Ducati Multistrada V4

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Hanski T
Viestit: 384
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Huomenna olis tonnin huolto. Tänään käytin multin Glosspointilla, tankinposkiin tuli 3M:n kirkas suojakalvo. Ei erotu yhtään. Poskissa oli jo hankausjälkiä, jotka myllytettiin pois, nyt on hyvä, tarpeeseen tulivat. SF:ssä kalvot ovat kestäneet 50 000km, joten eiköhän niiden kanssa pärjää pitkään.

Sygic-karttasofta ei sovi mun tarkoituksiin, eikä puhelin mahdu suojineen tankin lokeroon. Siinä olisi kyllä usb-reikä latausta varten, mutta eipä se juuri hyödytä. Puhelimesta pitäisi ottaa suojus pois ja sittenkin se olisi liian hankala onkia lokerosta taskuun kun käy kaffella tai syömässä. Ratkaisin ongelman nappaamalla Marinesta Garmin XT:n mukaan kun kävin hakemassa pottaan uuden visiirin. Kyllä nyt pitäisi reittien kirkastua.

Oilerikin olis hyllyssä, mutta on ollut muuta askaretta sen verran ettei ole ehtinyt siihen paneutua. Enkä alakaan näillä keleillä, rasvaan sprayllä ja asennan sitten kun on sisätöitä suosivat säät.

Saksasta löytyi kombohylsy, jonka toinen pää käy taka-akselin ja toinen etusen mutteriin. Ajattelin kuljettaa sitä mukana. Kumejahan löytyy nykyään hyvin, mutta rengasliikkeissä ei välttämättä ole 36mm 12-kulmaista hylsyä. Eipä jää korjaus reissussa ainakaan siitä sitten kiinni.
SF 1098S
MTS V4S
Peltsi
Viestit: 2654
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Oliko sulla Multi 17/17 renkailla? Ootko ajanu vastaavaa 19 tuuman renkaalla. Vaan oliko Multi Endurosa kapeampi myös takakumi kun perus Multisa.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Hanski T
Viestit: 384
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Peltsi kirjoitti: To Kesä 17, 2021 11:06 pm Oliko sulla Multi 17/17 renkailla? Ootko ajanu vastaavaa 19 tuuman renkaalla. Vaan oliko Multi Endurosa kapeampi myös takakumi kun perus Multisa.
Edellinen oli Multi 1200S, 17" edessä ja 17" 190/55 takana. Multistahan on V2 Enduro jossa on 19" etunen ja mielestäni kapeampi takarengas, mutta sitä en ole ajanut.

Tässä uudessa on sama rengastus kuin esim. uudessa gessussa ja kotarin 1290:ssä (sen R-versiossa on 21/18). Mielestäni rengastus on hyvä ja selvä parannus noin 17" rinkuloihin. Niillä en uskaltanut ajaa irtosoralla yli 120 kun takanen saattoi aloittaa vispaamisen.
SF 1098S
MTS V4S
mikkoyli
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 1:36 pm
Pyörä: KTM

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja mikkoyli »

Ei tämä kyllä minusta ole yhtään adventure enduro. Lähes kuin BMW S 1000XR. Katumatkapyörä ja vähän parempi jousitus niin on parempi soralla. Mutta esim. vanha vm. 2014 KTM 1290 Superduke on kevyempi ja yhtä kyvykäs sorateillä. Ducati vaan on liian nätti että viittis viedä risukkoon. Laukutkin ovat aivan katulaukut.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
Husaberg 570 FE 2009
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Ducati Multistrada V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 384
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Samaa mieltä. Ei tolla pusikossa rymytä.

