Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Eläin
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: KMT990ADV

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Eläin »

Hobes kirjoitti: Ti Kesä 08, 2021 5:26 pm Saatavuutta kannattaa kysellä myyjiltä. Ei näiden kanssa ymmärtääkseni isompaa ongelmaa ole tänä vuonna enää ollut.
Itseasiassa saatavuus on hyvinkin heikkoa. Covidi vaikuttanut tehtaan käyntiin, komponenttipulaa, laivat heittää käkkärin Suez:n kanavassa. Ranskan Veijo jopa piti julkisen puheen / anteeksipyynnön aiheesta. Ei pelkästään Tenerestä vaan yleisesti Yamaha-tuotteista.
https://www.youtube.com/watch?v=5EK226OLL6M

Matkustin erääseen liikkeeseen koeajon toivossa. Myyjä valitteli että kun pyöriä saa tipoittain / harvakseltaan, niin kaikki saapuvat lähtee samoin tein ne jo aikaa sitten varanneille asiakkaille. Siinä jutellessa tulin tunnustaneeksi että kun sentään näin hintavasta laitteesta kyse niin pakko testata ennen sitovaa päätöstä. Vastaus: "niin se on kanssa ihan oma ostajaryhmänsä ketkä haluu koeajaa" :lol:

Tampereen liikkeessä oli sitten koeajoyksilö. Isoimpana ensivaikutelmana / yllätyksenä oli laitteen kapea olemus. En ole vanhaa AT:ta ajanut, mutta luulisin että myös siihen verraten satulan alue tuntuu kapealta. Vaikka kuinka haluis ajaa pelkkää soraa, niin joku Oulu-Helsinki 4-tietä päivässä on kuitenkin joskus realismia. Tiedä sitten paljonko touring-penkki muuttaisi.
Avatar
Koheltaja
Viestit: 7971
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mhuttu kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 8:08 pm Uusi tenere alla, versys 300 lähti vaihtoon. Ehdin jo 2019 tenerellä 4000 km ajella. Miten tässä 2021 mallissa moottori tuntuu paljon paremmalta vaikka sama. Kierrosherkempi ja jotenkin riskimmän tuntuinen?
Olen ajanut kahdella 2021 mallilla ja jos vertaan niitä omaan 2019 malliin niin kaasuvaste on alkupäässä Euro5 mallissa pehmeämpi, rullaa kun kääntää niin kirmaa samalla tavalla kun vanhempi malli. Alusta tuntui molemmissa herkemmältä eikä ollut samalla tavalla pintakova samoilla säädöillä kun omassa pyörässä, uusissa on takaiskarilla ja joillain keulan osilla eri varaosanumero. Onhan se uusi pyörä uuden tuntuinen mutta mitään ihmeempiä eroja en huomannut.

Huolsin keulan 17tkm kohdalla ja öljyt oli tiensä päässä, tummaa ja paksua vääpelinräkää joten ei ihme kun keula on tuntunut pintakovalta, myös iskarin varsissa oli ruostetäpliä. Muuten keulassa ei ollut huomauttamista mutta samalla vaihdoin uudet SKF stefat ja pölysuojat jotka on herkemmät kun orkkikset, uudet shimmit molempiin pakkoihin ja Motul 5W öljyt 100mm ilmatilalla. Pienen ajolenkin ja paikallaan keulan painelun perusteella eroa on ja nyt säädöt reagoi paremmin kun ennen ja laajemmalla alueella eikä keula mene heti kovaksi kun lisää vaimennusta. Enempää ei uskalla sanoa ennen kun pääsee ajamaan pomppuisia teitä. Jos ensi viikolla ehtisi tekemään saman homman takaiskarille.

