Muutamia Suomalaisia nahtiin ja kaikinpuolin kokemisen arvoinen tapahtuma.
teveisia Hemmilalle, vaikka olikin muualla maailmalla (majoitus jarjestyi)
Jippo ja Esu
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Terveiset tuli perille. Huomenna Suomeen ja Dakari tulille. Tänään tiputin pyörän 60tkm:n huoltoon ja poimin sen tuossa elokuun alussa. Jos elokuussa on porukkaa keskisessä euroopassa niin ilmoitelkaa. Itsellä on suunnitelmissa lähteä tutkailemaan Ranskan Alppeja.jippo kirjoitti:Kaytiin BMW meeting kastsomassa Garmisissa. Porukkaa oli paljon, mutta ei ehka 35 tuhatta. Wunderlichin telttaa etsittiin miehissa sita kuitenkaan loytamatta, IHME. Hauskaa oli ja paastiin Saksalaisen olutteltan tunnelmaan, olut kylmaa ja naiset kuumia![]()
Muutamia Suomalaisia nahtiin ja kaikinpuolin kokemisen arvoinen tapahtuma.
teveisia Hemmilalle, vaikka olikin muualla maailmalla (majoitus jarjestyi)
Jippo ja Esu
Avainten lukumäärä on sellainen asia, jota ei pahemmin tule ajateltua. Jotenkin sitä olettaa, että niitä on kaksi - ja sitä muoviavainta en lue normaaliksi avaimeksi. Siispä en osannut sitä kaupanteossa ottaa huomioon...en myöskään tarkistanut, että jarrusatuloissa on kaksi jarrupalaa, tai että molemmissa etuvaloissa on polttimo paikallaanKunkku kirjoitti: Virta-avaimien määrästä purnaamista en ymmärrä. Eikö kauppias kysynyt ostotilanteessa teiltä, montako avainta haluatte? Siinä yhteydessähän asian voi jokainen itse ratkaista, eikä se edes kovin paljoa maksa.
Kunkku kirjoitti: Ne työkalut taas... Mikä valmis "seikkailupyörä" pitkille matkoille se semmoinen on, mistä ei saa edes etupyörää irti sen omilla työkaluilla? Eihän tuo tietysti ole iso työ hitsata paria mutteri kiinni sopivankokoiseen pulttiin, jolloin se tarvittava avain etuakseliin syntyy, mutta..
Itselle oli yllätys että edes ilmanputsaria ei saa irti pyörän mukana tulevilla työkaluilla. Toki työkalut saa ostettua erikseenkin - niinkuin nyt tein - mutta ei ne ole niin suuri menoerä etteikö niitä voisi tuollaiseen pyörään mukaan heittää. Tosin ehkä niitä ei ole sen vuoksi ettei niille ole pyörässä säilytyspaikkaa kun penkin alle ei mahdu juuri mitään. Onneksi on internet ja sieltä löytyi mainioita listoja gs:ssä tarvittavista työkaluista.oraniyan kirjoitti:Varmaan on niin, että suurin osa Adventuren kuskeista ei aja maailman ympäri, mutta monella on mielessa jollakin tavalla haasteellinen matka. Niin myös mulla, useitakin itse asiassa. En mä tuollaiselta pyörältä odota, että siinä olis teltta ja makuupussi mukana, kun sen kaupasta haen, mutta kyllä siinä pari metallista virta-avainta saisi olla ja ne työkalut kanssa, mielellään vielä mukana muutama BMW:n erikoistyökalu, jos sellaisia voi joutua pitkällä reissulla tarvitsemaan. Renkaanpaikkausarja ehdottomasti. Jos se jätetään pois jostain katumallista, niin sen vielä voisi jotenkin ymmärtää, mutta miksi se on jätetty pois sellaisesta pyörästä kuin Adventure??? Haloo, BMW!!!
Itse kyselin myyjäliikkeeltä onko mitään ratkaisua GS:n janoisuuteen. Se kun tuntuu vetävän vettä keuhkoihin turhan helposti. Eivät keksineet ratkaisua joten antoivat soittaa maahantuojalle. Maahantuoja alkuun jupisi jotain että pitää kysyä myyjäliikkeeltä mutta kun kerroin asian alkukäsittelyprosessin niin ohjasivat jollekin expertille. Kaveri taisi tuntea pyörät hyvin koska tuli selkeät vastaukset mihin mikäkin huohotinletku tms. menee ja mistä vettä voi päästä öljyn sekaan - jos pääsee. Valisti kuitenkin joka toisessa lauseessa ettei GS oo tehty vedessä ajettavaksi ja ei pitäisi ajaa vedessä jne... Mutta kummasti vain bemarin omissa esittelyvideoissakin ylitetään jokia kauniisti veden ryöpsytessä ympäriinsä. En minäkään halua pyörää veteen viedä mutta joskus se on pakko että pääsee eteenpäin.oraniyan kirjoitti: Maahantuojan virallinen vastaus oli, että pitää olla lyijytöntä. Kun sitten halusin heidän ratkaisuehdotuksensa siihen ongelmaan, että matkalla ei saa lyijytöntä, tuli vastaukseksi, että pitää vain tehdä reittisuunnitelma sillä tavalla, että saa tankattua lyijyllistä...juu, ihan totta! Näin mulle vastattiin. Että tämmöinen maailmanmatkakelpoinen pyörä. Ja tämmöinen maahantuoja.
