Tämä ihan totta ja nyt kun olen myymässä tuota 3-satkua, niin nuorison mielestä pitäisi olla halvempi kun ei ole supermotoja mukaan
KTM 690 Enduro (/R)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Braa-aab!
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Mutta kun nuoriso myy piikkisiä kotareita niin huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa mutta pesty joka päivä ja katteissa tonnin tarrat, hinnat näissä on kuitenkin pilvissä.
Kylätason kurapyöräilijä.
- Ariel
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
- Pyörä: RE Himalayan
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tää on kumma juttu, ikää tulee ja olen alkanut himmailemaan
eri harrastuksia joka tarkoittaa et myyn kaikenlaista pois.
Ostajilla tuntuu olevan käsitys et jos jotain myydään, niin myyjä
on pakko-raossa. Sit jotkut loukkaantuu kun sanon ei koomisille
ehdotuksille.
Nää ”mikä on tiukka hinta” tyypit pistää ihan v****aa.
Kohta pitäis myydä uuden karhea 790 R ja kylmää mikähän show
siitäkin kehkeytyy… Ostin 690 mut en ole tänä vuonna vielä päässyt ajamaan et osaisin päättää kumpi jää, varmaan 690.
eri harrastuksia joka tarkoittaa et myyn kaikenlaista pois.
Ostajilla tuntuu olevan käsitys et jos jotain myydään, niin myyjä
on pakko-raossa. Sit jotkut loukkaantuu kun sanon ei koomisille
ehdotuksille.
Nää ”mikä on tiukka hinta” tyypit pistää ihan v****aa.
Kohta pitäis myydä uuden karhea 790 R ja kylmää mikähän show
siitäkin kehkeytyy… Ostin 690 mut en ole tänä vuonna vielä päässyt ajamaan et osaisin päättää kumpi jää, varmaan 690.
jv
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Okei, väärä sanavalinta, "säännöllisesti" voi tarkoittaa mitä tahansa.
Sanotaan vaikka että öljynvaihtohuolto riittävän usein. Tässä tapauksessa 5000 km/huolto. Sitä väliä käyttää useimmat kenen kanssa olen ollut juttusilla ja sitä väliä käytän itsekin.
Heikki
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: KTM 690 Enduro (/R)
MosFet ohjain ei itsessään lämpene niin paljon kuin vanhemmat SCR tekniikalla toteutetut. Tässäkin Carmon tapauksessa kyseessä on shunttimalli eli sekin vaan hävittää staattorin ylimääräisen tehon, tässä tapauksessa takas staattoriin joka lämpenee. Staattori lämpenee sitä enempi mitä _pienempää_ mopon virrankulutus on, yleensä se ei ole ongelma jos pyörässä on alunperinkin ollut shunttimallinen jännitteensäädin eli staattori lilluu öljyssä. Jos tommosen MOSFET-säätimen lyö vanhaan pyörään kiinni niin staattori voi kärvähtää hyvinkin äkkiä.
MosFet-tyyppinen jännittensäädin on parempi hyötysuhteeltaan kuin SCR suurilla kuormilla eli staattorista saadaan puristettua hyötykäyttöön en viimeisetkin watit.
Paras olisi kuitenkin tommonen "series" mallinen jännitteensäädin joka pätkii staattorin virtapiiriä silloin kun sähköä ei tarvita tehoa, eli sähkötehoa ei tarvii hukata mihinkää kun staattori toimii tarvittaessa "vajaalla" teholla. Näyttää Carmolla olevan niitäkin:
https://www.carmo.nl/index.php?main_pag ... ts_id=2949
Tuo Shindengen SH847 joka on myös tommonen "series" mallinen möykky, löytyy vakiona esim. tonnisesta VStroomista vm 2014-> (varaosakoodi 32800-31J00), hintaa enempi kuin tuolla Carmon mallilla.
