Husaberg FE keskustelut

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

wuhaa
Viestit: 53
Liittynyt: Su Huhti 12, 2009 8:22 am
Pyörä: FE 450 2009

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja wuhaa »

Muistaakseni hd:n paloissa oli merkinnät printattuna, niitä ei tarvinnut mitata (paitsi mielenkiinnosta tarkistin silti), vaan nimenomaan ne alkuperäiset pyörässä paikalla olleet > piti saada varmuus että lähtökohta mistä mitoittaa uusien shimmien paksuus oli mitattu oikein. Välykset olivat menneet tiukemmiksi, alle ohjearvojen yhtä lukuunottamatta joka oli alarajalla. Keinuvivut otin irti, ja magneetilla "imaisin" palat pois. Sitten uudet palat tilalle, ja "säätö" on siinä. Nokkaketjuun ei tarvitse koskea. Kaiken kaikkiaan ei montaa ruuvia tarvitse irroittaa sen jälkeen kun venttiilikoppa on otettu pois niin keinuvivut on irti. Syylärit otin pois edestä, oli väljempi hommata. Haastavinta oli ensikertalaisella välyksen tulkinta: kuinka kovasti pitää mittaliuskaa koettaa työntää väliin. Se oli kuitenkin aika herkkää hommaa ensialkuun. Aikansa kun räpläsi öljytyllä liuskalla niin tuli tuntuma juttuun ja toistettavuutta (menee, ei mene) niin paljon että alkoi uskomaan tuloksia. Uusien shimmien asennuksen jälkeen tarkistusmittaus ja välykset ok, sitten vaan koko hoito nippuun.
maKe|
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2011 1:06 pm
Pyörä: -11 Burger FS 570 moto

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja maKe| »

anykala kirjoitti:Onko kukaan laittanu husaberg 570:seen xenon ajovaloja tai jotain led-lisävaloja? Tällaisen löysin netistä X2 Eclipse HID Model specific Husaberg - FE 390/450/570 09-11 eli onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta? linkki http://www.knobby.eu/fi/art/enduro/valo ... 0-09-1.php
Ideoita valojen valintaan ja asentamiseen ovat tervetulleita... :mrgreen:

Itse ajattelin talvella näprätä sen orkkis halogeenihärvelin tilalle oikean D2s kannalla olevan Xenon projektorin, kuten tuli aikasempaan gixxeriin tehtyä. Sen verran oli eroa yöllä ja päivällä valojen kanssa että faijan faceliftattu 08 320cdi mesen bi-xenonien lyhkäset oli surkeammat kuin oman mopon yksittäinen projektori lyhkäsillä. :lol:

Jotakuinkin tämmönen homma käytännössä. Projektori on Lexus RX citymaasturista ja linssi on vaihdettu kirkkaaseen alkuperäisen sumeapintaisen tilalle (komee värivälkyntä cutoff rajan juurilla). Ballasti OEM Matsushita ja polttimo 5000k D2s:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
2011 Husaberg FS 570 - 69whp / 62Nm
2006 Suzuki GSX-R 600 - Ex
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tänään kävin nokka vielä räkää valuen kokeilemassa uusia jousia crossiradalla ja takametsässä.
Nyt kestää vetää hyppyihin sen mitä uskaltaa eikä pohjaa jouset!

Tuntuma on vähän hakusassa, etupää vaatii vielä opettelua.

Vaan ylläri tuli kun löysäsin edestä 20 napsua ja takaa 2 kiekkaa komppia ja kävin ajamassa pirunpeltoa ja hakkuuaukeaa,
satan i gatan että kulkee hienosti! Nyt kun jouset vastaa kuljettajan painoa niin pyörä toimii ilmeisesti kuin sen on tekijänsä
ajatellut toimivan. Molemmat päät antaa hienosti periksi ja kaikenkokoset möykyt katoaa ihan huomaamattomiin mutta silti
säilyy pito ja tuntuma. Kyllä väittäsin että satsaus kannatti...
Avatar
jylppy
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 3:47 pm
Pyörä: Husaberg 390
Paikkakunta: Lahti