Itse ihmettelen myös myyjäliikkeiden ja maahantuojan myynnillistä strategiaa. Ilmeisesti nykyään vielä käy kauppa uusista pyöristä niin lujaa ettei tarvi panostaa jälkimarkkinointiin mitenkään. Muilla aloilla tehdään markkinointia niin että asiakkaille lähetetään kirjeitä ja tietoja uutuuksista, järjestetään tapahtumia jne... Jo olemassa olevalle asiakkaalle myydään lisää tuotteita hyvin alennuksin jne... Yritetään pitää asiakassuhde jatkuvana.oraniyan kirjoitti:Asiakaspalvelu ja muu myynnin jälkeinen on voittopuolisesti yllä kuvatun tasoista. Joo, no vuonna 2003 ne lähetti mulle kalenterin, kun olin kesällä ostanut uuden pyörän. Olihan se hurjan huomaaavaista. Ehkä taas tänä syksynä...tai sitten ei.
Itse olen bos:in (linkki) alkukäyriä katsellut. Ovat katittomat ja maksavat ebayssä alle 300e. Näyttävät menevän ylempää kuin nuo SR-racingin putket. Ajattelin jättää kuitenkin alkuperäisen vaimentimen. Speksien mukaan ei tarvitse konetta säätää.HeikkiT kirjoitti:Olen ajatellut poistaa katin GSA:sta. Joitakin viikkoja sitten ajoin n. 15 l Venäjän lyijyllistä bensaa, kun lyijytöntä ei enää löytynyt ja mitään ongelmaa en ole havainnut tuosta määrästä. Kannattaako mielestänne katti poistaa, jos ajelua lyijyllisellä bensalla on enemmän ja millaisia ongelmia katin särkyminen aiheuttaa? Tarvitseeko konetta säätää katin poiston takia mitenkään? Onko SR-Racing kokoputkistossa kat?
Joten se on ihan ok sitten? Vai onko niin, että jos valmistajat/maahantuojat vastuuttomasti vaikenevat, pitäisikö kuluttajien pitää asiasta sitä enemmän ääntä? Sehän olisi tietenkin vastoin perinteistä suomalaista tapaa olla reagoimatta mitenkään mihinkään, mutta ehkä pitemmän päälle kannattavaa.vkoivu kirjoitti:
Eikö tuo ole valitettavan normaalia monien muiden ajoneuvojen kanssa? Mikäli vikaantumisaste ei ole montaa prosenttia niin aiheesta 'vaietaan' ja korjataan vikoja sitä mukaan kuin niitä ilmaantuu. Mopoista tulee ainakin mieleen DRZ:n nokkaketjun kiristäjä, joka katkoi nokkaketjuja ja josta sitten oli monta eri evoluutioversiota. Minkäälaista takaisinkutsua ei ole aiheesta näkynyt. Kotari vaihtoi LC4:n kytkinakselin laakerin tuoreemmissa malleissa kartiomalliseksi kun kuulalaakerit eivät kestäneet. Kuulalaakerilisen omaavat eivät ole ikinä saaneet mitään takaisinkutsua. Vastaavia tapauksia on varmasti paljon.
Vaikka se hinta olisi tismaallen sama, avaimia on yksi vähemmän kuin aikaisemmin on saanut Bemarin mukana, eli kyllä siinä yhden avaimen hinnan verran on säästetty.vkoivu kirjoitti: Tuollaiselle reissulle tuskin bemun laukkuja kuitenkaan ostaisin. Muoviavaimen hinta on aika tasan sama kuin metallisen, joten avaimen avaimen hinnassa tuskin on yritetty säästää. Se muovinen vain soveltuu paremmin vara-avain käyttöön.