Shindengen:it ovat käytössä ikuisia, Carmon tuottteista ei itsellä ole kokemusta.
Tuosta voi opiskella mitä eroja on piuhoissa kulkevissa virroissa erityyppisillä säätimillä:
https://www.cbrxx.com/threads/sh847aa-s ... ent.50913/
Tuossa vielä enempi juttua:
https://www.superhawkforum.com/forums/k ... how-25117/
Viimeksi muokannut maja2, Pe Touko 27, 2022 12:44 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: KTM 690 Enduro (/R)
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 8507%21sea
Tässäpä rst-lipare kantattu kiinni
Nyt noita feikkejä Shindengen:ejä on alkanut näkyä ihan liimatulla rst-pohjalevyllä myös.
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 2613%21sea
Parhaimmassa tapauksessa prätkästä palaa sähkösarjat ja ecu:t tommosella sen vikaantumisen myötä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Jos pyynti on vaikka 8000€ ja keskustelu alkaa sillä että mikä on tiukka hinta niin heitän hinnaksi kymppitonnin, sama tilanne niille jotka heittää epätoivoisia kuudentonnin tarjouksia. Toisinaan sanon ettei tätä olla myymässä osamaksulla vaan suoralla kaupalla. Yksikään epätoivoinen tinkijä ei ole koskaan ostanut mitään koska lompakko on usein tyhjä. Tosiostajan tunnistaa hyvin nopeasti ja keskustelu ei ala hinnan tinkimisellä, sellaisten kanssa voi hintaa sovitella mutta ei kymmeniä prosentteja.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Niin ja jos laite on tosiaan kunnossa, niin turha niistä on viimestä kymppiä alkaa tinkimään.Koheltaja kirjoitti: ↑Pe Touko 27, 2022 6:10 amJos pyynti on vaikka 8000€ ja keskustelu alkaa sillä että mikä on tiukka hinta niin heitän hinnaksi kymppitonnin, sama tilanne niille jotka heittää epätoivoisia kuudentonnin tarjouksia. Toisinaan sanon ettei tätä olla myymässä osamaksulla vaan suoralla kaupalla. Yksikään epätoivoinen tinkijä ei ole koskaan ostanut mitään koska lompakko on usein tyhjä. Tosiostajan tunnistaa hyvin nopeasti ja keskustelu ei ala hinnan tinkimisellä, sellaisten kanssa voi hintaa sovitella mutta ei kymmeniä prosentteja.
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Nyt oli syvällistä ja asiantuntevaa. Itse en näistä sen enempää tiedä aina tyytyväinen kun toimii ja muu kuin 20ellä tehty kiinassa. Itsellähän on 2009 pyörä joten lasketaan se vanhaksi kenties? No nyt on ajettu jo pidempääkin lenkkiä ja vielä on toiminut. Tietääpähän mistä hakea vikaa seuraavaksi.maja2 kirjoitti: ↑Pe Touko 27, 2022 12:30 amMosFet ohjain ei itsessään lämpene niin paljon kuin vanhemmat SCR tekniikalla toteutetut. Tässäkin Carmon tapauksessa kyseessä on shunttimalli eli sekin vaan hävittää staattorin ylimääräisen tehon, tässä tapauksessa takas staattoriin joka lämpenee. Staattori lämpenee sitä enempi mitä _pienempää_ mopon virrankulutus on, yleensä se ei ole ongelma jos pyörässä on alunperinkin ollut shunttimallinen jännitteensäädin eli staattori lilluu öljyssä. Jos tommosen MOSFET-säätimen lyö vanhaan pyörään kiinni niin staattori voi kärvähtää hyvinkin äkkiä.
MosFet-tyyppinen jännittensäädin on parempi hyötysuhteeltaan kuin SCR suurilla kuormilla eli staattorista saadaan puristettua hyötykäyttöön en viimeisetkin watit.