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Mistä Jukka ostit ja mitkä tyypit. Meinaan kun ollaan saman kaliberin äijiä ja kohta mullakin saattaa olla Husaberg.
Avatar
hannuk
Viestit: 1152
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja hannuk »

jylppy kirjoitti:Mistä Jukka ostit ja mitkä tyypit. Meinaan kun ollaan saman kaliberin äijiä ja kohta mullakin saattaa olla Husaberg.
Tässä on tullu viikonloppu pähkittyä noita vietereitä ja tosiaan 105-110kg ajopainolla tuo vakio perä painuu 130mm ja staattinen sagi on kohdillaa, eli jäykempää jousta huutaa. Varmaan se maks 95 kg painoiselle oleva 76N/mm jousi on liian löysä, joten 80N/mm vieteri pitäs olla ok. Ktm:n oranssi jousi on jotain 260e pintaan, mutta jos tyytyy husan keltaiseen jouseen, niin sen saa husaberg.fi kautta vähän alle 130e. Noista keulajousista ei sitten oikein otakaan tolkkua, kun niitä ei pääse samaan tyyliin mittailemaan ja toteamaan onko ok vai ei.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Avatar
AnttiL
Viestit: 2978
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Kyllä pitäisi saada KooTeeäM kaupasta oransseja jousia alle tuon 260€ koko setti eli eteen ja taakse yhteensä! Edes "ohje hinta" ei taida olla noin paljoa.
antti
skuikka
Viestit: 2245
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Miksi ei pääse?
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Motokeitaasta ostin kaikki, sieltä saa käsityksen hinnoista näillä numeroilla.
Edessä ja takana 2 pykälää defaulttia jäykemmät jouset.

Takana 91210056S 128eur , edessä 91410017S 172eur.
Kolmensadan paukku siis. Elämä on.

Varmaan jostain sais halvemmallakin. Muutes, Karlströms Motorilla on mukavasti
nuo räjäytyskuvat sivuillaan, sieltä on mukava haeskella osasia. Selkeämpi kuin pdf.
maKe|
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2011 1:06 pm
Pyörä: -11 Burger FS 570 moto

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Asensin äsken tuon DJH nokkaketjun kiristäjän paikoilleen. Onneksi ekan startin kohdalla annoin pyörän käydä hetken ja tutkailla sitä mokkulaa. Ei kauaa menny kun rupes öljyä tihkuamaan kiristäjän ja kuparisen o-renkaan välistä. Pien epäily olikin ettei ollut menny ihan pohjaan asti se o-rengas kun jäi ikävän näköisesti kantamaan. Uus yritys ja nyt toimii.

Alkuun varovaisesti aloin löysyttämään lennosta sitä kunnes alko tikitystä ja rahinata kuulumaan voimakkaammin, reilu puol kiekkaa tuosta kiinni ja konehan rupes käymään tosi nätisti. Ei ollenkaan huono investointi, onpahan yksi murhe vähemmän tekniikan puolelta.
2011 Husaberg FS 570 - 69whp / 62Nm
2006 Suzuki GSX-R 600 - Ex
Avatar
hannuk
Viestit: 1152
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Sitä pitäs sitten jossain välissä harrastaa vieterijumppaa. Takapää nyt on selkeä ja helppo homma, kun riittää että nappaa iskarin irti, löysää vanhan jousen ja pistää uuden kiinni. Tietty noi esijännitykset vaatii vähän mittailua. Sitten iskari kiinni mopoon, todetaan että taulukon jousi oli hyvä ja sen jälkeen kovaa ajoa.

Etupäähän voisi vaihdella sitten samalla öljyt, kun kerta aukoa pitää. Ajattelin kaadella suositusten mukaista SAE 5:sta sen 620ml/putki. Tyhmästi taas menee noi määrät, kun pitää ostaa kaks litraa josta jää sitten reilu 7dl yli. Toisaalta halvemmaksi tulee vaihdella noita öljyjä kuin se että ajelis ilman :lol:

Jos tuota keulaa innostuu enemmän purkamaan, niin tarvisi irrotella stefa, liu´ut ja muut osat. Irtihän ne saa helpolla, vaan asentaminen helpottuu jos on se stefojen asennustyökalu. WP:n tekemä maksaisi vajaa 60e tuohon 48mm keulaan, sitten jotain kiinalaisia työkaluja saa jenkeistä halvemmalla. Suomessa se sama wp maksaa ilmeisesti sen 177e, kun kysyin Totaltekilta hintaa.

WP.de ottaa päälle 30e posteja, mikä on mun mielestä aika paljon 60e osan postittelusta, toisaalta voishan sieltä samalla tilata öljyäkin. Linkki työkaluun. Ei kellään olisi (pk-seudulla) kiinnostusta tilata kimpassa tuolta? Jouset oli tuolla jonkin verran halvempia.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Avatar
satusetä
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 5:11 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja satusetä »

hannuk kirjoitti:Sitä pitäs sitten jossain välissä harrastaa vieterijumppaa. Takapää nyt on selkeä ja helppo homma, kun riittää että nappaa iskarin irti, löysää vanhan jousen ja pistää uuden kiinni. Tietty noi esijännitykset vaatii vähän mittailua. Sitten iskari kiinni mopoon, todetaan että taulukon jousi oli hyvä ja sen jälkeen kovaa ajoa.

