Kisaenska vs. katuenska/pikkuenska vs. iso enska (Pohdintaa)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Re: Kisaenska vs. katuenska/pikkuenska vs. iso enska (Pohdin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

kylaenmies kirjoitti:Kestääkö nuo "kisakireet" taittaa pientä assusiirtymää vai leipooko ne jo ihan periaatteesta kiinni? Esim 1-2h jurnuttaa lähes tasakaasulla välillä jkl-tampere? Eikös nuo ole kuitenkin enduro pyöriä, et tulisiko sieltä viittettä jonkinmoiseen kestoikään :lol:
Ulukomuailla porukat rakentelee näistä kisaenskoista reissuenskoja, isolla tankilla ja paremmalla penkillä. Kyllä näillä pystyy ajamaan pitkääkin matkaa, kuski leipasee ennen kun kone.

Tän kesän olen tutustunut 400EXC-R:ään ja kyllä sillä on ajettu ihan samalla tavalla reissua kun ex Tenerellä ja 690:llä. Vaikka siinä on kisamoottori niin hyvin tuntuu toimivan, öljyjä vaihtelee ja bensaa tankkailee. Maisema surauttelussa moottorin kestoikä lienee ihan jotain muuta kun kisakäytössä joten ihan heti ei pitäisi olla konetta avaamassa.

250 kokoluokassa olisi WR250R ainoa minkä ottaisin, siinä on eniten pyörää joka suhteessa ja vähiten rakennettavaa alustan ja kulkujen puolesta. 250 kisaenskaa en välttämättä katusurautteluun ottaisi moottorin ylävireisen luonteen takia.
Kylätason kurapyöräilijä.
kylaenmies
Pyörä: Beta RR 400

Viesti Kirjoittaja kylaenmies »

Koheltaja kirjoitti:
kylaenmies kirjoitti:Kestääkö nuo "kisakireet" taittaa pientä assusiirtymää vai leipooko ne jo ihan periaatteesta kiinni? Esim 1-2h jurnuttaa lähes tasakaasulla välillä jkl-tampere? Eikös nuo ole kuitenkin enduro pyöriä, et tulisiko sieltä viittettä jonkinmoiseen kestoikään :lol:
Ulukomuailla porukat rakentelee näistä kisaenskoista reissuenskoja, isolla tankilla ja paremmalla penkillä. Kyllä näillä pystyy ajamaan pitkääkin matkaa, kuski leipasee ennen kun kone.

Tän kesän olen tutustunut 400EXC-R:ään ja kyllä sillä on ajettu ihan samalla tavalla reissua kun ex Tenerellä ja 690:llä. Vaikka siinä on kisamoottori niin hyvin tuntuu toimivan, öljyjä vaihtelee ja bensaa tankkailee. Maisema surauttelussa moottorin kestoikä lienee ihan jotain muuta kun kisakäytössä joten ihan heti ei pitäisi olla konetta avaamassa.

250 kokoluokassa olisi WR250R ainoa minkä ottaisin, siinä on eniten pyörää joka suhteessa ja vähiten rakennettavaa alustan ja kulkujen puolesta. 250 kisaenskaa en välttämättä katusurautteluun ottaisi moottorin ylävireisen luonteen takia.
Onkohan tommonen 350 niin lähellä 250:ä, et kannattaa unohtaa ja katsella suoraan kokoluokkaa 400/450:sta kisasemmissa, jos tulee joku assukin ajettua? Advrideria eilen selasin ja kyllähän siellä mennään ihan kaikilla pyörillä ympäri palloa ja ei minusta yhtään pöllömpiä nuo laskitankilliset ~120kg enskat. Omilla taidoilla varmasti 250cc on möyrimisessä riittävä ja kyllähän sitä piikilläkin on 100km/h ajettu, ettei se nyt ylitsepääsemätöntä pitäisi olla kun ei tavaksi ota.

Tällä hetkellä vaan ei paljoa tunnu tuo moottorikoko käytetyn hinnoissa, kun mennään yli 6v vanhoihin, niin sillä nuo 250cc on nyt vähän jäämässä.. vanhoissa ketjuissa puhutaan n.400cc kokoluokasta positiiviseen sävyyn, yllätyksetön mutta voimakas eli tämmöiselle aloittelijalle aika passeli pitopyörä kun edustaa kuitenkin enempi ääripäätä vrt 690(tasainen kaikessa, makkarasurautteluun paras, muttei äärimmäisyyksiin yltävä)? voi sitten matkapyörän ottaa kaveriksi, niinkuin Tase on tehnyt jahka tarve/raaskii. Itellä se matkanteko kuitenkin nyt aika vähäistä pl harvinaiset 100km assusiirtymät mökin-kodin välillä ja lappiin mennään kärryn kanssa. Meikälle hyvä vaan, että välitykset loppuu siellä 100-120km nurkilla, ei mihinkään ole niin kiire..

