KTM 990 adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
EkiHoo
- Pyörä: MV Agusta TV
Re: KTM 990 adventure
Minulla nykyisellään 5.6 ja nuo ovat melko hyvä kompromissi pikiteille ja juurakoiden koluamiseen. Ehkä voisivat olla himpun löysemmät, vaikka tuo 5.4, mutta eivätpä mene phojaan.
Ne vakiot 4.8 ovat hengenvaaralliset, minulla meni pohjaan aivan pikitiellä jarrutettaessa kun oli reissutavarat mopon kyydissä. Meinasi tulla jarrutusjäljet kalsareihin kun paikkana oli märkä asfaltti syheröisellä Norjalaisella tiellä, melko korkealla.
Epäilen että saako tarvittavaa kantavuutta pelkällä simmityksellä.
E
Ne vakiot 4.8 ovat hengenvaaralliset, minulla meni pohjaan aivan pikitiellä jarrutettaessa kun oli reissutavarat mopon kyydissä. Meinasi tulla jarrutusjäljet kalsareihin kun paikkana oli märkä asfaltti syheröisellä Norjalaisella tiellä, melko korkealla.
Epäilen että saako tarvittavaa kantavuutta pelkällä simmityksellä.
E
Ei tuo alusta ole muuten mun ajossa vetelältä tuntunu mutta kantavuutta juuri hain lisää. Tässä vehkeessähän saa otteen mukaan olla vain 200 kg massaa päällä. Yksin reissukamoissa ollaan hyvin lähellä sitä. Kaksin ollaan ilman kamoja jo rajalla saatika sitten kun mukaan laitetaan telttaa jne.vehkeitä. Mä painan n. 120 kg, varusteet vielä päälle ja varusteltu eukko kyytiin nii ei ole vakiotakajousitus kauhean kiva enää.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
- mico
- Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
30tkm huolto tehty ohjelman mukaisesti... kiitos vaan Bike Doctorin ja Motokeitaan väelle hyvästä palvelusta 
Ei ollut edes venttiileissä säädettävää...
Ei ollut edes venttiileissä säädettävää...
jaa kirjoitti:Mulla alkoi vähän pompottamaan kun oli Pirellin Scorpparin aika loppuun ajettu etunen ja ihan sliksiksi ajettu takanen. Tilanne vaan paheni Heidenaun K60 Scouttien kanssa 40-60 välissä. Ja eritisesti juuri 60 hujakoilla. Oli viime kesänä Euroopan reissun Trail Attackit alla ja sitten jäi loppusyksyksi alle. Ei mitään murheita. Ite tarkastin etuvanteen, suora. Takavanne kävi oiottavana Symoticilla kun oli heittoa enempi kun "saisi" olla. Vaihdoin vielä norsun kortsut normaaleihin sisäkumeihin. Pyysin vielä tasapainottamaan ammattilaisen kätösin molemmat kiekot. Ei vaikutusta. Taas pompottaa kun on noi K60 alla. Ajelen ne nyt loppuun kun ei tuo haittaa muissa nopeuksissa ja soralla tuota ei huomaa kuiteskaan.
Eli melkein tällä lyhyellä päätelmällä joutuu katselemaan mitä siellä vanteen ja tien välissä on. Vai tarkottaako tuo K60 että on Kauhia 60 hujakoilla?
Sama homma. Laitoin Scoutit alle ja pompotus melkoinen. Etuvannettakin vähän suoristettiin ja ehkä vähän parani mutta edelleen tuota on. Kokeillut eri säätöjäkin ja sillä saa sitä vähennettyä mutta silti pomputtaa. Todella ärsyttävää. Jossain vaiheessa vaihtaa johonkin toiseen renkaaseen.
Jos joku keksii ratkaisun tai hyvän eturenkaan mikä ei pomputa, niin tietoa otetaan kiitollisena vastaan.
Niin joo ja tietenkin rengaspaine vaikuttaa mielestäni jonkin verran. Itsellä etusessa 2.3 bar ja sillä vähiten pompotusta.
Metzler Unicross, Continental TKC80, Michelin T63 ja Pirellin Skorppiooni ollu kaikki hyviä uutena mulla. Skorppiooni rupeaa aika nopeasti vatkaamaan kun hiukan kuluu. T63 nyt ainoa jolla on esiintynyt pompotusta mutta kumi oli ajettu reilustii niin että myös nappien välit rupes ottaa asfalttiin kiinni.JPAH kirjoitti:jaa kirjoitti:Mulla alkoi vähän pompottamaan kun oli Pirellin Scorpparin aika loppuun ajettu etunen ja ihan sliksiksi ajettu takanen. Tilanne vaan paheni Heidenaun K60 Scouttien kanssa 40-60 välissä. Ja eritisesti juuri 60 hujakoilla. Oli viime kesänä Euroopan reissun Trail Attackit alla ja sitten jäi loppusyksyksi alle. Ei mitään murheita. Ite tarkastin etuvanteen, suora. Takavanne kävi oiottavana Symoticilla kun oli heittoa enempi kun "saisi" olla. Vaihdoin vielä norsun kortsut normaaleihin sisäkumeihin. Pyysin vielä tasapainottamaan ammattilaisen kätösin molemmat kiekot. Ei vaikutusta. Taas pompottaa kun on noi K60 alla. Ajelen ne nyt loppuun kun ei tuo haittaa muissa nopeuksissa ja soralla tuota ei huomaa kuiteskaan.
