Vesijäähdytteinen R1200GS /1250
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- mek
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Viesti:
Re: Vesijäähdytteinen R1200GS
Ebayssä oli yksi uusi Bmw led ilman kiinnikkeitä satasella. Ostin Louisilta Highsider ledit, lyhyen ja pitkän.
-
GSR600
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
LC kuumetta pukkaa aina välillä
Kertokaahan käyttäjät kokemuksianne pyöristä.
Ensimmäisillä yksilöillä alkaa olemaan jo kolme ajokautta takana.
Miten on mennyt ja paljonko kilometrejä kertynyt.
Mitä ominaisuuksia arvostat, mitä et.
Koeajanut olen mallin useampaankin kertaan, myös Adventuren.
Kertokaahan käyttäjät kokemuksianne pyöristä.
Ensimmäisillä yksilöillä alkaa olemaan jo kolme ajokautta takana.
Miten on mennyt ja paljonko kilometrejä kertynyt.
Mitä ominaisuuksia arvostat, mitä et.
Koeajanut olen mallin useampaankin kertaan, myös Adventuren.
Taitaa minulla olla vanhimpia vesigessuja Suomessa, käyttöön sen sain maaliskuussa 2013. Kilometrejä on tullut vain 35 th. Aikaisemmin saman verran tuli yhdessä kaudessa, nyt työt ja muut harrastukset häiritsee ja ajot on jääneet melkein pelkästään kevään Pääsiäisreissuihin. Joskus laskin, että 29 maassa on tälläkin pyörällä ajettu, jotain sekin.
Pyörähän on toiminut hienosti, tuollaiseen reissukäyttöön ja sekalaiseen muuhun ajeluun sopiva peli. Takuuna on vaihdettu pakoputken läppä, joka kuulemma takerteli ja ennakkohuoltona ohjaustangon katkaisinmurikat. Hyvää pyörässä, eli -13 mallisessa perusgessussa on edelliseen -07 Adv:hen verrattuna parempi ketteryys, tämä kääntyy notkeammin vaikka alppiteiden serpentiineihin. Suuntavakavuus on parantunut ja alkuun vierastamani elektroniikka on osoittautunut käyttökelpoiseksi, eikä siinä häiriöitä ole ollut. Vakionopeussäädin, ajomoodit, luistonesto ja jousituksen säätö napista on parannuksia vanhaan verrattuna. Eikä lisätehostakaan haittaa ole.
Heikkouksia on tankin koko, perusgessun 20 litraista saa täyttää monta kertaa päivässä. Myös istuinkorkeus tuntuu matalammalta ja koko pyörä kapeammalta, joka ei kaksimetriselle kuskille ole hyvä asia. Nyt valitsisin ADV:n, jos pyörää olisin vaihtamassa. Pleksin vaihdoin Givin korkeaan malliin, joka isolla kuskilla toimii hyvin.
Ledi ajovaloihin en ihan tyytyväinen ole. Onhan ne päiväajovalo automatiikkoineen tyylikkään näköiset, mutta valoteho etenkään kaukovalolla ei ole kovinkaan hyvä. Lisäksi huono juttu on, ettei noista ledivaloista saa ohjausta lisäpitkien releelle niin, että saisi ne syttymään samasta kytkimestä alkuperäisten pitkien kanssa.
Mutta kaiken kaikkiaan tyytyväinen olen ollut, minun käyttööni sopiva pyörä ja laatuvaikutelmakin on parempi, kuin edellisissä gessuissa.
Pyörähän on toiminut hienosti, tuollaiseen reissukäyttöön ja sekalaiseen muuhun ajeluun sopiva peli. Takuuna on vaihdettu pakoputken läppä, joka kuulemma takerteli ja ennakkohuoltona ohjaustangon katkaisinmurikat. Hyvää pyörässä, eli -13 mallisessa perusgessussa on edelliseen -07 Adv:hen verrattuna parempi ketteryys, tämä kääntyy notkeammin vaikka alppiteiden serpentiineihin. Suuntavakavuus on parantunut ja alkuun vierastamani elektroniikka on osoittautunut käyttökelpoiseksi, eikä siinä häiriöitä ole ollut. Vakionopeussäädin, ajomoodit, luistonesto ja jousituksen säätö napista on parannuksia vanhaan verrattuna. Eikä lisätehostakaan haittaa ole.
