Honda transalp 700 vm2008
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
pärnäkivi
- Pyörä: Triumph Tiger 800
Re: Honda transalp 700 vm2008
Pärnäkiven transu on vielä liiterissä, mutta "silmäpeliä" on jo pelattu ja akut ladattu. Ehkä luitkin, että asennutin tankopainot lämpökahvojen yhteydessä ja se vähäinenkin värinä pieneni lähes olemattomaan. Transalpin värinä ei ole suuri, mutta se sattuu tieajossa mittarinopeus 110-115 alueelle, eli sille, jota tiellä tohtii päästellä ilman isompien sakkojen pelkoja. Painot voi varmasti laittaa vaikkei lämpökahvoja olekaan, reijät tangon päihin ja sisään vaan. Niitä uusia teitä tosiaan löytyy, kun on oikeanlainen pyörä. Ja juuri transalpin selkään voi istua ja ajaa leppoisasti 500 km:n päähän etsimään vielä uudempia teitä. Tankki saisi olla vain suurempi; juuri, kun perse ja vartalo alkavat tottua mukavaan matkantekoon, pitää käydä 350 kilsan jälkeen munkkikahveilla
Nyt hakemaan viisumia; kesäkuussa Neuvostoliitto kutsuu - Muurmansk-Petsamo.
Pitkiä Vetoja!
Saako transun mittaristoon näkyviin jonkin moisen on-board diagnostiikka moodin ?
-
Jukka Haapamäki
- Pyörä: CRF 450R/X
On -Board Diagnostic system toteutuu siten, että PGM-FI (/ABS) merkkivalot toimivat indikaattorina mahdollisille vikakoodeille. OBD pistoke, eli Honda -kielellä DLC (Data Link Connector) taas löytyy läheltä ECUa. Punainen 4-napainen liitin.
Nyt liittyy Wanhakin tyytyväiseen Transun käyttäjien joukkoon. 
Weteraani kurapyöräilijä
-
katuensio
- Pyörä: BMW R1200GS LC -13
Tuosta vikadiagnostiikasta kiinnostuin, eli tietääkö kukaan mitä näppäinyhdistelmää painamalla saa vikakoodit esiin? Itse kävin merkkihuollossa taannoin, ja huoltomies paineli mittariston namiskoja, ja totesi: "eipä täältä vikakoodeja löydy". Ei siis sorkkinut sivupaneelin alta mitään liitintä. Valaiskaa tietäjät.
-
pärnäkivi
Oulujokivarressa olikin nähty ikionnellisen näköinen Hondan kuski (ATC). Harmi kun en ollut pihassa, kun tuore Hondan mies oli käynyt Juurusperällä. Ja kuulemma täyteläisen varustepaketin kanssa Honda oli jokivarteen tullut.
Pitkiä Vetoja!
Hankinta perustui pitkälti juurikin Pärnäkiven kirjoituksiin ja käyttäjien kokemuksiin Alpista. Toisaalta taas GS 800 tipahti hankintalistalta kun luin Biken testin jossa siitä hajosi kone kesken testisession. Yx pyttyiset pudotin listalta viime metreillä. Pyörä on tarkoitus pitää nyt pitkääään ja luotettavuus oli hankinnassa erittäin merkittävä kriteeri, muita ominaisuuksia voi hieman fiilailla omien mieltymysten mukaan.pärnäkivi kirjoitti:Oulujokivarressa olikin nähty ikionnellisen näköinen Hondan kuski (ATC). Harmi kun en ollut pihassa, kun tuore Hondan mies oli käynyt Juurusperällä. Ja kuulemma täyteläisen varustepaketin kanssa Honda oli jokivarteen tullut.
Wanha laskeutui täältä latvavesilta Pärnäkiven palkisille ja hyviin tapoihin kyllä kuuluu laittaa ilmoitusta jos toisten palkisilla liikuskelee, mutta nyt oli toiminta niin hektistä että siinä jo peruskohteliaisuudetkin unhoittui.
Saattoi kyllä johtua myös uuden pyörän aiheuttamasta hurmostilasta...
