KTM 690 Enduro (/R)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 2251
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Mulla oli pyörällä ajettu 68 tkm, kun se meni vaihdossa ja siinä oli alkuperäiset takapyörän laakerit. Ajettu myös vesistönylityksiä. Tuosta matkasta 6000 km oli tosin ajettu supermotovanteilla. Etupyörän laakerit jouduin vaihtamaan noin 60 tkm kohdalla. Mulla on tapana täyttaa laakerin ja stefan väli vaseliinilla aina renkaan vaihdossa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tässä pyöräkuumeen kanssa painiessa on ajatus kevyestä seikkailupyörästä hahmottunut jotenkin niin, että uusi laite saisi olla jotain kisaenduron ja T7:n väliltä ja sillä olisi ajatus kurvailla soralla, metsäautoteillä ja mökkipoluilla. Asfalttia ei voi kokonaan välttää, mutta spooriin ei sillä tarvitse lähteä repimään. Näillä spekseillä 690 sisarmalleineen houkuttaa eniten ja kiinnostaa kuulla olenko oikeilla jäljillä vai onko kuume tehnyt temppunsa ja saanut haaveilemaan "väärästä" pyörästä?
Euro5-mallien ruiskujen säätämisestä olikin jo juttua ketjussa, mutta onko se iso juttu ja syy katsella suosiolla vanhempaa mallia? Tai onko viimeisessä mallissa muuten jotain huomiotavaa edellisiin malleihin verrattuna?
Varsinkin takarenkaista löytyi ansiokasta raporttia Janin toimesta, mutta kysyn nyt vielä tässä suosituksia mahdollisesta 80/20 tai 70/30 tyylisistä nappulakumeista? Pääpaino hyvä toimivuus ja kohtuullinen kesto soralla, mutta saisi kestää siirtymiä FIMejä paremmin. Edellisen saman tyylisen pyörän kanssa tuli ajettua pääasiassa AC10:llä ja ne tuntui toimivan melko hyvin, joten Tracker on ainakin yksi vaihtoehto mitä mietin.
Euro5-mallien ruiskujen säätämisestä olikin jo juttua ketjussa, mutta onko se iso juttu ja syy katsella suosiolla vanhempaa mallia? Tai onko viimeisessä mallissa muuten jotain huomiotavaa edellisiin malleihin verrattuna?
Varsinkin takarenkaista löytyi ansiokasta raporttia Janin toimesta, mutta kysyn nyt vielä tässä suosituksia mahdollisesta 80/20 tai 70/30 tyylisistä nappulakumeista? Pääpaino hyvä toimivuus ja kohtuullinen kesto soralla, mutta saisi kestää siirtymiä FIMejä paremmin. Edellisen saman tyylisen pyörän kanssa tuli ajettua pääasiassa AC10:llä ja ne tuntui toimivan melko hyvin, joten Tracker on ainakin yksi vaihtoehto mitä mietin.
-
- Viestit: 2251
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
690/701/ES700 on juuri sitä. Pyörä, jolla voi ajaa sekä enskapolkuja että käydä Norjassa, mutta kumpaankaan hommaan se ei ole ideaali, vaan kisaenskat on parempia enskapoluille ja adventuret parempia Norjan reissulle. Se, missä 690 sisarmalleineen loistaa, on kohnottaminen pienemmillä sorateillä. Se on kevyempi ja näppärämpi käsitellä kuin advet ja siinä on kivasti enemmän voimaa kuin kisaenskoissa. Ainoa vaihtoehto oikeastaan tällä hetkellä on AJP PR7, jossa samaan rahaan saa rallyvarustelun, jos sellaista kaipaa.
2019 mallilla pärjäsi kaikissa olosuhteissa hyvin ilman Ecun ohjelmointa tai Powercommanderia äänenvaimennnin vaihdettuna ja lyhyemmillä välityksillä. Laihalla se oli maastoajossa ja kytkintä ja kierroksia joutuu käyttämään, mutta niin kisaenska pikkunelarillakin. 2024 mallista on kokemusta vasta 300 km ja täysin vakiona, joten en vielä osaa sanoa, mitä kaikkea tämä kaipaa, mutta äänenvaimentimen tulen ainakin vaihtamaan ja välitykset lyhyemmiksi viimeistään, kunhan ketjut kuluu loppuun.
Hyvistä eturenkaista löytyy juttua "Unicrossin korvaajaa" -topikista. Se Tracker on yksi varteenotetavimmista vaihtoehdoista eteen. Pitää, kestä ja on halpa. Taakse ei menetä mitään, jos laittaa sen sijaan C-02:n tai D952:n, mutta saa reilusti lisää kestoa.