Heikkouksia on tankin koko, perusgessun 20 litraista saa täyttää monta kertaa päivässä. Myös istuinkorkeus tuntuu matalammalta ja koko pyörä kapeammalta, joka ei kaksimetriselle kuskille ole hyvä asia. Nyt valitsisin ADV:n, jos pyörää olisin vaihtamassa. Pleksin vaihdoin Givin korkeaan malliin, joka isolla kuskilla toimii hyvin.
Ledi ajovaloihin en ihan tyytyväinen ole. Onhan ne päiväajovalo automatiikkoineen tyylikkään näköiset, mutta valoteho etenkään kaukovalolla ei ole kovinkaan hyvä. Lisäksi huono juttu on, ettei noista ledivaloista saa ohjausta lisäpitkien releelle niin, että saisi ne syttymään samasta kytkimestä alkuperäisten pitkien kanssa.
Mutta kaiken kaikkiaan tyytyväinen olen ollut, minun käyttööni sopiva pyörä ja laatuvaikutelmakin on parempi, kuin edellisissä gessuissa.
-
GSR600
Kiitos Ari hyvästä raportista.
Sillä oli kyllä kuumetta nostava vaikutus
Lisää käyttökokemuksia muiltakin otetaan kiitollisuudella vastaan.
Sillä oli kyllä kuumetta nostava vaikutus
Vaikuttaa vahvasti siltä, että päätös on tunnetasolla jo tehty ja nyt kasataan siihen perusteluja...GSR600 kirjoitti:Kiitos Ari hyvästä raportista.
Sillä oli kyllä kuumetta nostava vaikutus![]()
"Siistiä ja huoletonta on BMW:llä ajo, ei koskaan mitään likaisia ketjuhommia eikä kustannuksia, sillä kartiopyöräveto on ikuinen" (BMW mainosteksti 1931)
Tällaisena muuttolintuna (=talvet etelässä) mulla on kaksi vesi-Gessua, molemmat mallia -14, eli ohjausiskarilla varustettuja. Eka tuli mulle muistaakseni marraskuussa -13 Espanjaan ja toinen kesäkuussa -14 Härmään. Molemmilla on nyt ajettu noin 25 tkm ja hyvin ovat pelittäneet. Ainoastaan tuo Espanjan-Gessu kuului siihen sarjaan joiden akut menivät vaihtoon; mulla alkuperäinen akku kesti vajaat 5 tonnia ja kuoli pois. Vaihto sujui takuuna ja mukisematta. Huomioita:
* Gessun alkuperäin plexi ei ole hääppöinen, ainakaan tällaiselle kaksmetriselle kaapille. Suomi-Gessuun vaihdoin Adven plexin; suojaa paljon paremmin mutta on marmoritiskillä hunajaisen hintainen, muistaakseni abt 250€! Toiseen laitoin Wunderlichin Marathon II:sen. Toimii vielä paremmin ja oli tukirautoineenkin huntin halvempi.
* Alkuperäinen satula on ihan päin persettä!
Ainkaan mun jalomuotoinen ahteri ei tykännyt. Toisessa on on nyt Touratechin +2cm ja toisessa Ticabon alkuperäisestä duunaama geelipehmustettu +2,5cm. Näistä jälkimmäinen tuntuu paremmalta, mutta molemmilla on vedetty rautaperseajo ilman ongelmia.
* Suomi-Gessuun ruksin tilatessa Bemarin alkuperäiset lisävalot, joilla rehellisesti sanottuna ei tee mitään! Omaa havaittavuutta ne tietty parantaa, mutta näkemiseen niillä ei juurikaan ole vaikutusta. Ei missään tapauksessa (sangen korkean) hintansa arvoiset. Tilalle on tulossa Clearwater Kristat. Muuten samat huomiot valoista kuin Arillakin.
