Birdie kirjoitti:Kyllä 690 Enduro R:stä on melkein vaikka mihin; vain kuskin mielikuvituksen ja perversioiden rajallisuus voi estää "viimeisten ominaisuuksien löytämistä". 690 R on jo vakiona varsin pätevä soratiepyörä. Itse olen tuunannut omaani aika railakkaasti ja rahaakin on mennyt ihan riittävästi, mutta kuitenkin vähemmän kuin kahden pyörän hankkimiseen ja ylläpitämiseen. Nyt pyörä on niin "valmis" kuin kohtuudella voi olla. Koneessahan on löylyä riittänyt EVO 3:sena melkein samat kuin mitä on vakiossa 950 SuperEnskassa, mutta pyörän laihdutuskuuri ja alustan vaihtaminen EXC:n palikoihin antavat pyörälle täydet enskaominaisuudet. Niinkin aloitteleva enskapena kuin minä pystyy 690:sellä samaan vauhtiin jontkapätkillä kuin entisellä isolla EXC:llä. Ja olen aika varma, että jonkun kokeneen kisakuskin käsissä kyytiä ei kovasti tarvitsisi häpeillä kärkipään keveitä EXC:itä, WR:iä ja muita tehtaalla valmiiksi suunnittelemia ja toteuttamia "kevytenskoja" vastaan.
Pyörä lähtee numeroiden kera viivalle tämän kesän ja syksyn aikana muutaman kerran. Samalla pyörällä - tosin etu- ja/tai takalätkää vaihtaen - lähden viikon päästä Turkuun noin 700 km:n reissulle ja keskikesällä ohjelmassa on Pohjois-Kalotin kiertäminen seurana Pikku Hukka, joka niin ikään ajaa vastaava pyörää. No, sen verran homma on kyllä helpotettu, että pyörät tulevat auton perässä trailerilla Napapiirin toiselle puolelle.
Ja mitä renkaisiin tulee, niin Kendan Trak Mastereilla (täysnappulat) olen pysyvästi ajellut. Takanen kestää reipasta kaasua (assu/sora 50-50) noin 2000 km (ja maksaa noin 60 eur) ja etunen kestää 5000 km (ja maksaa noin 40 eur)
Terv. Birdie
"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Näköjään nuo rengas kulutkin pysyy aisoissa, jos noin halpoja nappulat ovat. Todennäköisesti niihin tulee siirryttyä (jos uuden ostan) esiasennus renkaiden jälkeen. Kyllähä mä Raptorillakin gruisailen nappulat aina alla, vaikka katurenkaat myöskin löytyy ja ei se sen pahemmin täristele, joten en usko että Kotarissakaan sitä ongelmaa sitten tulee. Kyllä mä sen päätöksen taisin jo tässä illan aikana tehdä, ja 690r tulee olemaan seuraava pyörä mulle. Eipä ole ikävä ollut tehoja, vaikka on "tykkiäkin" pyörää alla ollut. Lohjan suunnilla soraa, ja routapattia löytyy ihan tarpeeksi, joten veikkaan että ajo alueet kasvanevat n70%

Kyllähän 950Sm:llä hiekkateitä ajelee, mut ei katukumeilla vauhtia kovin korkeana voi pitää. Tai voi jos vertaa kavereiden pyöriin, mut veri kyllä vetäis vähän vieläkin rivakampaan vauhtiin.
Tulis arki, ja sais fiksuja tarjouksia, niin mopon vaihdan heti. Tosin veikkaan että noi Evokitit saa vähän aikaa odotella (vaikka tiedän että nälkä kasvaa syödessä).. Ensin opetallaan enskan saloja ihan vakiopyörällä. Ehkä tehotöttörön voisin alkuun laitella, jos siitä hyötyä on, esim väännössä. Mitä olen lueskellut. Mut en kuitenkaan halua liikaa ääntä, et killerillä sekin tulisi "tapettua". Meneeköhän siinä vaiheessa pelkästään pyörän kevennyksen puolelle, vai saakohan yhtään paukkua.. Naapurisopu nääs..

Näillä näkymin koitan ensisijaisesti hankkia 2013 mallia..
Jos joku "lähistöllä" ajelee 690kottaraisella, (019-09)alueella niin tervetuloa esittelemään pyörää. Toki muutkin enskamiehet/naiset on tervetulleita. Meitä pyörä kuskeja on tässä Lohjalla, lähialueilla (kaveripiiriä) n30kuskia, ja uusia naamoja otetaan mieluusti mukaan (aina melkein joku on ajamassa ja uudet ihmiset ovat tervetulleita). Tosin mä olen ainut ketä kiehtoo nuo soratiet

Jos ei lasketa mönkkärikuskeja mukaan. Joten mieluusti enskaporukoihin itekki tutustuisin ja pääsisi uusia reittejä näkemään.