KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jatzio
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 4:35 pm
Pyörä: Smt/Xt600

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Jatzio »

Nyt korkkasi oikeanpuoleisen öljysihdin pultin pirulainen.

Sisempi kytkinkoppa meinaa vastustaa irtiottoa sen verran paljon, että epäilyttää käyttää liikaa voimaa ja herää kysymys, että onko koppa vielä jostain kiinni. Kumivasaralla ja puunpalalla olen yrittänyt naputella koppaa irti, mutta ei irtoa. Pultit on kaikki irti, paitsi ulommasta kopasta vain lohkoon menevä pultti on irti. Täytyykö vesipumpun ropelli irrottaa jotta saa kytkinkopan irti? Olisko kokeneemmilla heittää vinkkiä homman hoitamiseksi. Tai kannattaako vaan hinata kärryllä korjaajan murheeksi.. :oops:
skuikka
Viestit: 2252
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Stark
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Se kampuran alapuolella oleva 10mm kantainen pultti on kampuran lukituspultin paikka huoltoja varten ja se menee lohkoon. Et olisi ensimmäinen joka ei sitä tajua irrottaa.
Banned
Viestit: 120
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 3:46 pm
Pyörä: KTM 990 Adv
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Banned »

Uutta 990 adventurea kaavaillaan vuodelle 2026

https://www.motorrad-magazin.at/motorra ... u7eFSwZ9PN
Markoinen
Viestit: 16
Liittynyt: To Elo 16, 2018 11:25 am
Pyörä: KTM 990 ADV S
Paikkakunta: Uusimaa / Päijät-Häme

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Markoinen »

Olen ajanut tämän kevään itselleni uudella -08 S mallin adv:llä. hankin sen viime syksynä, Kerkesin ajamaan hetken ennen talven tuloa. Syksyn viimeisellä ajolla se alkoi stumppaamaan kun painoi kytkimen pohjaan. Sammui kuin laakista. Kierrokset olivat silloin tyhjäkäynnillä 1000rpm. Yritin säätää tuloksetta TPS:sää. Vein sen keväällä liikkeeseen laitettavaksi. Siellä säätivät "tehtaan spekseisin" ja asensivat korruptoituneen ruiskukartan uudestaan. Kierrokset nousivat tyhjäkäynnillä 1500rpm ja stumppailu lakkasi. Ajoin noin 600km ilman ongelmia ja homma vaikutti toimivan kunnes lähdin lapin reissulle. Reilu 3000km ajettu ja se sammui neljä kertaa ajossa. Joka kerta sama tilanne, kun vaihtoi viitoselta kuutoselle, kierrokset n. 4-6000rpm. Kerran rekkaa ohittaessa. Nyt ajaessa miettii vaan vaihtamista ja mahdollista sammumista. Netissä on paljon tietoa aiheesta mutta en oikein tiedä mihin suuntaan tässä nyt pitäisi lähteä mopon kanssa? Akku on uusi ja venttiilit säädetty muutama tuhat sitten, TPS säädetty liikkeessä. Mietin polttoaineensuodatinta, bensapumppua, jotain toista karttaa (nyt sisällä on Acran mappi), PC V + autotune.. Oletteko kokeneet vastaavaa ja millä saitte laitteen toimimaan?

Kiitos jo etukäteen!
Avatar
drpepper74
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 12:27 am
Pyörä: KTM Adventure 990 -07
Paikkakunta: Hollola

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja drpepper74 »

Paljonko ajettu adve kyseessä?
Mulla meni tps vaihtoon n.110tkm kohdilla.
Onko map-antureiden letkut ehjät? Niistä tuli mulle kummallisia vaivoja pyörään, sammuiluja ja välillä ei käynyt tyhjää jne.
mikään ei ole niin varmaa kuin, epävarma
Exät, Yamaha 125 dt -78, Kawasaki 125 kmx -87, Yamaha fj1200 -89, Honda blackbird 1100 -01,
KTM 300 exc -05, KTM 950 SM -05, KTM 990 Adventure -06, KTM 690 R -15, KTM 500 exc -15
Markoinen
Viestit: 16
Liittynyt: To Elo 16, 2018 11:25 am
Pyörä: KTM 990 ADV S
Paikkakunta: Uusimaa / Päijät-Häme

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Markoinen »

Just meni 70tht rikki. Pitää tarkastaa noi map-antureiden letkut, jos siellä vaikka näkyis jotain :!:
Avatar
TomppaV
Viestit: 754
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Saattaa kuulostaa kaukaiselta, mutta viallinen jännitteensäädinkin voi aiheuttaa omituisia oireita, se on kulutustavaraa noissa, joten se menee vaihtoon jossain vaiheessa.

Bensapumppukin kestää vain rajallisen ajan. Bensan suotimen tarkistaisin , ja vaihtaisin myös jos on vähänkään pitempään ollut käytössä.