* Tankki tosiaan voisi olla suurempikin. Täällä Espanjassa tulee ajettua paljon moottoriteitä ja huntinkolmenkympin vauhdissa gessu on sen verran janoinen, että tankkausväli jää sellaiseen pariin sataan kilsaan. Adven tankki kelpaisi.
* Ehdottoman hyvä juttu on lähes rajattomat muokkausmahdollisuudet tyyliin "plug and play". Mulla on esim. molemmissa 2cm matalammat jalkatapit ja 2,5cm korotuspalat stongassa, jotka yhdessä noiden korotettujen satuloiden kanssa parantavat ajoasentoa merkittävästi. Noiden palikoiden tarjonta on niin runsasta, että jokaiselle kropalle saa varmasti sopivan asennon viriteltyä. ja vaikka nuo muutokset vaikuttavat pieniltä noin numeroina, on niillä huima vaikutus käytännön elämään; huomasin kun ajoin viime talvena Uusi-Seelannissa 6tkm täysin orkkiksella Vesi-Gessulla - ero omiin oli kuin yöllä ja päivällä!
* Bemarin Navigator V on korkeahkosta hinnastaan huolimatta hyvä hankinta. Navin operointi wonder wheelin avulla on todella kätevää ja samalla navi toimii monipuolisena ajotietokoneena. Suosittelen.
* Renkaina olen käyttänyt sekalaisessa ajossa Anakee 3 ja puhtaasti asfaltilla Pilot Road 4. Molemmat toimivat erinomaisesti.
* Alustan ja ajomoodien nappisäätö on tosi kätevä ja on pelannut ilman ongelmia. Tuntuu kaukaiselta ajatukselta palata takaisin vanhaan kun tähän herkkuun on tottunut.
Eli voin sanoa olevani erittäin tyytyväinen pyörään. Jos nyt olisin ostamassa, päätyisin Adveen, mutta vain ja ainoastaan isomman tankin vuoksi! Jos tuolla tankin koolla ei ole kovin suurta merkitystä, suosittelen perus-Gessua. Advesta mulla on vain yhden päivän kokemus, mutta sen perusteella perusversio tuntui jotenkin sporttisemmalta ja ketterämmältä.
Nyt mä taidan lähteä Gessulla Rondaan sumpille.
-jp-
* Gessun alkuperäin plexi ei ole hääppöinen, ainakaan tällaiselle kaksmetriselle kaapille. Suomi-Gessuun vaihdoin Adven plexin; suojaa paljon paremmin mutta on marmoritiskillä hunajaisen hintainen, muistaakseni abt 250€! Toiseen laitoin Wunderlichin Marathon II:sen. Toimii vielä paremmin ja oli tukirautoineenkin huntin halvempi.
* Alkuperäinen satula on ihan päin persettä!
* Suomi-Gessuun ruksin tilatessa Bemarin alkuperäiset lisävalot, joilla rehellisesti sanottuna ei tee mitään! Omaa havaittavuutta ne tietty parantaa, mutta näkemiseen niillä ei juurikaan ole vaikutusta. Ei missään tapauksessa (sangen korkean) hintansa arvoiset. Tilalle on tulossa Clearwater Kristat. Muuten samat huomiot valoista kuin Arillakin.
* Tankki tosiaan voisi olla suurempikin. Täällä Espanjassa tulee ajettua paljon moottoriteitä ja huntinkolmenkympin vauhdissa gessu on sen verran janoinen, että tankkausväli jää sellaiseen pariin sataan kilsaan. Adven tankki kelpaisi.
* Ehdottoman hyvä juttu on lähes rajattomat muokkausmahdollisuudet tyyliin "plug and play". Mulla on esim. molemmissa 2cm matalammat jalkatapit ja 2,5cm korotuspalat stongassa, jotka yhdessä noiden korotettujen satuloiden kanssa parantavat ajoasentoa merkittävästi. Noiden palikoiden tarjonta on niin runsasta, että jokaiselle kropalle saa varmasti sopivan asennon viriteltyä. ja vaikka nuo muutokset vaikuttavat pieniltä noin numeroina, on niillä huima vaikutus käytännön elämään; huomasin kun ajoin viime talvena Uusi-Seelannissa 6tkm täysin orkkiksella Vesi-Gessulla - ero omiin oli kuin yöllä ja päivällä!
