Pikkuenduro matkamopoksi

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

mikaj

Viesti Kirjoittaja mikaj »

Ouh, niin se mittarin tasan 10% alinäyttämä unohtui, tänään päräytin tolla dertsillä 120 km/h todellista nopeutta niillä maastovälityksillä ja kyllähän se kiersi niin peevelisti. Aika hieromakone. Miksi ihmeessä tommosessa ei voisi olla kuudetta vaihdetta? Saisi oikeasti "yleiskoneen" siitä. Jopa viidellä saisi monikäyttöisemmän jos vaihteiden erot olisivat isommat. Nyt se on katuvälityksillä ihan liian pitkä metsään ja maastovälityksillä motarilla hieromakone.

Painosta vielä, ei tuo dertsikään mikään monttumopo ole. Onkos noita lähempänä kisaenduron painoisia mutta kumminkin ominaisuuksilta myös tiellä ajamiseen sopivia edes olemassa? Joku vähän päältä satakiloinen nelitahtinen jonka huoltoväli on yhtä ajorupeamaa pidempi? Liikaa vaadittu?

Mika
jesperi

Viesti Kirjoittaja jesperi »

mikaj kirjoitti:Painosta vielä, ei tuo dertsikään mikään monttumopo ole. Onkos noita lähempänä kisaenduron painoisia mutta kumminkin ominaisuuksilta myös tiellä ajamiseen sopivia edes olemassa?
Painotetaan vielä sanaa 'pärjää' maastossa. Eli mitään monttumopoa en ole etsimässä, vaan ykkösajopaikka on soratie/metsäautotie, ja sitäkin maltillisesti (maisemia katsellen). Vain aika ajoin on sitten tuota maastoa, kun on luvanvaraista puuhaa. Ja kun tuota tavaraa on joka tapauksessa se 30+ Kg ja jonnekin pitää kiinnittää, niin luulisin, ettei kisavehkeistä ole juuri hyötyä. Tai ehkä jopa päinvastoin, niissä tuppaa nuo istumakorkeudet olemaan niin suuria, että hidas maastoajo vain huononee.

Menipäs tämä päätös vaikeaksi :?
Coroner
Pyörä: Myyty..

Viesti Kirjoittaja Coroner »

jesperi kirjoitti:Painotetaan vielä sanaa 'pärjää' maastossa. Eli mitään monttumopoa en ole etsimässä, vaan ykkösajopaikka on soratie/metsäautotie, ja sitäkin maltillisesti (maisemia katsellen). Vain aika ajoin on sitten tuota maastoa, kun on luvanvaraista puuhaa. Ja kun tuota tavaraa on joka tapauksessa se 30+ Kg ja jonnekin pitää kiinnittää...
No sitten ehdottomasti isompi! Pienemmän edut tulevat esiin vasta oikeasti pahassa paikassa, ja isomman mukavuus sekä kuljetuskapasiteetti ovat ihan eri tasoa. Ja kun sen pienen kuormaat sanomallasi kilomäärällä niin hankalaksi menee kaikinpuolin!

-J-
On-road, Off-road, No-road, anything goes!
mikaj

Mulla taas ne haaveilut eivät sisällä mitään merkittävän suuria matkatavarakuormia vaan enemmänkin juuri sora- ja metsäteitä, crossiratoja, enduroreittejä yms. ja asfaltilla maksimissaan parinsadan kilometrin päiväreissuja. Mutta ymmärtääkseni varsinaisille kisaenduroille tuommoiset asfalttiajelut ovat aika myrkkyä. Vai onko se niin että on otettava kaksi pyörää? Siis neljä, mutta kahdessa paketissa...
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Mikä niissä kisaenduroissa on että ne kestää metsässä rällätä, mutta tasaisempaa(?) tiellä ajoa eivät kestä? Toki niissä on yleensä vain tilkka öljyä koneessa joten sitä saapi vaihdella useammin, mutta noin muuten? Jos niihin virittää lisää öljytilavuutta niin miksei niillä ajelisi myös pidempiä pätkiä tiellä, noin koneen puolesta?

