KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Muddy Waters
Viestit: 598
Liittynyt: La Maalis 14, 2009 3:03 pm
Pyörä: KTM+GSA
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Muddy Waters »

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta S- ja R-mallien satula on kovempi kuin ABS-mallin.
Lisäksi ABS-mallin satulassa on "nyppy" kuljettajan ja kyytiläisen välissä. Eli kyyditetty pysyy mukavasti paikallaan kun taas kovemmassa S- ja R-mallien satulassa meinaa valua kuljettajaan päin.
Maku asia kaikin puolin tietenkin mutta kovempi lähinnä tarkoitettu sporttiseen ajoon ja pehmeempi matka-ajoon. Siis lähinnä tehtaan puolelta. Kuten mainitsin, makuasia...

Ja eipä noissa kummemmin tarkastettavaa... tietenkin riippuu kilometreistä ja yleiskunnosta.
Bensapumppu on varmaan ainoa asia jonka vaihto tai entraus tulee jossain vaiheessa jokaisessa eteen. Itse en kyllä keksi mitään yleisiä tyyppivikoja.

Edittiä sen verran et sähköjohdot on joillain hankautunut poikki tai melkeen poikki etuhaarukan luota sieltä missä ne sukeltaa rungon puolelle. Monet on välttäneet tämän suurentamalla läpimenoa ja suojaamalla johdot.
It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-
pekkas
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Vakio penkeistä tuo abs mallin satula on paras kaks päällä matkailuun..
On tosiaan tasaisempi ja kyttyrää välissä,muissa tahtoo liukua eteenpäin.
Polvikulma kyytiläisellä loiva ja ainakin meillä kyytiläinen tykännyt.
Monenlaista tarvike satulaakin saatavana ja nuo penkit ei ole kalliita.
Neljä kesää ajoin abs mallilla ja kun en parempaa keksinyt omaan käyttöön niin
pärrä vaihtui samanmoiseen mut R malliin..sai pidemmät joustot ja vähemmän ajetun vehkeen.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Avatar
Tohtori_650
Viestit: 943
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Pyörä: Ktm Adventure 950
Paikkakunta: Muurame

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

Joo, S-mallin oranssi lankku ei ole paras kakspäällä ajeluun. Itse olen kuitenkin viihtynyt oikein hyvin :lol: :lol:
Kakspäällä ajeluun hommaisin sen "kyttyrä" version. Eturatas kannattaa vaihtaa pykälää pienempään, tasoittaa vähän kulmikasta kaasua...
Eli amon74:n alkuperäiseen kysymykseen, hyvä peli osta heti :D
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
amon74
Viestit: 89
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 9:58 pm
Pyörä: ktm 990 adventure s
Paikkakunta: vieremä

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja amon74 »

Kiitokset kaikille vastauksista. Huomenna olis tarkoitus lähteä yhtä potenttiaalista ehdokasta katsomaan... saa sitte nähdä, kuin äijän käy... 8) eiköhän tuohon jostaki jakkara löydy, jossa emäntäki viihtyy... tai sitte pitää hommata semmoinen geelityyny persausten alle... :lol:
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 914
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

amon74 kirjoitti:eiköhän tuohon jostaki jakkara löydy, jossa emäntäki viihtyy... tai sitte pitää hommata semmoinen geelityyny persausten alle... :lol:
Powerpartsina saa myös geelisatulan, porrastetun mallin. Meidän rouva tykkäs kyllä vakiosta enemmän. Kuski olisi ottanut geelin.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
amon74
Viestit: 89
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 9:58 pm
Pyörä: ktm 990 adventure s
Paikkakunta: vieremä

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja amon74 »