* Bemarin Navigator V on korkeahkosta hinnastaan huolimatta hyvä hankinta. Navin operointi wonder wheelin avulla on todella kätevää ja samalla navi toimii monipuolisena ajotietokoneena. Suosittelen.
* Renkaina olen käyttänyt sekalaisessa ajossa Anakee 3 ja puhtaasti asfaltilla Pilot Road 4. Molemmat toimivat erinomaisesti.
* Alustan ja ajomoodien nappisäätö on tosi kätevä ja on pelannut ilman ongelmia. Tuntuu kaukaiselta ajatukselta palata takaisin vanhaan kun tähän herkkuun on tottunut.
Eli voin sanoa olevani erittäin tyytyväinen pyörään. Jos nyt olisin ostamassa, päätyisin Adveen, mutta vain ja ainoastaan isomman tankin vuoksi! Jos tuolla tankin koolla ei ole kovin suurta merkitystä, suosittelen perus-Gessua. Advesta mulla on vain yhden päivän kokemus, mutta sen perusteella perusversio tuntui jotenkin sporttisemmalta ja ketterämmältä.
Nyt mä taidan lähteä Gessulla Rondaan sumpille.
-jp-
- mek
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Viesti:
Tuohon perusgessun tuntumiseen sporttisemmalta pitää kommentoida, että 15´vuosimallista alkaen myös perusgessussa on sama, raskaampi vauhtipyörä kuin GSA:ssa ja RT:ssä.
Sääli, sillä tuo aiempi - kevyempi - limppu teki pyörästä (moottorista) selvästi erilaisen. En sano että paremman tai huonomman, mutta erilaisen. Nyt tämä valinnan mahdollisuus on poistettu.mek kirjoitti:Tuohon perusgessun tuntumiseen sporttisemmalta pitää kommentoida, että 15´vuosimallista alkaen myös perusgessussa on sama, raskaampi vauhtipyörä kuin GSA:ssa ja RT:ssä.
-jp-
[quote="Ari"]Taitaa minulla olla vanhimpia vesigessuja Suomessa, käyttöön sen sain maaliskuussa 2013. Kilometrejä on tullut vain 35 th.
Pyörähän on toiminut hienosti, tuollaiseen reissukäyttöön ja sekalaiseen muuhun ajeluun sopiva peli. Ledi ajovaloihin en ihan tyytyväinen ole. Onhan ne päiväajovalo automatiikkoineen tyylikkään näköiset, mutta valoteho etenkään kaukovalolla ei ole kovinkaan hyvä. Lisäksi huono juttu on, ettei noista ledivaloista saa ohjausta lisäpitkien releelle niin, että saisi ne syttymään samasta kytkimestä alkuperäisten pitkien kanssa.
Oiskohan tästä apu lisäpitkien kytkentään?
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/ky ... 050120180/
Pyörähän on toiminut hienosti, tuollaiseen reissukäyttöön ja sekalaiseen muuhun ajeluun sopiva peli. Ledi ajovaloihin en ihan tyytyväinen ole. Onhan ne päiväajovalo automatiikkoineen tyylikkään näköiset, mutta valoteho etenkään kaukovalolla ei ole kovinkaan hyvä. Lisäksi huono juttu on, ettei noista ledivaloista saa ohjausta lisäpitkien releelle niin, että saisi ne syttymään samasta kytkimestä alkuperäisten pitkien kanssa.
Oiskohan tästä apu lisäpitkien kytkentään?
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/ky ... 050120180/
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Enpä tiedä, toimisiko erikoistekniikan systeemi, näyttäisi siinäkin tarvittavan ohjaukseen piuhaa, joka on jännitteinen vain, kun pitkät on päällä. Sellaista en Gessun alkuperäisistä ledivaloista ole löytänyt.
