Honda XL 600 LM -86 ajettu 64 tkm tullut taloon
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- NiKu
- Pyörä: EiOo vielä..
- Viesti:
"Jarnon" Honda
Ajattelin laittaa kuvia noist vaijereist ja venttiileist.
Toiv. näist jtn. apua ?!
Toiv. näist jtn. apua ?!
- Liitteet
-
- IMG_3620.JPG
- Puolpuristin venttiili
- (134.23 KiB) Tiedosto ladattu 157 kertaa
-
- IMG_3621.JPG
- Puolpuristin zoomattu
- (86.43 KiB) Tiedosto ladattu 143 kertaa
-
- IMG_3622.JPG
- Kahvassa olevan vipun pakokventtiili-vipu
- (105.98 KiB) Tiedosto ladattu 148 kertaa
-
- IMG_3623.JPG
- Pakoventtiilin kahva
- (112.48 KiB) Tiedosto ladattu 172 kertaa
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Hassu tuo punainen kone...
Kannen valu siinä imuventiilien takapuolella on täysin erillainen kuin esim PD03 koneessa.
Varsinkin takimmaisen kannenpultin ympäristö.
Toisaalta kannen kyljessä näyttää olevan se onkalo jonne se viides venttiili päästää puristukset. Jos siis kannessa olisi se viides venttiili...
Oletko avannut tuota kannen sivussa olevaa kantta?
Johtaako sieltä kanavaa mihinkään, vai onko siellä vain jemmassa ilmaa 80-luvulta...
Venttiilikopassataasen näyttäisi valun puolesta olevan paikat tuolle viidennen venttiilin käyttökoneistolle?
Mutta ei ilmeisesti koneistuksia?
Kannen valu siinä imuventiilien takapuolella on täysin erillainen kuin esim PD03 koneessa.
Varsinkin takimmaisen kannenpultin ympäristö.
Toisaalta kannen kyljessä näyttää olevan se onkalo jonne se viides venttiili päästää puristukset. Jos siis kannessa olisi se viides venttiili...
Oletko avannut tuota kannen sivussa olevaa kantta?
Johtaako sieltä kanavaa mihinkään, vai onko siellä vain jemmassa ilmaa 80-luvulta...
Venttiilikopassataasen näyttäisi valun puolesta olevan paikat tuolle viidennen venttiilin käyttökoneistolle?
Mutta ei ilmeisesti koneistuksia?
- PD04
- Pyörä: Capo
Niin on, tuo on jo kolmannen tyyppinen kansi jonka minä olen nähny.
Venttiilikopantiivisteen ostamisessa jo omat riskinsä, mullekin piti tulla oikea mutta niin sitä vaan piti työstää että sai passaamaan. Tiivisteestä puuttui se läppäventtiilille tarkoitettu aukaisu.
On se tosi, että kiksin puolipuristin raottaa sitä viidettä venttiiliä, Nikun kuvien mukaan. Mulla kun kiksi raottaa pakoventtiiliä. Eli tässäkin systeemissä eroja mallien välillä. Mun pyörä on valmistettu vuonna -86 , malli on XL 600 RMG tarkalleen.
Tuossa vielä kuva siitä mun pyörän kannesta.
Ja se kammio, johon viides venttiili läähättää, ei sisällä yhtään mitään. Tyhjää täys.
Mikäs tuossa Jarnon venttilikopassa näkyvä akseli on? Niinkö kulmavaihde, jolle kai veto nokka-akselilta? Mulla ei oo tuomostakaan
Venttiilikopantiivisteen ostamisessa jo omat riskinsä, mullekin piti tulla oikea mutta niin sitä vaan piti työstää että sai passaamaan. Tiivisteestä puuttui se läppäventtiilille tarkoitettu aukaisu.
On se tosi, että kiksin puolipuristin raottaa sitä viidettä venttiiliä, Nikun kuvien mukaan. Mulla kun kiksi raottaa pakoventtiiliä. Eli tässäkin systeemissä eroja mallien välillä. Mun pyörä on valmistettu vuonna -86 , malli on XL 600 RMG tarkalleen.
Tuossa vielä kuva siitä mun pyörän kannesta.
Ja se kammio, johon viides venttiili läähättää, ei sisällä yhtään mitään. Tyhjää täys.
Mikäs tuossa Jarnon venttilikopassa näkyvä akseli on? Niinkö kulmavaihde, jolle kai veto nokka-akselilta? Mulla ei oo tuomostakaan
- Liitteet
-
- kansi.jpg
- (508.59 KiB) Tiedosto ladattu 114 kertaa
- PD04
Vaijerivetoinen kiekkamittari, no niinpä tietenki
Eipä tullut mielen viereenkään moinen.
