Iso- vai pikkulohko enskaharjoitteluun

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ariel
Pyörä: RE Himalayan

Re: Iso- vai pikkulohko enskaharjoitteluun

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Mitenkäs se jousituksen jousien vaikutus? Edellinen kuski oli noin 75kg, minä taas "kuivapaino" 101kg.
Nyt edessä ilmeisesti vakio jouset edessä .48 ja takana on 5.4. Ohessa Beta 350RR jousi vaihtoehdot.

http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg ... 750775.pdf

Nyt minulle ehdotettu et taakse 5.6 jousi ja eteen jätetään vakiot?
Ton Beta jousi vaihtoehto listan mukaan eteen pitäis vaihtaa .52 jouset ja taakse 5.8.
Vai onko tää ihan pielessä? Siinä on kuitenkin aikalailla painoeroa 75kg > 100kg.

Aikomukseni on laittaa jouset & iskarit huoltoon talvella ja haluaisin nämä jouset nyt samantien
kohdalleen kun sovittiin mun painoon sopivat kauppaan mukaan.

Nyt siirryttiin alueelle josta en vielä ymmärrä yhtään mitään, auttakaa, pls.
jv
AnttiL
Pyörä: exc

Re: Iso- vai pikkulohko enskaharjoitteluun

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Oikeiden jousien laittaminen lienee (minun mielestä) se tärkein juttu mitä väärän painoisen ihmisen (=ei 75kg) pitää pyörälleen tehdä (muita bling bling ja mökäosia sitten sen jälkeen jos niitä oikeasti tarvitsee kukaan :) ). Jos olen oikein ymmärtänyt niin tuollaisessa linkullisessa kuin Beta se ei ole niin fataalia jousituksen toiminnan kannalta jos on väärät jouset kuin KTM:issä mutta on silti perusta oikein ja hyvin toimivalle jousitukselle/vaimennukselle.

Taulukosta oikeat jouset ja liekkö Betassa määritetty oikeat painumat (?) ajajan kanssa ja ilman, ainakin maksimi ja minimi esijännitykset. Jousien on hyvä olla parit (siis etu/taka) koska pyörän geometria muuttuu jos toinen pää on enemmän painuneena ja siten mopeedi kulkee väärässä asennossa. Itselle on ollut kaikkein mieluisinta jos esijännitystä on ollut minimin verran eli jousi mahd jäykkä suhteessa painoon eli toisaalta siis maksimi painuma ilman kuljettajaa mutta tämä siis KTM merkkisessä, Betaa ei ole kuin vierestä tullut ihasteltua, tallissa kaverilla sellainen ja onhan komea kampe. Luulisin silti perustan olevan noissakin kutakuinkin saman, joku viisaampi korjatkoon, keskutelu on avattu ;)
antti
Vastaa Viestiin