Siihen sitten "ilmestyi" tuommoinen kottarainen pihamaalle. .. 8) vielä kun pääsis ite ajamaan. .. :cry: vaan kun tuo lääkäri täti on sitä mieltä, että ajamaan ei loe vielä kolmeen viikkoon mitään asiaa :cry: ei ennen ku paikat edellisen kyntämisen jälkeen on varmasti kasas... :?
Norsu
Viestit: 222
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 11:30 pm
Pyörä: KTM990Adv
Paikkakunta: Suomi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Norsu »

Tuollainen Renazcon satula on pirun hyvä. Helposti istuu tuon aikaisemmin mainitsemasi 700km päivässä ja noilla tankeilla ei tarvitse edes pysähtyä kertaakaan sillä matkalla. Reissusiirtymillä ollaan ajeltu yli 1000km päiviä, eikä ne ole niin pahalta tuntuneet, etteikö aamulla taas voisi taas olla yhdeksältä tien päällä. ( Näyttääpä pyörä vielä uudelta muutaman vuoden vanhassa kuvassa.. :D )
KuvaIMG_5216 by seppami72, on Flickr
KTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
J-A
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 24, 2014 3:15 pm
Pyörä: 990 Adventure S -07

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja J-A »

Normi adventuren ja S-mallin satulan kiinnitys lienee samanlainen, eli ergo seat pitäis passata myös S-malliin? En tiedä onko pyörässäni vakio satula vai mikä lie, mutta kova se ainakin on. Ergo penkki on tieten vähän pehmeämpi ja matalampi, eli se ois ehkä parempi tämmöselle 178cm lyhyelle kuskille. Alla kuva nykyisestä penkistä:
Kuva

Onko kellään kokemusta Holanin kaatumaraudoista 990:ssä? Tätä mallia olen suunnitellut http://holan.pl/gb/lc8-950-990-adv-r/19 ... B6EIMnVKrs
Näyttäis antavan paremman suojan kuin powerparts raudat ja ovat vähän halvemmatkin.
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

J-A kirjoitti:....Onko kellään kokemusta Holanin kaatumaraudoista 990:ssä? .. Näyttäis antavan paremman suojan kuin powerparts raudat ja ovat vähän halvemmatkin.
kokemusta on vain noista mukana tulleista (se perusversio joka kaikilla näkyy olevan), joista kummastakin on jo hajonnut se takakiinnityksen mutteri (halki rikki palasiksi), ja olen uudet kunnolliset joutunut hitsaamaan tilalle, myös pultit vaihdoin parempiin kun kierteet kului pois - ja siis 20Nm kiristyksellä!

joten nuo Holanin näyttää hyviltä, takakiinnityskin lie U-pultti - hyvä ja yksinkertainen mutta tukeva rakenne, tarvitessa helppo uusia, eikä tule terävää rautaa ihan tankkia liki; alatuki onkin laitettu tankin korvakkeen alle, varmaan parempi paikka kun voima kohdistuu kiinnike-alulevyyn. lisäputki lisäplussa lisäsuojana. parasta lienee kuitenkin tuo, että sehän on matalampi eikä peitä yläkatteen kahta alaruuvia, kuten mulla! eli ajovalopolttimon vaihtoon riittää että irrottaa tuon katteen - mullahan sen katteen irrottamiseksi pitää lisäksi irrottaa ensin se rauta tieltä! tässä kohdinhan ei ole perusputkien suunnitteluinsinööri ihan ollut kartalla, pikkusen olis vielä pitänyt malttaa funtsata....

taidanpa alkaa modata omianikin tuohon malliin, äkkiäkös sitä leikkaa ja hitsaa pikkumuutokset, kun noista omista alkaa maalitkin jo olla aikas kuluneet ja irtoilleet (siis tosi huonoa laatua!)...

joten, go for it! :D
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
mico
Viestit: 1344
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja mico »