Dominaattoreissahan tuota kammiota ei enää ole, jotain sentään raskineet hondalla jo tuosta ikivanhasta konstruktiosta poistaa.
Mun pyörään on varmaan italian kikkolo vaihtanu joskus kannen. Eli mulla kai on PD03: n kansi jos kerta kenelläkään muulla ei oo tuota läppäventtiiliä sekä tyhjänpanttina olevaa viidettä venttiiliä omassa PD04 mallissaan.
Ja mitä niiden laakerien suojiin tulee, niin mulla oli ainakin sen vapaanpään laakeri käyny kuumana kun oli sinistynyt. Uudesta laakerista otinkin molemmat suojat pois. Jakopäänpuolen laakerin jätin entiselleen eli suoja vain ulkopuolelle paikoilleen.
Dominaattoreissahan tuota kammiota ei enää ole, jotain sentään raskineet hondalla jo tuosta ikivanhasta konstruktiosta poistaa.
Mun pyörään on varmaan italian kikkolo vaihtanu joskus kannen. Eli mulla kai on PD03: n kansi jos kerta kenelläkään muulla ei oo tuota läppäventtiiliä sekä tyhjänpanttina olevaa viidettä venttiiliä omassa PD04 mallissaan.
Ja mitä niiden laakerien suojiin tulee, niin mulla oli ainakin sen vapaanpään laakeri käyny kuumana kun oli sinistynyt. Uudesta laakerista otinkin molemmat suojat pois. Jakopäänpuolen laakerin jätin entiselleen eli suoja vain ulkopuolelle paikoilleen.
- NiKu
- Viesti:
Mulla tais olla ne "ketjunpuoleiset" keinovivut kulunneita tos mun Hondas, laakereista en tiedä, kun Jarnohan laittoi sinne uudet ?PD04 kirjoitti:Ja mitä niiden laakerien suojiin tulee, niin mulla oli ainakin sen vapaanpään laakeri käyny kuumana kun oli sinistynyt. Uudesta laakerista otinkin molemmat suojat pois. Jakopäänpuolen laakerin jätin entiselleen eli suoja vain ulkopuolelle paikoilleen.
Nokka
Keinovivut
- PD04
Onneksi nuo nokan laakerit löytyi laakerikaupan hyllystä, reilun kympin kipale maksoi. Tosin olivat molemmin puolin suojattuja vaan mitäpä se haittas kun ne voi sukkelasti kaivaa suojat irti ja pesasta ne.
Oli mullakin nokka kulunut, tai siis ei mulla vaan Hondalla, niinkö ois tupajumi tai kaalimato tehny uraa pakonokkiin. Vaan ku ne virheet ei ollu sillä painepuolella niin antoin mennä semmosenaan paikoilleen. Näytti vähän niinkö ois ollu vetiset öljyt ja talvisäilytyksessä tai missä lie ois ottanu korroosiota. Ei kuitenkaan ollu niinkö kulumisesta johtuvaa.
Sulais vaan vähän nuo tiet täällä pohjolassakin niin pääsis testaan miten tuo vetää nyt rempan jälkeen. Lumessa noilla kesäkumeilla ei pääse tasan mihinkään.
Pitäskö tuota hoonattua ja rengastettua pyttyä ajaa "sisään" ? Vai onko se sisäänajo tarkoitettu yleensäkin enempi niille alakerran rattaille ku pytyille? En tietenkään nyt heti papata täysillä ku vaan pystyn mutta eikait tuota nyt tartte kuitenkaan varoa ku sitä kipeää ulkosynnytintä...
Oli mullakin nokka kulunut, tai siis ei mulla vaan Hondalla, niinkö ois tupajumi tai kaalimato tehny uraa pakonokkiin. Vaan ku ne virheet ei ollu sillä painepuolella niin antoin mennä semmosenaan paikoilleen. Näytti vähän niinkö ois ollu vetiset öljyt ja talvisäilytyksessä tai missä lie ois ottanu korroosiota. Ei kuitenkaan ollu niinkö kulumisesta johtuvaa.
Sulais vaan vähän nuo tiet täällä pohjolassakin niin pääsis testaan miten tuo vetää nyt rempan jälkeen. Lumessa noilla kesäkumeilla ei pääse tasan mihinkään.
