Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

takakura
Pyörä: 690 Rally

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja takakura »

Sen mitä olen dakarimiesten juttuja lukenut adv riderista niin useampi kuski vihaa noita isoja mörkö etumaskeja juuri siksi koska eteen ei näe mitään
ja ovat turvallisuusriskejä.
Sitten kun lyöt kaalisi siihen tai lennät tangon yli niin ymmärät jutun paremmin.
Useampi kuski haluaisi ne pois mutta kun ei voi. Nuo mopot sisältävät niin paljon elektroniikkaa tuossa etupäässä joten ne on pakko
suojata jollakin ja taitaa itseasiassa olla kisan järjestäjän vaatimus. Tää on niin sanottua wannabee dakarkuski juttuja nämä
isot maskit. Ja tavikset haluavat että mopo näyttää samalta kuin oikeilla dakarkuskeilla. Minusta ne ovat mörkörumia ja liian painavia.
Siksi ymmärrän kommentteja "hieno pyörä" mutta tosiasiassa lookki on yliarvostettu enneminkin kuin se olisi käytännöllinen.
Itse yritän keksiä miten mopoa saisi kevennettyä, nämä maskit eivät ainakaan auta asiassa yhtään.
Näin minä asian näen mutta mä olenkin mä. Itse en aio koskaan hankkia noita mörkömaskeja tähän pyörään.
Siihen löytyy kotarilta jo valmiimpia, painavampia adventure laitteita tosin niissä sitten painokin jo kasvaa.
Joten kysyn vaan miksi 690:een pitää lisätä painoa?
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
Mixu
Pyörä: joku mopo hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Allekirjotan edellisen kommentin täysin.

Vähäkin aktiivisemmassa ajossa kokisin tuollasen vaaratekijänä, tarkoissa paikoissa nää edes etukumia jne

mut, kuten edellinen mäkinh olen mä, sitä paitti kun ei tota saa riittävän kevyeksi myyn omani pois ja vaihdan 2t pyörään muutenkin ;)

mulle kun matkaenduro käyttöön riittää reppu selässä, tää on taas toinen ääripää. Parasta on se että tätä voi tehdää juuri niinkuin itselle sopii

niin ja on tuo minukin mielestä aivan pirun hyvän näkönen!
EXÄT:

Beta RR 300, 2015
Suzuki GX1300R Hayabusa, 2000
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008

Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Kyllähän se aika paljon vaikuttaa ajeleeko sillä pyörällä takapihalla vai lähteekö ulkomaille reissuun. Tosin isoja etukatteita en itse kaipaa edes reissussa.

Happi
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

takakura kirjoitti:Tää on niin sanottua wannabee dakarkuski juttuja nämä
isot maskit. Ja tavikset haluavat että mopo näyttää samalta kuin oikeilla dakarkuskeilla. Minusta ne ovat mörkörumia ja liian painavia.
Siksi ymmärrän kommentteja "hieno pyörä" mutta tosiasiassa lookki on yliarvostettu enneminkin kuin se olisi käytännöllinen.
Tuosta on helppo olla samaa mieltä, mä olen ollut koukussa dakar-look pyöriin siitä lähtien kun niitä on myyty. Jos haluaisin ajaa mopon näköisellä kaksipyöräisellä niin sellainen varmaan olisi alla, mutta kun ei, pyörän pitää näyttää dakarilta ja olla sen luontoinen.

Mun käytössä korkea tuulilasi on taas eduksi, en ajele kura/kivipolkuja vaan pyörällä ajetaan lähes poikkeuksetta isoilla, pienillä ja vielä pienemmillä teillä. Saattaa joskus eksyä mettöpolullekkin mutta jos enemmän niitä tulisi ajettua niin alla olisi toisenlainen pyörä, sellainen ei kuitenkaan palvele mun käyttöä joten korkea tuulilasinen matkamöhkö on ainoa vaihtoehto.

Toi fotoshopattu Yamaha 900 olisi melko varma valinta jos niitä tuon näköisenä tulisi joskus myyntiin. Samoin 690 Adve voisi kovasti kiinnostaa korkeineen katteineen ja möhkötankkeineen. Pyörä valitaan käyttötarpeen mukaan ja niistä valitaan sellainen mikä miellyttää silmää, mielummin vielä omaa eikä kavereiden. Onneksi meille kaikille on oma vaihtoehto 8)

Terveisin: Dakar pyörien ulkonäköön koukussa oleva wannabee dakar kuski :mrgreen:
Kylätason kurapyöräilijä.
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Onko se korkeus itse ongelma, vai se että noi maskit on liian kaukana edessä?
Mä vähän ihastuin tuohon ajatukseen kun huomasin että se pitää sateen pois ajolaseilta - tai siis ylävartalolla kun vähän hakee asentoo niin löytyy paikka jossa juuri ajolasit pysyy kuivina. Tästä syystä omaan projketiini tuommoinen tulee, tosin en ensinnäkään juurikaan stongaa ylemmäksi, eikä juurikaan enskamaski kauemmaksi. Kuopassa kun istun niin suojaa, seisten taas näkee normaalisti yli - tiedä sit kuinka monta iterointikierrosta toteutuma tulee vaatimaan.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Juhana
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350

Viesti Kirjoittaja Juhana »

