XR 650 L ja R
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- JUHHisi
- Viestit: 1029
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: XR 650 L ja R
Noniin, safaritankki viimeinkin saapui.
23.3 sen tilasin mx24:stä, 5.4 PITI olla perillä, mutta siihen päälle odotutti vielä 12 (pitkää) päivää !
Ja tokihan koko tuon odotteluajan olisi ollut ajokelejä, mutta nyt sitten povataan takatalvea ja 15cm lunta , joten testiajoa tankilla ei vielä ole, mutta sain sen edes askarreltua paikoillensa:
Tallissa testaillessa 24litrasen leveys ei tuntunut häiritsevältä polvissa, ja tapeilla seisaaltaan ollessa leveys on sama. Mittanauhan mukaan 10cm tulee leveyttä lisää vakiotankkiin/ilmanohjaimiin verrattuna. Eli siis n.5cm puolellensa lisää leveyttä syylärien kohdalla.
Tankin alareunoihin tuli lisäkannakkeet joita sovittaessa täytyy olla tarkkana ettei kannakkeet hankaa syyläreihin. Mulla täytyi toisesta kannakkeesta vähän rälläkällä pyöristää kulmaa ettei paina reikää syyläriin. Kaikenkaikkiaan tankki on todella tukevasti kiinni, ja voisin väittää että syylarien hajoamista ei enään tarvitse mettiä tolla tankilla. Tankin täytyy haljeta rikki huolella ennekuin syylareihin kohdistuu osumaa.
Safaritankin sopivuus muutenkin oli hiukan tiukka. Sai hetken aikaa käännellä ja väännellä että ne moottorin yläpuolella olevat kiinnityskorvien reijät/kierteet osui kohdillensa. Myös oikealla puolella tankin muovi otti syyläriin kiinni, mutta tuolla lisäkannakkeella sen sai väännätettyä irti syylärista. Saa nähdä "muotoutuuko" tankki ajan kanssa paremmin kohdilleen kun moottori ja kesä sitä lämmittää..
Bensahanat on molemmille puolille omansa, ja y-haara letkuineen+klemmareineen tulee mukaan. (klemmarit ei kuvassa)
Tankin ja oikean syylarin väliin jää hyvin tilaa jos haluaa flektin laitella. Ja sen verran testailin jo täyttää, että ensimmäiset 2 litraa jää bensahanojen alapuolelle!! Tankin molemmille puolille "ilmanohjaimiin" hukkuu 1litra, ja vasta kun 3litraa oli kaadettuna tankkiin rupesi bensahanojen suodatinputken kastumaan .. Joten viimeuset ~40km pitää keulien lähestyä bensistä. Saapa nähä mitä virkavalta siitä tuumaa, mutta minkäs sille mahtaa kun muuten jäät tielle.
23.3 sen tilasin mx24:stä, 5.4 PITI olla perillä, mutta siihen päälle odotutti vielä 12 (pitkää) päivää !
Ja tokihan koko tuon odotteluajan olisi ollut ajokelejä, mutta nyt sitten povataan takatalvea ja 15cm lunta , joten testiajoa tankilla ei vielä ole, mutta sain sen edes askarreltua paikoillensa:
Tallissa testaillessa 24litrasen leveys ei tuntunut häiritsevältä polvissa, ja tapeilla seisaaltaan ollessa leveys on sama. Mittanauhan mukaan 10cm tulee leveyttä lisää vakiotankkiin/ilmanohjaimiin verrattuna. Eli siis n.5cm puolellensa lisää leveyttä syylärien kohdalla.
Tankin alareunoihin tuli lisäkannakkeet joita sovittaessa täytyy olla tarkkana ettei kannakkeet hankaa syyläreihin. Mulla täytyi toisesta kannakkeesta vähän rälläkällä pyöristää kulmaa ettei paina reikää syyläriin. Kaikenkaikkiaan tankki on todella tukevasti kiinni, ja voisin väittää että syylarien hajoamista ei enään tarvitse mettiä tolla tankilla. Tankin täytyy haljeta rikki huolella ennekuin syylareihin kohdistuu osumaa.
Safaritankin sopivuus muutenkin oli hiukan tiukka. Sai hetken aikaa käännellä ja väännellä että ne moottorin yläpuolella olevat kiinnityskorvien reijät/kierteet osui kohdillensa. Myös oikealla puolella tankin muovi otti syyläriin kiinni, mutta tuolla lisäkannakkeella sen sai väännätettyä irti syylärista. Saa nähdä "muotoutuuko" tankki ajan kanssa paremmin kohdilleen kun moottori ja kesä sitä lämmittää..
