Mää olen tätä touhua kans koettanut pähkiä, että minkälaisella mopolla sitä mahtais olla hauskinta ajaa, ja ehkä tähän voisi koettaa vähän kirjoitella mitä on miettinyt niin ajatus selkenisi itselläkin. Puolitoista kesää on nyt mennyt tuon ensimmäiseksi pyöräksi ostetun AT:n puikoissa, ja se on tullut selväksi että mopoilu on kivaa hommaa. Välillä olen sitä mieltä että toi on mulle maailman paras pyörä, välillä tuntuu että pitäis jotain muutakin kokeilla. Vaikka olis kaikki maailman raha käytettävissä (mikä on todella kaukana totuudesta), niin silti olisi vaikea valita.
Ihan spoorihommat ei ehkä oikein innosta, en usko että sitä samaa mäkeä jaksaisi kiertää kovin kauaa. Ja kuitenkin tykkään liikaa myös niistä kesäillan kurvailuista maaseudulla tyttöystävän kanssa. Ehkä. Ajamisen hauskuus on kuitenkin yleensä kääntäen verrannollinen tien laatuun, eli mitä huonompaa umpeenkasvanutta metsäautouraa ajaa, sitä mukavampaa on. Jopa tuolla 200kg möhköllä, joten varmaan tämä efekti olisi vielä suurempi jos olisi kevyempi mopo.
Toisaalta taas ainut asia mikä on tuollakaan rajoittanut metsempään menemistä on maastoliikennelaki. En rehellisesti sanottuna muista kertaakaan kääntyneeni takaisin siksi, että mopon tai edes kuskin kyvyt loppuisi. Kaikkiin niihin paikkoihin on tuollakin päästy, mihin on halunnut ja kehdannut ajaa. Laillisia maastoajopaikkoja vaan ei oikein ole. Jos ostaisi kevyemmän ja maastohenkisemmän mopon, niin pitäisi sitten oikeasti liittyä johonkin kerhoon että pääsisi spooria kiertämään. Pienissä kiinnostaisi tosin se, että niillä voisi oppia ajamaan ja sen jälkeen isompiakin veisi sujuvammin.
Noi ns. nynnyenskat eli 250cc pitkien huoltovälien katuendurot on sinänsä ihan kiinnostavia pelejä, mutta tuon AT:n kanssakaan ei kyllä ole vuoteen enää tuntunut siltä että tehoa olisi liikaa, pikemminkin saisi olla enemmänkin. Jos tuollaiseen sortuisi, niin isompi soratie ei enää olisi yhtä hauskaa, maastossa olisi kätevämpää mutta kun ei sitä maastoa oikein pääse ajamaan kuin spoorissa, ja niihin nuo ovat vääriä vehkeitä ja pitäisi olla kisaenska.
Entäs sitten jos ryhtyisi ajelemaan vähän pidempää matkaa, nyt on kuitenkin tullut pyörittyä lähinnä 150km säteellä kotoa? Tähän hommaanhan tuo AT olisi varsin sopiva peli. Mutta kun ison tien ajaminen ei oikein jaksa kiinnostaa, ja pikkutiekään ei ole niin hauskaa jos on kovin paljon tavaraa mukana. Kun lähtisi kohti Keski-Suomea niin varmaan alkaisi löytyä jo pidempääkin pätkää soratietä. Ison tien työntäminen ei vaan kiinnosta yhtään. Kauempana ruuhka-suomesta voisi jo ajaa matkaa sorateitä pitkin, eikä nyt parikymmentä kiloa tavaraa ehkä vielä kaikkea ajonautintoa vie. Tähän touhuun pitäisi tosin hankkia vähän laukkuja ja navigaattoria, mutta se ei ole ylitsepääsemätön ongelma. Tähän käyttöön mopossa sais olla vähän enemmänkin potkua, mutta kyllähän tuollakin pärjää. Toisaalta jos on kaueampana kotoa, tavaraa kyydissä ja tarkoitus matkaakin taittaa, niin ihan jokaista kivan näköistä pikkutienpätkää ei ehkä viitsi lähteä koluamaan, mikä on vahinko.
Näitä kun miettii, niin jos olisi enemmän fyrgendaalia niin joku KTM 950 Adve tai Super Enska olisivat käyttökelpoista rautaa. Olisivat varmaan hauskoja pelejä kaikilla laillisilla ja mahdollisilla ajoalustoilla. Maastoonhan nuo ovat raskaita, mutta kun maastoon ei oikein pääse. Pienempiäkin metsäautoteitä menevät varmasti meikäläisen taitoihin riittävästi, ja potkua riittää isommallakin sorabaanalla.
Noh, jos lopputuloksena pohdiskelusta on että kaksipyttyinen maastokelpoinen oranssi matkaenska on se meikäläisen unelmapyörä, niin ehkä toi kaksipyttyinen oranssista lainatulla alustalla varustettu AT on lähimpänä mihin on nyt varaa...
edit: pienellä googlailulla toi RD03 näyttäisi olevan kuivapainoltaan tasan Super Enduron painoinen. Ehkä mä vaan teen tuohon sen koneremontin ensi talvena ja olen onnellinen. Saiskohan tuohon big bore kittiä...