R1200GS

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Timo Kalkkila
Pyörä: KTM 1390 SAS Evo

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

Ihan turhaa näpertää kaikenlaista pientä tuunausta. Mieluummin kerralla kunnon makeover.

http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcy ... utler-bmw/

Marko voisi käyttää omaansa tuolla, kun lähistöllä asustelee.

Timo
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Timo Kalkkila kirjoitti: Marko voisi käyttää omaansa tuolla, kun lähistöllä asustelee.
Timo
Ohhoh ! Sanattomaksi vetää... Ehkä hieman etupainoisen näköinen...
EDIT: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :o :lol:
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Lueskelin tämän ketjun läpi ja tuli mieleen pari kyssäriä:

1. Onko noi etuvanneongelman kovin yleisiä muuallakin kuin eteläsaksassa asuvien suomalaisten keskuudessa eli onko se yleinen tyyppivika? Jos on niin takuuajan jälkeen hajonnut vanne kannattaisi varmaankin korjauttaa vaihtamalla siihen 1100gs:n kehä. Ilmeisesti pinnamäärä täsmää ja muut mitat täsmäävät?

2. Onko kaikissa -04 servojarrut ja kaikissa sitä uudemmissa servottomat? Ilmeisesti suomeen uutena tuoduissa on paria poikkeusta lukuunottamatta absit, saksasta saattaisi löytää absittomat helpommin vaikka sielläkin absit on varmaan suurin osa porukasta ottanut.

3. ABS hässäkät pystynee halutessa ottaa pois käytöstä ostamalla normaalit jarruletkut ja repimällä kaikki abs härvelit irti. (ainakin joku osasi kertoa jarruosien olevan muutoin identtiset.) Entäs jos mopossa on servohässäkät niin saako ne ohitettua samalla tapaa suorilla jarruletkuilla ja voiko ne servo+abs systeemit repiä moposta pois ilman, että mopo menee täysin sekasin?
Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

vkoivu kirjoitti: 1. Onko noi etuvanneongelman kovin yleisiä muuallakin kuin eteläsaksassa asuvien suomalaisten keskuudessa eli onko se yleinen tyyppivika?
Tietääkseni tuo ongelma on järkyttävän yleinen ainakin Etelä-Saksassa asuvien suomalaisten Gessun omistajien pyörissä. Ettei vaan lähentelisi sataa prosenttia niiden osuus!? Suomessa asuvien suomalaisten Gessujen omistajien keskuudessa sen sijaan ongelmaa ilmenee harvoin.
Yhteenvetona tästä voimme siis todeta, että entinen keihäänheittäjäsuuruus Seppo Räty oli oikeassa määritellessään Saksaa. Jääköön nyt hänen sanansa kuitenkin lainaamatta tähän, koska tämähän on koko perheen foorumi. 8)
JJ
Pyörä: BMW R1200 GSA

Viesti Kirjoittaja JJ »

vkoivu kirjoitti:2. Onko kaikissa -04 servojarrut ja kaikissa sitä uudemmissa servottomat?
Eikös servot tulleet jo ainakin -03 1150 GS:ään ja poistuneet vasta -07 malleista?
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

:shock: :D :D :D :lol: :lol: :lol: 8) 8) 8)
Joo, on täällä noiden vanteiden kanssa ollut ongelmaa, jos pohjimmaisia syitä aletaan etsimään niin ehkä tähän vaikuttaa mm:

- Suomea suuremmat nopeudet. Satasen vauhdissa ei ongelmaa, mutta kun ajetaan tuntikausia siirtymää, jossa nopeus on tasaisesti esim 160kmh (-kahvi ja tankkaustauot) niin silloin tuo tärinä alkaa tympäseen.

- Täällä kun ei ryökäle vieköön pääse soralle jossa pikku vippaukset vanteessa ei haittaa mitään niin noihin heittoihin kiinnittää enemmän huomiota.

Tuossapas nyt muutama aluksi mieleen tullut juttu.

Täällä Saksan maalla ainakin takuu uudelle vanteelle on aina 1 vuosi. Aivan sama vaikka pyörästä olisikin takuu jo loppunut -> uusi vanne -> vuosi takuuta vanteella.