Weteraani kurapyöräilijä
Kun olen itse tapellut tuon Dakarin erilaisten pleksien kanssa, niin saksalaisten testien perusteella useissa eri pyörämalleissa (R1200GS, GSF1250 Bandit mm.) ovat MRA:n vario -pleksit olleet kärkipäässä. Stormilta niitä saa melkein samaan hintaan kuin valmistajankin sivuilta. Jos joku vielä meinaa hommata suojaavamman pleksin Transuun, niin yllytän kokeilemaan MRA:Ta. Tapasin viime tiistaina ainakin itseni mittaisen (188 cm) R1200 GS -kuskin joka oli MRA:n varioon todella tyytyväinen.
Laminar Lipiä en Dakarin kokemusten perusteella suosittele, enkä myöskään Wunderlichin Ergo -pleksejä, mutta toki asia on aina pyörämalli ja kuskikohtainen (pituus, kypärä, melun toleranssi).
Laminar Lipiä en Dakarin kokemusten perusteella suosittele, enkä myöskään Wunderlichin Ergo -pleksejä, mutta toki asia on aina pyörämalli ja kuskikohtainen (pituus, kypärä, melun toleranssi).
Wanhalla on tuo Hondan korkea ikkuna ja juuri kurvasin pihaan kuvasurautukselta jossa tuli 160km vaihtelevilla teillä.
Kypäränä Nolan X-Lite, Korkeus 172, mutta olen lyhyt jalkainen, joten istuessa olen saman mittainen kuin n. 180 sällit.
Alppi tuntuu ihan jeppis pyörältä, mutta Wanhan ergonomiaan tanko vaatii korokepalat ja jalkatappeja olisi kiva saada hieman alemmaksi, niin pehmeillä kelirikkoteillä ja metsäautoteillä voisi fiilistellä seisaallaan. Nytkyisellään seisaaltaan ajaessa on ajoasento kummallisen kyyristelevä, vaikka tosiaan olen lyhyenläntä, joten pidemmillä lienee tilanne vielä huonompi.Touransien ominaisuudet loppuu savisilla ja liejuisilla teillä ja kun kuvio ei pysy auki mennään välillä kuin pulkalla, vauhdin nosto auttaa hieman mutta reikäisellä tiellä alusta asettaa rajat vauhdin pitoon, Alppi on kuitenkin tukeva ja vakaa eikä aiheuta yllätyksiä vaan etenee eleettömästi. Korkea plexi toimii hyvin ja suojaa koko yläkroppaa eikä ravistele kypärääkään häiritsevästi, kokeilin eri nopeuksilla ja ainoastaan melu kasvaa vauhdin myötä. Korkea lasi opettaa seuraamaan ajosuuntaan kauas eteen, kuten hyvä onkin, sillä kypärän visiiri ja plexi yhdessä muodostavat jo niin heikon näkemän eteen että mieluusti katselee maisemaa plexin yli. Syvällisempään tutkiskeluun en vielä ala, sillä ajokokemukset laitteella on vielä suurelta osin edessäpäin, mikä ei olekaan yhtään hassumpi asia.

Kypäränä Nolan X-Lite, Korkeus 172, mutta olen lyhyt jalkainen, joten istuessa olen saman mittainen kuin n. 180 sällit.
Alppi tuntuu ihan jeppis pyörältä, mutta Wanhan ergonomiaan tanko vaatii korokepalat ja jalkatappeja olisi kiva saada hieman alemmaksi, niin pehmeillä kelirikkoteillä ja metsäautoteillä voisi fiilistellä seisaallaan. Nytkyisellään seisaaltaan ajaessa on ajoasento kummallisen kyyristelevä, vaikka tosiaan olen lyhyenläntä, joten pidemmillä lienee tilanne vielä huonompi.Touransien ominaisuudet loppuu savisilla ja liejuisilla teillä ja kun kuvio ei pysy auki mennään välillä kuin pulkalla, vauhdin nosto auttaa hieman mutta reikäisellä tiellä alusta asettaa rajat vauhdin pitoon, Alppi on kuitenkin tukeva ja vakaa eikä aiheuta yllätyksiä vaan etenee eleettömästi. Korkea plexi toimii hyvin ja suojaa koko yläkroppaa eikä ravistele kypärääkään häiritsevästi, kokeilin eri nopeuksilla ja ainoastaan melu kasvaa vauhdin myötä. Korkea lasi opettaa seuraamaan ajosuuntaan kauas eteen, kuten hyvä onkin, sillä kypärän visiiri ja plexi yhdessä muodostavat jo niin heikon näkemän eteen että mieluusti katselee maisemaa plexin yli. Syvällisempään tutkiskeluun en vielä ala, sillä ajokokemukset laitteella on vielä suurelta osin edessäpäin, mikä ei olekaan yhtään hassumpi asia.