Eli melkein tällä lyhyellä päätelmällä joutuu katselemaan mitä siellä vanteen ja tien välissä on. Vai tarkottaako tuo K60 että on Kauhia 60 hujakoilla?
Sama homma. Laitoin Scoutit alle ja pompotus melkoinen. Etuvannettakin vähän suoristettiin ja ehkä vähän parani mutta edelleen tuota on. Kokeillut eri säätöjäkin ja sillä saa sitä vähennettyä mutta silti pomputtaa. Todella ärsyttävää. Jossain vaiheessa vaihtaa johonkin toiseen renkaaseen.
Jos joku keksii ratkaisun tai hyvän eturenkaan mikä ei pomputa, niin tietoa otetaan kiitollisena vastaan.
Niin joo ja tietenkin rengaspaine vaikuttaa mielestäni jonkin verran. Itsellä etusessa 2.3 bar ja sillä vähiten pompotusta.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
-
Tikkaoja
- Pyörä: Canyon ja Cube
Sarvi kirjoitti:Monet muutkin vaihtaa niin miksen minäkinTikkaoja kirjoitti:
Nyt täytyy omaa tietämystä taas yrittää laajentaa. Miksi te vaihtelette jäykempiä jousia noihin keuloihin? Pohjaamisen takia? Kuinka moni on ennen tuota vaihtoa päivittänyt vaimennukset uusiksi ja sen jälkeen nähnyt nuo jouset vielä tarpeellisiksi?
No, ei sentään. Minähän en vähäisellä kokemuksellani oikeasti edes tiedä miten unelmajousituksen kuuluisi pelata, mutta syvemmät heitot ja montut tuntuu häijylle ajaa. Lisäksi olen keskivertoa raskaampi kuski (kalsaripaino jotain 100-105 kg) ja epäilen onko keulan jouset liian löysät tälle massalle. Siihen käsitykseen olen tullut foorumeita seurattuani. Jenkit hoidattaa alustojaan kuntoon mm. tuolla Superplushilla (usein jäykemmät jouset + shimmitys) ja kehuvat sen jälkeen hyväksi.
Tikkaojalta hyvä pointti. Olisihan se tietysti edullisempaa jos pärjäisi pelkällä shimmityksellä. Saako kysyä kuka expertti alustasi hoiti? ...ja sitten vielä henkilökohtaisempi kysymys että paljonko sinulla on painoa?
Mun alustan teki TopiService Riihimäellä. Oman kertomansa mukaan hän lisäsi 60% vaimennusta. Käsittääkseni nimenomaan nopeaa vaimennusta, johon ei noilla säätönupeilla pysty paljon vaikuttamaan. En osaa sanoa, paranisiko oma alusta vielä uusilla jousilla. Nykyisellään se on kuitenkin todella herkkä ja imee kaikki juurakot sun muut. Toisaalta taas isoissakaan tärskyissä ei mennä pohjaan asti.
Mulla on itseasiassa tuossa pyörässä vielä paikallaan lyhyemmät (ei-S mallin) osat. Pyörän ensimmäinen omistaja ne oli vaihdattanut. Pidempiä joustojakaan en ole osannut kaivata, eikä maavara ole loppunut, vaikka mahdollisimman paljon olen koittanut asvaltilta pois pysyä.
Niin ja kuskillakin on painoa reilu 90kg plus kamat, joten senkin puolesta mennään lähes samassa sarjassa.
-petteri
Ok. thanks!ÖÖ. kirjoitti:Metzler Unicross, Continental TKC80, Michelin T63 ja Pirellin Skorppiooni ollu kaikki hyviä uutena mulla. Skorppiooni rupeaa aika nopeasti vatkaamaan kun hiukan kuluu. T63 nyt ainoa jolla on esiintynyt pompotusta mutta kumi oli ajettu reilustii niin että myös nappien välit rupes ottaa asfalttiin kiinni.JPAH kirjoitti:
Noi on aika maastorenkaita, onko hyviä matka-ajossa?. Itsellä tällä hetkellä ajoa 80/20 asvaltti/sora ja siksi ajattelin että noi Scoutit vois olla hyvä kompromissi.
Olen kaikki euroopanreissut tehny T63 edessä ja K60 takana. Mielestäni oikein toimiva yhdistelmä myös asfaltilla eikä tartte ihan hissutella hiekallakaan. Omien kokemusten mukaan märällä asfaltilla takapää lähtee luistoon ennen kun etupää lipeää. T63:saa samaan tyyliin matala nappula kun tkc:ssä. Tuntuma pysyy jämäkkänä eikä ole niin vetelä kuin esim. korkeanappulainen unicrossi. Nappulat on pienempiä ja harvemmassa kuin tkc:ssä joten pitää hiekalla paremmin. Eturenkaana kestää melkein saman kuin K60 takana.
scouttia en ole edessä kokeillut joten siihen en osaa verrata.