Bensahanat on molemmille puolille omansa, ja y-haara letkuineen+klemmareineen tulee mukaan. (klemmarit ei kuvassa)
Tankin ja oikean syylarin väliin jää hyvin tilaa jos haluaa flektin laitella. Ja sen verran testailin jo täyttää, että ensimmäiset 2 litraa jää bensahanojen alapuolelle!! Tankin molemmille puolille "ilmanohjaimiin" hukkuu 1litra, ja vasta kun 3litraa oli kaadettuna tankkiin rupesi bensahanojen suodatinputken kastumaan .. Joten viimeuset ~40km pitää keulien lähestyä bensistä. Saapa nähä mitä virkavalta siitä tuumaa, mutta minkäs sille mahtaa kun muuten jäät tielle.
Re: XR 650 L ja R
Yllättävän siisti kyllä. Varmaan saa vielä kevyemmän näköiseksi jos teippailee tyylikkäästi, ettei ole niin isoa punasta aluetta. Kyllä tolla kelpaa jo huristella. Tuolla taitaa ajaa sen 400 km normiajoa aika hyvin
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
- JUHHisi
- Viestit: 1029
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: XR 650 L ja R
Joo täytyy sanoa että omaan silmään näyttää paremmalta kuin mitä ajattelin sen näyttävän!
Olin jo vähän asennoitunut että tankki on mikä on, ja hyväksyn sen rumuuden koska toimintamatka.. Mutta nyt jo on oma silmä vähän tottunut ja ehkä joku "pöllömpi" ei välttämättä edes tajua että tuossa "vähän" alkuperäistä tuhdimpi säiliö kyseessä.
Ja tuon tankin myötä lempinimi "BigRedPig" osuu entistä paremmin kohdilleen!
Oikeastaan enempi häiritsee tuo mun penkki.. Se on jonkun edellisen omistajan jäljiltä päällystetty uudella päällisellä ja alle on ilmeisesti tungettu jotain lisäfylliä. Onhan se nyt vähän leveämpi ja mukavampi kuin orkkis, mutta ulkonäkö/sopivuus ei oikein ole enään 5/5. Safaritankin myötä ton penkin etureunan epämuodot huomaa jo kaukaa.
Olin jo vähän asennoitunut että tankki on mikä on, ja hyväksyn sen rumuuden koska toimintamatka.. Mutta nyt jo on oma silmä vähän tottunut ja ehkä joku "pöllömpi" ei välttämättä edes tajua että tuossa "vähän" alkuperäistä tuhdimpi säiliö kyseessä.
Ja tuon tankin myötä lempinimi "BigRedPig" osuu entistä paremmin kohdilleen!
Oikeastaan enempi häiritsee tuo mun penkki.. Se on jonkun edellisen omistajan jäljiltä päällystetty uudella päällisellä ja alle on ilmeisesti tungettu jotain lisäfylliä. Onhan se nyt vähän leveämpi ja mukavampi kuin orkkis, mutta ulkonäkö/sopivuus ei oikein ole enään 5/5. Safaritankin myötä ton penkin etureunan epämuodot huomaa jo kaukaa.
Re: XR 650 L ja R
Aika köykäsen näköistä nuo läpinäkyvät bensaletkut? Mä ehkä laittaisin perinteistä mustaa kumi bensaletkua.
Hieno tankki, näyttää hyvältä.
Hieno tankki, näyttää hyvältä.
Taas lähti mopo käsistä
Re: XR 650 L ja R
Mulla on kaksi penkkiä ylimääräisenä, jos kiinnostaa:JUHHisi kirjoitti: ↑Ke Huhti 24, 2024 1:49 am Joo täytyy sanoa että omaan silmään näyttää paremmalta kuin mitä ajattelin sen näyttävän!
Olin jo vähän asennoitunut että tankki on mikä on, ja hyväksyn sen rumuuden koska toimintamatka.. Mutta nyt jo on oma silmä vähän tottunut ja ehkä joku "pöllömpi" ei välttämättä edes tajua että tuossa "vähän" alkuperäistä tuhdimpi säiliö kyseessä.
Ja tuon tankin myötä lempinimi "BigRedPig" osuu entistä paremmin kohdilleen!
Oikeastaan enempi häiritsee tuo mun penkki.. Se on jonkun edellisen omistajan jäljiltä päällystetty uudella päällisellä ja alle on ilmeisesti tungettu jotain lisäfylliä. Onhan se nyt vähän leveämpi ja mukavampi kuin orkkis, mutta ulkonäkö/sopivuus ei oikein ole enään 5/5. Safaritankin myötä ton penkin etureunan epämuodot huomaa jo kaukaa.
