KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Spin
Pyörä: Jopo

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Spin »

Itselläkin uusi oli vaihtoehto, mutta vuoden käytetystä sai sopivasti kaupat, niin on kalleimmat kilometrit alta pois (ehkä:)), ja ensihuollot tehty. 2014 mallissa huonona lisäksi tuo ecu. Sitä ei vissiin toistaiseksi pääse itse säätelemään. Himpun käytetty on monesti pyös päivitelty tarpeellisilta osin vähän paremmaksi. Tietenkin aina riippuu millä pidolla on ollut.

Itsellä menee varmaan 80/20 asfaltti/soratiet, ja helposti ajaa asfatilla vaikka enskanappulaa alla. Täystehokartalla saa vielä kakkosella varovasti kaasua vääntää, ettei ole tassu kohti taivasta. Vakiorenkaat ois vielä paremmat asfaltilla. Allround käyttöönhän ne taitaa suunnilleen olla. 2014 mallissa on jopa melko asfalttipainotteisen näköset renkaat. Mönkijöistä en sitten osaakkaan sanoa mitään.

Katupyörien mukana pysyy helposti jos rajoitusten mukaan ajetaan. Moottoritienopeudet ei tunnu vielä missään ;).
ttv
Pyörä: 300EXC

Viesti Kirjoittaja ttv »

Joo, hyvin tuolla ehtii asfaltillakin ja noi Unicrossin tapaiset yleisgummit kestää ihan hyvin sekakäyttöä.

Jos ihan uutta kiikaroit niin kannattaa ottaa huomioon että 2014-malliin tuli ABSit ja niin kuin edellä jo mainittin uusi ECU johon ei pääse enää kiinni ilmaisella TuneECU-softalla. Molemmat saattaa olla – katsantokannasta riippuen – positiivisia tai negatiivisia ominaisuuksia.
bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Viesti Kirjoittaja bisti »

Ainoa huono puoli tässä pyörässä on se, että sen myötä alkaa tehdä mieli vielä kevyempää pyörää ja pienempiä polkuja. Sitä ei tiedä vaikka kohta tulisi myyntiin yksi -13 mallinen ;)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Jani_rr
Pyörä: 701

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Spin kirjoitti:Itselläkin uusi oli vaihtoehto, mutta vuoden käytetystä sai sopivasti kaupat, niin on kalleimmat kilometrit alta pois (ehkä:)), ja ensihuollot tehty. 2014 mallissa huonona lisäksi tuo ecu. Sitä ei vissiin toistaiseksi pääse itse säätelemään. Himpun käytetty on monesti pyös päivitelty tarpeellisilta osin vähän paremmaksi. Tietenkin aina riippuu millä pidolla on ollut.

Itsellä menee varmaan 80/20 asfaltti/soratiet, ja helposti ajaa asfatilla vaikka enskanappulaa alla. Täystehokartalla saa vielä kakkosella varovasti kaasua vääntää, ettei ole tassu kohti taivasta. Vakiorenkaat ois vielä paremmat asfaltilla. Allround käyttöönhän ne taitaa suunnilleen olla. 2014 mallissa on jopa melko asfalttipainotteisen näköset renkaat. Mönkijöistä en sitten osaakkaan sanoa mitään.

Katupyörien mukana pysyy helposti jos rajoitusten mukaan ajetaan. Moottoritienopeudet ei tunnu vielä missään ;).
Sieltähän tuli nopsa vastaus, ja oikeastaan semmoinen minkä halusin kuullakin ;) Kiitän! Melkein liikkeestä mieluiten ostaisin, niin ois helpoin hävittää nykyinen pyörä samalla. Eikä tarviis pidellä kahta pyörää samaan aikaan. (Alkaa nääs näkymään vakuutusmaksuissa) Kuis toi pito soralla on noilla vakiorenkailla? No nää on just näitä kompromissejä..

