KTM 640 Adventure vm.2006

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

IceFire

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Minulla on Wingisin suora slipari, reippasti avattu ilmanboksi, dellorto 40 mm, 188 pääsuutin (155 vakio), DR 270 suutinputki (DR268), neulaa nostettu pykälällä, 1.3 kierrosta auki seosruuvi, SLS-järjestelmä poistetettu (jenkeissä SAS). Ei tärise sen enempää kuin muutkaan yksimukiset. Kulutus maantieajossa puhtaalla ilmansuodattimella parhaimmillaan alle 5 l/100km.

Seosruuvilla on valtava merkitys pyörän toimintaa kaikilla alueilla. Pääsuuttimella vain kiihdyttäessä. Todella likainen ilmansuodatin aiheuttaa todella järkyttävää tärinää erityisesti moottorijarrutuksessa. Ekan kerran luulin että nyt on varmasti joku laakeri hajonnut. Siis ei mitään sellaista tärinää jonka juuri ja juuri huomaa vaan sellaista hermoja rikkovaa tärinää.

Joten on sillä suuri merkitys, mitkä säädöt on. Siitä on niin pitkä aika, kun olen vakio-LC4:lla ajanut joten en voi objektiivisesti verrata.
-Eero K
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Tuo ilmanputsari tarina on surullisen totta. Jotenkin on alimitoitettu lärpäke. Itse pidän jo pitemmillä reissuilla toista valmiiksi putsattua ja öljyttyä foamisuodatinta mukana.

Reissusta riippuen tuntuu menevän tukkoon aika lahjakkaasti.
K&N:ltä löytyisi suodatin, mutta onko kukaan kokeillut?

Wingsin voisi ostaa talven aikana. Mutta niin pitäisi ostaa vielä piikkirenkaat ja suuren turvallaanolo mahdollisuuden takia kaatumaraudat (kun nyt sattuu olemaan se paperitankki). Ja toisaalta jos tuo adventuremalli vaihtuu uudelle koneelle, niin minä olen ensimmäisenä ostojonossa!

Riku
RTJ

Viesti Kirjoittaja RTJ »

No johan on v**tu irti.

kTm-huollossa taas kertoilivat ettei tätäkään vikaa ole koskaan ollut ko pyörässä. = bensahana ei pidä. Vaikka on off-asenossa niin elämänvirta tulee kaasariin yhtälailla.

Nyt ei saa tankkia pois ennen sen tyhjennystä. Onneksi ensi viikoksi keli menee plussan puolelle eli tankin saa ajettua tyhjäksi!

Riku
IceFire

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Liruta koko pönttö johonkin kannuun. Miten tuo vika ilmenee? Onko hana osunut johonkin?
-Eero K
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

RTJ kirjoitti:Tuo ilmanputsari tarina on surullisen totta. Jotenkin on alimitoitettu lärpäke. Itse pidän jo pitemmillä reissuilla toista valmiiksi putsattua ja öljyttyä foamisuodatinta mukana.

Reissusta riippuen tuntuu menevän tukkoon aika lahjakkaasti.
K&N:ltä löytyisi suodatin, mutta onko kukaan kokeillut?

Wingsin voisi ostaa talven aikana. Mutta niin pitäisi ostaa vielä piikkirenkaat ja suuren turvallaanolo mahdollisuuden takia kaatumaraudat (kun nyt sattuu olemaan se paperitankki). Ja toisaalta jos tuo adventuremalli vaihtuu uudelle koneelle, niin minä olen ensimmäisenä ostojonossa!