Kuuluu olevan "Long way downin" ym. reissujen myötä tuollainen kaukomatkailu moottoripyörällä kovassa kasvussa. Varmaan sen myötä alkaa olla väliä sillä, että pyörä vastaa sitä, mitä markkinoinnissa annetaan ymmärtää. Pitäisi myös valmistajan ottaa tuollainen asia huomioon ja tuntea vastuunsa.vkoivu kirjoitti: Mopoja myydään hyvin pitkälti mielikuvien mukaan. Ready to race kotareihin asennetaan abs jarruja yms. Ja hyvinhän tuo mielikuvamarkkinointi näyttää toimivan. Citymaastureita mainostetaan oikeina maastureina ja GS bemareita huoltoverkoston ulkopuolella riskittömän ongelmattomina laitteina ja kauppa käy. Suurin osa asiakkaista ei käy testaamassa laitteitaan 'tosi paikoissa', joten eipä sillä niin väliä onko laite todella mielikuviensa veroinen.
En sanonut, että pyörässä pitäisi olla valmiina työkalupaketti maailmanympärimatkaa varten. Enkä myöskään kuvittele, että ne perustyökalut riittävät vaativissa oloissa tehdyn reissun tarpeisiin. Mielipiteeni on, että pyörässä pitäisi joka tapauksessa olla vakiona ne samat perustyökalut kuin ennenkin, ja lisäksi se työkalu, jota tarvitaan etupyörän irrottamiseen. Kun koskaan ei voi tietää, mitä sattuu, pitää olla olemassa tietty perusvalmius - siis ihan vaikka vain ympäri Suomea ajaessa, menemättä minnekään sen kauemmas. Vaikka olisi kuskilla itsellään peukalo keskellä kämmentä, kohdalle voi osua joku, joka voisi auttaa, jos olisi työkalut.vkoivu kirjoitti: Työkalujutuista tuolla jo kirjottelinkin, että ne on halpoja ja jos jotain maailmanympärireissua ajattelee niin sellaiselle reissulle kaikkein mieluiten itse työkaluni kokoaisin kuin ottaisin jonkun valmiin paketin. Tai mikäli se valmis paketti olisi 'riittävä' niin en ymmärrä miksi yli 95%:lle mopon ostajista pakkomyytäisin kyseinen paketti kalliiseen hintaan. Taitaa olla todella vähän sellaisia remontinkohteita joita ei saisi tehtyä ilman bmw:n erikoistyökaluja. Jokainen pyörän mukana oleva varuste kun lopulta laskutetaan pyörän ostajalla niin joku mopon ostanut voi sitten olla pahoillaan jos vakiovarustukseen ei kuulukkaan penkilämmitin, bmw-laukkusarja, kiillotussetti ja vyölaukku.
Tuohon lopputulokseen olen minäkin tullut, kun olen muita kuunnellut sekä kirjojen ja videoiden kautta tietoa kerännyt. Ja mieluumin vielä sellaiset erikoispaksut sisärenkaat.vkoivu kirjoitti: Mikäli pitkälle reissulle lähtee niin silloin kannattaa rengasrikkoihin varautua muutenkin kuin niillä tubeless paikoilla. Itse en ainakaan reissuun lähtisi ilman, että ottaisin mukaan sisärenkaat.
Olisivat voineet esimerkiksi sanoa, että paras vaihtoehto on hankkia tarvikeosana sellainen pakoputkiston etuosa, jossa ei ole katalysaattoria. Ja toden totta, myös sen olisi voinut sanoa, että toinen vaihtoehto on kokeilla onneaan katalysaattorin ja lyijyllisen bensan kanssa. Kysyin asiaa kahteen kertaan, ja nimenomaan pyysin ratkaisua, en sitä, että maahantuoja pesee kätensä koko hommasta.vkoivu kirjoitti: Mitäpä muuta se maahantuoja olisi voinut vastata jos tehtaan speksit ovat sellaiset, ettei lyijyllistä saa käyttää? Kenties he olisivat voineet epävirallisesti sanoa, että sitä lyijyllistä voi käyttää omalla vastuulla ja että takuu raukeaa mikäli lyijyllistä käyttää.
Ei ehkä ideaalilaite tiettyihin olosuhteisiin, mutta yleiskäyttöisyytensä puolesta en parempaa tiedä. Kuten aikaisemmin sanoin, Adventure on - kaikkine puutteineenkin - mun unelmapyöräni...pätee kyllä ihan arkiajoihinkin. Toiseen pyörään ei ole varaa, joten tällä mennään. (Jos toisen pyörän joskus saan hommattua, se on todennäköisimmin kaksipuolikas 2-tahti valkokilpienska, jolla en Suomea pitemmälle aio lähteä)vkoivu kirjoitti: Onhan se totta, ettei täynnä turhaakin tekniikkaa oleva mopo ole mikään ideaalilaite pitkille matkoille. Mikäli itse vielä joskus lähden mopolla jonnekin kauemmas niin matkakohteesta riippuen hommaan jonkun yksipyttyisen tai vaikkapa 1100gs:n joista puuttuu absit, käynnistyksenestot, katit yms turhuus.