Tuolta löytyy muutenkin kaikkea muuta: https://pmw.kk4.fi/m/xr650r/inventory.php?imgList
Pääasiallisesti pidän noita varaosina, mut jos joku juttu kiinnostaa niin saa heittää viestiä mulle. Tuossa ei ole kaikki kamat mitä mulla on, osa on viä inventoimatta.
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
- JUHHisi
- Viestit: 1029
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: XR 650 L ja R
Täytyy seurailla tilannetta. Toivotaan että liki 400€ tankin mukaan laittavat bensalle soveltuvaa letkua mukaan . Äkkiähän nuo tuppaa kovettumaan bensasta jos on jotain vääränlaista muovia/kumia.
No kyllä nyt on hyvin (ja hyvää) rompetta nurkissa! Ja joo, penkki voisi kiinnostaa, mutta ehkä ennen sitä täytyy tuo oma purkaa ja katsoa onko se "pelastettavissa"..
Nyt lumien sulattua pääsin lopulta vähän ulkoiluttamaan uutta tankkia ja kyllähän sen istualtaan ajaessa huomaa että erilaiselta tuntuu polvien kohdalta - eli vähän leveämpi on.
Toisaalta tuli myös huomattua että kun supermotolokasuojalla eturengas roiskii vettä ja kuraa eteenpäin mm.ajovaloon, niin nyt eteenpäin roiskuva kura osuu safaritankin ilmanohjaimiin eikä kura tule polviin/reisille. Eli jalat on vähän paremmin suojassa leveän tankin takana sadekelillä!
Tankkaamassakin kävin, ja vähän mittailin että paljon on milläkin kohtaa bensaa tankissa:
Eli tuo 3-4litraa oli se mitä tallissa tankkasin kanisterista että bensahanat "kastui" ja pääsin lähtemään Shellille..
Shellin mittari näytti 10Litraa kun bensa oli tuossa ilmareikien alareunassa, ja 15litraa kun ilmareikien yläreunassa.
En vielä uskaltanut kokeilla piripintaan tilavuutta, vaan lähdin "rauhallisesti" kokeilemaan ajettavuutta tuolla ~15+3litran täytöllä.
- JUHHisi
- Viestit: 1029
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: XR 650 L ja R
On se vaan melkoista leikkiä tuon xrr öljyjen vaihto
Neljästä eri reijästä tiputtaa samaan aikaan, ja kun luulet moottorin olevan tyhjä ölpästä, niin aina kun pyörittää moottoria käynnistyspolkimesta niin johan sitä öljyä ilmestyy taas lohkon pohjalle jostain .
Neljännen tai viidennen polkemisen jälkeen ei enään tullut...
Runkosihdistä löytyi yksi hippu ja öljynsuodattimen paperin purin suoraksi eikä siinäkään oikein mitään
Venttiilien tarkistus ei vieläkään aiheuttanut toimenpiteitä..
En ole tainut v.2015 koneremontin jälkeen niitä joutunut säätää
Neljästä eri reijästä tiputtaa samaan aikaan, ja kun luulet moottorin olevan tyhjä ölpästä, niin aina kun pyörittää moottoria käynnistyspolkimesta niin johan sitä öljyä ilmestyy taas lohkon pohjalle jostain .
Neljännen tai viidennen polkemisen jälkeen ei enään tullut...
Runkosihdistä löytyi yksi hippu ja öljynsuodattimen paperin purin suoraksi eikä siinäkään oikein mitään
Venttiilien tarkistus ei vieläkään aiheuttanut toimenpiteitä..
En ole tainut v.2015 koneremontin jälkeen niitä joutunut säätää
- JUHHisi
- Viestit: 1029
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: XR 650 L ja R
Tuota minun possua on pitkään, ellei peräti koko minun omistamisen ajan vaivannut satunnaisesti korkealle jäävä tyhjäkäynti, jonka saa yleensä hiljenemään normaaliiksi "töräyttämällä" kaasua nopeasti.. Asia häiritsee kun pienillä poluilla moottorin veto ei aina lopukkaan kaasun ollessa nollassa.
Oon tässä 10vuoden aikana vaihtanut suuttimia ja säädellyt neulaa ilman ratkaisua, ja lopulta opetellut elämään asian kanssa, mutta nyt taas piti oikein uhrata aikaa ja lukea jokunen kymmenen ulkomaan foorumia läpi kunnes lopulta "tärppäsi" :
https://www.thumpertalk.com/forums/topi ... /#comments
Lukemani perusteella AirCutValve (ACV) aiheuttaa monessa muussakin mopossa samoja ongelmia. Jostain luin että ACV on "keksitty" lisätä kaasareihin joskus 80-luvulla kun ilmeisesti jotkut osavaltiot (mm.Kalifornia?) alkoivat mittaamaan/vaatimaan tiukempia päästöjä prätkistä.. ACV avaa ilmakanavan pilottisuuttimelle moottorijarruttaessa jolloin moottorijarrun aikaiset päästöt pienenee tjms..
