Ktm 1090 Adventure R

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
TomppaV
Viestit: 768
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Hyvä valinta! Multa saat powerparts touringpleksin halvalla.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
Sauli
Viestit: 735
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Jani_rr kirjoitti:Morjesta! Juurikin kotiutui Motopalvelusta uusi 1090 adv R. Edellinen oli honda At dct:llä. Voi hemmetti mikä peli tämä on. Tykkäsin hondastakin, mut nyt tuntui että olisi tullut takaisin kotio. LC8 on vaan niin mahtava, en muistanutkaan mitkä fiilikset siitä sai. Voisin vähän omaa vertailua tänne jakaa jos jollain on ollut samanlaisia ajatuksia.

Honda. Mukava pyörä, mut jotenkin raskas. Toimii parhaiten asvaltilla, ja hyväkuntoisilla hiekkateillä, jep vähän huonompikin kuntoisilla mut paljon raskaampi viedä kuin kotari. Kotarin sarviin kun hyppäsi, niin tuntui kun olisi palannut 690:n puikkoihin, mut 950 motti, ja dakar varustukset + hyvä penkki! vaikka niin oli AT:ssäkin. Alusta on mielettömän hyvä. Ei voi kyllä verrata hondaan samanaapäivänä. Pieni testipätkä aikamoista monttua, kun tuossa on tietyö ja aikamoisella montulla. Kotarilla pystyi tiputtaa miten kovaa vaan, ja alusta ei ollut moksiskaan pateista. Honda kolisi, ja varsinkin takaiskariin en oikein koskaan tottunut, ja sillä oli paljon hankalampi ajaa esim kyseinen pätkä, vaikka painopiste kohallaan, mut ei noita oikein voi verrata. Honda on herrasmiesmaasturi, ja 1090 on soratykki. Vähän saisi ktm olla matalampi, mut olen mä tottunut nopeesti ennenkin, ja toi kuitenkin kevyen oloinen, ettei haittaa vaikkei jalat kunnolla maahan yletä. Ennen kuin hondan ostin, en oikein tiennyt mitä mä haluan, ja olinkin hondaan tyytyväinen, mut 6k ajettuna siinä ei vaan ollut sitä omistamisen ihanuutta, jotain puuttui... Nyt ei puutu. Sain tosin silloin niin hyvän vaihtotarjouksen että sekin vähän puhui puolestaan, jos muihin merkkeihin vertasi. Nyt mentiin täysin tunteella, ja joo nollakorkokin vähän siinä houkutti ja mukava vaihtotarjous.. Olen tyytyväinen! :)

Älköön kukaan AT mies vihastuko, nämä olivat vain omia mietteitä, ja ajelin mä hondalla mielelläni, ja mukavuudesta plussat, (isomman matkpyörän tuntuinen, ja pehmeähkö) vr ktm, mut kyllä sporttisuus kasvoi ihan toiseen potenssiin. Ehkäpä normivaihteetkin toivat vähän sporttia lisää, vaikka dct mahtava olikin, mut sillä ei kunnolla uskaltanut päästellä, kun 15vuotta kytkintä käyttänyt, niin on se selkärankaan jäänyt.. DCT ja siihenku sais vielä kytkimen ;) millä voisi tehdä "pelastuksen" toisi ainakin mulle vähän fiilistä, mut nyt piti aika varovaisesti esim tiukoissa kaarteissa ajaa kun piti vaan hissuksene koittaa syöttää kaasua, ja patikoissa jos meinaa alkaa heittelee, niin kytkin olisi siinäkin aika bueno joka tasais nopeasti kyydin.

Kiitokset motopalvelulle! Loistavaa palvelua jälleen kerran!

ps, nyt on KTM:llä nollakorko eikä muitakaan kuluja, joten jos pätkällä vaihtelee, niin nyt ois mielestäni aika hyvä aika! Voi jopa vähän "säästääkin" ;D

Seuraavaksi pitääkin alkaa miettimään varusteita. Kahvalämppärit otin vaan nyt, ja olipas mukavat. Motopalvelun pihalla yksi isäntä mulle pitikin oikein kattavan katsauksen mitä voisi/kannattaa ehkäpä hankkia. Kiitokset vaan! En vielä tiedä tarviiko korkeampaa maskia, kun ei mua motarivauhdit häirinnyt, mut pitää nyt vähän lisää kilsoja saada alle, tai sitten testata jonkun pyörää kenellä, on esim 1290 maski. Vähän mulla kypärä tärisi kun oli ihan ylätasolla, mut en tiedä muodostuuko ongelmaksi minun ajoissa. Pohjaan voisi jotain alumiinia katella, jos oikein pahoihin paikkoihin menisi. Ehkäpä jotain kaatumarautaakin, mut aika hyvin siinä tankki on nytkin suojassa. Tankkilaukku taitaa olla mulle se tärkein varuste :)
Onnittelut viisaasta valinnasta.
Tuosta alumiinipohjapanssari: https://www.ebay.com/itm/ENGINE-GUARD-A ... 1438.l2649
Itselläni on tuo pohjapanssari ja tykkään, puolet kevyempi kun powerparts ja öljyt sekä suotimen saa vaihdettua irroittamatta panssaria. Eikä ole rahteineenkaan hinnankiroissa, mielestäni myös musta väri käy aika hyvin näihin pyöriin.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
Jani_rr
Viestit: 311
Liittynyt: To Touko 17, 2012 10:56 am
Pyörä: 701