Aiemmin tuli hyviä kommentteja alustasta, se on vakiona paljon parempi mitä monet antaa ymmärtää. Tähän kohtaan tulee se mutta... eri kuskeilla on eri painotukset pyörän ominaisuuksissa ja mulle hyvä alusta on tärkeämpi juttu kun pyörän varustelu tai euroopan kiertueet. Aiemmin jo mainittiin että mielummin laittaa rahat ajettavuuteen kun pörinäputkeen ja olen täysin samoilla linjoilla koska ajaminen on mielekkäämpää hyvin toimivalla alustalla. Rinnastaisin alustan kuskin ajokamppeisiin, hyvillä ajokamoilla on kiva ajella koska ne toimii eri olosuhteissa.

Pyörän rakentelu ja ominaisuuksien parantelu on joillekkin oma juttunsa ja tuolla polulla olen ollut vuosikymmenet kaikkien harrastusvälineiden kanssa, ei taida olla mitään kampetta joka olisi tehtaan jäljiltä, aina on löydetty jotain mitä voi parantaa omiin tarpeisiin, ellei ole hankittu sellaista tuotetta joka on valmiiksi tehty halutuilla spekseillä, harvoin on koska valmistajat tekee kompromisseja. Tästä hyvänä esimerkkinä on moottoripyörien jousitus, se tehdään jonkun keskiarvon mukaan mihin testiryhmä, insinöörit ja markkinointi on päätynyt. On aika hankala tehdä alustaa joka toimii superherkästi mutta on samalla kantava 70-200kg välillä ilman komponenttien vaihtoa, tästä on kyse T7 alustassa. 'Myös monet valmistajat on ymmärtäneet minkälainen hitti T7 on, ja erilaisia varusteita tulee markkinoilla joka paikasta, myös alustaan löytyy useiden valmistajien tuotteita ja osa niistä on tehty harrastajien palautteen ja testien perusteella. Hyvänä esimerkkinä Rally Raid, K-Tech, Tractive ja Teknik.
Kylätason kurapyöräilijä.
Hobes
Viestit: 418
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Koheltajan kommenttia on helppo kompata. Aina voi parantaa, eikä mikään pyörä ole tuutista ulos tullessaan täydellinen. Etenkään nämä budjettipyörät.
Eläin kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 8:51 pm Itseasiassa saatavuus on hyvinkin heikkoa. Covidi vaikuttanut tehtaan käyntiin, komponenttipulaa, laivat heittää käkkärin Suez:n kanavassa. Ranskan Veijo jopa piti julkisen puheen / anteeksipyynnön aiheesta. Ei pelkästään Tenerestä vaan yleisesti Yamaha-tuotteista.
https://www.youtube.com/watch?v=5EK226OLL6M

Matkustin erääseen liikkeeseen koeajon toivossa. Myyjä valitteli että kun pyöriä saa tipoittain / harvakseltaan, niin kaikki saapuvat lähtee samoin tein ne jo aikaa sitten varanneille asiakkaille. Siinä jutellessa tulin tunnustaneeksi että kun sentään näin hintavasta laitteesta kyse niin pakko testata ennen sitovaa päätöstä. Vastaus: "niin se on kanssa ihan oma ostajaryhmänsä ketkä haluu koeajaa" :lol:

Tampereen liikkeessä oli sitten koeajoyksilö. Isoimpana ensivaikutelmana / yllätyksenä oli laitteen kapea olemus. En ole vanhaa AT:ta ajanut, mutta luulisin että myös siihen verraten satulan alue tuntuu kapealta. Vaikka kuinka haluis ajaa pelkkää soraa, niin joku Oulu-Helsinki 4-tietä päivässä on kuitenkin joskus realismia. Tiedä sitten paljonko touring-penkki muuttaisi.
Okei. Alkukeväästä kun aihetta kyselin, niin silloin useampi liike oli vielä sitä mieltä, että ei mitään ongelmaa. Tämä tosin oli ennen Suezin kanavan ruuhkautumista.

