KTM 990 adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Muddy Waters
- Viestit: 598
- Liittynyt: La Maalis 14, 2009 3:03 pm
- Pyörä: KTM+GSA
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: KTM 990 adventure
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta S- ja R-mallien satula on kovempi kuin ABS-mallin.
Lisäksi ABS-mallin satulassa on "nyppy" kuljettajan ja kyytiläisen välissä. Eli kyyditetty pysyy mukavasti paikallaan kun taas kovemmassa S- ja R-mallien satulassa meinaa valua kuljettajaan päin.
Maku asia kaikin puolin tietenkin mutta kovempi lähinnä tarkoitettu sporttiseen ajoon ja pehmeempi matka-ajoon. Siis lähinnä tehtaan puolelta. Kuten mainitsin, makuasia...
Ja eipä noissa kummemmin tarkastettavaa... tietenkin riippuu kilometreistä ja yleiskunnosta.
Bensapumppu on varmaan ainoa asia jonka vaihto tai entraus tulee jossain vaiheessa jokaisessa eteen. Itse en kyllä keksi mitään yleisiä tyyppivikoja.
Edittiä sen verran et sähköjohdot on joillain hankautunut poikki tai melkeen poikki etuhaarukan luota sieltä missä ne sukeltaa rungon puolelle. Monet on välttäneet tämän suurentamalla läpimenoa ja suojaamalla johdot.
Lisäksi ABS-mallin satulassa on "nyppy" kuljettajan ja kyytiläisen välissä. Eli kyyditetty pysyy mukavasti paikallaan kun taas kovemmassa S- ja R-mallien satulassa meinaa valua kuljettajaan päin.
Maku asia kaikin puolin tietenkin mutta kovempi lähinnä tarkoitettu sporttiseen ajoon ja pehmeempi matka-ajoon. Siis lähinnä tehtaan puolelta. Kuten mainitsin, makuasia...
Ja eipä noissa kummemmin tarkastettavaa... tietenkin riippuu kilometreistä ja yleiskunnosta.
Bensapumppu on varmaan ainoa asia jonka vaihto tai entraus tulee jossain vaiheessa jokaisessa eteen. Itse en kyllä keksi mitään yleisiä tyyppivikoja.
Edittiä sen verran et sähköjohdot on joillain hankautunut poikki tai melkeen poikki etuhaarukan luota sieltä missä ne sukeltaa rungon puolelle. Monet on välttäneet tämän suurentamalla läpimenoa ja suojaamalla johdot.
It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-
Re: KTM 990 adventure
Vakio penkeistä tuo abs mallin satula on paras kaks päällä matkailuun..
On tosiaan tasaisempi ja kyttyrää välissä,muissa tahtoo liukua eteenpäin.
Polvikulma kyytiläisellä loiva ja ainakin meillä kyytiläinen tykännyt.
Monenlaista tarvike satulaakin saatavana ja nuo penkit ei ole kalliita.
Neljä kesää ajoin abs mallilla ja kun en parempaa keksinyt omaan käyttöön niin
pärrä vaihtui samanmoiseen mut R malliin..sai pidemmät joustot ja vähemmän ajetun vehkeen.
On tosiaan tasaisempi ja kyttyrää välissä,muissa tahtoo liukua eteenpäin.
Polvikulma kyytiläisellä loiva ja ainakin meillä kyytiläinen tykännyt.
Monenlaista tarvike satulaakin saatavana ja nuo penkit ei ole kalliita.
Neljä kesää ajoin abs mallilla ja kun en parempaa keksinyt omaan käyttöön niin
pärrä vaihtui samanmoiseen mut R malliin..sai pidemmät joustot ja vähemmän ajetun vehkeen.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
- Tohtori_650
- Viestit: 943
- Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
- Pyörä: Ktm Adventure 950
- Paikkakunta: Muurame
Re: KTM 990 adventure
Joo, S-mallin oranssi lankku ei ole paras kakspäällä ajeluun. Itse olen kuitenkin viihtynyt oikein hyvin
Kakspäällä ajeluun hommaisin sen "kyttyrä" version. Eturatas kannattaa vaihtaa pykälää pienempään, tasoittaa vähän kulmikasta kaasua...
Eli amon74:n alkuperäiseen kysymykseen, hyvä peli osta heti
Kakspäällä ajeluun hommaisin sen "kyttyrä" version. Eturatas kannattaa vaihtaa pykälää pienempään, tasoittaa vähän kulmikasta kaasua...
Eli amon74:n alkuperäiseen kysymykseen, hyvä peli osta heti
Tuomas
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
-
amon74
- Viestit: 89
- Liittynyt: Su Syys 02, 2012 9:58 pm
- Pyörä: ktm 990 adventure s
- Paikkakunta: vieremä
Re: KTM 990 adventure
Kiitokset kaikille vastauksista. Huomenna olis tarkoitus lähteä yhtä potenttiaalista ehdokasta katsomaan... saa sitte nähdä, kuin äijän käy...
eiköhän tuohon jostaki jakkara löydy, jossa emäntäki viihtyy... tai sitte pitää hommata semmoinen geelityyny persausten alle... 