Mutta mulle tuo tuntuis kyllä sopivan, sillä voi lähteä siististi juurooppaan tai vetäisemään nopeen soratielenkin pohjoiseen. Jousitus toimii riittävän hyvin huonokuntoisillakin asvalteilla, eikä syylärit heti hajoo irtosoralla. En erityisesti välitä valtavista kantti*kantti alulaukuista, kotaristakin niiden kanssa tuli mieleen lähinnä pioneerirykmentin ponttoonisiltaosasto. Niiden kanssa sillä ei voinut ajaa soralla yli sataakuuttakymppiä vispauksen takia. Käytännöllisethän ne kyllä on.

Kyllä se vaan on niin että "jack of all trades" on vaikea rasti. Aina jostain pitää tinkiä.
SF 1098S
MTS V4S
mikkoyli
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 1:36 pm
Pyörä: KTM

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja mikkoyli »

Kieltämättä yllätyin vähän itsekin tänään kuinka hyvin toimii soralla enduro-moodissa kun ottaa luistoneston pois ja täydet tehot päälle. Takajarru on turhan tehoton. Olin kylläkin ilman laukkuja liikenteessä. Akran race-putki pudottaa kulutusta. Ajettiin letkassa n. 150 km niin kulutus oli vain 5,6. Ajelin sitten takaisin omia vauhteja ja silti vain 6,1 l/100 km. 790 menee tosin 4 l pintaan tai jopa alle niin on rangea pohjoisessa.
Mulla on ollut parissa KTM:ssä ja nytkin 790 R:ssä Holanin pienimmät ja matalimmat alulaukut ja ne on kyllä hyvät. Ei niihin kypärää mahdu, mutta ovat kapeat ja tukevat. KTM:n omia alulaukkuja en ottaisi millään kun ovat niin leveät. Jos Multi V4 olisi ainoa pyörä niin varmaan pitäisi laittaa jotkut pehmeät laukut Mosko tms. tai sitten Holanit jos/kun telineitä alkaisi saamaan. Tilasin jo Bumotin pientä alu perälaukkua varten yleismallisen kiinnityslevyn niin porailen siihen reiät ja otan KTM:stä perälaukun kun lähden reissuun. Se on hyvä kun on niin matala eikä häiritse. Rulla pitää olla tietysti, että makuupussin ja teltan saa mukaan.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
Husaberg 570 FE 2009
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Ducati Multistrada V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 384
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

^Kiitos postauksesta. Olen ajatellut että ehkä Rexxer tai joku muu tuo tarjolle softapäivityksen kuten edelliseenkin. Epäilen että typen oksideita pyritään torjumaan syttyä myöhäistämällä. Tämän kesän tyydyn kyllä vakioon. Tosiaan litra sinne tai tänne ei ole kustannuskysymys vaan isompi toimintamatka antaa enemmän vapauksia.

Hommasin Garmin xt:n. Siinä on samaa vikaa kuin sygicissä eli pikkutiet on melkein taustan värisiä. No, edellisiin on löytynyt väripalettien puukotusohjeita, ehkä tähänkin. Enemmän se saisi kyllä näyttää, pikkutiet se piilottaa turhan aikaisin. Luultavasti poistan puhelimen ja pyörän parituksen. Garmin näyttäisi toimivan paremmin.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 384
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Nykräsin pienen koosteen ajokauteen valmistautumisesta ja mopon noudosta:
https://youtu.be/htcQ5KKtS8E
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 384
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Välikatsausta...12600km...
Mopo on osoittautunut toimivaksi, ei vikoja eikä häiriöitä. Siis jos bluetöötti jätetään laskuista, puhelimen musat menee nimittäin aina viimeksi heränneeseen laitteeseen. Garmin xt toimii vielä huonommin, pyörän nappuloita käyttämällä voi sentään soittaa. Sitä en lue pyörän viaksi.

Pleksi ja etuosa suojaa tuulelta yllättävän hyvin. Napanuora (sähkötakin naru) on tarpeellinen vasta 12-13 asteessa. Jyminöitä ei kuulu, suhinaa vain.

Pyörän painopiste on korkeammalla kuin vanhassa, nyt siihen on jo tottunut, alussa hidasajo oli kiikkerän tuntuista. Se on kai se hinta korkeammasta maavarasta.

