudeltaan toleranssissa, suorat, eikä muutakaan ihmeellistä näy, niin laittaisin prikat. Se lisää vähän jousen esijännitystä ja jos sillä tulee kuntoon, niin bueno.
Jos öljy on käypäistä, levyt eivät loppuun kuluneet ja luistaa, niin silloin vika on jousissa, ei levyissä. Uusi levypinkka on vähän paksumpi kuin vanha, joten se lisää jousien esijännitystä ihan samalla tavalla kuin prikka. Levyjen kuluessa esijännitys pienenee ja prikka palauttaa. Toki kukin tyylillään.
Itse pyrin välttämään (turhaa) rahanmenoa. Olkoon nyt esimerkkinä kardaani-Bemarin BMW special G3 peräöljy, joka maksaa 60€/0,5L. Oikeassa
Elämässä se on Fuchs Sintopoid titan 70W-80, joka maksaa autotarvikeliikkessä 15€/L ja takaetiketissä seisoo BMW G3.
KTM 690 Enduro R -15
-
B12
Itse pyrin välttämään (turhaa) rahanmenoa. Olkoon nyt esimerkkinä kardaani-Bemarin BMW special G3 peräöljy, joka maksaa 60€/0,5L. Oikeassa
elämässä se on Fuchs Sintopoid Titan 70W-80, joka maksaa autotarvikeliikkeessä 15€/L ja takaetiketissä seisoo BMW G3.
KTM 690 Enduro R -15
Se joka ymmärtää ja osaa , voi säästää ja säätää.
Itse olen senverran kädetön, että ajattelin että jos kerran 60tkm avaan luistavan kytkimen ja tilaan siihen jo alkuperäisosat keitaalta valmiiksi, niin saan nopeasti ja helposti taas toimivaksi seuraavat 60tkm.
Vaihtoehtona toki olisi ollut miettiä vasta purkamisen ja levjen mittamisen jälkeen jäykempiä jousia ja/tai prikkoja. Mistä ja millaiset ja paljonko sitten olisisin sillä saanut lisäaikaa, ehkä paljonkin.
Oli levyt toki kuluneet , muttei vielä alarajalle.
Itse olen senverran kädetön, että ajattelin että jos kerran 60tkm avaan luistavan kytkimen ja tilaan siihen jo alkuperäisosat keitaalta valmiiksi, niin saan nopeasti ja helposti taas toimivaksi seuraavat 60tkm.
Vaihtoehtona toki olisi ollut miettiä vasta purkamisen ja levjen mittamisen jälkeen jäykempiä jousia ja/tai prikkoja. Mistä ja millaiset ja paljonko sitten olisisin sillä saanut lisäaikaa, ehkä paljonkin.
Oli levyt toki kuluneet , muttei vielä alarajalle.
Kytkintä jos purkaa kannattaa ostaa valmiiksi myös uusi kytkinkopan tiiviste ja jos vasemmalta puolelta työsylinteriä niin sen tiiviste. Ovat aika kapoisia paperitiivisteitä eivätkä välttämättä lähde ehjänä irti ja pidä vanhana uudestaan asennettuna.