Pitäskö tuota hoonattua ja rengastettua pyttyä ajaa "sisään" ? Vai onko se sisäänajo tarkoitettu yleensäkin enempi niille alakerran rattaille ku pytyille? En tietenkään nyt heti papata täysillä ku vaan pystyn mutta eikait tuota nyt tartte kuitenkaan varoa ku sitä kipeää ulkosynnytintä...
-
tomppeli
- Pyörä: Honda Transalp 600 -97
Napsaasin lisää kuvaa uudesta moottorista. Eli suunnitelma olis tämä. Vanhasta moottorista otan GT-Motorilla hiotun nokka-akselin ja vasemman pakokeinun. Nämä on uudessa käyttökelvottomassa kunnossa ilman toimenpiteitä. Yksi homma askarruttaa. Kun nokka-akselin keskikohta tukee suoraan kanteen, niin miten huonossa kunnossa olevaan pintaan olette uskaltaneet laittaa nokan? Vedin terävimmät särmät moottorisahan teräviilalla, pyöreällä 5 mm paksuisella viilalla. Moottorihiomon kommentti vanhan moottorin samasta asiasta oli että pinnan huono kunto ei haittaa. Mutta kuvasta näkee että on hurjassa kunnossa. Ei oikein viitsisi kantta ottaa irti kun todennäköisesti kansi pitää ja 17 tkm ei oo tehnyt venttiileille mitään ihmeellistä.
Tomi Isomäki
- NiKu
- Viesti:
Tosta voin sanoa samaa ku Jarno minulle, et "Lähetä kaikki vivut vaan sinne että ne saa työstettyä sopimaan". Sitten ainakin tietää et kaikki viput on kunnossa ?tomppeli kirjoitti:Napsaasin lisää kuvaa uudesta moottorista. Eli suunnitelma olis tämä. Vanhasta moottorista otan GT-Motorilla hiotun nokka-akselin ja vasemman pakokeinun.
Tosta en uskalla sen kummemin kommentoida kun et toi vekki siin pitää kyll saada tasaiseks. Voiteluhan parempi mitä tasaisempi pinta, ettei jää mihinkää "ratsastamaan".tomppeli kirjoitti: Nämä on uudessa käyttökelvottomassa kunnossa ilman toimenpiteitä. Yksi homma askarruttaa. Kun nokka-akselin keskikohta tukee suoraan kanteen, niin miten huonossa kunnossa olevaan pintaan olette uskaltaneet laittaa nokan? Vedin terävimmät särmät moottorisahan teräviilalla, pyöreällä 5 mm paksuisella viilalla. Moottorihiomon kommentti vanhan moottorin samasta asiasta oli että pinnan huono kunto ei haittaa. Mutta kuvasta näkee että on hurjassa kunnossa. Ei oikein viitsisi kantta ottaa irti kun todennäköisesti kansi pitää ja 17 tkm ei oo tehnyt venttiileille mitään ihmeellistä.
EDIT: Tos linkki mun keskusteluun noist nokka-ongelmiin
viewtopic.php?p=45095&sid=276cb62a6fe50 ... 82af6d50df
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Eikös se sisäänajo ole tärkeä juurikin tuolle hoonatu sylinteri & uudet männänrenkaat yhdistelmä?
Jossain (saksan xl600 sivuilla?) oli kuvia kansista josta tuo keskimmäinnen liukulaakeripinta oli koneistettu kokonaan pois.
Eli rako akselin ja kannen välissä.
Ilmeisesti akseli kestää kahden laakerin varassa?
Eihän tuollaisen pehmeän amuliinin päälle muutenkaan voi paljoa painoa laittaa? Pelkällä roiske voitelulla...
Olisiko jossain ollut jopa koneistettu tuohon paikka liukulaakerille?
Lukitus pultilla akselin takapuolelta (pultin kanta luiskan reunaa vasten, etupuolella jonkinlainen pykälä koneistuksessa).
Jossain (saksan xl600 sivuilla?) oli kuvia kansista josta tuo keskimmäinnen liukulaakeripinta oli koneistettu kokonaan pois.
Eli rako akselin ja kannen välissä.
Ilmeisesti akseli kestää kahden laakerin varassa?
Eihän tuollaisen pehmeän amuliinin päälle muutenkaan voi paljoa painoa laittaa? Pelkällä roiske voitelulla...
Olisiko jossain ollut jopa koneistettu tuohon paikka liukulaakerille?
Lukitus pultilla akselin takapuolelta (pultin kanta luiskan reunaa vasten, etupuolella jonkinlainen pykälä koneistuksessa).