Kai se täytyy koeajolle, ei muuten selviä. Tahtoo vaan ne reissut tulla kalliiksi, jostain syystä...

Edit: Joskus harmitellu sitä, miksei kaupoissa ole 400cc dakarpyöriä ihmisten hinnoilla, mutta enää se ei niin, kun viimein älysin, et tommosesta kisasemmasta endurosta saa ~300€ muovitankilla lähes vastaavaa. Varmistaa vielä, että flekti löytyy ja mahdollisesti ölpälle lisäjäähyä.. Kauan siinä menikin...
Dominator
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Mielenkiintoista pohdintaa... Itsellä joskus pyörii päässä samoja ajatuksia isommasta reissuenskasta ja 400-500cc tuunatusta kisapelistä makkarasurautteluun ja harraste-enskaan/rossiin. Makkaraenduroon paremmin soveltuvan Ison tankin haittapuoli on se että tahtoo olla vain tiellä tiukemmassa väännössä enskapolulla tai rossimontulla. Yksi asia mikä kannattaa myös huomioida on nuo kilpalaitteiden vakuutushinnat jotka yleensä ovat katuenduroita selvästi kalliimpia. Kannattaakin tehdä jo ennen pyörän hankintaa vakuutusvertailuja ettei tule yllätyksiä sitten jälkeenpäin :shock:
Koheltaja

Vakuutukset tuntuu olevan linjassa vastaavien katuenskojen kanssa, 400EXC-R on samassa hintaluokassa kun 690 ja pojan 125 Beta. Käytännössä siinä on halvempi vakuutus kun 690 ja 660 Tenessä. Tämäkin riippuu mistä yhtiöstä kysyy, eroja yhtiöiden välillä on aika suuresti.

Jos kisaenskaan ja isonpaan tankkiin päätyy niin joko pitää hyväksyä isomman tankin tuoma kömpelyys tai sitten vaihtaa tankkia tarpeen mukaan. Omassa pyörässä tankin irroitus/kiinnitys vie aikaa pari minuuttia joten homma ei ole kovin iso. Suurempaa tankkia olen harkinnut mutta nykyisellä 150km tankkausvälillä on pärjänyt, täällä etelässä on tankkauspaikkoja tiheässä niin isompi tankki saa toistaiseksi pysytellä kaupan hyllyllä.

Mulla ei ole flektiä ollenkaan ja kertaakaan ei ollut lämpöjen kanssa ongelmia kun spoorissa madeltiin 1-3 vaihteella. Ehkä se flekti voisi olla hyvä laittaa mutta niin kauan kun lämmöt pysyy ilman sitä kurissa niin jätetään laittamatta, on yksi vikakohde vähemmä ihmeteltävänä :wink:
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Lisätankki, jonka saa näppärästi irti, on toki maastoketteryyden kannalta kätsympi kuin isompi tankki - joskin niissäkin on hyvin pitkälle muotoilukysymys onko se ajoa haittaava vai ei.
Nelarit ei tasakaasuajosta itteensä ota, mutta bensan kulutus käy kriittiseksi tankin koon kautta. Mulla kun on tuo ruisku-WR niin ahistaa vakiotankilla lähtö miltei mihin vaan, lisätankki tulee. Ja varmaan se möhkötankkikin myöhemmin.
Nykypyörissä jo yksin sytkäkartta on niin moottorin luonteen määräävä, ettei 400/450/500cc välillä voi sanoa mitään eri merkkien välillä, joku 450 on helpompi ajaa kuin toinen 390 ja toisella merkillä 510 on helpompi kuin saman merkin 450, toisella juuri päin vastoin. Eli koeajon kautta. Ja esim. WR:stä saa 5-10 min. muutoksella todella helpon tai todella räyhän, samoin vaikka kotarista (kunhan ostaa ensin säädettävän purkin).
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
hako
Pyörä: Puolimaastomopoja

Viesti Kirjoittaja hako »

En yhtään ihmettele että hyvät Dertsit häipyvät pian myynnistä. Omaani en myy. Sitten kun ei enää korjaus kannata, niin joku saman luokan dual sportti on toivottavasti jo uutena saatavilla.

Onhan se painava nostella hangesta tai ojasta, mutta kuntosali on keksitty.
Jani_rr
Pyörä: 701

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Itsellä aivan sama ongelma. Eli mikä pyörä harrastus käyttöön...