Ps. Jos jollain on 2012-13 mallia halua vaihdella 950sm:n niin laitelkaaha viestiä. Väliraholoita maksan tapauksesta riippuen! :)
Ps2. TL 700 yamahan raptori vaihtuu myös
Viimeksi muokannut Jani_rr, Ke Huhti 30, 2014 4:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
Jani_rr

Tuli näköjään useampikin kommentti.. :) No tossa abs,ecu jutussa melkeinpä sit kallistuu 2013 mallin puolelle.. Niitä näytti olevan uutena vielä kaupan, ainakin yhdessä liikkeessä. Hinta tosin näytti olevan sama kuin 2014 mallissa..
KTM 1090 Adventure R 17
Spin

Joo vaihdokin kans on monesti helpoin ja nopein marssia liikkeeseen. Pyörän myynti voi hitaimmilaan olla pitkäpiimäistä touhua, ja joutuu hintaa puottamaan jos haluaa nopeasti käsistä. Ei se uusikaan ole huono vaihtoehto. Eiköhän siihen liikkeessä saa sopivat kartat sisään jos mielii vähän lisää tehoja laitella (perus "virit"). Tuskin itsekään tulen toistaiseksi hienosäätämään omassa mopossa olevia karttoja. Ne on tosin jo valmiiksi mieleisen oloiset, eli täystehokartalla ajetaan toistaiseksi :D. Maastoon voi sitten vähän tehoja laskea, niin on terävin isku pois alta. ABS jarrutkin on pois kytkettävissä, ja lisäpalikalla tais saada niin, että edessä on ABS ja takana ei.
Spin

Jani_rr kirjoitti:Tuli näköjään useampikin kommentti.. :) No tossa abs,ecu jutussa melkeinpä sit kallistuu 2013 mallin puolelle.. Niitä näytti olevan uutena vielä kaupan, ainakin yhdessä liikkeessä. Hinta tosin näytti olevan sama kuin 2014 mallissa..
Voihan sitä koittaa tinkiä "ylivuotisesta". Tosin eri asia, alkaako hintaa pudottamaan :).
Jani_rr

Spin kirjoitti:Joo vaihdokin kans on monesti helpoin ja nopein marssia liikkeeseen. Pyörän myynti voi hitaimmilaan olla pitkäpiimäistä touhua, ja joutuu hintaa puottamaan jos haluaa nopeasti käsistä. Ei se uusikaan ole huono vaihtoehto. Eiköhän siihen liikkeessä saa sopivat kartat sisään jos mielii vähän lisää tehoja laitella (perus "virit"). Tuskin itsekään tulen toistaiseksi hienosäätämään omassa mopossa olevia karttoja. Ne on tosin jo valmiiksi mieleisen oloiset, eli täystehokartalla ajetaan toistaiseksi :D. Maastoon voi sitten vähän tehoja laskea, niin on terävin isku pois alta. ABS jarrutkin on pois kytkettävissä, ja lisäpalikalla tais saada niin, että edessä on ABS ja takana ei.
Vantaan bikeworldiin oli tulossa 2014 mallia ensikuussa. Kaippa sitä malttelis odotella (Ei tässä montaa päivää ole ;).. Toi ABS juttu on ihan bueno, jos kerran saa pois päältä. Ecun tietennii saa ohiteltu boxeilla, mut kiinnostusta olisi itekki vähän karttoja latailla. No pitää vissii perjantaina tehdä kysely kierros eri firmoille, et mistä löytyis nopeiten ja tientenkin halviten. Jos vaikka sais tingittyä jotain putken pätkää kaupanpäälle...
KTM 1090 Adventure R 17
Jani_rr

Spin kirjoitti:
Jani_rr kirjoitti:Tuli näköjään useampikin kommentti.. :) No tossa abs,ecu jutussa melkeinpä sit kallistuu 2013 mallin puolelle.. Niitä näytti olevan uutena vielä kaupan, ainakin yhdessä liikkeessä. Hinta tosin näytti olevan sama kuin 2014 mallissa..
Voihan sitä koittaa tinkiä "ylivuotisesta". Tosin eri asia, alkaako hintaa pudottamaan :).
Jep. Tosin melkeinpä sitten joutuu "tyytymään" 2014 malliin jos hinnat samat on :)
KTM 1090 Adventure R 17
bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Viesti Kirjoittaja bisti »

Kannattaa kysellä RacingBikestä, itse ainakin sain parhaat tarjoukset sieltä ja palvelu on ensiluokkaista.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Jani_rr

bisti kirjoitti:Kannattaa kysellä RacingBikestä, itse ainakin sain parhaat tarjoukset sieltä ja palvelu on ensiluokkaista.
Kiitän. En ollut kuullutkaan kyseisestä paikasta. Täytyyki nakata viestiä.