2019 mallilla pärjäsi kaikissa olosuhteissa hyvin ilman Ecun ohjelmointa tai Powercommanderia äänenvaimennnin vaihdettuna ja lyhyemmillä välityksillä. Laihalla se oli maastoajossa ja kytkintä ja kierroksia joutuu käyttämään, mutta niin kisaenska pikkunelarillakin. 2024 mallista on kokemusta vasta 300 km ja täysin vakiona, joten en vielä osaa sanoa, mitä kaikkea tämä kaipaa, mutta äänenvaimentimen tulen ainakin vaihtamaan ja välitykset lyhyemmiksi viimeistään, kunhan ketjut kuluu loppuun.
Hyvistä eturenkaista löytyy juttua "Unicrossin korvaajaa" -topikista. Se Tracker on yksi varteenotetavimmista vaihtoehdoista eteen. Pitää, kestä ja on halpa. Taakse ei menetä mitään, jos laittaa sen sijaan C-02:n tai D952:n, mutta saa reilusti lisää kestoa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
-
- Viestit: 2251
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tämän viimeisimmän mallin luistoneston käyttö on mennyt kyllä paljon eteenpäin 2019 mallista, kun tässä sen saa vaikka vauhdissa pois päältä. Samoin onnistuu heti suoraan käynnistyksen jälkeen. Edellisessä offroad dongle oli ainut pelastus, kun luistoeston pois saaminen oli muuten niin rasittavan vaikeaa joka käynnistyksen jälkeen.
Positiivisena yllätyksenä tuli myös, että tämä näyttää taas ajetut kilometrit polttoaineen varoitusvalon syttymisen jälkeen, kuten 2014 mallikin. Jostain syystä 2019 mallista tuo oli karsittu pois. Vaihdenäyttö on myös ihan mukava. Sitäkään ei ollut 2019 mallissa. Miinuksena, että trippi ja kello ei näy yhtä aikaa.
Positiivisena yllätyksenä tuli myös, että tämä näyttää taas ajetut kilometrit polttoaineen varoitusvalon syttymisen jälkeen, kuten 2014 mallikin. Jostain syystä 2019 mallista tuo oli karsittu pois. Vaihdenäyttö on myös ihan mukava. Sitäkään ei ollut 2019 mallissa. Miinuksena, että trippi ja kello ei näy yhtä aikaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Kiitos Jani kommenteista. Kyllä tuo kuulostaa oikealta lääkkeeltä tähän kuumeeseen. ”Varustelussa” tuli otettua varaslähtö, kun Greenland MX:n satkun tarjous D952-sarjasta osui kohdalle. Nopealla haulla vaikutti että eturengaskin on kelvollinen valinta sorateille.
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Jos et ole kokeillut kahdella tp-akselilla toteutettua LC4-versiota niin suosittelen myös. Maantiellä todella värinätön ja vetojakin löytyy mukavasti. Itse en ihan kaksisylinterisen tasaiseksi sitä sanoisi mutta on joku niinkin sanonut. Mielestäni aika hyppy yksimukisen kehityksessä. Venttiilivälysten tarkastuksessa isoin ihmettely on kopan saaminen pois rungon välistä, ja nokilla ei ole enää seuraajarullia vaan välikäpälät. Itsellä on Cooberin palikka jonka kanssa ei tunnu mitenkään varsinaisesti stumppailuherkältä. Koneen käytös ei ole mitenkään repäisevä vaan toimii kyllä varsin pehmesti.
Alustaan tehtiin itsellä TTM:llä kohtalaisen isot muutokset; keula muutettiin niin että molemmat teleskoopit vaimentavat molempiin suuntiin, perään tuli sisuskalut WP:n Pro-osista. Shimmaukset ja oikeat jouset tietysti myös. Rallitornin ja etutankkien kanssa oli aika välttämätön juttu mutta ainakin keulan vaimennusmuutos kannattaa varmaan tehdä muutenkin.
Nämä kokemukset koskien 701:stä mutta sama pyörähän se. Tykkään
Alustaan tehtiin itsellä TTM:llä kohtalaisen isot muutokset; keula muutettiin niin että molemmat teleskoopit vaimentavat molempiin suuntiin, perään tuli sisuskalut WP:n Pro-osista. Shimmaukset ja oikeat jouset tietysti myös. Rallitornin ja etutankkien kanssa oli aika välttämätön juttu mutta ainakin keulan vaimennusmuutos kannattaa varmaan tehdä muutenkin.