Riku
Moi,

Ei niitä valitettavasti paljoa voi filtteröidä, jos mielii saada edes vähän tehoja takaskurralle asti. Sällit käyttävät "dyyneillä" sellaisia apteekin hyllystä löytyviä hiussuojia kevyesti öljyten tai kokonaan öljyämättä ikään kuin ensiöfilsuna, joka suodattaa karkeimmat pölinät. Itse olen käyttänyt sitä Kotarin katalookista löytyvää ylimääräistä päällysfilsua, koska se on välttämätön täkäläisissä olosuhteissa, mutta se vaikuttaa aika paljon rikastavasti seossuhteeseen, sillä molemmat filsut öljytään ihan normaalisti. Suosittelen kuitenkin jompaa kumpaa, jos meinaat ajaa pölyisissä olosuhteissa ja todella pölyisissä tuota jälkimmäistä, sillä edellä menevien nostattama "hiontapöly" menee muuten moottorista läpi. Päällimmäinen suodatin on jo tunnin jälkeen järkyttävässä kunnossa, mutta sisempi on vielä ihan ok.
Astmaatikkona, samaan hengenvetoon (niin kauan kuin edes vähän vielä pihisee) suosittelisin käyttämään jotain länkkärityyppistä hengityssuojaa, sillä tuota moskaa niistää nenästä vielä kahden vuorokauden kuluttua ajeluista.
RTJ

Viesti Kirjoittaja RTJ »

IceFire kirjoitti:Liruta koko pönttö johonkin kannuun. Miten tuo vika ilmenee? Onko hana osunut johonkin?
Ei ole osunut mihinkään. Vielä sellainen homma siinä on kun painaa hanan kääntyvää osaa sisäänpäin niin sieltä välistä tihkuttaa bensaa. Huomasin tuon vian jo aikaisemmin metsäreissulla kun ajelin kotioppäin bensahana kiinni, mutta eilen se tuli todennettua kun yritin tyhjätä uimurikammiota.

Vielä harmittaa se kun tankkasin pyörän piripintaan Pystymettää varten ja sitten en sinne päässytkään. Ei riitä edes yksi jerrykannu, mutta näyttää että ensi viikolla pääsee taas ajamaan.

Riku
RTJ

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Maanantaina ajamaan?

Vuotaa kuin häränkurkusta. Yritin tyhjentää uimurikammiota niin ei onnistunut. BikeForum lupaili hankkivansa hanan korjaussarjan. Joten se probleemi lienee ohi.

Eikö kenelläkään ole tietoa uudesta pikku Adventuresta?

Riku
AKM
Pyörä: 690 ER

Viesti Kirjoittaja AKM »

Adv rider sivuilla annettiin varmana huhuna tieto, että 2007 tulee kaupan hyllyille ainoastaan SC4 SM mahdollisesti Duke III ja enduro.

2008 sitten Adventure, ehkä, jos...

Odottavan aika on pitkä.
RTJ

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Miten tuo takarenkaalla ajo on niin hankalaa. Kun se etunen joka lähdössä aina nousee ylös, mutta sitä ei enää osaa pitää siellä.
Eikö vaan uskalla vääntää kaasua enempi vaan eikö tasapaino riitä?

(=trolli, menee jo mutkaan kallistuessa keula pystyssä)

Riku
Tape
Pyörä: BMW R 1200 GSA

Viesti Kirjoittaja Tape »

Kaikista aiemmista vouhotuksista huolimatta (haaveena BMW R12GS / KTM 990 Adv S), kävikin niin, että takki kääntyi täydellisesti takaisin tömäreiden suuntaan.

Tänään siis haettu KTM 640 Adventure -06.

Täytyy sanoa, että kun lähdin kotia kohti ajamaan 130 km ja vettä satoi kaatamalla, tuuli keskisuomessa ja pohjanmaalla oli tänään suht raivoisaa, niin meinasi tulla ikävä vanhaa katupyörää...Hikisesti sieltä selvittiin ja alkoi jo kodin tuntumassa maistumaan hivenen kivemmalta.

Tärisee se. Kyllä. Mutta juputtaa se työkaverin XT660:kin. Asennekysymys. Peli on virheetön, mutta eiköhän se siitä naarmunnu...takuulla. Enään tarvitsisi, kuin opetella ajamaan.