ACV ei siis ole mitenkään välttämätön, vaan sen voi tulpata, eli kokeilemaan:
ACV kalvon takana noin klo.7:ssä on pieni reikä, siihen sopi 2,5mm ruuvi, ja klo.11ssä olevaan reikään leikkasin isota o-renkaasta tulpan. Kuvaushetkellä kalvon tapin tilalla vetoniitti testitulppana, mutta laitoin lopulta kalvon siihen takaisin.
Lopputulemana ylös/huutava tyhjäkäynti on huomattavasti harvinaisempaa, kaasu kiinni moottorijarru ja muutenkin tyhjäkäynti on tasaisempaa eikä aaltoile..
Edelleen välillä tyhjäkäynti jää hiukan isolle / moottorijarru ei aina jarruta kunnolla, mutta ongelma pieneni huomattavasti.
Täytyy vielä joskus värkätä lisää/parantaa tulppia, ja jotkut meinasivat että ACV tulppauksen jälkeen pilottisuutinta pitäisi pienentää kun extrailmaa ei enään päästetä tyhjäkäyntipiirille.
Oon tässä 10vuoden aikana vaihtanut suuttimia ja säädellyt neulaa ilman ratkaisua, ja lopulta opetellut elämään asian kanssa, mutta nyt taas piti oikein uhrata aikaa ja lukea jokunen kymmenen ulkomaan foorumia läpi kunnes lopulta "tärppäsi" :
https://www.thumpertalk.com/forums/topi ... /#comments
Lukemani perusteella AirCutValve (ACV) aiheuttaa monessa muussakin mopossa samoja ongelmia. Jostain luin että ACV on "keksitty" lisätä kaasareihin joskus 80-luvulla kun ilmeisesti jotkut osavaltiot (mm.Kalifornia?) alkoivat mittaamaan/vaatimaan tiukempia päästöjä prätkistä.. ACV avaa ilmakanavan pilottisuuttimelle moottorijarruttaessa jolloin moottorijarrun aikaiset päästöt pienenee tjms..
ACV ei siis ole mitenkään välttämätön, vaan sen voi tulpata, eli kokeilemaan:
ACV kalvon takana noin klo.7:ssä on pieni reikä, siihen sopi 2,5mm ruuvi, ja klo.11ssä olevaan reikään leikkasin isota o-renkaasta tulpan. Kuvaushetkellä kalvon tapin tilalla vetoniitti testitulppana, mutta laitoin lopulta kalvon siihen takaisin.
Lopputulemana ylös/huutava tyhjäkäynti on huomattavasti harvinaisempaa, kaasu kiinni moottorijarru ja muutenkin tyhjäkäynti on tasaisempaa eikä aaltoile..
Edelleen välillä tyhjäkäynti jää hiukan isolle / moottorijarru ei aina jarruta kunnolla, mutta ongelma pieneni huomattavasti.
Täytyy vielä joskus värkätä lisää/parantaa tulppia, ja jotkut meinasivat että ACV tulppauksen jälkeen pilottisuutinta pitäisi pienentää kun extrailmaa ei enään päästetä tyhjäkäyntipiirille.
Re: XR 650 L ja R
Onko tuo alkuperäinen kaasari? Mulla on Mikunin suoraveto eikä tee tuommoista. En muista tekikö vakiokaasarilla, mutta sen muistan että sillä ajaminen oli kuin olisi ajanut vanhalla turboautolla.
Mulla on XR nokkaketjun vaihdossa. Pieni rallatus alko kuuluun ja ketju olikin venynyt. Nokkaketjuhan näissä moottoreissa on ainoa oikea heikkous, sen kun päivittää järeempään on kyllä kestävä moottori. Samalla menee jotain laakereita vähän uusiksi yms, kuulemma kaikki näytti koneessa hyvältä ja lähes uudelta, nyt se 45tkm ajettuna. Itse ei osaaminen riitä tohon, niin Honda-ammattilainen suorittaa huoltoa. Yksi tiiviste piti vain lohkoon tilailla, ja siinä menee hetki
Mulla on XR nokkaketjun vaihdossa. Pieni rallatus alko kuuluun ja ketju olikin venynyt. Nokkaketjuhan näissä moottoreissa on ainoa oikea heikkous, sen kun päivittää järeempään on kyllä kestävä moottori. Samalla menee jotain laakereita vähän uusiksi yms, kuulemma kaikki näytti koneessa hyvältä ja lähes uudelta, nyt se 45tkm ajettuna. Itse ei osaaminen riitä tohon, niin Honda-ammattilainen suorittaa huoltoa. Yksi tiiviste piti vain lohkoon tilailla, ja siinä menee hetki
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
Re: XR 650 L ja R
Kävin tuossa muuten koeajamaan CC-polulla uutta Husqvarnan 701:stä. Eli siis sama kuin KTM 690. Eli saman kategorian pyörä kuin XR650R.