Paras olisi kuitenkin tommonen "series" mallinen jännitteensäädin joka pätkii staattorin virtapiiriä silloin kun sähköä ei tarvita tehoa, eli sähkötehoa ei tarvii hukata mihinkää kun staattori toimii tarvittaessa "vajaalla" teholla. Näyttää Carmolla olevan niitäkin:
https://www.carmo.nl/index.php?main_pag ... ts_id=2949
Tuo Shindengen SH847 joka on myös tommonen "series" mallinen möykky, löytyy vakiona esim. tonnisesta VStroomista vm 2014-> (varaosakoodi 32800-31J00), hintaa enempi kuin tuolla Carmon mallilla.
Shindengen:it ovat käytössä ikuisia, Carmon tuottteista ei itsellä ole kokemusta.
Tuosta voi opiskella mitä eroja on piuhoissa kulkevissa virroissa erityyppisillä säätimillä:
https://www.cbrxx.com/threads/sh847aa-s ... ent.50913/
Tuossa vielä enempi juttua:
https://www.superhawkforum.com/forums/k ... how-25117/
- Ariel
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
- Pyörä: RE Himalayan
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Jos minäkin… Jos olen ymmärtänyt oikein ongelmana on se vakio säätäjä joka voi hajota ja se taas rikkoo sen laturin staattorin.
Se et myös MosFet säädin on shuntti malli ja ”hävittää” ylimääräisen tehon takas staattoriin, ei taida polttaa sitä. Se kärvähtää kun regu ei säädä oikein.
MosFet säätäjät, ainakin ne laadukkaat ovat ilmeisesti likipitäen ikuisia, siis säätää oikein ja tarkemmin kun orkkis. Ton toisen testaajan mukaan myös niiden laadukkaiden MosFet säätäjien osat tehty Kiinassa, ainakin osan, katteet on vissiin pienemmät. En kuitenkaan lähtis ostamaan sitä halvinta Kiinasta, se voi sisältää ihan mitä vaan.
Kummastelen et miks käytetään tämmöst marginaalisesti? halvempaa säätäjää jos niissä on vikaantumisia. Jotta tätä vois arvioida oikein, pitäis tietää onks tää ongelma kuinka yleinen. Hieman arvelluttaa vuodatukset forumeilla, en epäile, mutten arvioisi yleisyyttä.
Se et myös MosFet säädin on shuntti malli ja ”hävittää” ylimääräisen tehon takas staattoriin, ei taida polttaa sitä. Se kärvähtää kun regu ei säädä oikein.
MosFet säätäjät, ainakin ne laadukkaat ovat ilmeisesti likipitäen ikuisia, siis säätää oikein ja tarkemmin kun orkkis. Ton toisen testaajan mukaan myös niiden laadukkaiden MosFet säätäjien osat tehty Kiinassa, ainakin osan, katteet on vissiin pienemmät. En kuitenkaan lähtis ostamaan sitä halvinta Kiinasta, se voi sisältää ihan mitä vaan.
Kummastelen et miks käytetään tämmöst marginaalisesti? halvempaa säätäjää jos niissä on vikaantumisia. Jotta tätä vois arvioida oikein, pitäis tietää onks tää ongelma kuinka yleinen. Hieman arvelluttaa vuodatukset forumeilla, en epäile, mutten arvioisi yleisyyttä.
jv
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Lainataas omaa. Olin pari viikkoa reissussa ja kotiin tullessa oli motokeitaalta tullut uus map-anturi. Anturi paikoilleen ja kovaa ajoa parikytä kilsaa. Ei ollut minkäänlaista vikaa jäljellä ja toivottavasti ei tulekaan. Näillä näkymin siis mm. map-anturi oli viallinen.
Voltit tuossa anturissa heittelee tyhjäkäynnillä kuten vanhassakin, mutta se näytti heti alkuunsa n. 100hpa pienempää arvoa. Paikallaan olevassa anturissa oli yllättäen tiiviste läjässä (kuten suuttimessakin) ja joskus asennettu virheellisesti, varmaan tehtaalla jo. Samoin anturin paikka ja ite anturi oli melko töhnänen, tuli putsattua vähän paikkoja samalla.