Aktiivivakkari toimii hyvin, ja on ahkerassa käytössä . Oikean käden olkapää kiittää. Hillholderia en ajatellut tarvitsevani, mutta sepäs onkin hyvä. Kun pysähtyy hetkeksi vaikka puhelimen tms räpläämiseksi, alusta on harvoin ihan vaakasuora. Istuinkorkeus ja satulan leveys tekee sen että jaloilla paikallaanpito on vähän työlästä. Hillholderia kehiin.

Tankissa olevalle lokerolle en ole vielä keksinyt järkevää käyttöä. Puhelimelle se on liian pieni ja sen sähkö on riittänyt taskussakin (pelkkä spottari). Lokero on auennut muutaman kerran huomaamatta. Ehkä siinä voisi ajon aikana ladata varavirtalähdettä, jos se on riittävän pieni.

Käsisuojat on aika pienet ja niihin onkin saatavissa lisäpaloja. En ole hommannut, kahvalämppärit on riittäny. Noukin kylläkin piltsikasta tankorukkaset, 7,50€. Eivät mene saksimatta käsisuojan yli. Muhvit on hyvät alle 10 asteessa, mutta monena syksynä noita 5 asteen kelejä on ollut hyvin lyhyen aikaa, saa nähä miten nyt käy.

Kulutusta on moitittu testeissä. Mun ajolla näyttää menevän 6 litraa. Paitsi kun innostuu laulattamaan 7000 kiekasta punarajalle, silloin menee 7-9. Siellä 8000 paikkeilla soitto alkaa kuulua kypärän ja tulppien sisälle kuutosellakin. Mutta eipä näillä kulmilla pitkiä sooloja pääse vetämään, on sen verran noita mutkia. Emmekä toki halua herättää pahennusta.

Soralla ajotuntuma muistuttaa enemmän 1190R:ää kuin edellistä multia. Kummasti se pari tuumaa etusessa vakauttaa kulkua, nyt pikkuhiljaa tulee jo katottua vain ajolinjaa ja jätettyä pyörän huoleksi lähialue 15-20m eteen. Houkuttaisi laittaa TKC70:t seuraavaksi alle, mutta kun lokakuinen juurooppa kummittelee mielessä.

Takis on kestänyt yllättävän hyvin. Vaihdoin sen 5500 kohdalla ennen norskeissa käyntiä kun halusin varmistaa ettei se lopu kesken. Nyt siinä on vieläkin melkein puolet pintaa jäljellä, on tuo v4 ystävällisempi takikselle kuin v2. Tosin edellisessä multissa oli rexxerin ansiosta melko raaka vääntö 4000-6000 välillä ja sitä tuli myös käytettyä.

Regina HPE ketju on nyt pyörinyt 3000km kuten taisin rasvariketjussa mainitakin. Ei helise vielä eikä ole löystynyt. Takavanne on pysynyt merkillisen puhtaana mäihäkerrokseen tottuneelle.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
JuhaL
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Hanski T kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 9:47 amHillholderia en ajatellut tarvitsevani, mutta sepäs onkin hyvä. Kun pysähtyy hetkeksi vaikka puhelimen tms räpläämiseksi, alusta on harvoin ihan vaakasuora. Istuinkorkeus ja satulan leveys tekee sen että jaloilla paikallaanpito on vähän työlästä. Hillholderia kehiin.
Tällainen löytyy myös DCT-Afrikkalaisesta. Sitä vain kutsutaan pysäköintijarruksi. :D
Solifer SM-82 >>> 28 vuotta taukoa >>> Yamaha XT660Z Ténéré >>> Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
Hanski T
Viestit: 384
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Hmm, duksussa se ei ole pysäköintijarru koska se hyppää pois päältä jonkin ajan kuluttua, ja myös kun koneen sammuttaa.