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Kiitokset vinkeistä. Nätti pohjapanssari! En oo vielä edes turhatekin tarjontaan perehtynyt, mut ei tuo hinnan kiroissa tod ole. Pitää vähän saada kilsoja alle, ennen kuin tiedän tarpeeni touringplexin suhteen.

Ps. Koheltaja, kyl mä väitän et sää oot siltikin johdossa, mitä pyörien vaihtotahtiin tulee :)
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
Avatar
Akilleus
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Touko 20, 2005 9:33 am
Pyörä: KTM 1290 SAR
Paikkakunta: Littoinen, Lieto

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Akilleus »

Onnittelut Jani rr:lle paluusta Oranssikerhoon 8)
Itse ostin tuon Givin pohjapanssarin paikallisesta kivijalkaliikkeestä 180€, suojaa mielestäni kohtuullisesti konetta sivulta ja tehty niittiliitoksin. Joillakin on Kotarin oma panssari revennyt hitsisaumoistaan.....kotarin oma pirun raskas ja kalliskin vielä.....

https://www.ebay.com/itm/paracoppa-fard ... DI&vxp=mtr

terv. Tapsa ja 1190R
"Going somewhere in the middle of nowhere" ex AT, 950Adv, SE, 990Adv Dakar, 1190 Adv R
Jani_rr
Viestit: 311
Liittynyt: To Touko 17, 2012 10:56 am
Pyörä: 701

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

kiitos vaan :) Nyt on harvase päivä ajeltu, ja vaihto ei ole kyllä kaduttanut yhtään :) Mä en muista koska oisin noin hyvällä pyörällä ajanut. Onko jollain jäänyt ylimääräiseksi madallettua penkkiä? Voisin ostaa pois, vaikka ei tollakaan isoa ongelmaa ole, mut jos ois paha paikka, niin voisi olla... :)
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
Avatar
Ilipo
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Nyt rupeaa kuume käymään sietämättömäksi tämän pyörän suhteen. Toivottavasti koeajo osoittaa että pyörä on umpisurkea...
800cc
Viestit: 282
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 11:55 am
Pyörä: ?
Paikkakunta: Itäinen Uusimaa

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja 800cc »

Ilipo kirjoitti:Nyt rupeaa kuume käymään sietämättömäksi tämän pyörän suhteen. Toivottavasti koeajo osoittaa että pyörä on umpisurkea...
Ajoin lyhyen koeajon 1090r. Hieno pyörä, en löydä varsinaisia selkeitä heikkoja kohtia tästä pyörästä, lyhyen koeajon perusteella. Pyrin pohtimaan usein koeajoilla, millä tavalla pyörä eroaa muista ajamistani koeajopyöristä. Yleinen asia, V2 moottorin ominainen tärinä on läsnä matalilla kierroksilla. Tämä saattaa häiritä joitakin. Tärinä on saatu aika vähäiseksi, 990 adv r verrattuna. Moottorissa oli mukavasti vääntöä alhaalta asti. Toisaalta, nöyrää sitkeyttä aivan tyhjäkäynnin jälkeen alakierroksilla oli esimerkiksi uudessa AT enemmän. Toisaalta uusi AT moottori ei ruoki tunnetta ajaa kierroksilla, koska kierroksien lisäys ei tuo varsinaista isoa potkua koneesta. 1090 kanssa minulle kävi niin, että tuli ajettua kierroksilla, koska mottorin luonne ruokkii kierroksilla ajamista. Toisin sanoen 1090 r moottori herää selkeästi eloon annettessa kierroksia koneeseen. Edellisestä johtuen, arvelen 1190r soveltuvan moottorin suuremman väännön vuoksi paremmin itselleni. Tuulisuoja oli uudessa AT parempi, 1090 verrattuna. Pienellä polulla 1090r tuntui keveyeltä ja helpolta käsitellä. Toisaalta hankalissa möyrintä paikoissa, uusi AT verraten 1090. Arvelen uuden AT soveltuu minulle paremmin kahdesta syystä. AT selkeästi matalampi istumakorkeus(lyhyt jalkainen) ja AT moottorin sitkeys tyhjäkäynnin tuntumassa on parempi. Toisaalta kaikki kortit ovat vielä auki, seuraaville pyörä malleille. 1190r, 1090r, 900GS, CRF1000, 701, uusi yamaha 700 adv, uusi ktm 800 adv. Omalta ehdokaslistalta tippuu pyörä armotta pois, mikäli ei löydy vähintään 21/18 vanteita ja säädettävää alustaa. Aika näyttää miten käy.
Avatar
Ilipo
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Säädettävä alusta saatta pudottaa Bemarin pois... Mulla on ollut porkkanakuume jo monta vuotta. Tämä 0-korko tarjous houkuttaa nyt kovasti. Tosin tallissa on vielä 8-Gessu josta varmaan pitäisi jossain vaiheessa hankkiutua eroon. Mietin vaan että pitäisikö se muuttaa vakioksi ennen myyntiä...
Avatar
TomppaV
Viestit: 768
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Lisätään kuumetta :)

