jammu TT-R 600
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Ohessa kokemuksiani Mikuni TM34-B65 kaasuttimien asennuksesta Yamaha TT600R -01 pyörään. Osa 2.
Talvi ei ole ollut ajohommien kannalta oikein suotuisa. Mutta muutaman kerran on koeajolle päässyt. Ensimmäiset pitemmät kokeilut tein joulukuun alussa kesärenkailla. Silloin kaasuttimet olivat alkuperäisissä säädöissä eli pääsuttimet 115 ja neulat keskiasennossa. Pyörä kulki hienosti kun imu oli päällä. Jos sen laittoi pois seos meni laihalle ja meno hyytyi. Seuraavalle ajokerralle nostin neuloja yhdellä pykälällä ja veto oli paljon parempaa, imua ei tarvittu kuin kylmänä. Täyskaasulla jäi hivenen laihalle. Päätin kokeilla suurempaa pääsuutinta joksi sattui Stormilta löytymään 120. Koeajo niillä säädöillä jäi keliolosuhteiden vuoksi suorittamatta.
Varustelukierre paheni, OTR:ltä tuli tilattua DNA-ilmansuodatin, öljynjäähdytin ja avarampi pakoputken alkukäyrä. Sain helmikuun alussa asennettua alkukäyrän ja ilmansuodattimen ja nyt on muutama koeajo tehty. Pääsuutin kokoa 120 vaikuttaa oikein sopivalta, kone ottaa iloisesti kierrokset rajoittajaan saakka ainakin nelosvaihteella ja seossuhdekin on mittarin mukaan oikea. Samaten tyhjäkäynnillä seossuhde on hyvä. Ongelman aiheutti pintakaasulla ajo. Neulaa kokeilin toiseksi ylimmässä asennossa jolloin pintakaasulla jäi liian laihalle. Seuraava kokeilu oli tyhjäkäyntisuuttimien suurentaminen 17.5 -> 20. Tästä vinkistä kiitokset DR Markulle, joka on kunnostautunut kaasuttimien säätämisessä. Tyhjäkäyntisuuttimien suurentaminen paransi pintakaasuajoa huomattavasti, seosruuvit tosin saa olla melko pienellä. Sitten kokeilut neulan eri asennoilla. Ensimmäinen ajo neula toiseksi ylimmässä asennossa, meno ihan kohtalaista. Kokeilin ihan mielenkiinnosta laskea neulaa alkuperäiseen keskiasentoon. Tyhjäkäynti ja pintakaasu ok, puolikaasulla laihalla. Sitten ronskisti neula ylimpään asentoon, seosruuvit 1/4 kierrosta auki. Se on siinä, ainakin 5 asteen talvipakkasella. Veto on voimakasta tyhjäkäynniltä alkaen, pintakaasulla kulkee iloisesti ja kiihtyy hyvin rajoittajaan saakka. Täyskaasuajoa olen kokeillut vain nelosvaihteella, viitosella menee vauhti talvikelillä liian hurjaksi.
Eli lopulliset säädöt joilla ainakin toistaiseksi on paras ajotuntuma:
- DNA-ilmansuodatin, snorkkeli pois ja kaksi 40 mm lisäreikää kotelossa
- OTR-alkukäyrä
- CRD Absolute Power -vaimennin
- Pääsuuttimet 120
- Tyhjäkäyntisuuttimet 20.0
- Seosruuvit noin 1/4 kierrosta auki
- Neulat ylimmässä asennossa eli alimmassa lovessa
Säätämisen apuvälineinä lämmitettävä lambda-anturi, FMI 1.4 -seosmittari ja tietenkin se ajotuntuma. Saas nähdä alkaako sama homma kesällä uudelleen kun ilmat lämpenee. Todennäköisesti saa säätää hieman laihemmalle. No sen pitäisi olla jo tuttua puuhaa.