Jani
KTM 1090 Adventure R 17
Birdie
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Kyllä 690 Enduro R:stä on melkein vaikka mihin; vain kuskin mielikuvituksen ja perversioiden rajallisuus voi estää "viimeisten ominaisuuksien löytämistä". 690 R on jo vakiona varsin pätevä soratiepyörä. Itse olen tuunannut omaani aika railakkaasti ja rahaakin on mennyt ihan riittävästi, mutta kuitenkin vähemmän kuin kahden pyörän hankkimiseen ja ylläpitämiseen. Nyt pyörä on niin "valmis" kuin kohtuudella voi olla. Koneessahan on löylyä riittänyt EVO 3:sena melkein samat kuin mitä on vakiossa 950 SuperEnskassa, mutta pyörän laihdutuskuuri ja alustan vaihtaminen EXC:n palikoihin antavat pyörälle täydet enskaominaisuudet. Niinkin aloitteleva enskapena kuin minä pystyy 690:sellä samaan vauhtiin jontkapätkillä kuin entisellä isolla EXC:llä. Ja olen aika varma, että jonkun kokeneen kisakuskin käsissä kyytiä ei kovasti tarvitsisi häpeillä kärkipään keveitä EXC:itä, WR:iä ja muita tehtaalla valmiiksi suunnittelemia ja toteuttamia "kevytenskoja" vastaan.

Pyörä lähtee numeroiden kera viivalle tämän kesän ja syksyn aikana muutaman kerran. Samalla pyörällä - tosin etu- ja/tai takalätkää vaihtaen - lähden viikon päästä Turkuun noin 700 km:n reissulle ja keskikesällä ohjelmassa on Pohjois-Kalotin kiertäminen seurana Pikku Hukka, joka niin ikään ajaa vastaava pyörää. No, sen verran homma on kyllä helpotettu, että pyörät tulevat auton perässä trailerilla Napapiirin toiselle puolelle.

Ja mitä renkaisiin tulee, niin Kendan Trak Mastereilla (täysnappulat) olen pysyvästi ajellut. Takanen kestää reipasta kaasua (assu/sora 50-50) noin 2000 km (ja maksaa noin 60 eur) ja etunen kestää 5000 km (ja maksaa noin 40 eur)

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
Jani_rr

Birdie kirjoitti:Kyllä 690 Enduro R:stä on melkein vaikka mihin; vain kuskin mielikuvituksen ja perversioiden rajallisuus voi estää "viimeisten ominaisuuksien löytämistä". 690 R on jo vakiona varsin pätevä soratiepyörä. Itse olen tuunannut omaani aika railakkaasti ja rahaakin on mennyt ihan riittävästi, mutta kuitenkin vähemmän kuin kahden pyörän hankkimiseen ja ylläpitämiseen. Nyt pyörä on niin "valmis" kuin kohtuudella voi olla. Koneessahan on löylyä riittänyt EVO 3:sena melkein samat kuin mitä on vakiossa 950 SuperEnskassa, mutta pyörän laihdutuskuuri ja alustan vaihtaminen EXC:n palikoihin antavat pyörälle täydet enskaominaisuudet. Niinkin aloitteleva enskapena kuin minä pystyy 690:sellä samaan vauhtiin jontkapätkillä kuin entisellä isolla EXC:llä. Ja olen aika varma, että jonkun kokeneen kisakuskin käsissä kyytiä ei kovasti tarvitsisi häpeillä kärkipään keveitä EXC:itä, WR:iä ja muita tehtaalla valmiiksi suunnittelemia ja toteuttamia "kevytenskoja" vastaan.

Pyörä lähtee numeroiden kera viivalle tämän kesän ja syksyn aikana muutaman kerran. Samalla pyörällä - tosin etu- ja/tai takalätkää vaihtaen - lähden viikon päästä Turkuun noin 700 km:n reissulle ja keskikesällä ohjelmassa on Pohjois-Kalotin kiertäminen seurana Pikku Hukka, joka niin ikään ajaa vastaava pyörää. No, sen verran homma on kyllä helpotettu, että pyörät tulevat auton perässä trailerilla Napapiirin toiselle puolelle.