Huom. koeajoin täysin vakiota pyörää, eli varmaan sitä saa modattua erilaiseksi.
Hetken pyörittelyn jälkeen totesin seuraavaa:
Moottori ja kulku
- Moottori on todella pehmeä 701:ssä, käytännössä tunnoton pörisijä. Pörisee vain eteenpäin hyvin smoothisti
- Alhaalla ei ole yhtään voimaa, täysin hengetön alle 5000 RPM. Korkeilla kierroksilla vasta lähtee vetään kunnolla. Minusta liian korkeilla tommoseen pyörään. Käsittääkseni tätä pystyy modaan eri tavoilla parempaan suuntaan.
- Kun vertaa XR:n konetta Husseen, XR:ssä on tuplasti enempi paukkua alhaalla ja keskialueella, paljon nopeempi reagoimaan (mulla suoravetokaasari) ja paljon julmempi alavääntö kuin hussessa. Täyskaasulla Husse varmaan tehokkaampi, mutta harvoinpa siellä punarajalla vedellään, niin en osaa täysin vertailla sitä. Isoin juttu tässä on se, että se missä oikeasti se moottorin käyttöalue on mitä tulee käytettyä normiajossa, on XR:ssä paljon parempi kuin Hussessa
- Hussen kone oli kuitenkin paljon sivistyneempi kuin XR:n. Jotkut varmasti tykkää siitä pehmeydestä ja helppoudesta
- Hussea ei saanut millään sammuun, todella sitkeä pysyyn päällä
- Kone oli todella pehmeä kokonaisuudessaan CC:hen, helppo ajaa, todella lunki. Sanoisin että helpompi kuin XR, mutta miljardi kertaa tylsempi ja hengettömämpi
Paino ja geometria
- Husse oli paljon matalampi kuin XR, itselleni turhankin matala. Tähän auttaa toki erilaiset säädöt
- Penkki oli todella hyvä, tasainen flätti satula. Helppo liikkua pyörän päällä, ehkä inasen helpompi kuin XR:ssä
- Ohjaustanko ei kääntynyt yhtään. CC:ssä ei haitannu, mutta heti kun meni vähän tiukemmalle polulle, tuntu että pyörästä puuttui n. 20-30% kääntyvyydestä
- Husse oli *paljon* painavempi kuin XR. Käännöksissä, yleisessä kontrolloinnissa, tuntumassa, kaikessa Husse tuntu tuplasti painavemmalta kuin XR. Yksinkertaisesti Husse tuntu todella kankealta, painavalta ja hankalalta kurveissa.
Iskarit ja alusta
- En ole iskariexpertti, Hussen alusta oli kuitenkin itselle varsin hyvä CC:hen. Ei mitenkään yllättänyt missään, nieli kaikki kuopat hyvin, ei ottanu käsiin jne. Ei liian löysä eikä liian kireä. Sanoisin että omaan makuun lähes täydellinen. Merkittävää kuitenkin on se, että alusta oli hyvin identtinen XR:n alustan kanssa. Eli olen todella ällistynyt siitä, että 24 vuoden ikäero kahdella pyörällä ja alustan puolesta ne tuntuu identtisiltä! Kuinka huikeaa tuo on Hondalta?!
- Jarrut olivat todella hyvät. Jarrut olivat sitä rataa ettei niitä tullut ajateltua ollenkaan, ne vaan toimi ja olivat just hyvät CC:hen ja omaan käteen. XR:n jarruista varmaan turha sanoa mitään, ne on enemmänkin hidastimet kuin jarrut...
Mutta summa summarum;
En ota mopon ulkonäköön sen isommin kantaa, minusta se on sysiruma, mutta se on jokasen oma mielipide. En ihmettele miksi porukka tykkää hussesta, se on todella helppo ajaa, pienempikin kuski pystyy ajaan sillä, hiljanen käyntiääni, sivistynyt olemus, hyvä alusta, ei kuumennut mitenkään erityisesti, jne. Varmasti hyvä käyttöpyörä kaikkiin käyttötarkoituksiin.