Etupäähän voisi vaihdella sitten samalla öljyt, kun kerta aukoa pitää. Ajattelin kaadella suositusten mukaista SAE 5:sta sen 620ml/putki. Tyhmästi taas menee noi määrät, kun pitää ostaa kaks litraa josta jää sitten reilu 7dl yli. Toisaalta halvemmaksi tulee vaihdella noita öljyjä kuin se että ajelis ilman :lol:

Jos tuota keulaa innostuu enemmän purkamaan, niin tarvisi irrotella stefa, liu´ut ja muut osat. Irtihän ne saa helpolla, vaan asentaminen helpottuu jos on se stefojen asennustyökalu. WP:n tekemä maksaisi vajaa 60e tuohon 48mm keulaan, sitten jotain kiinalaisia työkaluja saa jenkeistä halvemmalla. Suomessa se sama wp maksaa ilmeisesti sen 177e, kun kysyin Totaltekilta hintaa.

WP.de ottaa päälle 30e posteja, mikä on mun mielestä aika paljon 60e osan postittelusta, toisaalta voishan sieltä samalla tilata öljyäkin. Linkki työkaluun. Ei kellään olisi (pk-seudulla) kiinnostusta tilata kimpassa tuolta? Jouset oli tuolla jonkin verran halvempia.
Ton työkalun saa ebaystä halvemmalla. Ei ihan sama mutta tolla saa kyllä stefat ja liukuholkin helposti paikalleen, kun vertaa siihen turaamiseen mitä esim. ruuvarin kanssa koheltaessa on. :lol:

Tosta öljymäärästä sen verran, että jos ei ole kammiokeula (mihin kuulostaa yhteen putkeen lukema aika kovalta), niin eikös siinä olisi parempi mitata öljypinta, koska sinne putkeen jää aina vähän öljyä vaikka miten valuttelee pois.
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Service manual ei kerro miten se öljynpinta pitäisi mitata, se sanoo vaan että kaatele 620 ml.
Mieki kuvittelin että se pitäis tikulla kattoa...
maKe|
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2011 1:06 pm
Pyörä: -11 Burger FS 570 moto

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja maKe| »

620ml per putki? :shock:

Onko enduron keula muka eri kuin moton? Mulla taas laitettiin joku 440-450 per putki litkua. Noin 0.3dl enemmän kuin vakiona johtuen liian löysästä tuntumasta. Esijännitystäkin on lisätty semmosilla eri paksuisilla muhveilla joita mulla on pussillinen tossa jemmassa.
2011 Husaberg FS 570 - 69whp / 62Nm
2006 Suzuki GSX-R 600 - Ex
Avatar
hannuk
Viestit: 1152
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja hannuk »

maKe| kirjoitti:620ml per putki? :shock:

Onko enduron keula muka eri kuin moton? Mulla taas laitettiin joku 440-450 per putki litkua. Noin 0.3dl enemmän kuin vakiona johtuen liian löysästä tuntumasta. Esijännitystäkin on lisätty semmosilla eri paksuisilla muhveilla joita mulla on pussillinen tossa jemmassa.
Eikös tuo moton keula ole melkein kolmanneksen lyhyemmillä joustoilla? Siinäkö ei riittänyt se esijännityksen nuppisäätö, kun pitää laittaa noita lisäpalikoita jousta jännittämään? Metka nähdä miten toi oma alkaa mönkimään noilla jäykemmillä jousilla. Onkos tuon moton owners manuaalia jossain pdf:nä? Pitääkin vilkasta husan sivuilta, lähinnä vaimennusten ratasäätöjen kannalta vois olla jotain apua. Ihmeen kivasti toi silti isolla moottoriradalla meni noilla jousilla jotka on jo enskaan liika löysät mulle. Tosin vois olla että mikroautoradalla tolla ajamisesta ei tuliskaan sitten enään mitään :roll:


Ei näytä löytyvän muiden kun 2009 FE manuska.
Viimeksi muokannut hannuk, To Syys 29, 2011 2:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Avatar
satusetä
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 5:11 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Husaberg FE keskustelut

Viesti Kirjoittaja satusetä »

Jukka kirjoitti:Service manual ei kerro miten se öljynpinta pitäisi mitata, se sanoo vaan että kaatele 620 ml.
Mieki kuvittelin että se pitäis tikulla kattoa...
-09 owners manuaalissa sanotaan, että öljypinta on 110mm +- jotain säätövaraa, eli varmaankin vakiona toi 110mm. Tämä taitaa olla aika monessa kotarissakin vakiona.
Vastaa Viestiin