Täällä myös voi ostaa tehdastakuun jälkeen lisätakuuta. Itse ostin kaksi vuotta tehtaan takuuta lisää joka kustansi noin 200 eemeliä.

Mulla on 2005 malli josta nuo paljon keskustellut servot löytyvät.

Siitä että voiko niitä ohittaa jollain systeemillä en tiedä mitään.

Ehkäpäs tässä vannehomman taustalla on myöskin sellainen juttu että olen täällä vääränlainen kuljettaja :shock: Esim alpeille mennessä pyörä pitäisi viedä kärryllä perille.
Myöskin vuosittaiset kilometrit vastaavat saksalaisen mittapuun mukaan 5-6 vuoden ajoa 8) :lol:

Ehkä juurikin edellämainutuista syistä tänne Saksan maalle myydään pehmeämmät vanteet ja mm Suomeen menee vähän kovempaa seosta jotta ne "Saksalaisen mittapuun" mukaiset pyörän väärinkäyttäjät ( :shock: kuskit jotka vievät armaan pyöränsä kurakkoon) voisivat huoletta paukutella etuvanteita kivikkoon 8) 8) 8)

Mutta kaikesta vanne ja servo hässäkästä riippumatta, on tuo 1200GS vaan makia kampe :D 8) 8) Tänään kävin katsastamassa pyörän, jo käynnistäminen SR-Racingin putkella aiheutti syvältä kumpuavia tyytyväisyyden aaltoja ja tahatonta naaman virneeseen taipumista... Ois jo kevät ja suolat pois tieltä 8) tai ainakin kuivat tiet...
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

JJ kirjoitti:
vkoivu kirjoitti:2. Onko kaikissa -04 servojarrut ja kaikissa sitä uudemmissa servottomat?
Eikös servot tulleet jo ainakin -03 1150 GS:ään ja poistuneet vasta -07 malleista?
Jep, näin mun mielestänikin
vkoivu

Marko Hemmilä kirjoitti:
JJ kirjoitti:
:cry:

Servojarrut on yksi niistä kolmesta syystä miksi en ostaisi 1200GS:ää. Kaksi muuta ovat can jutska käynnistyksenestoineen. (jos pyörän ostaisin niin olisin valmis uhraamaan muutaman hetken siihen miten käynnistykseneston pystyy mahdollisesti kiertämään). Ja kolmas on sitten bemarin keula, jonka kanssa pystyn elämään ja joka ei ole totaalisen paska asfaltilla ajellessa.
bemAri

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Ei Suomi sentään niin takapajula ole, etteikö vanneongelmia täällä tunnettaisi.
Omassa pyörässäni vanne on vipattanut kesästä alkaen, nappuloilla heitto ei niin haitannut, mutta vaihdettuani Tourancet alle haittaa vipatus ajamista. Lähipäivinä olen viemässä pyörää 30 th.huoltoon ja samalla on tarkoitus sopia, mitä vanteille tehdään.

CAN väylä vaatii uudenlaista ajattelutapaa. Jos sähkölaitteisiin tulee vikaa, kytketään tuollainen http://www.hex.co.za/gs911/index.html laite liittimeen penkin alle ja katsotaan läppäristä tai kännykästä, missä vika on. Siistiä, nopeaa ja tehokasta.

Perinteinen tyyli on purkaa puoli pyörää, arvailla yleismittarin kanssa, missä vika on ja vaihtaa osa kerrallaan uusiin. Useammankin kerran on sattunut, että ensimmäinen vaihdettu osa ei ole ollut oikea. Viime kuussa laitoin parisataa euroa (saman verran, kuin tuollainen canbus readeri maksaa) rahaa toisen pyöräni sytkävehkeiden korjaukseen, kun vika oikeasti oli kaasuttimen neulaventtiilissä ( 4 euroa)...
Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

bemAri kirjoitti:Ei Suomi sentään niin takapajula ole, etteikö vanneongelmia täällä tunnettaisi.
Omassa pyörässäni vanne on vipattanut kesästä alkaen, nappuloilla heitto ei niin haitannut, mutta vaihdettuani Tourancet alle haittaa vipatus ajamista. Lähipäivinä olen viemässä pyörää 30 th.huoltoon ja samalla on tarkoitus sopia, mitä vanteille tehdään.
..
Sinun pyörääsi ei Ari lueta, kun tuumaillaan vanteiden kestävyyttä. Johan siinä pehmenee hyväkin metalli, jos ei se ehdi koskaan kunnolla jäähtymään! :?
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

vkoivu kirjoitti:
Marko Hemmilä kirjoitti:
JJ kirjoitti: Eikös servot tulleet jo ainakin -03 1150 GS:ään ja poistuneet vasta -07 malleista?
:cry:

Servojarrut on yksi niistä kolmesta syystä miksi en ostaisi 1200GS:ää. Kaksi muuta ovat can jutska käynnistyksenestoineen. (jos pyörän ostaisin niin olisin valmis uhraamaan muutaman hetken siihen miten käynnistykseneston pystyy mahdollisesti kiertämään). Ja kolmas on sitten bemarin keula, jonka kanssa pystyn elämään ja joka ei ole totaalisen paska asfaltilla ajellessa.
En oo servo pyörällä päässyt soralla ajamaan kuin muutaman sata kilometriä joten en osaa sen kummemmin kommentoida että miten tuo toimii soralla, mutta asfaltilla ajaessa ei noita servoja sen kummemmin huomaa. Jarrua tulee puristettua niin maan vietävästi hiusneulaan ajettaessa ja tossun kulmaa asfalttiin hiottaessa samalla kun vaimo paukuttaa nyrkillä kylkeen että katso kun on hieno vesiputous :shock: :D

CAN-väylä: Muistaakseni joku sanoi täällä jossain vaiheessa että tuo CAN väylä ei itse asiassa mene kuin muutamille osille (ei mitään tietoa itsellä), mutta mitään ongelmia 50tkm:n aikana tuon väylän kanssa ei ole ollut. Käynnistyksen eston kanssa oli kerran onkkelmaa, en muista paljonko tuo antenni maksoi, mutta pitemmällä matkalla kannattaisi olla ehkä mukana (voiko itse vaihtaa ?). Ainakin meidän ajossa tuo keula on vallan mainio, mamma ei roiku selän päällä jarrutettaessa otsasuoni pullollaan ja samalla toivoen että olisi talvella käynyt punttisalilla :D 8) :lol:
vkoivu

bemAri kirjoitti: CAN väylä vaatii uudenlaista ajattelutapaa. Jos sähkölaitteisiin tulee vikaa, kytketään tuollainen http://www.hex.co.za/gs911/index.html laite liittimeen penkin alle ja katsotaan läppäristä tai kännykästä, missä vika on. Siistiä, nopeaa ja tehokasta.

Perinteinen tyyli on purkaa puoli pyörää, arvailla yleismittarin kanssa, missä vika on ja vaihtaa osa kerrallaan uusiin. Useammankin kerran on sattunut, että ensimmäinen vaihdettu osa ei ole ollut oikea. Viime kuussa laitoin parisataa euroa (saman verran, kuin tuollainen canbus readeri maksaa) rahaa toisen pyöräni sytkävehkeiden korjaukseen, kun vika oikeasti oli kaasuttimen neulaventtiilissä ( 4 euroa)...
Niin kyllä sen canin kanssa pystyy elämään, mutta jos sen takia joutuu ostamaan 200e maksavan lukijan, kantamaan reissulla mukana läppäriä tai vaihtoehtoisesti ostaa sitä käyttöä varten kalliin kännykän niin mielummin elelisin ilman sitä hienoa väylään ja bugittavaa käynnistyksenestoa.

Mikään kun ei kaiketi kuitenkaan takaa, että se lukija osaisi antaa sen parempia vastauksia kuin perinteiset diagnostiikkaohjelmat, joista mulla ei ole ainakaan mitään muita kuin huonoja kokemuksia. Jos can väylä osaisi ilmaista viat 100% varmuudella niin se ois kyllä ihan hyvä ja JOS käynnistyksen esto ei temppuilisi niin ei siitä mitään haittaakaan olisi. Lisäarvoa sille käynnistyksenestolle en kuitenkaan hirveästi anna.