Talvi ei ole ollut ajohommien kannalta oikein suotuisa. Mutta muutaman kerran on koeajolle päässyt. Ensimmäiset pitemmät kokeilut tein joulukuun alussa kesärenkailla. Silloin kaasuttimet olivat alkuperäisissä säädöissä eli pääsuttimet 115 ja neulat keskiasennossa. Pyörä kulki hienosti kun imu oli päällä. Jos sen laittoi pois seos meni laihalle ja meno hyytyi. Seuraavalle ajokerralle nostin neuloja yhdellä pykälällä ja veto oli paljon parempaa, imua ei tarvittu kuin kylmänä. Täyskaasulla jäi hivenen laihalle. Päätin kokeilla suurempaa pääsuutinta joksi sattui Stormilta löytymään 120. Koeajo niillä säädöillä jäi keliolosuhteiden vuoksi suorittamatta.
Varustelukierre paheni, OTR:ltä tuli tilattua DNA-ilmansuodatin, öljynjäähdytin ja avarampi pakoputken alkukäyrä. Sain helmikuun alussa asennettua alkukäyrän ja ilmansuodattimen ja nyt on muutama koeajo tehty. Pääsuutin kokoa 120 vaikuttaa oikein sopivalta, kone ottaa iloisesti kierrokset rajoittajaan saakka ainakin nelosvaihteella ja seossuhdekin on mittarin mukaan oikea. Samaten tyhjäkäynnillä seossuhde on hyvä. Ongelman aiheutti pintakaasulla ajo. Neulaa kokeilin toiseksi ylimmässä asennossa jolloin pintakaasulla jäi liian laihalle. Seuraava kokeilu oli tyhjäkäyntisuuttimien suurentaminen 17.5 -> 20. Tästä vinkistä kiitokset DR Markulle, joka on kunnostautunut kaasuttimien säätämisessä. Tyhjäkäyntisuuttimien suurentaminen paransi pintakaasuajoa huomattavasti, seosruuvit tosin saa olla melko pienellä. Sitten kokeilut neulan eri asennoilla. Ensimmäinen ajo neula toiseksi ylimmässä asennossa, meno ihan kohtalaista. Kokeilin ihan mielenkiinnosta laskea neulaa alkuperäiseen keskiasentoon. Tyhjäkäynti ja pintakaasu ok, puolikaasulla laihalla. Sitten ronskisti neula ylimpään asentoon, seosruuvit 1/4 kierrosta auki. Se on siinä, ainakin 5 asteen talvipakkasella. Veto on voimakasta tyhjäkäynniltä alkaen, pintakaasulla kulkee iloisesti ja kiihtyy hyvin rajoittajaan saakka. Täyskaasuajoa olen kokeillut vain nelosvaihteella, viitosella menee vauhti talvikelillä liian hurjaksi.
Eli lopulliset säädöt joilla ainakin toistaiseksi on paras ajotuntuma:
- DNA-ilmansuodatin, snorkkeli pois ja kaksi 40 mm lisäreikää kotelossa
- OTR-alkukäyrä
- CRD Absolute Power -vaimennin
- Pääsuuttimet 120
- Tyhjäkäyntisuuttimet 20.0
- Seosruuvit noin 1/4 kierrosta auki
- Neulat ylimmässä asennossa eli alimmassa lovessa
Säätämisen apuvälineinä lämmitettävä lambda-anturi, FMI 1.4 -seosmittari ja tietenkin se ajotuntuma. Saas nähdä alkaako sama homma kesällä uudelleen kun ilmat lämpenee. Todennäköisesti saa säätää hieman laihemmalle. No sen pitäisi olla jo tuttua puuhaa.
mulla tt600s.vasta ostin mun mielestä koneesta kuuluu mekaanista sivu ääntä.minkälainen ketjun kiristin siinä on onko mekaaninen ja mitenkiristetään.entä öljyn vaihto operaatio mitä öljyä ja paljonko menee.miten öljyn määrä tarkistetaan pitääkö olla jalustalla vai pystyasennossa.kylmänä vai lämpimänä.
Noist mekaanisist äänist on paha mennä sanomaan mitään näin k-p foorumin välityksellä mut kaikenkaikkiaan ilmajäähy kone on kyl aika äänekäs noiden
mekaanisten äänien kohdalla,kun vesijäähdytteiseen vertaa.
Mulla oli edellinen mopo -94 tt600s ja nyt -06 ktm 625 sxc
Yammun moottorin öljytilavuus on 2,8L jos vaihdat myös suodattimen.