Ajovalomaski lähtee irti irroittamatta sivukatteita, aukaistaa ainoastaa ne kaksi ylempää ruuvia molemmin puolin.
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

mico kirjoitti:Ajovalomaski lähtee irti irroittamatta sivukatteita, aukaistaa ainoastaa ne kaksi ylempää ruuvia molemmin puolin.
no juu, lähteehän se toki, ja kun sen kolmannenkin yläruuvin avaa, rako on jo tarpeeksi iso munkin kourille eikä ole pelkoa että saan muovin vääntämällä hajoon (kuten mulla yleensä tuppaa käymään).

silti arvostan mahdollisuutta saada maski helposti kokonaan irti, sinne voisi pakata varaosaa, sisäkumia yms. kevyttä vararompetta, kun se kotelo on muuten tyhjä.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 914
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

J-A kirjoitti:Normi adventuren ja S-mallin satulan kiinnitys lienee samanlainen, eli ergo seat pitäis passata myös S-malliin? En tiedä onko pyörässäni vakio satula vai mikä lie, mutta kova se ainakin on. Ergo penkki on tieten vähän pehmeämpi ja matalampi, eli se ois ehkä parempi tämmöselle 178cm lyhyelle kuskille.
Kokeilin varmaan kymmenen vuotta sitten myytyä ergosatulaa -07 Adventure ABS-malliin. 178cm mullakin mittaa ja paremmin ylettyi peruuttelemaan ergolla. Mahtoiko se matalampi olla, mutta ainakin kapeampi etuosastaan, jolloin töppöset ylettyivät paremmin tantereeseen.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

J-A kirjoitti: Onko kellään kokemusta Holanin kaatumaraudoista 990:ssä?
Mulla SW-motecin raudat. Monesti kokeiltu käytännössä ja yleensä on pelkkien rautojen uudelleenmaalauksella selvinny. Yläkatteetkin saa irti vaikka raudat paikallaan.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
modo
Viestit: 15
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:45 am
Pyörä: 690
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja modo »

Ludwig kirjoitti: parasta lienee kuitenkin tuo, että sehän on matalampi eikä peitä yläkatteen kahta alaruuvia, kuten mulla! eli ajovalopolttimon vaihtoon riittää että irrottaa tuon katteen - mullahan sen katteen irrottamiseksi pitää lisäksi irrottaa ensin se rauta tieltä!
Ne alaruuvit saa juuri ja juuri auki semmoisella pallopää avaimella.
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

modo kirjoitti:Ne alaruuvit saa juuri ja juuri auki semmoisella pallopää avaimella.
varmaan, ja ihan perus kuusiokoloavaimellakin, jota olen sopivasti typistänyt.
mutta tämä "nylpintä" ei ollut 'the point', vaan että se maski on vapaa poistaa, eli se suojatanko on niiden ruuvien ala- tai yläpuolella, ei kohdalla. siinä suunnittelu 'pissii'.
--
kiitos vihjeestä: SW-motec!

http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =154774741

siinäkin myyntikuvan mukaan tanko on ruuvien kohdalla, mutta uskotaan että totuus on toinen. :)

tämä SW-motec-tutkintasuunta johti kuitenkin siihen, että hoksasinkin pärräni mukana tulleen pohjapanssarin olevan ko. firman sylttytehtaalta, 170€ tuosta peltihäkkyrästä...

http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =154774172

samoin suuren Suomalaisen Pyöräfirman ammattiasentajan sivulaukkutelineeseeni avuttomasti askaroineen työkalulooran olevan SW-motec... 80€ tuosta loorasta, voi hyvä sylvi...

http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... 250.100__s

taidankin siis asentaa sen tuonne alas eteen pohjapanssariin, kunhan ensin laitan sen kanteen tiivisteen ettei rapa pääse sisään.
pohjapanssarin kiinnitysruuvit olenkin jo korvannut kestävillä alkuperäisten katkettua - 10Nm oli liikaa.
joten eikun askaroimaan ripustuksia askille.

jaa-a, askaroinnit ja modaukset on ok, jopa kivaa, mutta huono laatu keston suhteen kalliissa lisäosissa ei.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Vastaa Viestiin