Noin yleisesti alkaa kaikkiin pyöriin olla kaikki kikottimet saatavana, joten siinä mielessä ihan sama minkä ottaa. Kunhan muistaa ruksata. Rengaspainelähettimet olisin kyllä ottanut tuohon, mutta oletin että ne olisivat olleet siinä jo valmiina (kun 1190R:ssäkin oli). Ne laitoin nyt harkintaan, en vielä kuitenkaan hankintaan.
SF 1098S
MTS V4S
Andestone
Viestit: 99
Liittynyt: To Heinä 23, 2015 5:19 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Lahti

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Andestone »

Avatar
Hanski T
Viestit: 384
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

^toimittajan havainnot täsmää omien kanssa aika hyvin. Aivan pintakaasulla ajellessa värinöitä ei esiinny pienilläkään kierroksilla, jos voimaa tarvii enemmän, vaihtaa pienemmälle. Sen huomasin että sport-asennossa värinää on enemmän kun kone pyrkii pienelläkin kaasun raotuksella antamaan enemmän tehoa. Sitä en ole juurikaan käyttänyt, lähinnä olen ajanut touring ja enduro-asetuksilla.

Takiksessa ei ole enää napaan kiinnitettyä pikkuloksua Gessun malliin kuten edellisessä. Saisi olla, nyt soratiekaah...ajelussa tulee hiekkaa satulalle ja jos on märkään niin koko takaosa kuskista taappäin likaantuu. Mielestäni enemmän kuin edellisessä.

Kulutus on pyörinyt 6-6,5 litrassa. Ei mikään talousihme, mutta eipä sitä säästömielessä ole hankittukaan. Tankkausväli on kuitenkin hiukan pitempi (olen tankannut yleensä siinä 270-280km paikkeilla jolloin pääsisi vielä 60-70 km) kuin edellisellä jossa oli 2 litraa pienempi tankki ja Rexxerin softa.

Tankin lokerolle pitäisi keksiä jotain järkevää käyttöä. Se on liian pieni puhelimelle, mutta ehkä siinä voisi ladata varavirtalähdettä ajon aikana.

Sygic-karttasofta ei alkuunkaan pärjää Garminille (en kyllä sitä odottanutkaan). Paikasta A paikkaan B se kyllä neuvoo, mutta pointti onkin mopoillessa siinä että mitä kautta ja millaisia teitä.

Ja BT yhteydet sitten. Garmin toimii siinä hommassa nähtävästi vielä huonommin kuin mopo, poistin Garminin ja puhelimen pariliitoksen ja kytkin takaisin pyörään. BT:stä puhelinkin mainostaa että voin ohjata äänet useammalle laitteelle yht'aikaa. Saattaa toimiakin, ainakin joskus. Hienosti voi valita valikosta kenelle soitan. En vaan kuule vastausta kypäräpuhelimesta. Saapuvien puheluiden vastaanotto toimii paremmin, mutta varmemmin jos käytän kypäräpuhelimen painiketta.

Ei kai passaisi valittaa kun tuo BT on niin uutta ja hienoa teknikkaa. Vastahan noita on ollut parikyt vuotta, ei kai sitä niin lyhyessä ajassa saada toimimaan. Tätä ei kyllä voi lukea mopon viaksi.

Tykkään ajaa sekä soralla että asvaltilla. Siihen laite sopii hyvin. Maavaraa on turhankin paljon, eipä se edellisestäkään loppunut. Voisin tinkiä maavarasta jos painopistettä saisi alemmas.

Takikselle V4 on selvästi ystävällisempi kuin raakavääntöinen V2, nyt kilsoja on Trail 2:ssa liki 8000 ja pintaa jäljellä arviolta kolmannes.