Öljyist senverran,et lähes joka kuskilla näyttää olevan
oma mieltymyksensä mitä öljyä käyttää mut itse käytin tts:ssä Bel rayn exp 20w50 öljyä. Keskihintainen,puolisynteettinen öljy ja toimii Yammussa hyvin. Tietty jos talvella ajelee sais varmaan olla vähän nöyrempää,et tulis edes joskus öljysäiliöstä moottoriin asti, jos pakkasta sattuu olemaan.
mekaanisten äänien kohdalla,kun vesijäähdytteiseen vertaa.
Mulla oli edellinen mopo -94 tt600s ja nyt -06 ktm 625 sxc
Yammun moottorin öljytilavuus on 2,8L jos vaihdat myös suodattimen.
Öljyist senverran,et lähes joka kuskilla näyttää olevan
oma mieltymyksensä mitä öljyä käyttää mut itse käytin tts:ssä Bel rayn exp 20w50 öljyä. Keskihintainen,puolisynteettinen öljy ja toimii Yammussa hyvin. Tietty jos talvella ajelee sais varmaan olla vähän nöyrempää,et tulis edes joskus öljysäiliöstä moottoriin asti, jos pakkasta sattuu olemaan.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Kaverin puolesta kyselen, mistä saa suoraan vakioalkukäyrään sopivia vaimentimia tt-r 600re -03 pyörään ? Allrightin tarjoaman CRD:n luettelosta ei ainakaan löydy kyseistä pyörää. Pitäs saada mökäpönttö äkkiä kuulema, että pääsee pöristelmään
Vaimennin pitäs muutenkin olla sellainen, ettei poliisit ole heti pysäyttelemässä kun kaupungissa pyörähtää. Eli mitä jää vaihtoehdoiksi ?
uskoisin että on automaattinen jousitoiminen kiristin.jaajo kirjoitti:mulla tt600s.vasta ostin mun mielestä koneesta kuuluu mekaanista sivu ääntä.minkälainen ketjun kiristin siinä on onko mekaaninen ja mitenkiristetään.entä öljyn vaihto operaatio mitä öljyä ja paljonko menee.miten öljyn määrä tarkistetaan pitääkö olla jalustalla vai pystyasennossa.kylmänä vai lämpimänä.
uskoakseni öljyt tarkistetaan lämpimänä pysty asennossa.
-
Tase
www.kedo.deLazz1 kirjoitti:Kaverin puolesta kyselen, mistä saa suoraan vakioalkukäyrään sopivia vaimentimia tt-r 600re -03 pyörään ? Allrightin tarjoaman CRD:n luettelosta ei ainakaan löydy kyseistä pyörää. Pitäs saada mökäpönttö äkkiä kuulema, että pääsee pöristelmäänVaimennin pitäs muutenkin olla sellainen, ettei poliisit ole heti pysäyttelemässä kun kaupungissa pyörähtää. Eli mitä jää vaihtoehdoiksi ?
- tulee noin viikossa jos varastossa
www.off-the-road.de
- maksutavasta riippuen 1-2 viikkoa jos varastossa
[quote="Lazz1"]Kaverin puolesta kyselen, mistä saa suoraan vakioalkukäyrään sopivia vaimentimia tt-r 600re -03 pyörään ? Allrightin tarjoaman CRD:n luettelosta ei ainakaan löydy kyseistä pyörää. Pitäs saada mökäpönttö äkkiä kuulema, että pääsee pöristelmään :) Vaimennin pitäs muutenkin olla sellainen, ettei poliisit ole heti pysäyttelemässä kun kaupungissa pyörähtää. Eli mitä jää vaihtoehdoiksi ?[/quote]
Leovince x3 sopii.
Itse tilasin Leovincen viimekesällä otr:ltä ja toimitus kesti muistaakseni 4 pv.
Leovince x3 sopii.
Itse tilasin Leovincen viimekesällä otr:ltä ja toimitus kesti muistaakseni 4 pv.
Any bike can be taken off road. The question is:
-
erha
- Pyörä: sherco 250 4t ajp 250 pr5
Morjens, onko kukaan tilailemassa yammuun(tt600r) osia voisin lähteä porukkaan kun itellä toi kielitaito vähän sitä sun tätä,keulan sefat,tiheempi välitys, ketjun laahaimet,isompi tankki,ilman/öljyn suodattimet.