Mä pyörittelen asioita joka suunnalta, mut en vieläkään ole varma mikä se pyörä olisi. Jolla = Ajetaan talvella enskanastoilla, kesällä enskarataa ja mettäteitä + satunnaisia hiekkapätkiä + siirtymät enduroreiteille. Valkokilpinen ja 4tahti ja vuosimallia n 2004-2010. KTM690 Enduro R saa toimia edelleenkin soratierallissa ja pidemmät reissut.

Kuntoenska on se mun juttu, ja kunto on huono. Joten millä se touhu kannattaa aloittelijan aloittaa. Mikä on ns helpoin ajettava. Voihan sen pyörän aikanaan sitten vaihtaa jos/kun kunto ja kokemus kasvaa. Huollot, yms on nyt toissijainen juttu. Ne asiat on kunnossa. Toki kestävä kone on plussaa, kun kuitenkin mieluummin ajan kuin olen tallilla. Mopolla voi olla että tarvii tehdä n 20km asvaltti siirtymiä silloin tällöin, ja en haluaisi että sekään muodostuisi ongelmaksi. Motareille ei sentään ole tarpeen mennä.. :)

Pyörät joita nyt olen miettinyt, ja jospa joku "ammattilainen" kertoisi mielipiteensä, niin helpottaisi asiaa. Tokihan noita mielipiteitä on jokaisella, mut jos mietitään mitä olen yllä kertonut ja sen mukaan mentäisiin.

Yamaha wr250r/450r/f
KTM250exc/400
Vai joku muu ?

Eli kannattaako mun tapauksessa unohtaa dualsport? vai jopa suosia sitä, huoltovälejen, ruiskun, yms suhteen? Toi yamaha sinänsä kiinnostaisi, mut onkohan liian samanlainen kuin tuo 690.. Paitsi tehoiltaan. Olisiko sillä "kevyt" aloittaa harrastus vai suosiolla ktm250exc, ja sitä sit piiskaa talvella, yms.
Madaltaa voisi myös ainakin talvea varten, joten onnistuuko se pyörällä kuin pyörällä. Pituutta on kuskille siunaantunut 178cm ja 690 päällä varpaat saa maahan kummaltakin puolelta. Mut talviajoa ajatellen saisi olla n 4-5cm matalampi. En siis ole 690:llaa madaltelemassa vaan sitä mun tulevaa kakkosmopotinta.

Kiitos ja anteeksi. Aukenikohan mun ajatuksen juoksu kenellekkään :)

Jani
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Jani_rr kirjoitti:Kuntoenska on se mun juttu, ja kunto on huono. Joten millä se touhu kannattaa aloittelijan aloittaa. Mikä on ns helpoin ajettava. Voihan sen pyörän aikanaan sitten vaihtaa jos/kun kunto ja kokemus kasvaa. Huollot, yms on nyt toissijainen juttu. Ne asiat on kunnossa. Toki kestävä kone on plussaa, kun kuitenkin mieluummin ajan kuin olen tallilla. Mopolla voi olla että tarvii tehdä n 20km asvaltti siirtymiä silloin tällöin, ja en haluaisi että sekään muodostuisi ongelmaksi. Motareille ei sentään ole tarpeen mennä.. :)?

Madaltaa voisi myös ainakin talvea varten, joten onnistuuko se pyörällä kuin pyörällä. Pituutta on kuskille siunaantunut 178cm ja 690 päällä varpaat saa maahan kummaltakin puolelta. Mut talviajoa ajatellen saisi olla n 4-5cm matalampi. En siis ole 690:llaa madaltelemassa vaan sitä mun tulevaa kakkosmopotinta.
Jani
ei kannatta madaltaa talveksi. jalkatapit raapii spoorin reunaa, kun on normaalia matalampi pyörä. Mulla oli vähän aikaa 9mm madallusholkki takaiskarissa talvella, eikä se ole hyvä ajatus(ellei jääratakäyttöä ta supermotoa ajattele)! En kyllä suosittele madaltamista kesäajoonkaan.

Hommaa joku 300 exc. Hyvin piisaa ryki spoorin avaukseen ja lepposan vääntävä ja tehokas pomminvarma kone.

Koheltaja

Jos pidät 690 niin unohda ne pienet dual-sportit, painavia, tehottomia ja alusta loppuu aika nopeasti. Ne on loistavia siinä käytössä mihin ne on tehty, dual-sporteiksi, mutta kuntoenskassa/krossissa alkaa hyvin nopeasti kiroilu miksei tullut ostettua kisaenskaa.