Olikohan IceFire joka joskus kirjoitti hussensa manuaalissa öljynvaihtoväliksi kisa/maastoajossa jotain tunteja ja tiellä ajelussa oliko 5000km? Ko. husse lie kuitenkin kuuluu kisaenduro-lokeroon?

Minen näistä mitään tiedä, kunhan ihmettelen. Mun LC4E ainakin kesti viikonlopun ~750-800km lenkin hyvin vaikka koneesta lähtiessä se ylimääräinen tikitys kuuluikin 8)
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

mikaj kirjoitti: Painosta vielä, ei tuo dertsikään mikään monttumopo ole. Onkos noita lähempänä kisaenduron painoisia mutta kumminkin ominaisuuksilta myös tiellä ajamiseen sopivia edes olemassa? Joku vähän päältä satakiloinen nelitahtinen jonka huoltoväli on yhtä ajorupeamaa pidempi? Liikaa vaadittu?

Mika
DRZ400 on maastoon ja soratieräppäilyyn selkeästi dr350:sta parempi ja huoltovälit ovat muutoin about samat, mutta venansäätöväli on pidempi. Penkki on kapeampi kuin dr350, mutta kyllä tolla drz:llakin asfalttipätkiä ajelee about siinä missä dr350:lläkin.

Maastoon DRZ on iso ja raskas vaikkakin DR350:stä kevyempi(?) ja näppärämpi. Ainakin jos verrokkina on kisaenskat.
jesperi

Sitten olisi tietysti sekin mahdollisuus, että ostaisi (rekisteröidyn) noin 400 cc kisaenskan (=kevyen) ja rakentaisi siitä omien tarpeiden mukaisen reissumopon. Tämän ketjun mukaan penkki, tavaratelineet, öljytilavuus, ja ehkä rattaat ja bensatankki vaatisivat rustausta. Ja oman (vähäisen) kokemuksen mukaan myös istumakorkeus, eli käytännössä jouset. Ihan siis itse tehtävissä, jos peukalo on oikealla paikallaan.

Onko kellään tällaisesta kokemusta, ideoita tai hyviä linkkejä?
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

jesperi kirjoitti:
mikaj kirjoitti:Painosta vielä, ei tuo dertsikään mikään monttumopo ole. Onkos noita lähempänä kisaenduron painoisia mutta kumminkin ominaisuuksilta myös tiellä ajamiseen sopivia edes olemassa?
Painotetaan vielä sanaa 'pärjää' maastossa. Eli mitään monttumopoa en ole etsimässä, vaan ykkösajopaikka on soratie/metsäautotie, ja sitäkin maltillisesti (maisemia katsellen). Vain aika ajoin on sitten tuota maastoa, kun on luvanvaraista puuhaa. Ja kun tuota tavaraa on joka tapauksessa se 30+ Kg ja jonnekin pitää kiinnittää, niin luulisin, ettei kisavehkeistä ole juuri hyötyä. Tai ehkä jopa päinvastoin, niissä tuppaa nuo istumakorkeudet olemaan niin suuria, että hidas maastoajo vain huononee.

Menipäs tämä päätös vaikeaksi :?
Paras vaihtoehto on varmaan lähtee kaupoille kokeilemaan eri vaihtoehtoja.
Itse olen 170-senttinen ja nykyisessä pyörässä just päkiät ylettyy maahan, kuhan renkaat ja välitykset on kohillaan niin enpä ole kauhean onkelmalliseksi tuota korkeutta kokenut vaikka ei mahdottomasti ajokokemusta olekkaan taustalla ainakaan niin kauan kun on ees jotain polun tapaista alla.
Tahtoo vaan tuolla jäädä maisemat kattomatta kun saa soraa alle, kun tuo suorastaan pyytää lisää kaasua. :twisted:
mikaj

vkoivu kirjoitti: Maastoon DRZ on iso ja raskas vaikkakin DR350:stä kevyempi(?) ja näppärämpi. Ainakin jos verrokkina on kisaenskat.
No mulle se ainakin on vähän painava, 140 kiloa suunnilleen ajokuntoisena. En tiedä mitä nuo vanhemmat pikkutohtorit liikennevarustuksessa painavat. Eikös nuo kisaenskat ole kymmeniä kiloja keveämpiä? Ainakin kaupassa päällä istuessa tuntuvat painoltaan lähinnä mopoilta. Tietysti tiellä ajaessa menee vaikka sata kiloa lisääkin mutta kyllä multa loppuu ruuti hartioista jo DRZ:nkin kanssa kun pahassa maastossa ajelee.