Nämä kokemukset koskien 701:stä mutta sama pyörähän se. Tykkään

-
- Viestit: 489
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Itse ajan juuri tuollaista ajoa ja 690 toimii loistavasti, kevyt, ketterä ja löylyä piisaa. Enskamaastossa kömpimiseen moititaan kokoa, painoa, välityksiä ja jousitusta. Se ei ole enskaenska, vaan dual sport juurikin tuollaiseen ajoon, missä jokin sorapintainen tientapainen alla ja pystyy pitämään vähän vauhtia ehkä 50-100 välillä on hippeimmillään. Silloin paino on sopiva, välitykset käyvät ja jousitus toimii. Omassa 2015 mallissa on hyvin löylyä keskialueellakin. Uudemmissa vissiin vähän yläpainotteisempi vetoalue.nps kirjoitti: ↑Pe Heinä 26, 2024 9:20 pm Tässä pyöräkuumeen kanssa painiessa on ajatus kevyestä seikkailupyörästä hahmottunut jotenkin niin, että uusi laite saisi olla jotain kisaenduron ja T7:n väliltä ja sillä olisi ajatus kurvailla soralla, metsäautoteillä ja mökkipoluilla. Asfalttia ei voi kokonaan välttää, mutta spooriin ei sillä tarvitse lähteä repimään. Näillä spekseillä 690 sisarmalleineen houkuttaa eniten ja kiinnostaa kuulla olenko oikeilla jäljillä vai onko kuume tehnyt temppunsa ja saanut haaveilemaan "väärästä" pyörästä?
Euro5-mallien ruiskujen säätämisestä olikin jo juttua ketjussa, mutta onko se iso juttu ja syy katsella suosiolla vanhempaa mallia? Tai onko viimeisessä mallissa muuten jotain huomiotavaa edellisiin malleihin verrattuna?
Varsinkin takarenkaista löytyi ansiokasta raporttia Janin toimesta, mutta kysyn nyt vielä tässä suosituksia mahdollisesta 80/20 tai 70/30 tyylisistä nappulakumeista? Pääpaino hyvä toimivuus ja kohtuullinen kesto soralla, mutta saisi kestää siirtymiä FIMejä paremmin. Edellisen saman tyylisen pyörän kanssa tuli ajettua pääasiassa AC10:llä ja ne tuntui toimivan melko hyvin, joten Tracker on ainakin yksi vaihtoehto mitä mietin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dual-sport_motorcycle
Takarenkaaksi on vähän kuin vakiintunut C-02, joka pitää ja kestää aika hyvin. Pehmeät mutakumit 690 repii riekaleiksi sepelipintaisella metsäautotiellä. Tuollaiseen ajoon renkaassa pitää lukea Stone tms.Tracker on hyvä ja halpa edessä kuten Jani sanoi.
50/60 renkaaksi erinomainen 690 alle on MIchelin Anakee Wild tai Mitas Enduro Trail, eli entinen E-07. Anakee Wildin eturengas on hyvä näille.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 8:27 pm
- Pyörä: Ktm 690 enduro r
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Minä ajan 2014 mallisella 690. Olen tykännyt
25000km tullu itse tuolla rullattua sorapintaa enimmäkseen.
Renkaiksi valikoitunut edesssä Michelin tracker ja taakse mitas c02
Mutta kyllä tuolla tullu ajettua enduroreittejä ja motocross rataakin,menee nekin kun asennoituu oikein
25000km tullu itse tuolla rullattua sorapintaa enimmäkseen.
Renkaiksi valikoitunut edesssä Michelin tracker ja taakse mitas c02
Mutta kyllä tuolla tullu ajettua enduroreittejä ja motocross rataakin,menee nekin kun asennoituu oikein
Every road trip is an adventure and there is always something great to see.
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Mulla on euro4 - mallinen 701, vm 2020. Vähän rikkaammalle laitettu (putki vaihdettu ja Raden ilmanputsari) ja alusta shimmattu mulle sopivaksi. Takajousi vaihdettu mun painolle, etujousia (LR-malli) ei tarvinnut vaihtaa. Se offroad dongle on melki pakollinen luistoneston pois kytkemiseen tässä mallissa, ja varoiksi on vielä kytketty sivujalan anturi pimeeksi. Mulla on nomadin torni, en vaihtanut pienempää eturatasta vaan kaksi piikkiä isomman takarattaan. Eturenkaina crossirenkaita (ja jokunen mitas e-13) tai vähän sileämpiä ja takana mitaksia tai nyt oleva dunlopin 908RR (joka ei nyt niiin hyvältä tunnu..) Eniten pitänyt Motoz desert h/t:stä renkaista edessä ja takana mutta niitä ei ole vähään aikaan mistään löytynyt..