Weteraani kurapyöräilijä
-
pärnäkivi
Pohditaanpa joku ilta tuota jalkatappien laskua. Itselläni meinaa polvikulma olla pitkällä matkalla joskus vähän turhan jyrkkä. Tapeilla ajoa ei tule paljon harrastettuakaan tosin, toisaalta voihan siihenkin vielä innostua. Tapeilla ajoa varten pitäisi kai miettiä miten niitä saisi myös vähän taaemmaksi. Äkikseltään en ole itse keksinyt, miten tappeja laskisi, mutta voihan konstit löytyä, kun niitä kunnolla mietitään. Jo kolme senttiäkin olisi aika kova juttu.
Pitkiä Vetoja!
Buellin jalkatappeja on menestyksellisesti käytetty mm. Hondissa, kun halutaan laskea tappeja muutama sentti. Minulla oli joskus hankittuna moiset, kun olin ostamaisillani Blackbirdin. Myin sitten pois tarpeettomina. Olettaisin em. tappien käyvän pikku viilauksella Alppiinkin. Lisää juttua:pärnäkivi kirjoitti:Pohditaanpa joku ilta tuota jalkatappien laskua. Itselläni meinaa polvikulma olla pitkällä matkalla joskus vähän turhan jyrkkä. Tapeilla ajoa ei tule paljon harrastettuakaan tosin, toisaalta voihan siihenkin vielä innostua. Tapeilla ajoa varten pitäisi kai miettiä miten niitä saisi myös vähän taaemmaksi. Äkikseltään en ole itse keksinyt, miten tappeja laskisi, mutta voihan konstit löytyä, kun niitä kunnolla mietitään. Jo kolme senttiäkin olisi aika kova juttu.
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... ification/
Teettäkää sakilla mittojen mukaan, ei se maltaita maksa ja saa sellaiset kuin haluaa. Tappiosan kuvat on jo valmiina, sen kun otatte mitat ja piirrätte Transun kiinnikkeen http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 10&t=15060
Honda köytettiin tehon mittaus penkkiin ja tämmöiset käppyrät saatiin aikaiseksi.

Kun TM testissään sai lukemat 41kw/ 6950rpm ja 59,3nm/ 5730rpm
Niin Wanhan norsusta saatiin 45kw/ 7490rpm ja 67,7nm/ 5640rpm
Heppojen heiton saattaisi jotenkin selittää, mutta väännöissä on kyllä huikea ero, liekö selittyisi sillä että tuo TM testissä ollut laite oli ajamaton ja Wanhan ratsu on laukannut jo 6000km.

Kun TM testissään sai lukemat 41kw/ 6950rpm ja 59,3nm/ 5730rpm
Niin Wanhan norsusta saatiin 45kw/ 7490rpm ja 67,7nm/ 5640rpm
Heppojen heiton saattaisi jotenkin selittää, mutta väännöissä on kyllä huikea ero, liekö selittyisi sillä että tuo TM testissä ollut laite oli ajamaton ja Wanhan ratsu on laukannut jo 6000km.