Bemarin merkkihuollon hieno testeri näytti ihan mitä sattuu 1100GS:ää kun sellaisessa käytin. Yleismittarilla sen sijaan osasi kertoa onko puola risa vai ei. Pari vuotta vanhasta tojotasta testeri osasi kertoa sytytysyksikköjen olevan rikki eikä virtalukon pohjaa joka oli vaihdon tarpeessa. Nissania joskus käytin merkkiliikkeessä eikä testeri osannut paikallistaa vikaa bensapumppuun. Kerran chevrolettini sentään osasi kertoa aivan oikean 'hajonneen' osan kun lämpötila-anturin liitin oli irti.
vkoivu

Marko Hemmilä kirjoitti:
En oo servo pyörällä päässyt soralla ajamaan kuin muutaman sata kilometriä joten en osaa sen kummemmin kommentoida että miten tuo toimii soralla, mutta asfaltilla ajaessa ei noita servoja sen kummemmin huomaa. Jarrua tulee puristettua niin maan vietävästi hiusneulaan ajettaessa ja tossun kulmaa asfalttiin hiottaessa samalla kun vaimo paukuttaa nyrkillä kylkeen että katso kun on hieno vesiputous :shock: :D
Mä olen ajellut servollisella vain yhden koeajaon enkä sen perusteella käy sen enempää niitä jarruja haukkumaan. Kaikkeen varmasti tottuu, mutta toisaalta miksi johonkin toimivaan ja hyvään tottuneen pitäisi totutella taas johonkin uuteen. Enemmän mä varmaankin servoa karsastan mahdollisen vikojen takia, joita sullakin kaiketi oli.

Jos vaihtoehtoina on idioottivarma, halpa, kevyt ja hyvätuntumainen jarru ja hirmuisesti erilaista tekniikkaa sisältävä, kallis, painava ja monissa olosuhteissa käyttökelvoton tai vähintään surkea systeemi niin kyllä mä noista ne perinteiset jarrut mielummin valitsisin.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

vkoivu kirjoitti:
Marko Hemmilä kirjoitti:
Mä olen ajellut servollisella vain yhden koeajaon enkä sen perusteella käy sen enempää niitä jarruja haukkumaan. Kaikkeen varmasti tottuu, mutta toisaalta miksi johonkin toimivaan ja hyvään tottuneen pitäisi totutella taas johonkin uuteen. Enemmän mä varmaankin servoa karsastan mahdollisen vikojen takia, joita sullakin kaiketi oli.

Jos vaihtoehtoina on idioottivarma, halpa, kevyt ja hyvätuntumainen jarru ja hirmuisesti erilaista tekniikkaa sisältävä, kallis, painava ja monissa olosuhteissa käyttökelvoton tai vähintään surkea systeemi niin kyllä mä noista ne perinteiset jarrut mielummin valitsisin.
Jep, mulla vaihtoivat sen servoyksikön takuuseen. On noissa varmaan ongelmia ollut kun ovat sen 2007 mallista -> poistaneet. Vai onko käyttäjiltä tullut palautetta ?
Onko muuten tietoa että onko tuo servo systeemi poistettu vain GS:stä vai kaikista BMW:n malleista ?
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

vkoivu kirjoitti:[
Enemmän mä varmaankin servoa karsastan mahdollisen vikojen takia, joita sullakin kaiketi oli.

Saako kotarimies puuttua keskusteluun? -no, puutun silti :wink:
Tämänkaltainen keskustelu kiinnostaa aina.
Itse kun tekniikan alalla työskentelen ja talomme (TTY) sen ylivoimaa yrittää kaikin tavoin puolustaa, pitäis kai olla mukana kuorossa.
En silti ole, ainakaan mitä moottoripyöriin tulee. vkoivun kanssa olen yhtä vanhanaikaisilla urilla.
Katotaan mihin tää kaikki johtaa. Autopuolella ollaan jo niin pitkällä, että Volvo kehittelee ajonohjaukseen semmoista vimpainta, joka ottaa vaaranpaikassa kuskilta ohjat totaalisesti. Ihan oikeesti.
Koskahan motskareihin tulee vastaava palikka?
Vastaa Viestiin