- Timo Tasakaasu
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
- Paikkakunta: Somero
Re: KTM 990 adventure
Powerpartsina saa myös geelisatulan, porrastetun mallin. Meidän rouva tykkäs kyllä vakiosta enemmän. Kuski olisi ottanut geelin.amon74 kirjoitti:eiköhän tuohon jostaki jakkara löydy, jossa emäntäki viihtyy... tai sitte pitää hommata semmoinen geelityyny persausten alle...
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
-
amon74
- Viestit: 89
- Liittynyt: Su Syys 02, 2012 9:58 pm
- Pyörä: ktm 990 adventure s
- Paikkakunta: vieremä
Re: KTM 990 adventure
Siihen sitten "ilmestyi" tuommoinen kottarainen pihamaalle. ..
vielä kun pääsis ite ajamaan. ..
vaan kun tuo lääkäri täti on sitä mieltä, että ajamaan ei loe vielä kolmeen viikkoon mitään asiaa
ei ennen ku paikat edellisen kyntämisen jälkeen on varmasti kasas... 
Re: KTM 990 adventure
Tuollainen Renazcon satula on pirun hyvä. Helposti istuu tuon aikaisemmin mainitsemasi 700km päivässä ja noilla tankeilla ei tarvitse edes pysähtyä kertaakaan sillä matkalla. Reissusiirtymillä ollaan ajeltu yli 1000km päiviä, eikä ne ole niin pahalta tuntuneet, etteikö aamulla taas voisi taas olla yhdeksältä tien päällä. ( Näyttääpä pyörä vielä uudelta muutaman vuoden vanhassa kuvassa..
)
IMG_5216 by seppami72, on Flickr
IMG_5216 by seppami72, on FlickrKTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
Re: KTM 990 adventure
Normi adventuren ja S-mallin satulan kiinnitys lienee samanlainen, eli ergo seat pitäis passata myös S-malliin? En tiedä onko pyörässäni vakio satula vai mikä lie, mutta kova se ainakin on. Ergo penkki on tieten vähän pehmeämpi ja matalampi, eli se ois ehkä parempi tämmöselle 178cm lyhyelle kuskille. Alla kuva nykyisestä penkistä:

Onko kellään kokemusta Holanin kaatumaraudoista 990:ssä? Tätä mallia olen suunnitellut http://holan.pl/gb/lc8-950-990-adv-r/19 ... B6EIMnVKrs
Näyttäis antavan paremman suojan kuin powerparts raudat ja ovat vähän halvemmatkin.
Onko kellään kokemusta Holanin kaatumaraudoista 990:ssä? Tätä mallia olen suunnitellut http://holan.pl/gb/lc8-950-990-adv-r/19 ... B6EIMnVKrs
Näyttäis antavan paremman suojan kuin powerparts raudat ja ovat vähän halvemmatkin.
- Ludwig
- Viestit: 443
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
- Pyörä: KTM 990 adve -08
- Paikkakunta: Finnmark
Re: KTM 990 adventure
kokemusta on vain noista mukana tulleista (se perusversio joka kaikilla näkyy olevan), joista kummastakin on jo hajonnut se takakiinnityksen mutteri (halki rikki palasiksi), ja olen uudet kunnolliset joutunut hitsaamaan tilalle, myös pultit vaihdoin parempiin kun kierteet kului pois - ja siis 20Nm kiristyksellä!J-A kirjoitti:....Onko kellään kokemusta Holanin kaatumaraudoista 990:ssä? .. Näyttäis antavan paremman suojan kuin powerparts raudat ja ovat vähän halvemmatkin.
joten nuo Holanin näyttää hyviltä, takakiinnityskin lie U-pultti - hyvä ja yksinkertainen mutta tukeva rakenne, tarvitessa helppo uusia, eikä tule terävää rautaa ihan tankkia liki; alatuki onkin laitettu tankin korvakkeen alle, varmaan parempi paikka kun voima kohdistuu kiinnike-alulevyyn. lisäputki lisäplussa lisäsuojana. parasta lienee kuitenkin tuo, että sehän on matalampi eikä peitä yläkatteen kahta alaruuvia, kuten mulla! eli ajovalopolttimon vaihtoon riittää että irrottaa tuon katteen - mullahan sen katteen irrottamiseksi pitää lisäksi irrottaa ensin se rauta tieltä! tässä kohdinhan ei ole perusputkien suunnitteluinsinööri ihan ollut kartalla, pikkusen olis vielä pitänyt malttaa funtsata....
taidanpa alkaa modata omianikin tuohon malliin, äkkiäkös sitä leikkaa ja hitsaa pikkumuutokset, kun noista omista alkaa maalitkin jo olla aikas kuluneet ja irtoilleet (siis tosi huonoa laatua!)...
joten, go for it!