Olisipahan ainakin sitten nuo osiot suljettu pois vianhakulistalta.
Taas lähti mopo käsistä
Markoinen
Viestit: 16
Liittynyt: To Elo 16, 2018 11:25 am
Pyörä: KTM 990 ADV S
Paikkakunta: Uusimaa / Päijät-Häme

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Markoinen »

Polttoainepumppu ja suodatin menossa vaihtoon, tarkistan/vaihdan MAP:n letkun ja tuon jännitteensäätimen! Tässä onkin hetkeksi puuhaa :D Kiitos paljon avusta.
WPH
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 3:11 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja WPH »

Reilu 3000km ajettu ja se sammui neljä kertaa ajossa. Joka kerta sama tilanne, kun vaihtoi viitoselta kuutoselle, kierrokset n. 4-6000rpm.
Ihan täsmällisesti samat oireet kuin entisessä 990 SMT:ssä, minulla alkoi myös satunnaisesti pitämään em. lisäksi tyhjäkäyntiä korkealla vaikka kaasun löysäsi. Vihdoin suosiolla kuluneen TPS:n uuteen, pyörää aiemmin vaivannut nykiminen tasakaasulla matka-ajossa korjautui ja pyörästä tuli muutenkin jouheampi vastaamaan pieniinkin kaasukahvan muutoksiin. Varsinainen vika oli kuitenkin tyhjäkäynnin säätömoottorissa, sammuilu ja korkealle jäävät kierrokset eivät uusiutuneet enää. Häiriö ei tallentanut muistiin mitään eikä vikavalo syttynyt elleivät tyhjäkäyntikierrokset jääneet korkealle. Vm 2010 KTM 990 SMT, pitäisi olla samanlainen tekniikaltaan kuin -08 ADV. Vinkkinä myös että MAP:n letkujen on oltava täsmälleen alkuperäisen mittaiset, liian pitkät saattavat sotkea tyhjäkäyntiä.
Markoinen
Viestit: 16
Liittynyt: To Elo 16, 2018 11:25 am
Pyörä: KTM 990 ADV S
Paikkakunta: Uusimaa / Päijät-Häme

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Markoinen »

No nyt! Minulla esiintyy myös samaa nykimistä tasakaasulla ja nimen omaan matka-ajossa (3800-4000rpm).Muutenkin kone vetää vähän epätasaisesti jos kierroksia on alle 3500,en tiedä onko normaalia. Tyhjäkäynti tuntuisi toimivan. Startatessa kierrokset nousee 2000rpm ja laskee sitten 1500rpm. Nyt lähtee TPS vaihtoon ja samalla noi kaikki muutkin mitä tässä on noussut esiin. Ehkä tästä vielä pääsee nauttimaan 100% :D. Raportoin sitten miten kävi.
Avatar
Hanski T
Viestit: 608
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Mulla oli aikoinaan 990Adv. Siinä nykiminen helpotti kun porasin suodatinkotelon likaiselle puolelle kymmenkunta lisäreikää, olisko ollu 8 tai 10 millisiä. Ei siitä tosin kruisermoottoria tullut. Sekin muuten sammahti vauhdissa muutaman kerran, mutta niin harvoin ettei se johtanut toimenpiteisiin.

1190 on jo ihan toista maata. Se toimii nätisti kaikilla kierroksilla, vaikka voimaa löytyy tarvittaessa paljon enemmän. Oletettavasti 1290 toimii myös.
SF 1098S
MTS V4S
WPH
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 3:11 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja WPH »

TPS- anturi on niin olennainen osa tuon LC- moottorin seoksenmuodostusta että kuluneena se sotkee käyntiä pahiten niillä alueilla polttoainekarttoja jotka ovat polttoainetalouden ja päästöjen takia muutoinkin laihalla. Siihen vielä huonot ja hitaat lambdat molemmissa putkissa niin kyllä nykii.
Jatzio
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 4:35 pm
Pyörä: Smt/Xt600

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Jatzio »

skuikka kirjoitti: To Kesä 06, 2024 9:19 am Se kampuran alapuolella oleva 10mm kantainen pultti on kampuran lukituspultin paikka huoltoja varten ja se menee lohkoon. Et olisi ensimmäinen joka ei sitä tajua irrottaa.
Kiitokset, tällä pääsin maaliin saakka. :D
VilleH
Viestit: 116
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 9:28 am
Pyörä: 990 Adventure
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja VilleH »

990 Adventure abs -12 vuosimallin alustan päivitys ajankohtainen. Alkuperäinen 210mm jousto on aivan ok normaali soratieajeluissa mutta kun menee vähän pienemmälle polulle niin pohjapanssari on herkästi milloin mitäkin kantoa vasten. Samalla kun tekee maltillisen joustomatkan korottamisen niin simmipakoille voisi tehdä muutoksia. Isoissa pompuissa keula lyö läpi ja perä on levoton, klikkereiden ruuvailu on varmasti aivan mukavaa hommaa mutta ei niillä ihmeitä saa aikaan. Keulaan on vaihdettu aivan liian löysien vakiojousien tilalle superin jouset, takana vakio. Näissä pyörissä on tehtaalta lähtiessä niinkuin tiedätte erikoinen tuo balanssi, keula lyö pohjaan kovassa jarrutuksessa ja taakse voi lastata jousen puolesta vaikka tulikiven takkapaketin.
Onko kukaan laittanut puolalaisen bulldozerin korotussarjaa? Nyt ei olla hakemassa mitään 280mm aavikkoalustaa vaan lähinnä R-mallissa olevaa korkeutta.
https://bulldozer.com.pl/category/ktm-950-990/
Vastaa Viestiin