Nimenomaan toivoisin, että Adventure olisi mahdollisimman yleispätevä ja yleiskäyttöinen pyörä. Mutta se ei tarkoita, että pitäisi tasapäistää. Tietoa modaamisesta ja matkavalmisteluista haen ihan mielelläni muilta foorumeilta, BMW:ltä kyllä odotan saavani ilman sarvia ja hampaita kaiken tietämisen arvoisen teknisen tiedon pyörästäni. Siitä kyllä löytyisi vaikka mitä dokumentoimattomia ominaisuuksia, joiden tietämisestä voi olla hyötyä jossain tietyssä tilanteessa.vkoivu kirjoitti: Harrastajat joutuvat sitten itse etsimään tietoa ja modifioimaan ajokkejaan omaan käyttöön sopiviksi. Jollekin tietylle pienehkölle ryhmälle kun ei kannata käydä tekemään hirmuisen spesifikoituja ajoneuvoja.
Parhaat viralliset BMW-sivut, jotka olen nähnyt. Kiitos vinkistä. Harmi, että täälläkin on aika vähän itse pyörään liittyvää tietoa. Malariasta, matkadokumenteista, valuutoista ym en välttämättä hakisi tietoa BMW:n saitilta - toki hienoa, että joku maahantuoja on tuollaisen paketin laittanut tarjolle. On myös aika ymmärrettävää, miksi se on juuri Etelä-Afrikan maahantuoja. Kyseessä on kumminkin suht varakas maa, jossa on Afrikan maista luultavasti suurin moottoripyörätiheys. Ja kun tuolta ajetaan ulkomaille mp-reissuun, sitten ollaankin jo aika toisenlaisissa olosuhteissa kuin Suomesta ulkomaille ajettaessa. Matkaan valmistautuminen on selvästi vaativampaa.vkoivu kirjoitti: Muistaakseni etelä-afrikan maahantuojan sivuilta löytyy ainakin jotain 'ihan oikeaa' tietoa. Muutoinhan nykyään kaikkien isojen tuotemerkkien ja maahantuojien sivut ovat vain täynnä niitä hienoja flash animaatioita.
Lienee maastokokemuksen puutetta, mutta keulaa en osaa moittia. ABS:t saa kytkettyä tarvittaessa pois. Ykkönen on kieltämättä liian pitkä. Muuten olen GSA:n välityksiin paljon tyytyväisempi kuin kahden edellisen Bemarini (R 1100 S, R 1150 RS). Mitä painoon tulee, eikös tonnikakssatanen Adventure ole selvästi edeltäjäänsä kevyempi? Tosin kyllä se silti painaa kuin synti, kun se pitää jonkin kapean polun päässä saada käännettyä ja etupää vielä sattuu putoamaan pieneen kuoppaan (ensimmäinen kerta, kun kaipasin moottoripyörään peruutusvaihdetta). Varsinaista maastoajoa en ole tuolla vielä ehtinyt harrastaa. Joitain vähemmän vaativia enduroreittejä on tarkoitus lähteä ajelemaan.vkoivu kirjoitti: Ei sillä, että olisin kaikinpuolin tyytyväinen mihinkään, mutta asioilla on aina puolensa. EWS, GS-keula, ABS-jarrut, epämieluisat välitykset, turhan lyhyet joustot, turhan iso paino, kiviin osuvat pytyt, turhan pieni maavara ja kallis hinta on kaikki ominaisuuksia, joita en toivoisi gessuissa olevan. Siitäkin huolimatta saatan joskus sellaisen hommata ja yrittää elää mopon kanssa joka ei kaikilta osin ole mieleiseni.
Nyt kyllä soveltaisin tuohon myyjän antamaan tietoon sopivaa lähdekritiikkifiltteriä. Ainakin omalta osaltani voin sanoa varmuudella, että recall koskee mun pyörää, mutta kutsua ei ole kuulunut. Siis, jos myyjä ei tarkistanut sun valmistenumeron perusteella koneelta, vaan järkeili tyyliin "ei ole saanut vielä kutsua, joten kaikki on kunnossa", niin kannattaa varmistua asiasta. EWS on kuitenkin todennäköisesti yleisin tekninen vika, jonka vuoksi uudet Bemarit jää tielle.Blitzkrieg kirjoitti:Soittelin piruuttani tuosta EWS ongelmasta jälleenmyyjälle. Jos kyseessä olisi minun pyörääni koskeva recall, olisin saanut jo kutsun huoltoon. He ovat kuulleet asiasta, mutta mitään valitusvyöryä ei ole kuulunut. Pyysi soittamaan vielä huollon puolelle ja varmistamaan asian, kunhan joku pääjesse palaa lomilta.
Oma gessuni on valmistettu tammikuussa 08, ajettu yli 4tkm, eikä ole ollut mitään ongelmia.