Mulla on tuo vanhempi 1190, en tiedä kuinka paljon siinä on eroa 1090 kotariin, mutta ei se ainakaan huonompi voi olla. Olen ollut tähän omaan tosi tyytyväinen, eniten eron huomaa maastossa ja huonoilla teillä, mutta kyllä se sileelläkin toimii. Männäkesällä kävi kerran niin että ajoin vahingossa tohkeissani yhden tutun polun risteyksen ohi. Heti hetken päästä muistin että voi saakeli, tuostahan piti kääntyä, tämä polku menee kaluttuun röykkymaastoon. Mestasta pääsee kevyellä mopolla lentämällä läpi, mutta isolla ei viitsisi yksin sinne lähteä kaatuilemaan. No, ei jaksa uukkaria tehdä, katse ylös etenemissuuntaan ja veto päälle. Röykyt läheni ja kivet vilisi silmissä, muutaman sekunnin päästä tajusin, että per....le täähän menee kun siivillä yli! Naama hymyssä ajoin vielä takasinkin ne pahemmant paikat. No, ne mun pahat paikat ei kovin pahoja taida olla, mutta hyvin kuitenkin tuohon mopoon on saanut varmuutta, ja ajo on tällä muutenkin luottavaisempaa huonoilla pohjilla.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
Ilipo
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Ei se koeajo tuota kuumetta poistanut... Ehkä se kaikkein suurin "VAU" jäi kokematta, mutta onhan tuossa voimaa! Samoin alusta oli omaan makuun aika passeli.

Moottori protestoi aika voimakkaasti pienillä kierroksilla "hakkaamalla" mutta kun päästään alueelle niin sitten mennään... mitään suurempaa valituksen aihetta en pyörästä löytänyt. 8-Gessu on aika paljon kapeampi ja jotenkin ajoasento omassa pyörässä tuntui tilavammalta. Hmm...

Täytyy katsoa mitä huominen tuo tullessaan [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Avatar
Sauli
Viestit: 735
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Ilipo kirjoitti:Ei se koeajo tuota kuumetta poistanut... Ehkä se kaikkein suurin "VAU" jäi kokematta, mutta onhan tuossa voimaa! Samoin alusta oli omaan makuun aika passeli.

Moottori protestoi aika voimakkaasti pienillä kierroksilla "hakkaamalla" mutta kun päästään alueelle niin sitten mennään... mitään suurempaa valituksen aihetta en pyörästä löytänyt. 8-Gessu on aika paljon kapeampi ja jotenkin ajoasento omassa pyörässä tuntui tilavammalta. Hmm...

Täytyy katsoa mitä huominen tuo tullessaan [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Slipari ja virtaava suodatin, puhtaana poistaa nuo protestit mataliltakin kierroksilta, ainakin 1190 ärrä menee vallan jouhevasti melkein tyhjäkäynnille asti.
Mutta paino sanalla puhdas suodatin, vaikuttaa valtavasti pyörän toimintaan varsinkin kaupunkiajossa jos pääsee salaa likaiseksi.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
Avatar
Ilipo
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Kuume vei voiton... nyt täytyy opetella ajamaan Kotarilla kahdeksan Bemari vuoden jälkeen...
800cc
Viestit: 282
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 11:55 am
Pyörä: ?
Paikkakunta: Itäinen Uusimaa

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja 800cc »

Ilipo kirjoitti:Kuume vei voiton... nyt täytyy opetella ajamaan Kotarilla kahdeksan Bemari vuoden jälkeen...
Onneksi olkoon, huippu valinta. Tuliko 1090 r ?
Kode
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Kode »

Ilipo kirjoitti:Kuume vei voiton... nyt täytyy opetella ajamaan Kotarilla kahdeksan Bemari vuoden jälkeen...
Hei
Varmasti loistava valinta. 1090R oletan? Vieroitusoireita varmaan sitten tulossa..
Onhan siinä tietty opettelemista kun hitaasti ajettaessa ei sammuile ja kaasukahvan kääntäminen saa kokonaan uuden merkityksen.. :lol: PS?; Jäikö Gessusta jotain mielenkiintoista osaa..?
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Avatar
Ilipo
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Kiitoksia! 1090 Adventure R oli kaupan kohde. Ensi viikolla se pitäisi kotiuttaa, jonka jälkeen tutustuminen pääsee alkamaan
Vastaa Viestiin