Tossa alkuun jotain.
ps.Jos jollain ylimääräisenä jotain näistä osista voisin ostella pois.
0400644083 erha.
Osat hommattu.
Tossa alkuun jotain.
ps.Jos jollain ylimääräisenä jotain näistä osista voisin ostella pois.
0400644083 erha.
Osat hommattu.
Viimeksi muokannut erha, Ma Touko 12, 2008 9:01 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
onks kukaan laittanu korkeapuristeisempaa mäntää ttrrään. ku vakiona pitäs olla 8.5-1puristussuhteella ni mä tilasin allrightista 11.5-1 männän ja tänään otin kannen pois et sai heittää männän paikkaan ja vitut just mun tuuria vanha mäntä on tasalakinen ja uus virimäntä on kuppimainen viidellä venttiilin kololla ja syvällä sellasella.ni miten puristukset voi nousta tolla männällä,no huomenna lähtee semmoonen tulikiven katkunen puhelu allrighttiin että v----------uuu
ollil kirjoitti:onks kukaan laittanu korkeapuristeisempaa mäntää ttrrään. ku vakiona pitäs olla 8.5-1puristussuhteella ni mä tilasin allrightista 11.5-1 männän ja tänään otin kannen pois et sai heittää männän paikkaan ja vitut just mun tuuria vanha mäntä on tasalakinen ja uus virimäntä on kuppimainen viidellä venttiilin kololla ja syvällä sellasella.ni miten puristukset voi nousta tolla männällä,no huomenna lähtee semmoonen tulikiven katkunen puhelu allrighttiin että v----------uuu
mulla vanhemmassa(-95) tt:ssä korkeepuristeinen takomäntä, hyvin pelaa, mut kylmänä "aika äänekäs" ennekun lämpee. Samalla laitoin jyrkän nokan, k&n ja arrowin täysputkiston, kummasti herkisty vanhus!!
-
Tase
Kuuluuko Jammusi koneesta rominaa?
Kuulostaako kaverisi 600-jammun mekaaniset äänet hiljaisemmilta?
Jos vastasit kyllä jompaan kumpaan kysymykseen, ota koneesta kytkinkoppa auki ja tarkista kampiakselin päässä olevan hammaspyörän mutterin kireys.
Minun pyörässä mutteri oli löysällä, ainoastaan peltinen lukituslevy esti sitä kiertymästä kokonaan auki. Laitoin mutterin kiinni ja avot, romina loppui ja käyntiäänet hiljenivät dramaattisesti.
Kyseessä on siis liitekuvan osa numero 4, lukituslevy on osa numero 3.
Kuulostaako kaverisi 600-jammun mekaaniset äänet hiljaisemmilta?
Jos vastasit kyllä jompaan kumpaan kysymykseen, ota koneesta kytkinkoppa auki ja tarkista kampiakselin päässä olevan hammaspyörän mutterin kireys.
Minun pyörässä mutteri oli löysällä, ainoastaan peltinen lukituslevy esti sitä kiertymästä kokonaan auki. Laitoin mutterin kiinni ja avot, romina loppui ja käyntiäänet hiljenivät dramaattisesti.
Kyseessä on siis liitekuvan osa numero 4, lukituslevy on osa numero 3.
- Liitteet
-
- 21.TIF
- (51.89 KiB) Tiedosto ladattu 269 kertaa
-
Tase
Kytkinpuoli on oikealla, ainakin minulla meni alkuperäinen tiiviste vaihtoon. Uuden tiivisteen saa tekemällä itse tai odottelemalla muutaman päivän jos sellaisen tilaa. Netissä olen nähnyt kuvan jossa pyörä on vasemmalla kyljellä ja kytkinkoppa auki. Ilmeisesti silloin ei öljyjä tarvitse laskea pois.jaajo kirjoitti:kytkinpuoli on varmaan oikea kuskin penkiltä katottuna.pitää varmaan öljyt puottaa pois?meneekö tiiviste vaihtoon?kiitos vinkistä