Ja mitä renkaisiin tulee, niin Kendan Trak Mastereilla (täysnappulat) olen pysyvästi ajellut. Takanen kestää reipasta kaasua (assu/sora 50-50) noin 2000 km (ja maksaa noin 60 eur) ja etunen kestää 5000 km (ja maksaa noin 40 eur)

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"

Näköjään nuo rengas kulutkin pysyy aisoissa, jos noin halpoja nappulat ovat. Todennäköisesti niihin tulee siirryttyä (jos uuden ostan) esiasennus renkaiden jälkeen. Kyllähä mä Raptorillakin gruisailen nappulat aina alla, vaikka katurenkaat myöskin löytyy ja ei se sen pahemmin täristele, joten en usko että Kotarissakaan sitä ongelmaa sitten tulee. Kyllä mä sen päätöksen taisin jo tässä illan aikana tehdä, ja 690r tulee olemaan seuraava pyörä mulle. Eipä ole ikävä ollut tehoja, vaikka on "tykkiäkin" pyörää alla ollut. Lohjan suunnilla soraa, ja routapattia löytyy ihan tarpeeksi, joten veikkaan että ajo alueet kasvanevat n70% :) Kyllähän 950Sm:llä hiekkateitä ajelee, mut ei katukumeilla vauhtia kovin korkeana voi pitää. Tai voi jos vertaa kavereiden pyöriin, mut veri kyllä vetäis vähän vieläkin rivakampaan vauhtiin.

Tulis arki, ja sais fiksuja tarjouksia, niin mopon vaihdan heti. Tosin veikkaan että noi Evokitit saa vähän aikaa odotella (vaikka tiedän että nälkä kasvaa syödessä).. Ensin opetallaan enskan saloja ihan vakiopyörällä. Ehkä tehotöttörön voisin alkuun laitella, jos siitä hyötyä on, esim väännössä. Mitä olen lueskellut. Mut en kuitenkaan halua liikaa ääntä, et killerillä sekin tulisi "tapettua". Meneeköhän siinä vaiheessa pelkästään pyörän kevennyksen puolelle, vai saakohan yhtään paukkua.. Naapurisopu nääs.. :) Näillä näkymin koitan ensisijaisesti hankkia 2013 mallia..

Jos joku "lähistöllä" ajelee 690kottaraisella, (019-09)alueella niin tervetuloa esittelemään pyörää. Toki muutkin enskamiehet/naiset on tervetulleita. Meitä pyörä kuskeja on tässä Lohjalla, lähialueilla (kaveripiiriä) n30kuskia, ja uusia naamoja otetaan mieluusti mukaan (aina melkein joku on ajamassa ja uudet ihmiset ovat tervetulleita). Tosin mä olen ainut ketä kiehtoo nuo soratiet :) Jos ei lasketa mönkkärikuskeja mukaan. Joten mieluusti enskaporukoihin itekki tutustuisin ja pääsisi uusia reittejä näkemään.
KTM 1090 Adventure R 17
Spin

Katupyöristä siirtyneenä 690:seen, en aina vertais tehoja suoraan. Tämä 690 on jopa tehokaamman tuntunen ku aiempi 750cc katupirra. Tokikaan sitä kiihtyvyyttä ei riitä sinne 250km/h asti, mutta kuitenkin :). Heposet ei aina kerro kaikkea pyörän hauskuuskertoimesta ;).
Jani_rr

Spin kirjoitti:Katupyöristä siirtyneenä 690:seen, en aina vertais tehoja suoraan. Tämä 690 on jopa tehokaamman tuntunen ku aiempi 750cc katupirra. Tokikaan sitä kiihtyvyyttä ei riitä sinne 250km/h asti, mutta kuitenkin :). Heposet ei aina kerro kaikkea pyörän hauskuuskertoimesta ;).
Juu ei todellakaan. Speed Triplen 1050, jälkeen tuli 950sm, ja kummasti löysin uuden kipinän prätkäilyyn. :) Vaikken tolla kotarilla moottoritiellä vanhan pyörän vauhdissa "pysynytkään". Mut mutkateillä löytyiki ihan uudet ulottovuudet.. :) Vaikkei Trumppakaan siellä huono ollut, mut kyllä toi kotari oli/on kuitenkin paljon kevyempi viedä. En malta odottaa miten kevyt tuommoinen 690 on sitten viedä..

Muoks: ja sitä ennen isolla rosmolla tuli kurvailtua, ja siihen nähden trumppa oli oikein makoisa peli. Bandittiä ennen olikin semmoisia rimpuloita, mistä ei viiti ees mainita.. Toki niilläkin hauskaa oli aikansa. N10vuotta katuja takana, ja nyt hypätään "alkujuurille" vaikkei ekatkaan mopot enduroita olleet, mut tehojen puolesta.
KTM 1090 Adventure R 17
Vastaa Viestiin