Nyt on ihan pirun hyvä mieli
Voltit tuossa anturissa heittelee tyhjäkäynnillä kuten vanhassakin, mutta se näytti heti alkuunsa n. 100hpa pienempää arvoa. Paikallaan olevassa anturissa oli yllättäen tiiviste läjässä (kuten suuttimessakin) ja joskus asennettu virheellisesti, varmaan tehtaalla jo. Samoin anturin paikka ja ite anturi oli melko töhnänen, tuli putsattua vähän paikkoja samalla.
Nyt on ihan pirun hyvä mieli
JakeJii kirjoitti: ↑Pe Touko 13, 2022 7:42 pm Moikka, piti rekisteröityä kun ei muuallakaan tunnu kukaan tietävän mitään. Aloitetaan sillä, että olen lukenu koko ketjun, tune ecu ketjun ja ADV riderin ketjun...
Ostin pyörän syksyllä koeajamatta ja nyt keväällä on päässy (joutunu) jakari kourassa vääntään pyörän kanssa useamman viikon.
Oireina on nykivä meno tasakaasulla, joskus enempi joskus vähempi. Sen verran kuitenkin, että ei huvita ajella. Kerran olen saanut pyörän toimimaan kohtalaisen hyvin, mutta sekin oli map-anturi irroitettuna, joten ei liene kovin kestävä korjausmetodi.
Vartin sopeutus menee aina läpi, eikä pyörä stumppaile ajossa tai sammu risteyksiin, ellei ite oo perseilly karttojen ja sopeutuksen kanssa.
Outoja juttuja?
Map-anturin voltit heittelee tyhjäkäynnillä 1,25v-2,85v, mutta paineet aika tasan 490hpa vaikka nostais kierroksiaki.
Apad ja thad on säädöissä kun liittimen irroittaa. Throttle grip position sensorin voltit tippuu pois alueelta kun ajelee jonkin aikaa ja kun liittimen ottaa irti, on voltit 0,71 eli säädöissään. Jostain kumman syystä minkäänlainen resetointi ei auta, vaan kun liittimen kiinnittää, poistaa vikakoodit ja vaikka mappais uudestaan, ne on pois alueelta kun virrat kytkee päälle.
Tämä vissii on normaalia ku lämpenee ja resistanssit muuttuu. Kylmänä nuoki hiipii kohillensa.
Tune ecussa vissiin pitäs palaa vihreä laatikko tps kohdalla alhaalla, no ei pala?
Mitä tämän kans vois vielä tehä ilman, että ostelee silmät kiinni erilaisia osia.
KTM 690 Enduro -08
Modit:
Sas pois ja tulpattu
Evo filtterikansi
Akra slipari
Evo1 ruiskutuskartta, o2 pois, sas pois
Aman kahvakartta
Tehtyjä:
Uus oem jännitteensäädin (vanha oli rikki)
Uus jäähdytin (vanha oli reikänen)
Uus tulppa
Lyhennetty sytkäjohtoa
Akku laturissa
15min ja kahvan sopeutus
Suuttimen puhistus alan liikkeessä
Quantumin pensapumppu ja uus suodatin vaihettu
Apad ja thad säädetty 0,71 ja 0,51
Kytkinanturin tarkastus
Jalaksen ohitus
Puhistettu iat anturi
Runkomaa putsattu kahdesta paikkaa
Koitettu erilaisia FI karttoja, muutettu f/l switchiä jne
Räjäytetään kotari tai myydään projekti
- Ariel
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
- Pyörä: RE Himalayan
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Vihdoinkin pääsin ajamaan pyörällä. Muutamia havaintoja:
- Vahvasti vaikuttaa että nyt on pyörien Unicorn, ensivaikutelma todella positiivinen, ehkä se keveyden tuoma näppäryys syynä.