Minua ei sillä lailla tuo korkeus haittaa, vaikka en ole kuin 182 cm, vaikka vähän ihmetyttää miksi ne vakiona ovat _niin_ korkeita että maastossa ajamista vaikeuttaa ;) Vai onkos se niin että ne oikeat osaavat endurokuskit päristävät kisavauhtia paremmin "yläkerrasta" ajaen?
vkoivu

jesperi kirjoitti:Sitten olisi tietysti sekin mahdollisuus, että ostaisi (rekisteröidyn) noin 400 cc kisaenskan (=kevyen) ja rakentaisi siitä omien tarpeiden mukaisen reissumopon. Tämän ketjun mukaan penkki, tavaratelineet, öljytilavuus, ja ehkä rattaat ja bensatankki vaatisivat rustausta. Ja oman (vähäisen) kokemuksen mukaan myös istumakorkeus, eli käytännössä jouset. Ihan siis itse tehtävissä, jos peukalo on oikealla paikallaan.

Onko kellään tällaisesta kokemusta, ideoita tai hyviä linkkejä?
Noiden lisäksi listalle mukaan takarungon vahvistaminen/uusiminen jos siellä tarakalla meinaa kuljetella reissukamoja. Jousitus sen sijaan olisi yksi niitä harvoja joille ei ehkä tarvitsisi tehdä mitään, korkeintaan vaihtaa jäykempää jousta taakse. Istumakorkeus on semik on, sille ei hirveesti voi/kannata tehdä mitään. Tappin ja satulan välistä matkaa ei kannata käydä pienentämään sillä silloin varsinkin kisaenskoissa polvikulma tulee tosi epämiellyttäväksi matkailukäyttöä ajatellen. Jos taasen maavaraa meinaa merkittävästi pienentää niin silloin joutuisi tinkimään joustomatkoista.

Modausten jälkeenkin huoltoväli jäisi lyhyehköksi ja toisaalta paino alkaisi lähennellä drz400 ja dr350 painoa. Yleensä noita modifiointeja tehdään niin päin, että painavaa katuenskaa koitetaan hieman kevennellä kuin kevyttä mopoa lihotella.

Kun olin ostamassa ensimmäistä mopoa niin muistan jonkun sanoneen, että sama millaisen ostaa ensimmäiseksi mopoksi kun se on kuitenkin vääräntyyppinen. Nyt kun mopoja on vaihdellut niin silti aina sitä ajattelee, että olisipa mukava ajella köykäsemmällä tai vaihtoehtoisesti matkakäyttöön sopivammalla. Ehdottaisin, että koitat etsiä jonkun 600-650cc perusmopon kuten dr650, xt600, nx650, gs650... mikä nyt sattuu sopivaan hintaan löytymään. Sen jälkeen kun olet sillä pari kk ajellut niin tiedät paremmin sopisiko sinun ajomieltymyksiisi pienempi vai peräti isompi mopo vai onko iso yksipyttyinen se sun juttusi.
vkoivu

mikaj kirjoitti: Minua ei sillä lailla tuo korkeus haittaa, vaikka en ole kuin 182 cm, vaikka vähän ihmetyttää miksi ne vakiona ovat _niin_ korkeita että maastossa ajamista vaikeuttaa ;) Vai onkos se niin että ne oikeat osaavat endurokuskit päristävät kisavauhtia paremmin "yläkerrasta" ajaen?
Tältäkin foorumilta löytynee useampi sorakuski ketkä ovat yli 10cm sua lyhkäsempiä eli heillä on luokkaa 5cm lyhyemmät jalat, jollain foorumilaisella saattaa olla kymmenenkin senttiä lyhyemmät jalat. Kokeileppas ihan huviksesi tehdä vaikka lankuista mopon jakkaran päälle jakkaren levyinen 5-10cm korotus ja kokeile sen jälkeen kuinka hyvin tossut ylettää maahan tai vaihtoehtoisesti laita molempien renkaiden alle vastaavat korotuspalat. :wink: Silloin kun varpaita kurotellaan maahan niin parikin ylimääräistä senttiä auttaa jo paljon.