Mutta; XR tuntuu Hussen rinnalla todella rajulta ja hurjalta offroad-pyörältä. Husse tuntuu lähinnä laimeelta skootterilta XR:n rinnalla. XR:ssä on raakaa voimaa alarekisterissä paljon enemmän, XR on paljon kevyempi ajaa, geometria on enemmän offroad-mainen. Ja iskarit yllätti ainakin itseni, että 24 vuotta vanhat iskarit on vielä noin hyvät verrattuna uuteen laitokseen.
Tämä oli minusta kiva testata, koska en ole koskaan ajanut noilla uusilla thumppereilla. Nyt pääsi testaan verrannollista vehjettä, ja täytyy todeta, että pysyn kyllä XR:ssä on se vaan niin överisti rajumpi ja hurjempi laitos kuin nuo uudet vehkeet. Ihan omalla levelillään rajuudessaan ja aitoudessaan.
Tällanen raportti täältä.
Huom. koeajoin täysin vakiota pyörää, eli varmaan sitä saa modattua erilaiseksi.
Hetken pyörittelyn jälkeen totesin seuraavaa:
Moottori ja kulku
- Moottori on todella pehmeä 701:ssä, käytännössä tunnoton pörisijä. Pörisee vain eteenpäin hyvin smoothisti
- Alhaalla ei ole yhtään voimaa, täysin hengetön alle 5000 RPM. Korkeilla kierroksilla vasta lähtee vetään kunnolla. Minusta liian korkeilla tommoseen pyörään. Käsittääkseni tätä pystyy modaan eri tavoilla parempaan suuntaan.
- Kun vertaa XR:n konetta Husseen, XR:ssä on tuplasti enempi paukkua alhaalla ja keskialueella, paljon nopeempi reagoimaan (mulla suoravetokaasari) ja paljon julmempi alavääntö kuin hussessa. Täyskaasulla Husse varmaan tehokkaampi, mutta harvoinpa siellä punarajalla vedellään, niin en osaa täysin vertailla sitä. Isoin juttu tässä on se, että se missä oikeasti se moottorin käyttöalue on mitä tulee käytettyä normiajossa, on XR:ssä paljon parempi kuin Hussessa
- Hussen kone oli kuitenkin paljon sivistyneempi kuin XR:n. Jotkut varmasti tykkää siitä pehmeydestä ja helppoudesta
- Hussea ei saanut millään sammuun, todella sitkeä pysyyn päällä
- Kone oli todella pehmeä kokonaisuudessaan CC:hen, helppo ajaa, todella lunki. Sanoisin että helpompi kuin XR, mutta miljardi kertaa tylsempi ja hengettömämpi
Paino ja geometria
- Husse oli paljon matalampi kuin XR, itselleni turhankin matala. Tähän auttaa toki erilaiset säädöt
- Penkki oli todella hyvä, tasainen flätti satula. Helppo liikkua pyörän päällä, ehkä inasen helpompi kuin XR:ssä
- Ohjaustanko ei kääntynyt yhtään. CC:ssä ei haitannu, mutta heti kun meni vähän tiukemmalle polulle, tuntu että pyörästä puuttui n. 20-30% kääntyvyydestä
- Husse oli *paljon* painavempi kuin XR. Käännöksissä, yleisessä kontrolloinnissa, tuntumassa, kaikessa Husse tuntu tuplasti painavemmalta kuin XR. Yksinkertaisesti Husse tuntu todella kankealta, painavalta ja hankalalta kurveissa.
Iskarit ja alusta
- En ole iskariexpertti, Hussen alusta oli kuitenkin itselle varsin hyvä CC:hen. Ei mitenkään yllättänyt missään, nieli kaikki kuopat hyvin, ei ottanu käsiin jne. Ei liian löysä eikä liian kireä. Sanoisin että omaan makuun lähes täydellinen. Merkittävää kuitenkin on se, että alusta oli hyvin identtinen XR:n alustan kanssa. Eli olen todella ällistynyt siitä, että 24 vuoden ikäero kahdella pyörällä ja alustan puolesta ne tuntuu identtisiltä! Kuinka huikeaa tuo on Hondalta?!
- Jarrut olivat todella hyvät. Jarrut olivat sitä rataa ettei niitä tullut ajateltua ollenkaan, ne vaan toimi ja olivat just hyvät CC:hen ja omaan käteen. XR:n jarruista varmaan turha sanoa mitään, ne on enemmänkin hidastimet kuin jarrut...