Weteraani kurapyöräilijä
-
ford prefect
- Pyörä: Transalp 2008
Kun uudesta Transalpista ei kuitenkaan niin paljon kirjoiteta, ajattelin laittaa tähän pari kuvaa ja muutamia omia kokemuksia:
- kyseessä on Transalp XL700V vm 2008 (käyttöön otettu kuitenkin vasta toukokuussa 2009). Tämä on ensimmäinen kokemukseni Transalpista tai Hondasta yleensäkään (aiemmin minulla on ollut Yamahaa, Suzukia, Harrikkaa Moto-Guzzia ja Apriliaa)
- standardivarustuksen lisäksi/sijasta Transalpissani on: keskituki, etuiskarien suojat, metallinen pohjapanssari, kaatumaraudat ja TKC-80 (Twinduro)-renkaat
- osoittautunut erinomaiseksi yleispyöräksi asfaltille ja varsinkin sorateille. Metsäpolut onnistuvat myös hyvin, mutta maastoon en ole uskaltanut (painoa on yli 200 kg)
- bensaa on mennyt mennyt 4-5 l/100 km (keskimäärin 4.3) seka-ajossa.
- seitsemän aikaisemman pyörän kokemuksella ja niihin vertaillen sanoisin, että Transalpin parhaat puolet ovat tasapainoinen kokonaisuus (hyvä suunnilleen kaikessa) ja jonkinlainen (hankalasti kuvattavissa oleva mutta hyvältä tuntuva) solidius & laatu
- Oikeastaan ainoana huonona puolena olen kokenut n. 2500-3000 rpm:n kohdalla ajajalle kuuluvan voimakkaan moottorin päpätyksen. Kaupungissa joutuu ajamaan aika paljon noilla kierroksilla, ja minua tämä BÄBÄBÄBÄ ärsyttää kovastii (toisaalta, olen kuullut jonkun nimenomaan tykkäävän siitä, ja laittavathan monet customipyöräilijät ihan tarkoituksella räpätin pyöräänsä)
- Transalppia on tänä keväänä myyty edulliseen hintaan. Kannattaa kokeilla, minä ainakin olen ollut hyvin tyytyväinen valintaani.
- kyseessä on Transalp XL700V vm 2008 (käyttöön otettu kuitenkin vasta toukokuussa 2009). Tämä on ensimmäinen kokemukseni Transalpista tai Hondasta yleensäkään (aiemmin minulla on ollut Yamahaa, Suzukia, Harrikkaa Moto-Guzzia ja Apriliaa)
- standardivarustuksen lisäksi/sijasta Transalpissani on: keskituki, etuiskarien suojat, metallinen pohjapanssari, kaatumaraudat ja TKC-80 (Twinduro)-renkaat
- osoittautunut erinomaiseksi yleispyöräksi asfaltille ja varsinkin sorateille. Metsäpolut onnistuvat myös hyvin, mutta maastoon en ole uskaltanut (painoa on yli 200 kg)
- bensaa on mennyt mennyt 4-5 l/100 km (keskimäärin 4.3) seka-ajossa.
- seitsemän aikaisemman pyörän kokemuksella ja niihin vertaillen sanoisin, että Transalpin parhaat puolet ovat tasapainoinen kokonaisuus (hyvä suunnilleen kaikessa) ja jonkinlainen (hankalasti kuvattavissa oleva mutta hyvältä tuntuva) solidius & laatu
- Oikeastaan ainoana huonona puolena olen kokenut n. 2500-3000 rpm:n kohdalla ajajalle kuuluvan voimakkaan moottorin päpätyksen. Kaupungissa joutuu ajamaan aika paljon noilla kierroksilla, ja minua tämä BÄBÄBÄBÄ ärsyttää kovastii (toisaalta, olen kuullut jonkun nimenomaan tykkäävän siitä, ja laittavathan monet customipyöräilijät ihan tarkoituksella räpätin pyöräänsä)
- Transalppia on tänä keväänä myyty edulliseen hintaan. Kannattaa kokeilla, minä ainakin olen ollut hyvin tyytyväinen valintaani.
Asiallisen näköinen panssari, mistä tommottisen hommasit. Niin ja onnittelut hyvästä valinnasta, tyytyväisenä täälläkin myhäillään.
Weteraani kurapyöräilijä