Kävin tuossa muuten koeajamaan CC-polulla uutta Husqvarnan 701:stä. Eli siis sama kuin KTM 690. Eli saman kategorian pyörä kuin XR650R.
Huom. koeajoin täysin vakiota pyörää, eli varmaan sitä saa modattua erilaiseksi.
Hetken pyörittelyn jälkeen totesin seuraavaa:
Moottori ja kulku
- Moottori on todella pehmeä 701:ssä, käytännössä tunnoton pörisijä. Pörisee vain eteenpäin hyvin smoothisti
- Alhaalla ei ole yhtään voimaa, täysin hengetön alle 5000 RPM. Korkeilla kierroksilla vasta lähtee vetään kunnolla. Minusta liian korkeilla tommoseen pyörään. Käsittääkseni tätä pystyy modaan eri tavoilla parempaan suuntaan.
- Kun vertaa XR:n konetta Husseen, XR:ssä on tuplasti enempi paukkua alhaalla ja keskialueella, paljon nopeempi reagoimaan (mulla suoravetokaasari) ja paljon julmempi alavääntö kuin hussessa. Täyskaasulla Husse varmaan tehokkaampi, mutta harvoinpa siellä punarajalla vedellään, niin en osaa täysin vertailla sitä. Isoin juttu tässä on se, että se missä oikeasti se moottorin käyttöalue on mitä tulee käytettyä normiajossa, on XR:ssä paljon parempi kuin Hussessa
- Hussen kone oli kuitenkin paljon sivistyneempi kuin XR:n. Jotkut varmasti tykkää siitä pehmeydestä ja helppoudesta
- Hussea ei saanut millään sammuun, todella sitkeä pysyyn päällä
- Kone oli todella pehmeä kokonaisuudessaan CC:hen, helppo ajaa, todella lunki. Sanoisin että helpompi kuin XR, mutta miljardi kertaa tylsempi ja hengettömämpi
Paino ja geometria
- Husse oli paljon matalampi kuin XR, itselleni turhankin matala. Tähän auttaa toki erilaiset säädöt
- Penkki oli todella hyvä, tasainen flätti satula. Helppo liikkua pyörän päällä, ehkä inasen helpompi kuin XR:ssä
- Ohjaustanko ei kääntynyt yhtään. CC:ssä ei haitannu, mutta heti kun meni vähän tiukemmalle polulle, tuntu että pyörästä puuttui n. 20-30% kääntyvyydestä
- Husse oli *paljon* painavempi kuin XR. Käännöksissä, yleisessä kontrolloinnissa, tuntumassa, kaikessa Husse tuntu tuplasti painavemmalta kuin XR. Yksinkertaisesti Husse tuntu todella kankealta, painavalta ja hankalalta kurveissa.
Iskarit ja alusta
- En ole iskariexpertti, Hussen alusta oli kuitenkin itselle varsin hyvä CC:hen. Ei mitenkään yllättänyt missään, nieli kaikki kuopat hyvin, ei ottanu käsiin jne. Ei liian löysä eikä liian kireä. Sanoisin että omaan makuun lähes täydellinen. Merkittävää kuitenkin on se, että alusta oli hyvin identtinen XR:n alustan kanssa. Eli olen todella ällistynyt siitä, että 24 vuoden ikäero kahdella pyörällä ja alustan puolesta ne tuntuu identtisiltä! Kuinka huikeaa tuo on Hondalta?!
- Jarrut olivat todella hyvät. Jarrut olivat sitä rataa ettei niitä tullut ajateltua ollenkaan, ne vaan toimi ja olivat just hyvät CC:hen ja omaan käteen. XR:n jarruista varmaan turha sanoa mitään, ne on enemmänkin hidastimet kuin jarrut...
Mutta summa summarum;
En ota mopon ulkonäköön sen isommin kantaa, minusta se on sysiruma, mutta se on jokasen oma mielipide. En ihmettele miksi porukka tykkää hussesta, se on todella helppo ajaa, pienempikin kuski pystyy ajaan sillä, hiljanen käyntiääni, sivistynyt olemus, hyvä alusta, ei kuumennut mitenkään erityisesti, jne. Varmasti hyvä käyttöpyörä kaikkiin käyttötarkoituksiin.
Mutta; XR tuntuu Hussen rinnalla todella rajulta ja hurjalta offroad-pyörältä. Husse tuntuu lähinnä laimeelta skootterilta XR:n rinnalla. XR:ssä on raakaa voimaa alarekisterissä paljon enemmän, XR on paljon kevyempi ajaa, geometria on enemmän offroad-mainen. Ja iskarit yllätti ainakin itseni, että 24 vuotta vanhat iskarit on vielä noin hyvät verrattuna uuteen laitokseen.
Tämä oli minusta kiva testata, koska en ole koskaan ajanut noilla uusilla thumppereilla. Nyt pääsi testaan verrannollista vehjettä, ja täytyy todeta, että pysyn kyllä XR:ssä

on se vaan niin överisti rajumpi ja hurjempi laitos kuin nuo uudet vehkeet. Ihan omalla levelillään rajuudessaan ja aitoudessaan.
Tällanen raportti täältä.