Mutta summa summarum;
En ota mopon ulkonäköön sen isommin kantaa, minusta se on sysiruma, mutta se on jokasen oma mielipide. En ihmettele miksi porukka tykkää hussesta, se on todella helppo ajaa, pienempikin kuski pystyy ajaan sillä, hiljanen käyntiääni, sivistynyt olemus, hyvä alusta, ei kuumennut mitenkään erityisesti, jne. Varmasti hyvä käyttöpyörä kaikkiin käyttötarkoituksiin.
Mutta; XR tuntuu Hussen rinnalla todella rajulta ja hurjalta offroad-pyörältä. Husse tuntuu lähinnä laimeelta skootterilta XR:n rinnalla. XR:ssä on raakaa voimaa alarekisterissä paljon enemmän, XR on paljon kevyempi ajaa, geometria on enemmän offroad-mainen. Ja iskarit yllätti ainakin itseni, että 24 vuotta vanhat iskarit on vielä noin hyvät verrattuna uuteen laitokseen.
Tämä oli minusta kiva testata, koska en ole koskaan ajanut noilla uusilla thumppereilla. Nyt pääsi testaan verrannollista vehjettä, ja täytyy todeta, että pysyn kyllä XR:ssä on se vaan niin överisti rajumpi ja hurjempi laitos kuin nuo uudet vehkeet. Ihan omalla levelillään rajuudessaan ja aitoudessaan.
Tällanen raportti täältä.
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
- JUHHisi
- Viestit: 1029
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: XR 650 L ja R
Sainpas vihdoinkin hoidetuksi pitkään mieltä painaneen asian Hondasta..
Taisi olla vuosi 2014 kun hommasin hieman hampaille kulunneen hondan alkuperäisen kytkinkinkruunun tilalle Hinsonin billet krunuun, ja vaihdon yhteydessä huomasin että kytkimen vaimenninkumit on hieman kuluneet, eli vetorattaan ja kruunun välillä oli 1-2mm klappia..
Silloin en onnistunut mistään löytämään uusia kumeja, mutta nyt hieman vahingossa bongasin Hinsonin sivuilta semmoiset myynnissä:
https://www.hinsonracing.com/p20594-cus ... 006-xr650r
Vielä oli ongelmana etteivät Hinsonilta toimita osia Suomeen, mutta onneksi ebayssa joku American Joe sattui niitä kauppaamaan ja lähetys Suomeen oli myös OK.
Kytkinkoppa veks, kytkinlevyt veks, ja 27mm mutteri veks:
Edellisestä öljynvaihdosta vasta 100km, joten en viitsinyt öljyjä laskemaan pihalle, eikä ollut tarvettakaan... Kytkinkopan irroitettua näkyi että öljyn pinta 2mm kopan alapinnasta
10vuotta + kierrelukite = iskumeisseliä vaaditaan..
Kuvassa näkee että Hinsonin uusi vaimenninkumi (kuvassa oikealla) täyttää vetorattaan kolosen kulmia myöten. En osaa sanoa miltä Hondan alkuperäiset kumit on näyttänyt 24vuotta sitten Tuskin kulmat on silloinkaan olleet täytetty
Uusien kumien asentaminen kolosiin vaati tipan öljyä liukasteeksi, mutta nytpä kruunu ja vetoratas tuntuikin oleva "yhtäpuuta"
Jos kytkinkruunua irroittelee, niin kannattaa tarkistaa että kytkimen holkki on kunnossa. Tuo vetoakselin päällä oleva holkki kuulemma kuluu ajan myötä, ja se olisi hyvä joskus vaihtaa. Mulla se vaihdettiin ~10vuotta sitten koneremontin yhteydessä, ja vielä oli musta pinnoite? tallella..
Ja kyllä. Nyt uusien kumien myötä moottorista kuuluva "hakkaava" ääni väheni/katosi kokonaan kun väljä poistui. Suurimmilaan ääni oli kun alakierroksilla (3000-4000rpm) vedätti (sora/kalliomurske) ylämäkeen missä takarenkaan pito vaihtelee.
Taisi olla vuosi 2014 kun hommasin hieman hampaille kulunneen hondan alkuperäisen kytkinkinkruunun tilalle Hinsonin billet krunuun, ja vaihdon yhteydessä huomasin että kytkimen vaimenninkumit on hieman kuluneet, eli vetorattaan ja kruunun välillä oli 1-2mm klappia..
Silloin en onnistunut mistään löytämään uusia kumeja, mutta nyt hieman vahingossa bongasin Hinsonin sivuilta semmoiset myynnissä:
https://www.hinsonracing.com/p20594-cus ... 006-xr650r
Vielä oli ongelmana etteivät Hinsonilta toimita osia Suomeen, mutta onneksi ebayssa joku American Joe sattui niitä kauppaamaan ja lähetys Suomeen oli myös OK.