Vaikkei mopoa jalat maassa ajeta niin kyllähän siitä ylimääräisestä pituudesta on hyötyä.

Mun nykyisen mopon istumakorkeudeksi on ilmoitettu 930mm (kulahtaneilla renkailla mitattuna 925mm) ja rekisteriotteen omapaino 195kg. Mulla on onneksi pituutta 174cm eli liikennevaloihin pysähtyminen kyllä onnistuu, mutta silloinkin ajan mielummin mopon mahdolliseen uraan tai kanttikiven viereen. Jos mopo jää maastossa jumiin niin eipä niillä varpaanpäillä paljon mopoa eteenpäin työnnetä eikä toisaalta kaatuvaa mopoa kovin paljon jaloilla tueta. 10cm lyhkäsemmällä kuskilla ohjelmaa olisi varmaankin sitten jo hieman enemmän. :lol:
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

karmolis kirjoitti: Raimo kirjoitti:
- Kaikki painavampi / loput rojut sivulle penkin viereen, ja niin, että ne ovat taka-akselin etupuolella. Tietenkin jakaen painon molemmille puolille.

Miten sillä pyörällä sen jälkeen voi ajaa seisaaltaan?
Niin mulla olleet säkkien kiinnikeraudat, jotka tein 12 mm teräsputkesta, olivat edestä kiinni takajalkatappien kiinnikkeissä, ja säkit siis lähtivät laskeutumaan penkin tasolta kohti matkustajan jalkatappia. Seisaaltaan ajamiseen ne ei vaikuttanut lukuunottamatta jyrkkiä alamäkiä. Jonkin verran opettelua vaati se jalalla tuen ottaminen vaudissa, kun säkki oli takana, mutta noin tuosta keveästä (n. 120 kg) ajokista tuli mukavasti hallittava myös kuormattuna.

Harmi etten löytänyt oikein hyvää kuvaa, liitteessäkin olevassa kuva on otettu vasemmalta, oikealla olisi ollut säkki alempana, mutta tuota siis tarkoitin:
Liitteet
dr_lastissa.jpg
Rovajärveltä napattu kuva Pikku-tohtorin lastauksesta. Sivulle sidottu säkki olisi ollut etuosasta alempana, mutta kiinnikerauta oli hiukan taipunut. Toiselta puolelta en löytänyt kuvaa.
(105.16 KiB) Tiedosto ladattu 232 kertaa
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
jesperi

vkoivu kirjoitti:Modausten jälkeenkin huoltoväli jäisi lyhyehköksi ja toisaalta paino alkaisi lähennellä drz400 ja dr350 painoa. Yleensä noita modifiointeja tehdään niin päin, että painavaa katuenskaa koitetaan hieman kevennellä kuin kevyttä mopoa lihotella.
Joo, saatat olla hyvinkin oikeassa, ettei lopputulos noista valmiista juuri eroa.
Ehdottaisin, että koitat etsiä jonkun 600-650cc perusmopon kuten dr650, xt600, nx650, gs650... mikä nyt sattuu sopivaan hintaan löytymään. Sen jälkeen kun olet sillä pari kk ajellut niin tiedät paremmin sopisiko sinun ajomieltymyksiisi pienempi vai peräti isompi mopo vai onko iso yksipyttyinen se sun juttusi.
Näin kai se pitää tehdä, paitsi että ehkä kuitenkin hankin tuon 350:sen, sen verran rohkaisevia ovat mielipiteet niistä olleet. Ja jos se on liian pieni, niin vaihdan sitten. Nykyinen pyörä on 670 cc, 50hv, 56Nm, ja jos siihen vertaan, niin tuon 350:nen ei välttämättä ole lainkaan alitehoinen tarkoitukseeni. (Tulee siis kakkospyöräksi)

Luulen myös, että maastoajoa on helpompi harjoitella tuolla kevyellä pyörällä jollain soramontulla, kun ei sitä taidon osuuttakaan saa unohtaa maastoajossa.
Coroner
Pyörä: Myyty..