Ja jos saan suositella älä ikinä kokeilekaan. Ei ole hyvä rengas mun mielestä mukaan lukien tuo pompotus.ÖÖ. kirjoitti:Olen kaikki euroopanreissut tehny T63 edessä ja K60 takana. Mielestäni oikein toimiva yhdistelmä myös asfaltilla eikä tartte ihan hissutella hiekallakaan. Omien kokemusten mukaan märällä asfaltilla takapää lähtee luistoon ennen kun etupää lipeää. T63:saa samaan tyyliin matala nappula kun tkc:ssä. Tuntuma pysyy jämäkkänä eikä ole niin vetelä kuin esim. korkeanappulainen unicrossi. Nappulat on pienempiä ja harvemmassa kuin tkc:ssä joten pitää hiekalla paremmin. Eturenkaana kestää melkein saman kuin K60 takana.
Täytyypi kokeilla tuota T63:sta
- mico
Ei pompota scoutti mulla, kaksi paria olen loppuun saattanut, tosin ei pompota mikään mukaan rengas. Vaihdan itse ja tasapainotan myös, aina molemmat. Takasesta usein lähtenyt painoja, eikä huomattavaa merkitystä...
Herää kysymys kun en mistään mitään tiedä, voiko tuo pompotus johtua aivan muusta kuin eturenkaasta? Onko kaikilla 990 adven omistajilla kokemuksia pompottamisesta vai onko se vain tietyillä pyörillä erilaisilla renkailla?
Mullakin pompottaa etunen tietyssä nopeudessa... 990 R ja 2010 tkc:t alla. Huomaa vasta kaupunki nopeuksissa tuon pompottamisen ja kaupugissa tulee ajettu harvoin, ei tuo nyt hirveästi haittaa mutta oishanse kiva tietää mistä johtuu..JiiIii kirjoitti:Herää kysymys kun en mistään mitään tiedä, voiko tuo pompotus johtua aivan muusta kuin eturenkaasta? Onko kaikilla 990 adven omistajilla kokemuksia pompottamisesta vai onko se vain tietyillä pyörillä erilaisilla renkailla?
50tkm olen omalla advella ajanut, ja sellainen muistikuva minullakin, että se on hiljaisessa vauhdissa vähän nypyttänyt kaikilla renkailla ja matalalla sekä korkealla alustalla. Etuvannetta tosin olen joutunut säännöllisesti hakkaamaan moskalla muotoonsa, joten siinä yksi mahdollinen syy. Renkaan tasapainotan aina, jos vaihdan kotona. Nypytys ei ole häirinnyt, koska en juuri ajele niin hiljaa.
KTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
- mico
Täytyykin alkaa tutkimaan löytyykö oikeesti tollasta pompotusta ja se on sitten teidän vika jos sellanen alkaa häirtsemään 
-
EkiHoo
- Pyörä: MV Agusta TV
Itte aikoinaan taistelin useaan otteeseen Scorpareiden kanssa, milloin hypytti ja milloin vatkasi. Jos halusi vatkaamattoman renkaan niin piti ostaa 3 kpl joista valkkaamalla löytyi sitten yksi toimiva.
Sitä tuli sitten joskus tutkia ja syy näytti olevan siinä että niissä oli aika perkuleesti sivuttaisheittoa miltei jokaisessa rinkulassa. Huomaa parhaiten kun ajaa 6-kymppiä ja katsoo seisaaltaan eturengasta loksuun nähden. Sivuttaisheitosta seuraa se että kun tasapainotat renkaan staattisesti yhteen tasoon niin sinne jää melkoinen epätasapaino kun kurkkaa tasapainoituskoneessa dynaamisella asetuksella. Tyypillisesti sitä punttia olisi pitänyt laittaa 100 g toiselle sivulle että homma korjautuu. Eipä noita kauheita punttimääriä viittinyt vanteelle laittaa, tehtiin kompromissi vähän pienemmällä määrällä.
Rengaspaine muuten vaikutti kans, alhaisella herkistyi. Kannattaa tarkistaa.
Sitä tuli sitten joskus tutkia ja syy näytti olevan siinä että niissä oli aika perkuleesti sivuttaisheittoa miltei jokaisessa rinkulassa. Huomaa parhaiten kun ajaa 6-kymppiä ja katsoo seisaaltaan eturengasta loksuun nähden. Sivuttaisheitosta seuraa se että kun tasapainotat renkaan staattisesti yhteen tasoon niin sinne jää melkoinen epätasapaino kun kurkkaa tasapainoituskoneessa dynaamisella asetuksella. Tyypillisesti sitä punttia olisi pitänyt laittaa 100 g toiselle sivulle että homma korjautuu. Eipä noita kauheita punttimääriä viittinyt vanteelle laittaa, tehtiin kompromissi vähän pienemmällä määrällä.
Rengaspaine muuten vaikutti kans, alhaisella herkistyi. Kannattaa tarkistaa.