- NiKu
- Viesti:
Kyll mä vähän "ajoin sisään" nokan ja vivut, eli en viittiny ihan heti ekoilla tankillisill vetäää hanat kaakkoon.Jarno kirjoitti:Eikös se sisäänajo ole tärkeä juurikin tuolle hoonatu sylinteri & uudet männänrenkaat yhdistelmä?
Mut sisänajoollahan "hiotaan" mäntä ja sylinteri passaamaan, et voi olla et oli turhaa ajaa nokan sisään, en tiie.. ainakin otin varman päälle
Toi liukulaakeri tuli munki mieleen tos äsken, et semmonen ois varmaan ihan hyvä ratkaisu. Ite en uskaltais jättää kokonaan pois sitä keskitukea. Ja Liukulaakerihan se on ollu uutenakinJarno kirjoitti:Olisiko jossain ollut jopa koneistettu tuohon paikka liukulaakerille?
- PD04
oukei, ajetaas sitte nätimmin vaikka 500 km ja vaihdetaan uudet öljyt koneeseen. Varon turhan matalia ja korkeita kierroksia. Haulla löytyikin jotain tarinaa sisäänajosta.
Tuo keskituki kai ei suoranaisesti voi olla kontaktissa nokkaan, sehän muuten kanittais kiinni ja öljyä ei pääsisi tarpeeksi kohteeseen koko sen pinta-alalle.Ei siihen ainakaan mitään painetta saa kohdistua. Tässä luulis tulevan ratkaisevaan asemaan oikea kopantiiviste ja kiinnitysmomentti, jotta välykset ovat sitä mitä suunniteltu.
Tuo keskituki kai ei suoranaisesti voi olla kontaktissa nokkaan, sehän muuten kanittais kiinni ja öljyä ei pääsisi tarpeeksi kohteeseen koko sen pinta-alalle.Ei siihen ainakaan mitään painetta saa kohdistua. Tässä luulis tulevan ratkaisevaan asemaan oikea kopantiiviste ja kiinnitysmomentti, jotta välykset ovat sitä mitä suunniteltu.
- PD04
Nyt mää tiiän mitkä säädöt tuohon XL600RMG 591cc kaks kaasariseen sekasiköön pitää laittaa kaasareihin niin toimii !
- Neulat samoin ku siinä vanhassa kaks kaasarisessa 591cc XR600 mallissa eli prim kaasariin 4. loveen ja sec kaasarissa 2. loveen
- Suuttimet nyt prim 120 ja sec 122,5 (125 kokoisilla röpelsi)
- bensanpinnat 18mm eikä 20mm niinkö 581cc XL600R:ssä.
Nyt toimii niinkö junan vessa. Ainaki tässä +5 asteessa. Vielä kun me saadaan tuon nimim. Timpuktun kans tehtyä ne seosmittarit jonain kauniina työpäivänä niin saadaan faktaa seoksistakin. Lambdan paikka ois jo valmiina putkessa.
Varmaan tuli ainaki heppa lisää kun kannesta vielä pirrasin tavaraa pois sen minkä ilkesin
Ei sitä kantta näköjään ihan hevillä saa pilalle kaiverrettua.
- Neulat samoin ku siinä vanhassa kaks kaasarisessa 591cc XR600 mallissa eli prim kaasariin 4. loveen ja sec kaasarissa 2. loveen
- Suuttimet nyt prim 120 ja sec 122,5 (125 kokoisilla röpelsi)
- bensanpinnat 18mm eikä 20mm niinkö 581cc XL600R:ssä.
Nyt toimii niinkö junan vessa. Ainaki tässä +5 asteessa. Vielä kun me saadaan tuon nimim. Timpuktun kans tehtyä ne seosmittarit jonain kauniina työpäivänä niin saadaan faktaa seoksistakin. Lambdan paikka ois jo valmiina putkessa.
Varmaan tuli ainaki heppa lisää kun kannesta vielä pirrasin tavaraa pois sen minkä ilkesin
-
tomppeli
- Pyörä: Honda Transalp 600 -97
Honda XL 600 LM -86 98 tkm Sebringin äänenvaimentimen db-kil
Sebringin vaimentimestani on db-killeri tutummin huilu kateissa joten olisiko kellään kuvaa kyseisestä rööristä? Tarkoitus tehdä itse kun missään noita ei myydä.
- Liitteet
-
- PICT3407.JPG
- (655.89 KiB) Tiedosto ladattu 45 kertaa
Tomi Isomäki