Viesti Kirjoittaja Coroner »

vkoivu kirjoitti:...sama millaisen ostaa ensimmäiseksi mopoksi kun se on kuitenkin vääräntyyppinen...
Täysin samaa mieltä. Mutta jostainhan se on aloitettava, ja vain kokeilemalla saa kokemusta erilaisista laitteista ja niiden toimivuudesta omassa käytössä ja omanlaisessa ajossa. Itse aloitin kurahommat aikanaan 250 2t kooteeämmästä, ja sen jälkeen jokainen mopo on ollut aina pykälän painavampi ja "tieliikennekelpoisempi". Nykyistä Dominaattoria jos vertaa alustaltaan siihen ensimmäiseen kotkaan niin itku tulee! Mutta pyörien suunnitellut käyttötarkoituksetkin ovat niin erilaiset ettei niitä kannata sen kummemmin vertailla. Eli hanki sellainen pyörä joka tällä hetkellä vastaa mielikuvaasi "sinun pyörästäsi", tutustu siihen ja sen kautta omaan ajotyyliisi jne, ja mieti sitten eteenpäin. Liikkeistä saa pyöriä koeajolle, joten kun olet ensimmäisesi hankkinut niin voit kokeilla ja vertailla sitä sitten muihin vaihtoehtoihin. Näin ainakin minä olen tehnyt, ja tällä hetkellä minulla on pyörä johon olen tyytyväinen ja joka täyttää minun tarpeeni. Mutta jos tarpeet/halut muuttuvat niin sitten harkitsen tilanteen uudestaan, ja tarvittaessa vaihdan pyörää. Sillä harva meistä lopulta tekee kuten eräs työkaverini. Hän osti pyöränsä (Kawasaki VN1500 -88 ) vuonna 1988, ja ajaa sillä vieläkin. Ei ole kuulemma tullut tarvetta vaihtaa, ja mittarissakin on vasta vajaa kymppitonni. Tosin se on jo toisella kierroksella, mutta kuitenkin.. :wink:

-J-
On-road, Off-road, No-road, anything goes!
mikaj

jesperi kirjoitti: Näin kai se pitää tehdä, paitsi että ehkä kuitenkin hankin tuon 350:sen, sen verran rohkaisevia ovat mielipiteet niistä olleet. Ja jos se on liian pieni, niin vaihdan sitten. Nykyinen pyörä on 670 cc, 50hv, 56Nm, ja jos siihen vertaan, niin tuon 350:nen ei välttämättä ole lainkaan alitehoinen tarkoitukseeni. (Tulee siis kakkospyöräksi)
Tai sitten vaikka tuollainen nelisatanen (DR-Z). Eivät ole käytettyinä ihan pahan hintaisia jos vain sattuu löytymään mutta puhtia on kumminkin enemmän kuin vanhemmissa kolmepuolikkaissa. Ja nestejäähdytys siltä varalta että kumminkin juuttuu johonkin ;)
Luulen myös, että maastoajoa on helpompi harjoitella tuolla kevyellä pyörällä jollain soramontulla, kun ei sitä taidon osuuttakaan saa unohtaa maastoajossa.
No mulla tahtoo olla paitsi taidosta myös kunnosta puutetta. Siitä ehkä tuo tavoite kohti kevyempiä pyöriä, halvemmalla varmaan pääsisi kun hommaisi ruista ranteisiin. Sinänsä turha valittaa DR-Z:n mistään ominaisuuksista tällä kokemuksella, nämä kommentit ovat vaan sellaisia aloittelijan näppituntuman tuotteita.

Mika
Vastaa Viestiin