Ainakin tuo yamahan rally-penkki vielä orkkistakin kapeampi, pehmeämpi tosin. Oikein mukava penkki teknisemmässä ajossa, kun ei tule yhtään tielle, mutta ei mun mielestä peruspenkkiä kummosempi touringissa koska on niin kapea. Jahka tolla nyt saa vähän pidempää reissua tehtyä niin ajattelin tuohon uuden penkin väkästellä kunhan tiedän tarkalleen mikä alkaa pitkässä reissussa ahdistamaan. Seat conceptsin penkkejä moni on kehunut ja firman comfort penkissä on kyllä levennetty aika tavalla tuota istuinosaa.
Hobes
Viestit: 418
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Tuli tuosta Koheltajan alkupään kaasuvasteesta mieleeni, että jossain kohtaa keskusteltiin kovasti on-off kaasusta, josta itsekin aikoinaan ensimmäisen koeajon jälkeen valittelin. Tilanne paranee ainakin Euro4-vehkeissä ihan huikeasti jo pelkästään sillä, että kaasuvaijerin freeplayn ottaa pois. Itselläni tuo on ollut ehdottomasti paras tuunaus pyörään. Ja kaiken lisäksi vielä ilmainen. Omassani oli tehtaan jäljiltä millimetrikaupalla tyhjää, joka on omiaan lisäämään pintakaasun hallinnan vaikeutta.
B12
Viestit: 349
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja B12 »

Ruiskuvehkeissä on isot kaasuläpät ja pienikin kaasun avaus lisää ilman virtausta reippaasti. Ilmaan pitää sekoittaa tietty määrä bensaa ja siitä ei voi paljoa poiketa. Siitä seuraa tietty määrä voimaa tietyllä avauksella. Tahtoo olla ominaisuus tuo herkkä kaasu etenkin vaijerivetoisissa. Sytytystä myöhäistämällä voi pehmentää kaasuvastetta jonkin verran.

Sähköisesti ohjatulla kaasulla voi sitten helpommin säätää läppien avautumista suhteessa kapulaan. Itse tosin tykkään herkästä vasteesta ja kotarillakin ajan koko ajan herkimmällä. Muut asennot tuntuvat yksinkertaisesti lussuilta.
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10
Jani S
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2020 11:33 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Jani S »

Koheltaja kirjoitti: To Kesä 10, 2021 5:30 am
Mhuttu kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 8:08 pm Uusi tenere alla, versys 300 lähti vaihtoon. Ehdin jo 2019 tenerellä 4000 km ajella. Miten tässä 2021 mallissa moottori tuntuu paljon paremmalta vaikka sama. Kierrosherkempi ja jotenkin riskimmän tuntuinen?
Olen ajanut kahdella 2021 mallilla ja jos vertaan niitä omaan 2019 malliin niin kaasuvaste on alkupäässä Euro5 mallissa pehmeämpi, rullaa kun kääntää niin kirmaa samalla tavalla kun vanhempi malli. Alusta tuntui molemmissa herkemmältä eikä ollut samalla tavalla pintakova samoilla säädöillä kun omassa pyörässä, uusissa on takaiskarilla ja joillain keulan osilla eri varaosanumero. Onhan se uusi pyörä uuden tuntuinen mutta mitään ihmeempiä eroja en huomannut.

Se uusi varaosanumero johtuu uudesta alihankkijasta. Setti on muuten ihan sama.
Hobes
Viestit: 418
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Hobes »

^^ Jep noinhan tuo menee. Syy miksi tuo vaijerin välys kannattaa asettaa mahdollisimman pieneksi liittyy osaltaan tuohon. Eli jos kahva ei vastaa heti, niin ensin pitää ottaa vaijerista tyhjät pois. Etenkin hitaassa ajossa tuo on itselläni ihan mahdotonta, jolloin kaasua tulee annosteltua hehtaarimitalla, joka taas edelleen lisää on-off tunnetta.