Sitten ei muutakuin vinkkejä, mitä sitä pitää alkaa virittelemään pyörään.
RTJ

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Tuosta ensi hätään.
http://www.matkaendurot.net/wiki/index. ... lto-ohjeet

Heti tuo EPC/EPS pois. Ilmapuolta avarammaksi. Isompaa pääsuutinta/pienempi ilmasuutin. Pakoputki väljemmäksi. SLS-pois.

Itseänikin tänään tuo tuuli heilutteli aika lahjakkaasti.

Riku
Tape

Kiva pyörä !!!

Itse kun ei uskalla ajaa, eikä crossi/enduropyöristä ole aiempaa kokemusta pl. kokeilut, niin kyllähän tämä menee kuin vettä vaan hiekkateillä ja isommilla poluilla.

Kone täristää äkkiseltään, mutta se olikin odotettavissa luetun ymmärtämisen sekä erillaisten tömäreiden kokeilujen perusteella.

Koneesta senverran, että alakierroksilla mehua tuntuisi kaipaavan heti, vaikka itse täysi aloittelija olenkin. Kaverin XT660 tuntuu ainakin takapuolidynolta vastaavan kaasuun terävämmin (sekin vakio, pl. ilmatorvi). Kyllä tästäkin papua löytyy, kun antaa koneen laulaa, mutta alaalta uupuu. Perä luiruaa, ja elämä tuntuu menevän hiekalla helminauhan lailla ohi mutkissa... :) Ilmeisesti joku Karoo/TKC voisi hivenen auttaa tässä asiassa, nyt alla orkkis Sahara3:et.

Mites tuo EPC poistetaan? Kävin paikallisissa KTM liikkeissä ja kummassakin tunnuttiin olevan täysin tietämättömiä...Asiakaat ovat kuulemma itse osanneet tehdä sen - olisin ollut siis valmis maksamaan, että homma ois onnistunut kunnolla. Onko kyseessä ainoastaan joku töpselin irroitus? Siinä ilma-pakoputkenhehkutusjärjestelmässä ilmeisesti tarvii jonkun tulppa/tiivistesarjan, jota myöskään KTM myyjät ei omaa. Työkaveri sanoi, että isomman tyhjäkäyntisuuttimen vaihto voisi olla kanssa heti alkuun perusjuttuja (kaveri ja pyörä 450exc päitsin kiertäneitä).

Tää on vähän tämmöistä, kun ei ymmärrä tai varsinkaan osaa tekniikka-asioita tippaakaan. Öljyt kuitenkin vaihdettu eilen talven jäljiltä ja ilmanputsari putsattu (olipa todella paskainen 1600 km kevyessä ajossa olleessa pyörässä).
Tape

Senverran vielä lisää, että onkos siitä ilmatorvesta ilmansuodatinkotelossa mitään muuta hyötyä, kuin äänitason pienentäminen? Eli voiko reipä menemään ?
RTJ

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Luulen että ainoa ongelma tulee jos sukellat syvälle veteen mopollasi, muuta funkiota tuolle en ole keksinyt.

Riku
Tape

Muutamia kysymyksiä (taas):

- Ootteko työ vaihtaneet rattaita, esim. eturatasta pienemmäksi? Tuntuu olevan turhan pitkät välitykset, niin polku, kuin asfalttiajoonkin. Poluilla joutuu luistattamaan kytkintä (siis kun ei uskalla ajaa) ja asfaltilla ei pysty alle 80 km/h käytännössä 5. lyömään silmään.

- Miten se tehonrajoittimen poisto tapahtuu? En ole oikein löytänyt mitään faktaa. Monessa paikassa sanotaan, että se pitää ottaa pois, mutta miten? Siihen ilmasysteemiin näkyi olevan jotain tulppasarjoja myynnissä.

- Tyhmä kun olen, niin mitä tarkoittaa avarrettu ilmaboksi? Siis oletteko avartanut boksissa olevaa rööriä, vai...?

- Oletteko ostanut kotarin omia tankkilaukkuja (ainakin isoissa adv. on näkynyt). Saksasta vai suomesta? Sommerilla näkyi olevan alle 100€, mutta miten suomen hintataso?
Vastaa Viestiin