No mää tykkään isoista maskeista ja katteista,ite oon suojassa istuessa,ja seisten näkee etupyörän hyvin,talvella suojaa viimalta pitkillä siirtymillä,ja kesällä pitää visiirin puhtaana hyttysistä,maskin painokaan ei haittaa,kun sitä on mopolla reilusti yli 200 kiloa,ei tarvi muutamaa enää pihistellä.Ja voinhan aina laiduttaa itse muutaman kilon,mutta ei tosta rontti 50 kilosta voi paljon alle mennä,etteikö vaikuttaisi mopon hallintaan.Mutta painon pudotuksen sijaan on parempi nostaa tehoa, varsinkin kun kaikki alle 100 heppaset on wannabe-mopoja,eikä niillä kehtaa ajaa kuin takapihalle mp-kekkereissä.Siksi jamppi on aina takapihalla;yli 20 vuotiaskin vielä,täynnä kaatumisjälkiä ja ajan patinaa,ruostettakin...
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Ei kai se paino siellä keulalla hyvääkään ajo-ominaisuuksille ikinä tehdä voi? Mä teen omastani semmosen lasikuitusen mateennahan ja pehmeetä alumiiniputkee vähän rungoks, ettei heti napsaha poikki kun vääntää kaatumisen jälkeen takasin. Paperille luonnostellessa ja laskiessa sain ilman umpioo 1,8kg eli 3-3,5kg varmaan lopullinen toteutuma H4 umpion kanssa. Enskamaskit kevyimmät 650g ja kunnon H4 umpiolla ainoo vaihtoehto 1,3kg muistaakseni, saatto olla 1,6:kin.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Koheltaja

Lisäksi tollanen möhkömaski antaa hyvän suojan lisälaittelille kuten gepsille, tuollainen maskin tausta on omiaan lisälaitteiden sijoituspaikaksi niin että ne saa siististi yhteen paikkaan.

Mutta, aiheen otsikkoon sen verran että juuri tällaiset tuulilasilliset pelit miellän matkaenduroiksi joilla on kiva huristella pitkin maakuntaa. Tuulilasittomat, kevyet pelit kuten vaikkapa 690 on taas enemmän seikkailuenduro minkä kanssa ajellaan siellä maakunnan tiettömättömillä taipaleilla.
mikli
Pyörä: Husse 610 te

Viesti Kirjoittaja mikli »

Olen juuri enskaa hankkimassa ja mielenkiinnolla lueskelen tätäkin topikkia. Husqvarnan te 610 ja KTM 690 r taitaa olla parivaljakko, josta valitsen. Husse pari tonnia halvempi ja löytyy matkustajalle jalkatapit.. Ei nää taida olla ihan optimi matkaenduroita, mutta jonkulainen kisapelin ja matkaenskan välimalli houkuttelis ainakin tällä hetkellä. Tuohon 690:iin ainakin saa tämmöisen: http://www.nettimoto.com/ktm/enduro/1178973 Mitäs mieltä olette?

Onko muuten tässä Lahti-Nastola sektorilla tai lähistöllä ketään, jolla olis jompi kumpi näistä em peleistä? Ja sitten vielä, jos olis motivaatiota noviisin kanssa törmätä ja vaihtaa ajatuksia enskailusta :oops:
Mixu

Onhan 690ssä vakiona matkustajan jalkatapit, harvalla ne näkyy vaan kiinni olevan.

Tuossa minkä linkit ne on kiinnikkin.

Ot:

Toi on muute ikävä juttu, toikin on 700 kuutioikseks laitettu vaikka nää on 650:ä

eipä löydy kaikki jos vaikka laittaa näytä samanlaiset ellei tajua hakee 650-700cc
EXÄT:

Beta RR 300, 2015
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008

Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
mikli

No niinpäs onkin! Jostain jäänyt käsitys, ettei olis.. Aika hyvin noihin välimalleihinkin saa laukkuja ym varusteita reissua varten. Mites tuollaista isompaa matkaenskaa pystyy viemään maastossa? Sori nää kysymykset, mutta kokemusta ei oo kuin crosseista ja katupyöristä..
Koheltaja

Kai se on kuskistakin kiinni mutta en kovin mielelläni lähde tolla mun 200 kiloisella Tenerellä ajamaan tien ulkopuolelle, korkea painopiste, korkea istumakorkeus ja pitkä ykkönen tekee siitä aika haastavan ajettavan maastossa. 690 kerran kokeilleena se oli selkeästi ajettavampi maastossa ja pikkupoluilla.
Mixu

Ainakin 690:ä pystyy viemää samoihin ellei pahempiikin paikkoihin kun kisa enskaa? Näin lyhyesti vastattuna.

Ajettiinhan tollasella päitsi viimeks läpi, itsekkin oon aajellu esim säkylän kuntoenduron ym. Rossiradalla hypyt oon jättäny väliin...
EXÄT:

Beta RR 300, 2015
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008

Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
mikli

Mitenkäs nuo ykspyttyset nykyään täristää? pystyykö vetään parin-kolmensadan kilsan lenkin sorateitä? Entäs penkin pehmusteet?

Tuntuu olevan hyllyt tyhjinä kaupoissa sekä KTM, etää Husse. Onko tyypillistä? Kova polte olis saada vielä tälle syksylle peli alle.
-Make-
Pyörä: Maastopyörä

Viesti Kirjoittaja -Make- »

mikli kirjoitti:Mitenkäs nuo ykspyttyset nykyään täristää? pystyykö vetään parin-kolmensadan kilsan lenkin sorateitä? Entäs penkin pehmusteet?

Tuntuu olevan hyllyt tyhjinä kaupoissa sekä KTM, etää Husse. Onko tyypillistä? Kova polte olis saada vielä tälle syksylle peli alle.
Ainakin itä-suomen sorateillä koneen tärinä on viimeisenä mielessä, vaikka ajais 500km putkeen. Tosin tuo on mulle kolmas 1-pyttynen putkeen, että tuonne kannokkoon/sorateille tuskin muunlaista ikinä ostankaan.
Vastaa Viestiin