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
- mico
- Viestit: 1344
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
- Paikkakunta: Pori
Re: KTM 990 adventure
Ajovalomaski lähtee irti irroittamatta sivukatteita, aukaistaa ainoastaa ne kaksi ylempää ruuvia molemmin puolin.
- Ludwig
- Viestit: 443
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
- Pyörä: KTM 990 adve -08
- Paikkakunta: Finnmark
Re: KTM 990 adventure
no juu, lähteehän se toki, ja kun sen kolmannenkin yläruuvin avaa, rako on jo tarpeeksi iso munkin kourille eikä ole pelkoa että saan muovin vääntämällä hajoon (kuten mulla yleensä tuppaa käymään).mico kirjoitti:Ajovalomaski lähtee irti irroittamatta sivukatteita, aukaistaa ainoastaa ne kaksi ylempää ruuvia molemmin puolin.
silti arvostan mahdollisuutta saada maski helposti kokonaan irti, sinne voisi pakata varaosaa, sisäkumia yms. kevyttä vararompetta, kun se kotelo on muuten tyhjä.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
- Timo Tasakaasu
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
- Paikkakunta: Somero
Re: KTM 990 adventure
Kokeilin varmaan kymmenen vuotta sitten myytyä ergosatulaa -07 Adventure ABS-malliin. 178cm mullakin mittaa ja paremmin ylettyi peruuttelemaan ergolla. Mahtoiko se matalampi olla, mutta ainakin kapeampi etuosastaan, jolloin töppöset ylettyivät paremmin tantereeseen.J-A kirjoitti:Normi adventuren ja S-mallin satulan kiinnitys lienee samanlainen, eli ergo seat pitäis passata myös S-malliin? En tiedä onko pyörässäni vakio satula vai mikä lie, mutta kova se ainakin on. Ergo penkki on tieten vähän pehmeämpi ja matalampi, eli se ois ehkä parempi tämmöselle 178cm lyhyelle kuskille.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Re: KTM 990 adventure
Mulla SW-motecin raudat. Monesti kokeiltu käytännössä ja yleensä on pelkkien rautojen uudelleenmaalauksella selvinny. Yläkatteetkin saa irti vaikka raudat paikallaan.J-A kirjoitti: Onko kellään kokemusta Holanin kaatumaraudoista 990:ssä?
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Re: KTM 990 adventure
Ne alaruuvit saa juuri ja juuri auki semmoisella pallopää avaimella.Ludwig kirjoitti: parasta lienee kuitenkin tuo, että sehän on matalampi eikä peitä yläkatteen kahta alaruuvia, kuten mulla! eli ajovalopolttimon vaihtoon riittää että irrottaa tuon katteen - mullahan sen katteen irrottamiseksi pitää lisäksi irrottaa ensin se rauta tieltä!
- Ludwig
- Viestit: 443
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
- Pyörä: KTM 990 adve -08
- Paikkakunta: Finnmark
Re: KTM 990 adventure
varmaan, ja ihan perus kuusiokoloavaimellakin, jota olen sopivasti typistänyt.modo kirjoitti:Ne alaruuvit saa juuri ja juuri auki semmoisella pallopää avaimella.
mutta tämä "nylpintä" ei ollut 'the point', vaan että se maski on vapaa poistaa, eli se suojatanko on niiden ruuvien ala- tai yläpuolella, ei kohdalla. siinä suunnittelu 'pissii'.
--
kiitos vihjeestä: SW-motec!
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =154774741
siinäkin myyntikuvan mukaan tanko on ruuvien kohdalla, mutta uskotaan että totuus on toinen.
tämä SW-motec-tutkintasuunta johti kuitenkin siihen, että hoksasinkin pärräni mukana tulleen pohjapanssarin olevan ko. firman sylttytehtaalta, 170€ tuosta peltihäkkyrästä...
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =154774172
samoin suuren Suomalaisen Pyöräfirman ammattiasentajan sivulaukkutelineeseeni avuttomasti askaroineen työkalulooran olevan SW-motec... 80€ tuosta loorasta, voi hyvä sylvi...
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... 250.100__s
taidankin siis asentaa sen tuonne alas eteen pohjapanssariin, kunhan ensin laitan sen kanteen tiivisteen ettei rapa pääse sisään.
pohjapanssarin kiinnitysruuvit olenkin jo korvannut kestävillä alkuperäisten katkettua - 10Nm oli liikaa.
joten eikun askaroimaan ripustuksia askille.
jaa-a, askaroinnit ja modaukset on ok, jopa kivaa, mutta huono laatu keston suhteen kalliissa lisäosissa ei.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen