Ei oo vielä kerennyt, huomenna ehkä...suoravetokaasarin asennus vähän auttoi osaltaan myös pitkää välitystä, jäi pois se kuollut alue tyhjäkäynnin ja tehokierrosten välillä, huomaa parhaiten ryömintä vauhdeissa metsäpolulla tai korttelinkulmissa.Oletko päässyt kokeilemaan tuota välityssuhdetta jo?
Suzuki DR 650 SE
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
- mti
- Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Olisit mulle lähettänyt vanhan malliksi, niin olisin tehnyt sulle teflonista sellaisen laahurin ettei kulu puhki. Ei ulkonäöllisesti muuten poikkea alkuperäisestä kuin väriltään (vihreä), mutta sehän peittyy ketjurasvastaJIIÄSSÄ kirjoitti:Korjataan eka linkki, tässä JT:n tarjonta vakioketjulle...Nakkilan Moposta löytyy myös 44 hampainen takaratas vakioketjulle...Vakio 15 / 41 liian pitkät hitaaseen mettässä tössyttelyyn. Kykimen kanssa joutuu pelailemaan ja sammuilee aika helposti tyhjäkäynnin ja sammumisen rajamailla pötkytellessä. Hyvä ei ole se... Sad
Tuossa vaihtoehtoja ja välityssuhdetaulukkoa
http://www.jtsprockets.com/52.0.html?&L ... id=1664&p=![]()
http://www.jtsprockets.com/52.0.html?&L ... id=1627&p=
Hain itse just 14 hampaisen eturattaan..41 takarattaalla ja ketjulla on jo menty 17tkm mutta pistetään tää loppuajaksi...vakio 15 hampainen ei näyttänyt kovin kuluneelta joten uskosin näiden vielä sopeutuvan, ketjulaahurikin on tulossa uusi...
- mti
Lähinnä tarkoitankin ton 14 eturattaan kanssa. Mulla söi heti alkuperäisen laahurin eturattaan takaa alapuolelta puhki.JIIÄSSÄ kirjoitti:En ole vielä vaihtanut laahuria enkä tilannut uutta...ihmeen hyvin on 40tkm kestänyt, vielä menee jonkun aikaa, arvelen vaan että 14 hampainen syö sitä väkisin enemmän...
Auttaakohan jonkin verran siihen laahurin kulumiseen kun isontaa takaratasta verrattuna vakioon 41:een, ehkä kuskin painollakin on vaikutus ja jos ottaisi alemman ohjainrullan pois tai pienentäisi sitä..?
Mulla varmaan kanssa syö sit nimenomaan alapuolelta...
- mti
Mulla oli takana ja on vieläkin 43. Painoa 78kg ja takaiskari tiukimmillaan. En usko että ohjainrullan poistaminen auttaa. Epäilenpä että pahentaa vain asiaa.JIIÄSSÄ kirjoitti:Auttaakohan jonkin verran siihen laahurin kulumiseen kun isontaa takaratasta verrattuna vakioon 41:een, ehkä kuskin painollakin on vaikutus ja jos ottaisi alemman ohjainrullan pois tai pienentäisi sitä..?
- mti
Ketjuhan ei 14 eturattaan takia laahaa laahuria vasten vaan ketju pyrkii tietyllä vetoalueilla resonoimaan ja räpättää laahuria vasten.mti kirjoitti:Mulla oli takana ja on vieläkin 43. Painoa 78kg ja takaiskari tiukimmillaan. En usko että ohjainrullan poistaminen auttaa. Epäilenpä että pahentaa vain asiaa.JIIÄSSÄ kirjoitti:Auttaakohan jonkin verran siihen laahurin kulumiseen kun isontaa takaratasta verrattuna vakioon 41:een, ehkä kuskin painollakin on vaikutus ja jos ottaisi alemman ohjainrullan pois tai pienentäisi sitä..?
Jep...mä noin 105kg...jousen esijännitys lähes kokonaan pois, iskarin sisukset simmattu jäykemmäksi, kesällä iskarin naksauksia n +7 ja nyt talvella pistin senkin nollaan, toimii paremmin liukkaalla...
Perä on molemmissa asetuksissa on huomattavasti enemmän varmaan kasassa. Aiemmin oli löysä iskari ja jousen jännitys aivan täysillä, oli aivan kamala ajettava...parani simmauksella vaikkei siitä ihan Öhlinsin veroista saakaan.
vakiorattaallakin onneton ketju räpättää liikaa..*.
Perä on molemmissa asetuksissa on huomattavasti enemmän varmaan kasassa. Aiemmin oli löysä iskari ja jousen jännitys aivan täysillä, oli aivan kamala ajettava...parani simmauksella vaikkei siitä ihan Öhlinsin veroista saakaan.
vakiorattaallakin onneton ketju räpättää liikaa..*.
Nyt on 14 ratas kokeiltu...pieni positiivinen muutos havaittavissa, kiihtyy iloisemmin..
Alkuun meinasi olla vaikeuksia kun lukkoprikan ja rattaan välissä oleva kumirengas ei toiminut vaan hyppyytti ketjua irti rattaalta, alkuun luulin että hyppii vain 17000km ajoeron takia mutta kun kumin otti pois niin alkoi toimia.
Vielä ehkä olisi parempi jos lukkoprikkaa sorvaisi pienemmäksi niin että ketju jäisi siitä kauemmaksi., 15 ratas on niin paljon isompi että pulmaa ei ole..
Alkuun meinasi olla vaikeuksia kun lukkoprikan ja rattaan välissä oleva kumirengas ei toiminut vaan hyppyytti ketjua irti rattaalta, alkuun luulin että hyppii vain 17000km ajoeron takia mutta kun kumin otti pois niin alkoi toimia.
Vielä ehkä olisi parempi jos lukkoprikkaa sorvaisi pienemmäksi niin että ketju jäisi siitä kauemmaksi., 15 ratas on niin paljon isompi että pulmaa ei ole..
Lainaan topiccia.
Eli 1996 tuli uusi malli joka tunnetaan merkinnällä SE. Millä konstilla erotan esim. kuvasta nopeasti ja varmasti että kyseessä on tämän uudemman mallin edustaja?
En tiedä vastaanko itse jo omaan kysymykseeni mutta oliko vanhemmissa DR:ssä runko putkea ja uudemmassa "palkki"runko. Ja että SE:tä ei ole tehty ollenkaan varttikatteella vaan pelkästään nakuna eli lamppu vain.
Vahvistukset jos näille epäilyksille saisin niin täng juu!
Ps. sillä kyselen että DR 650 SE malli on nyt kristallisoitunut mieleen ja sellaisen tulen ostamaan itselleni ekaksi isoksi pyöräksi sekä ´jokapaikan´ enduroksi.
Eli 1996 tuli uusi malli joka tunnetaan merkinnällä SE. Millä konstilla erotan esim. kuvasta nopeasti ja varmasti että kyseessä on tämän uudemman mallin edustaja?
En tiedä vastaanko itse jo omaan kysymykseeni mutta oliko vanhemmissa DR:ssä runko putkea ja uudemmassa "palkki"runko. Ja että SE:tä ei ole tehty ollenkaan varttikatteella vaan pelkästään nakuna eli lamppu vain.
Vahvistukset jos näille epäilyksille saisin niin täng juu!
Ps. sillä kyselen että DR 650 SE malli on nyt kristallisoitunut mieleen ja sellaisen tulen ostamaan itselleni ekaksi isoksi pyöräksi sekä ´jokapaikan´ enduroksi.
Vastasit itse itsellesi, runkoputki SE:ssä palkki, vanhassa pyöreää putkea.
SE mallit siis ilman varttikatetta ja sähköstartilla.
RS mallista oli myös sähköstartillinen RSE malli ennen kuin SE tuli vuonna -96 tuotantoon. Jossakin on myös vilahdellut ennen -96 vuotta malli RE. Ainakin Saksalaisilla sivustoilla ja jollakulla tälläkin foorumilla.
Ainakin päällepäin näytti siltä, että oli R:n runko ja RSE:n kone (pidempi-iskuinen kuin SE:n).
RS mallista oli myös sähköstartillinen RSE malli ennen kuin SE tuli vuonna -96 tuotantoon. Jossakin on myös vilahdellut ennen -96 vuotta malli RE. Ainakin Saksalaisilla sivustoilla ja jollakulla tälläkin foorumilla.
Ainakin päällepäin näytti siltä, että oli R:n runko ja RSE:n kone (pidempi-iskuinen kuin SE:n).
- mti
Tietääkseni SE mallissa ei juuri paljon muuta samaa aikaisempiin ja muihin 650 DR:iin ole kuin juuri tuo yhteinen malli nimike. Runko on täysin eri, katteet, tankki, satula, virtavehkeet, jousitus, takanapa jne. ovat erilaisia. Moottori näyttää lähes samalta mutta on lähes täysin erilainen eli osat eivät käy yksiin. Lyhempi iskuinen, tasapainotusakseli toteutettu hammasrattailla ym. SE mallien vuosimallien eroavaisuuksissa merkittävin on starttipuoli joka lukemani perusteella on -96 mallissa osoittautunut kestävämmäksi ja myöhemmissä malleissa on ollut jotain heikkoja lenkkejä. Muuten ei vuosimallien välillä tietääkseni olemerkittäviä eroavaisuuksia. Jos 96:sta hajoaa startti niin sitten onkin vaikeampi löytää käytettyä kun uudemmista ei käy koska starttimoottorinakselin pää on 96:ssa liukulaakeroitu. Joutuu vaihtamaan magneetonkopan sisuskaluineen uudempaan jos aikoo käyttää uudempaa starttia. En sano että tämä on faktaa, mutta näin olen lukemaani ymmärtänyt.RistoH kirjoitti:Kiitos Jakke!Jakke N kirjoitti:Vastasit itse itsellesi, runkoputki SE:ssä palkki, vanhassa pyöreää putkea.
Sekin kiinnostais mitä eroja on tullu vuonna ´96. Oon yrittäny täältä ehtiä ja kuuklestaki mutta on heikonlaisesti löytyny tietoja.
Toi starttihommeli oli mullekin uutta. Vm -96 malleissa oli kuulemma perusvikana se, että alkoi vuotamaan öljyä sylinterin juuresta takapuolelta. Niitä on paikkailtu kemiallisella metsallilla ja vaihtamalla uutta, ja ilmeisesti parempaa, tiivistettä.
Tosin oli mullakin -97:sta otettu sylinteri ylös ja samainen tiiviste vaihdettu edellisen omistajan aikana.
SE:n kone on hieman matalaviritteisempi kuin R:n. Tehoissa eroa tosin vain 1 kW, mutta SE:n mylly käy sivistyneemmin, eikä ravistele niin paljon, kuin vanha kone.
Itselleni myös jotenkin vain kirkastui noin vuosi sitten tuo DR mieleen, kun eri vaihtoehtoja pohdin ja tätä foorumia selailin. Tyytyväinen olen ollut, vaikkei kesän aikana mitään kymmeniä tuhansia kilometrejä tullutkaan.
Voin vakuuttaa, että täällä surffaillessa ei pyöräkuume ainakaan yhtään helpottanut
Tosin oli mullakin -97:sta otettu sylinteri ylös ja samainen tiiviste vaihdettu edellisen omistajan aikana.
SE:n kone on hieman matalaviritteisempi kuin R:n. Tehoissa eroa tosin vain 1 kW, mutta SE:n mylly käy sivistyneemmin, eikä ravistele niin paljon, kuin vanha kone.
Itselleni myös jotenkin vain kirkastui noin vuosi sitten tuo DR mieleen, kun eri vaihtoehtoja pohdin ja tätä foorumia selailin. Tyytyväinen olen ollut, vaikkei kesän aikana mitään kymmeniä tuhansia kilometrejä tullutkaan.
Voin vakuuttaa, että täällä surffaillessa ei pyöräkuume ainakaan yhtään helpottanut