- Kun koeajoin vakio 690, mielestäni oli tuulessa kovin levoton, nyt kun omassa on Rade fairing ja matala etulokkari, ei mitään
levottomuutta tuulessa. Tästä olen kuullut muitakin kommentteja; korkea etu lokkari ottaa tuuleen.
- Polttoaineen kulutus aika kova, >4,5l/100 oisko uutuuden kankeutta?
- Latausjännite matala 13,2V
- Onko tässä lainkaan termostaattia, kaupunki ajoissa lämpötila 95 - 100C, mutta maantiellä semmosessa 100km/h vauhdissa ja
13C ulkolämpötilassa vain 71C. Miten joku polttomoottori voi mennä Euro 5 läpi moisella käyntilämmöllä?
- Hankin heti Puolasta Motokanapy satulan, kaveri teki sen uuteen KTM runkoon eikä tullut pakottavaa pysähtymistä, en kyl ajanut
kun semmosen 300km pätkän putkeen, sit piti tankata, mutta muistan vielä koeajolta sen KTM kakkosnelos-penkin "epämukavuuden".
Pyörässä Rade lisätankki joka mahdollistaa >300km vedon.
- Vahvasti vaikuttaa että nyt on pyörien Unicorn, ensivaikutelma todella positiivinen, ehkä se keveyden tuoma näppäryys syynä.
- Kun koeajoin vakio 690, mielestäni oli tuulessa kovin levoton, nyt kun omassa on Rade fairing ja matala etulokkari, ei mitään
levottomuutta tuulessa. Tästä olen kuullut muitakin kommentteja; korkea etu lokkari ottaa tuuleen.
- Polttoaineen kulutus aika kova, >4,5l/100 oisko uutuuden kankeutta?
- Latausjännite matala 13,2V
- Onko tässä lainkaan termostaattia, kaupunki ajoissa lämpötila 95 - 100C, mutta maantiellä semmosessa 100km/h vauhdissa ja
13C ulkolämpötilassa vain 71C. Miten joku polttomoottori voi mennä Euro 5 läpi moisella käyntilämmöllä?
- Hankin heti Puolasta Motokanapy satulan, kaveri teki sen uuteen KTM runkoon eikä tullut pakottavaa pysähtymistä, en kyl ajanut
kun semmosen 300km pätkän putkeen, sit piti tankata, mutta muistan vielä koeajolta sen KTM kakkosnelos-penkin "epämukavuuden".
Pyörässä Rade lisätankki joka mahdollistaa >300km vedon.
jv
- _JPA_
- Viestit: 665
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Onhan siellä termostaatti sylinterin kupeessa.
Mistä kohtaa mittaat veden lämpöjä?
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Auttakkee...
2020 malliseen mopediin laitettu talvella mm. fuel dongle ja lambda otettu samalla pois / plugi tilalle.
Samalla SAS removal kitti.
No nyt sitten ei jostain syystä enää syty TC valo, eli sitä ei saa kytkettyä pois mukamas...
Onko nuo jotenkin yhteydessä toisiinsa?
Jostain muistan lukeneeni ihan lähiaikoina aiheesta, en vaan muista että mistä.
Offroad dongle rokkaa, eli ABS pysyy poissa päältä.
2020 malliseen mopediin laitettu talvella mm. fuel dongle ja lambda otettu samalla pois / plugi tilalle.
Samalla SAS removal kitti.
No nyt sitten ei jostain syystä enää syty TC valo, eli sitä ei saa kytkettyä pois mukamas...
Onko nuo jotenkin yhteydessä toisiinsa?
Jostain muistan lukeneeni ihan lähiaikoina aiheesta, en vaan muista että mistä.
Offroad dongle rokkaa, eli ABS pysyy poissa päältä.
No on se ny perrrkele!