Piikkinen 2T olisi mainio kuntoenskaan jos tulee toimeen 2T vehkeiden kanssa. Vastaavan tehoinen on 250 4T ja se on mulle ollut aika mieleinen vietävä kun muutaman kerran olen sellaista päässyt ajamaan. Alla oleva 400 on hitoksen hyvä sekakäyttöön moottorin luonteen takia, karkeasti sanoen 280 bigboren huipputehot ja 450 alavääntö. Sillä pärjää mainiosti maastossa/enskassa sekä krossissa, eikä siirtymien ajaminen ole yhtään tuskaista vääntävän koneen ansiosta. Kesällä tuli kokeiltua kaverin 450 ja onhan siinä ruutia ihan eri tavalla, mun käsissä se oli vaikeampi ajettava kun polut alkoi pienemään.

Vanhemman mallin 400 RFS kone on kovassa maineessa ja se on vielä hieman nöyrempi ja helpompi ajettava kun 2008-2011 oleva XC4 moottori, vaikka sekään ei ole huono missään nimessä. Jos mulla ei olisi siirtymiä ajettavana ja olisi toinen pyörä millä käy mutka ja soratiet ajamassa niin enskapyöränä olisi 250 EXC-f, ehkä vielä 280 big borella koska se tuo mukavasti alavääntöä lisää.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

2T vehkeiden ongelma on polttoainetalous. Minulla on ollut KTM 200 EXC, kulutus luokkaa 9-10 litraa/100 km. Ja kun tankki oli luokkaa pieni, kovin kauas ei uskaltanut lähteä. Muuten kyllä ihan kivoja vehkeitä. Mutta voi olla että minä käytin sitä väärin, ajelin iltasella reilun 100 km lenkkejä lähiseuduilla.
Jani_rr

Tulihan niitä ajatuksia. Kiitos! :) En meinaa madaltaa kuin talveksi, ja silloin ajelua on lähinnä hiekkateitä. Eli ihan peruskurvailua. Koheltajalta tulikin ihan hyviä pointteja. 690 tulee jäämään ainakin alkuun. Joten sen suhteen tuo 250 tai 400exc voisi olla sitten parempi vaihtoehto kuin vastaava jammun wr-r..

Tarkennetaan vielä sen verran, että kumpi on amatöörin kevyempi/helpompi ajaa vaativaa enskaa, kevyempi mutta mopompi 250, vai vääntävämpi isoveljensä? Tuo isompi olisi siinä mielessä ehkä mukavampi siirtymiä ajatellen, ja jos haluaa vähän revitellä menemään hiekkateillä. Mut siihen hiekkatie revittelyyn mulla kuitenkin laite jo on, joten se ei ole tässä asiassa se ratkaiseva tekijä.

Luin tuon Koheltajan vastauksen vielä ajatuksella. Joo pitänee se 250exc käydä testaamassa.. Sunnuntaina on myös Nummelassa endurohässäkkä, niin pitää sinne mennä vähän ihmettelemään.
KTM 1090 Adventure R 17
bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Viesti Kirjoittaja bisti »

Ei kannata unohtaa myöskään 350 EXC-F:ää, painonsa ja käsiteltävyyden osilta kuin 250 mutta enemmän vääntöä ja tarvittaessa ruutia löytää enemmän kuin tarpeeksi
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Jani_rr

Mulla on myös budjetti tässä hommassa mukana :) Noiden hinnat kipusi sen verran korkealle, että kasselen vähän vanhempia joita ei "tarvitse" sääliä :) Muuten ois ollut kiinnostava vaihtoehto.
KTM 1090 Adventure R 17
Dominator
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Nyt kun sulla Jani on jo tuo soratietykki 690 niin sinuna panostaisin selkeästi kevyempään "kisaenskaan" jolla voisi sitten nautiskella ajamisesta spoorissa ja enduropoluilla missä 690 ei enää ole niin kotonaan. Nelitahti 250 on varmasti helpoin ajaa hankalassa maastossa mutta tehoa/vääntöä on kuitenkin rajoitetusti ja soratiellä tai pehmeällä crossiradalla se voi alkaa jo häiritsemään. Nelisatku jaksaa puskea pehmoisessakin puutumatta ja siirtymätkin sujuu, mutta hiukan se on jo tietysti raskaampi vietävä pahassa kivikossa kuin kakspuokki :roll:
Piese
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL 60/KTM 1290

Viesti Kirjoittaja Piese »

En itte ainakaan ole kokenu tuota omaa 540Exc:tä mitenkään raskaammaksi ahtaassa kivikossa kuin 125/250/350 sarjaakaan, melkeen huomattavasti helpompi tuolla on edetä ahtaikoissa paremman alaväännön takia ja painoeroa ei montaa kiloa ole.

Vauhdista en osaa sitten sanoo mitään, ku ittekseen ajelee tarvii ottaa sitä turvamarginaaliakin, varsinkin kun omilla ajomaastoilla ei aina kännykkäverkkoa ole ja kulkijoitakin kovin vähän eli yleensä ei ketään näy.
Vastaa Viestiin