Reginan HPE-ketjua en ole rasvannut, nyt takana on noin 4000km, rullat ei vielä(kään) helise. Toistaiseksi ok.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 384
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Mainitsin aiemmin että hommasin Piltsikan tankorukkaset. Tutkailin niitä vähän ja näyttäisivät olevan liian pienet käsisuojien kanssa käytettäväksi. Paitsi että niitä ei saa leikkaamatta ujutettu paikalleen, etureuna pitäisi leikata auki ja liittää siihen ehkä 10cm korkea jatkosuikale (tiedoksi jos joku niitä harkitsee).

Ei jaksa, etenkin kun on armoton flunssa päällä, ei mitään asiaa ulos. Untuvatakki saa olla päällä sisälläkin. Tässähän oli pari kelien puolesta loistavaa ajopäivää, saapa nähdä tuleeko niitä vielä tänä vuonna.

Saattaa olla että pitää käväistä noita muhveja Marinessa kattomassa. Bike Forumista ostin kotariin tankorukkaset, ne oli hyvät. Vastaavat kävis duksuunkin, nyt kun vilkut ei ole enää käsisuojassa vaan katteessa. Voi kyllä olla että loppusyksyn muutama ajokerta hoituu hieman paksummilla hanskoilla, kahvalämppärit on aika tehokkaat.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 384
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

2 viikon flunssa takana, kurkku tokeni vasta antibiootilla. Olikin monta vuotta edellisestä, mulla tuppaa flunssa aiheuttamaan keuhkoputken tulehduksen. Sain muuten flunssan tuliaisina kun käytiin 3 vuotiaiden kaksosten synttäreillä. Tuon ikäiset päivähoidossa käyvät taaperot on vaarallisia, kannattaa pysyä kaukana, tai ainakin varmistaa etukäteen että onko oireita.

Mut sitten asiaan, sunnuntaina oli kuivaa keliä ja aurinkokin pilkisteli. En voinut vastustaa kiusausta vaan mobilisoin Multin. Varusteet samat kuin kesälläkin (18 asteen keleissä), paitsi että nahkojen tilalle vetäisin tixtexit (ilman vuoria nekin), ja hanskoiksi otin jonkinmoisella vuorella olevat.

Lämpötila huiteli 2-4 asteen välillä ja aika reipas tuuli vaikutti ajolinjaan aika-ajoin, mutta näköjään mopon etuosa suojaa sen verran hyvin ettei tullut vilu, eikä nopeudella tuntunut olevan tarkenemiseen vaikutusta. Harkitsin taas puolitehosäätimen rakentamista sähkötakille, selässä tuntui ajoittain turhankin lämpimältä.

Kahvalämppärit sai kyllä vetää täysille, mutta eipä ne juuri vuorellisten hanskojen kanssa tunnu. Pitäis kai olla sellaiset hanskat joissa vuori olisi vain selkäpuolella (onks kellään sellaisista tietoo?). Tai sitten muhvit. Tuohon keliin lämmitys kyllä riitti, mullahan vasemman käden peukalonivel kipeytyy jos se jäähtyy, nyt ei niin käynyt vaikka lenkki oli noin 140km ilman pysähdyksiä.

Palatessa automatiikka kytki ajovalot, mutta oli vielä sen verran valoisaa että keilan erotti tiestä juuri ja juuri. Tältä pohjalta en osaa sanoa valojen laadusta mitään. Voisihan sitä akateemisesta mielenkiinnosta kokeilla joskus iltapimeellä vaikka sitten tallin pihassa. Suomessa kesäaikaan valoilla ei ole merkitystä, sitten kun on pimeää, on yleensä myös märkää ja hyvin kylmää. Kun en extreme-ajoja harrasta, niin lisävaloja en aio asentaa.

Nyt kyllä alkaa näyttää siltä että tän matkalehmän voisi poistaa liikennekäytöstä. Tuo on mulle turhan painava liukaskelissä ajettavaksi renkaista riippumatta. Jos osuu vielä lämpimämpi sääjakso kohdalle niin äkkiä se mobilisointi taas onnistuu.
SF 1098S
MTS V4S
Vastaa Viestiin