Nyt on jotain 35 Tkm ajettu, pisimmät päivät olleet n. 900 km tai 12 tuntia. En taida tätä koskaan hävittää..
Nyt on jotain 35 Tkm ajettu, pisimmät päivät olleet n. 900 km tai 12 tuntia. En taida tätä koskaan hävittää..
TiuSo
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Hyviä huomioita, kiitos näistä. Tänään pääsin koeajolle -22 mallin 701:llä ja kone kyllä yllätti positiivisesti. Ja muutenkin kokonaisuus oli hyvin tasapainoisen oloinen. Vanhaan TE 610:iin verrattuna on menty huimasti eteenpäin, vaikka periaatteessa ilman ABS, TC yms. potentiaalisia vikaantuvia ominaisuuksia varmasti pärjäisi kivasti. En tosin ehtinyt niiden kanssa juurikaan leikkimään, joten ehkä mieli muuttuu jos pääsee paremmin tutustumaan. Kierroslukumittari aiheutti pientä ihmettelyä, mutta Google osasi kertoa että lukema 88 onkin >3k rpm eikä 2k kuten oletin.
Vakio(?) TKC 80:t toimi ihan hyvin mutkaisella asfalltitiellä ja lyhyt hiekkapätkäkin meni kivasti. Mutta kyllä soralle varmasti karkeampi kumi on omiaan ja D952:t on tosiaan tilauksessa ja nyt jännitetään onko kumit vai pyörä ensin pihassa.
Vakio(?) TKC 80:t toimi ihan hyvin mutkaisella asfalltitiellä ja lyhyt hiekkapätkäkin meni kivasti. Mutta kyllä soralle varmasti karkeampi kumi on omiaan ja D952:t on tosiaan tilauksessa ja nyt jännitetään onko kumit vai pyörä ensin pihassa.

Re: KTM 690 Enduro (/R)
Kyykkypyörä saa väistyä enduron tieltä ja tällä hetkellä etsinnässä olisi 690 Enduro hintaluokassa 6000-8000€. Alkupään tuotannon pyöriä saa jo helposti tuohon hintahaarukkaan, mutta kannattaako jo suosiolla metsästää 2011 tai sitä uudempaa? Pyörä tulisi enimmäkseen hiekka- ja metsäautotiekäyttöön. Kokonsa puolesta sopinee myös pienemmillekin poluille? Onko varusteet (laukut yms.) käypäsiä suurin piirtein kaikkiin malleihin sekaisin vai onko niissä paljonkin vuosimallikohtaisia eroja? Keltanokalle saa antaa vinkkejä ko. pyörään liittyen..
-
- Viestit: 2251
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Jos laukkuraudat laittaa, niin niissä on vuosimallikohtaisia eroja, mutta banaanin malliset ja vastaavat satulalaukut ei tarvi edes rautoja. Niitä kannattaa katsella tuolta Pehmeät sivulaukut -ketjusta. Mallikohtaisia laukkujahan 690:iin ei ole edes saatavilla.
Lähetetty minun SM-G525F laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-G525F laitteesta Tapatalkilla
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Kiitos vielä kaikille kommenteista. Asiallinen 701:n osui kohdalle, joten siirryn sen ketjun alle ihmettelemään.
- _JPA_
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Vaihdon pyörän alle motovanteet niin tutkin enskspyörien laakereita. En kyllä löytänyt mitään välystä. En pyörien ollessa paikoillaan, enkä irrallaankaan. Otin spacerit pois, putsailin paikat ja kaikki laakerit tuntuu pyörivän tasaisesti ilman rahinoita.
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tein huollon takajousitukseen. Rasvasin linkkujen laakerit ja iskariin uudet öljyt.
Se siitä, mutta remontin jälkeen on sähköt kateissa. Tankki oli kipattuna ylös että sai iskarin pois ja takaisin. Virta-avaimesta ei virka mitään. Akussa on virtaa. Vittu näitä itävallan ihmeitä.
Se siitä, mutta remontin jälkeen on sähköt kateissa. Tankki oli kipattuna ylös että sai iskarin pois ja takaisin. Virta-avaimesta ei virka mitään. Akussa on virtaa. Vittu näitä itävallan ihmeitä.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18