Kytkinkoppa veks, kytkinlevyt veks, ja 27mm mutteri veks:
Edellisestä öljynvaihdosta vasta 100km, joten en viitsinyt öljyjä laskemaan pihalle, eikä ollut tarvettakaan... Kytkinkopan irroitettua näkyi että öljyn pinta 2mm kopan alapinnasta
10vuotta + kierrelukite = iskumeisseliä vaaditaan..
Kuvassa näkee että Hinsonin uusi vaimenninkumi (kuvassa oikealla) täyttää vetorattaan kolosen kulmia myöten. En osaa sanoa miltä Hondan alkuperäiset kumit on näyttänyt 24vuotta sitten Tuskin kulmat on silloinkaan olleet täytetty
Uusien kumien asentaminen kolosiin vaati tipan öljyä liukasteeksi, mutta nytpä kruunu ja vetoratas tuntuikin oleva "yhtäpuuta"
Jos kytkinkruunua irroittelee, niin kannattaa tarkistaa että kytkimen holkki on kunnossa. Tuo vetoakselin päällä oleva holkki kuulemma kuluu ajan myötä, ja se olisi hyvä joskus vaihtaa. Mulla se vaihdettiin ~10vuotta sitten koneremontin yhteydessä, ja vielä oli musta pinnoite? tallella..
Ja kyllä. Nyt uusien kumien myötä moottorista kuuluva "hakkaava" ääni väheni/katosi kokonaan kun väljä poistui. Suurimmilaan ääni oli kun alakierroksilla (3000-4000rpm) vedätti (sora/kalliomurske) ylämäkeen missä takarenkaan pito vaihtelee.
Re: XR 650 L ja R
No perkule. Lähtikö tallista ihan?
Mulla tällanen rojekti:
Tarkotus rakentaa CC-käyttöön uusi XR. Mahdollisimman kevyt, semmonen mitä kelpaa paiskoa
Mulla tällanen rojekti:
Tarkotus rakentaa CC-käyttöön uusi XR. Mahdollisimman kevyt, semmonen mitä kelpaa paiskoa
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
-
- Viestit: 465
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: XR 650 L ja R
Tuo uudempi 690/701 on vissiin aika pehmeä alhaalta mitä lukenut. Ajanut en ole. Oma -15 690 perus pakoputkivirityksellä ja kiihkeimmällä kaasukäyrällä on suorastaan brutaalin tuntuinen keskialueella. Omiin köröttelyihin ei ole ikinä oikein kaivannut lisää lyöntiä.pmw kirjoitti: ↑Su Kesä 16, 2024 9:20 pm Kävin tuossa muuten koeajamaan CC-polulla uutta Husqvarnan 701:stä. Eli siis sama kuin KTM 690. Eli saman kategorian pyörä kuin XR650R.
Huom. koeajoin täysin vakiota pyörää, eli varmaan sitä saa modattua erilaiseksi.
Hetken pyörittelyn jälkeen totesin seuraavaa:
Moottori ja kulku
- Moottori on todella pehmeä 701:ssä, käytännössä tunnoton pörisijä. Pörisee vain eteenpäin hyvin smoothisti
- Alhaalla ei ole yhtään voimaa, täysin hengetön alle 5000 RPM. Korkeilla kierroksilla vasta lähtee vetään kunnolla. Minusta liian korkeilla tommoseen pyörään. Käsittääkseni tätä pystyy modaan eri tavoilla parempaan suuntaan.
- Kun vertaa XR:n konetta Husseen, XR:ssä on tuplasti enempi paukkua alhaalla ja keskialueella, paljon nopeempi reagoimaan (mulla suoravetokaasari) ja paljon julmempi alavääntö kuin hussessa. Täyskaasulla Husse varmaan tehokkaampi, mutta harvoinpa siellä punarajalla vedellään, niin en osaa täysin vertailla sitä. Isoin juttu tässä on se, että se missä oikeasti se moottorin käyttöalue on mitä tulee käytettyä normiajossa, on XR:ssä paljon parempi kuin Hussessa
- Hussen kone oli kuitenkin paljon sivistyneempi kuin XR:n. Jotkut varmasti tykkää siitä pehmeydestä ja helppoudesta
- Hussea ei saanut millään sammuun, todella sitkeä pysyyn päällä
- Kone oli todella pehmeä kokonaisuudessaan CC:hen, helppo ajaa, todella lunki. Sanoisin että helpompi kuin XR, mutta miljardi kertaa tylsempi ja hengettömämpi
Tuollaisesta Hondan tyylisestä räyhäpyörästä kyllä tykkäisin itsekin.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18