Amerikan maalta näyttäisi löytyvän tuollainen canopener systeemi.
https://www.clearwaterlights.com/products2_pp.html
Ei ihan ilmainen, toista tonnia hintaa noilla tehokkaimmilla lampuilla. Plus verot plus rahti. Mielenkiintoinen kyllä, valojen voimakkuutta voi säädellä navigaattorin ohjausrullasta.
Amerikan maalta näyttäisi löytyvän tuollainen canopener systeemi.
https://www.clearwaterlights.com/products2_pp.html
Ei ihan ilmainen, toista tonnia hintaa noilla tehokkaimmilla lampuilla. Plus verot plus rahti. Mielenkiintoinen kyllä, valojen voimakkuutta voi säädellä navigaattorin ohjausrullasta.
No eikös täs erikoistekniikan mallissa oteta tää ohjaus tolla "pyykkipojalla" pitkän valon piuhan päältä , eristeen läpi haistelee.
Any bike can be taken off road. The question is:
-
GSR600
Adventure versioon sitten lopulta päädyin.JJ kirjoitti:Vaikuttaa vahvasti siltä, että päätös on tunnetasolla jo tehty ja nyt kasataan siihen perusteluja...GSR600 kirjoitti:Kiitos Ari hyvästä raportista.
Sillä oli kyllä kuumetta nostava vaikutus![]()
Lisää käyttökokemuksia muiltakin otetaan kiitollisuudella vastaan.Näinhän se päätöksentekoprosessi yleensä menee - eikä siinä mitään huonoa
Kiitos kaikille kommentteja antaneille.
-
GSR600
TomppaV kirjoitti:Onneksi olkoon! Ihanko uuden ostit?
Kiitos.
Käytetty on kyseessä.
Löytyi mieleisillä tehdaslisävarusteilla oleva eli kaikki varustepaketit.
Lisäksi jälkiasennettavia varusteitakin jonkun verran.
Kovin paljon ei jäänyt itselle enää varusteltavaa, ainakaan näin ensimmäiseksi talveksi
Onnittelut uuden pyörän hankinnan vuoksi, mutta älä syytä yllyttämisestä, jos tulet katumapäälle. Ei silti, kuten kirjoitin, sopiva pyörä minulle ja jos käyttötarkoitus on vähänkään samantapainen, ei tuolla valinnalla voi pahasti metsään mennä. Niinkuin kuvainnollisesti.
Lisävarusteista, itse olen kaksimetrinen ja myöskin Adv:n pleksin olen todennut liian matalaksi matka ajoon. Sen vaihdoin korkeampaan Givin pleksiin. Tuulisuojat kahvoissa oli perusgessussa matalat. Ajoviima tuli hihansuista sisään. Niihin laitoin Touratechin korotukset. Ja valoja ei ole koskaan tarpeeksi, lisäpitkät koin tarpeellisiksi.
Syyläri ja ajovalo on melko lailla tyrkyllä ilmassa lentäville kiville. Niihin laitoin suojat.Alkuperäisellä satulalla olen mennyt, mutta Airhawkilla ja lampaantaljalla tuunattuna.
Ja jos vielä laukut löytyy, niin parempaa reissupyörää saa hakea. Ja pitkään.
Lisävarusteista, itse olen kaksimetrinen ja myöskin Adv:n pleksin olen todennut liian matalaksi matka ajoon. Sen vaihdoin korkeampaan Givin pleksiin. Tuulisuojat kahvoissa oli perusgessussa matalat. Ajoviima tuli hihansuista sisään. Niihin laitoin Touratechin korotukset. Ja valoja ei ole koskaan tarpeeksi, lisäpitkät koin tarpeellisiksi.
Syyläri ja ajovalo on melko lailla tyrkyllä ilmassa lentäville kiville. Niihin laitoin suojat.Alkuperäisellä satulalla olen mennyt, mutta Airhawkilla ja lampaantaljalla tuunattuna.
Ja jos vielä laukut löytyy, niin parempaa reissupyörää saa hakea. Ja pitkään.