Talven synkkinä iltoina pitää varmaan askarrella ihan oma tuunattu kaasurulla, josko vaikka saisi annostelun logaritmisemmaksi. Alkupäässä vaijerin liike on mielestäni liian suuri ja loppupäässä taas liike tahtoo olla liian pieni. Jos tuohon saisi suunniteltua jonkinlaisen epäkeskon rullan...
Avatar
Koheltaja
Viestit: 7971
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä tein omaan epäkeskorullan ja sillä kaasu parani sen verran ettei kaasun avaus nollasta aiheuta samanlaista nykäisyä kun vakio rullalla. Kaasuvaste taas pitää olla terävä, reagointi pitää tulla heti kun rullaa kääntää ja tämä tilanne parani vaimentimen avartamisen jälkeen. Uudesta asti olen kiroillut alakierroksilla puutuneisuutta mutta se korjaantui vaimentimen modauksella, nyt kaasuun reagointi on terävää ja täsmällistä. Pyörä piti viedä penkitykseen puutuneisuuden takia mutta kun se nyt tuntuu toimivan niin käytetään ne rahat alustan päivitykseen ja renkaisiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Aatos
Viestit: 338
Liittynyt: Ti Touko 25, 2010 11:57 am
Pyörä: Moto Guzzi Cali III, Yamaha Tenere 660

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Aatos »

Onko OSCOlle joku löytänyt hyvän tilan. Koheltajan postaus noteerattu, mutta onko muita.
Jortsi
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Loka 20, 2020 9:21 pm
Pyörä: Tenere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Jortsi »

Eläin kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 8:51 pm Matkustin erääseen liikkeeseen koeajon toivossa. Myyjä valitteli että kun pyöriä saa tipoittain / harvakseltaan, niin kaikki saapuvat lähtee samoin tein ne jo aikaa sitten varanneille asiakkaille. Siinä jutellessa tulin tunnustaneeksi että kun sentään näin hintavasta laitteesta kyse niin pakko testata ennen sitovaa päätöstä. Vastaus: "niin se on kanssa ihan oma ostajaryhmänsä ketkä haluu koeajaa" :lol:
Lasketaanko messuilla pyörän päällä istuminen koeajoksi... siinä totesin että sopii omille välityksille ja sitte jatkoin haaveilua ja syksyllä erinäisten sattumien jälkeen hopusti kaupat kiinni. Toki tämä on ensimmäinen ei-katupyörä mulle, eli myös paras niin mitä sitä suotta vertailemaan :D
Avatar
Koheltaja
Viestit: 7971
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Molemmat Teneret olen ostanut uutena koeajamatta, samoin käytetyt XT660R ja RD07. Myyty kuvan perusteella :D

T7:an ostopäätöksen tein MT07 koeajon perusteella, piti käydä kokeilemassa millanen moottori siinä on ja koeajolenkin aikana tapahtui ostopäätös.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Totti
Viestit: 918
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Aatos kirjoitti: To Kesä 10, 2021 4:29 pm Onko OSCOlle joku löytänyt hyvän tilan. Koheltajan postaus noteerattu, mutta onko muita.
Itse laitoin kaatumarautoihin. Takajalkatapin seutua mietin mutta tuohon tuo meni näppärästi ja on hyvin saatavilla.
OSCO_1
OSCO_1
OSCO_2
OSCO_2
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

https://www.kuraukot.fi/
Hobes
Viestit: 418
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Samoja ajatuksia täällä tutoron öljyäjän asennukseen. Taidan vaan vetää toiselle kyljelle kun siellä on moottorin puolella vähän enemmän tilaa. Saa vähän sisemmälle niin on toivon mukaan paremmin suojassa, jos pyörä saa yhtäkkiä akuutin narkolepsiakohtauksen. Letkunkin saa passelisti vedettyä käyttämättömän moottorikorvakkeen läpi niin pysyy sekin paikallaan ilman virityksiä.
timpen
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2012 5:32 pm
Pyörä: ktm 690R
Paikkakunta: Nummela

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja timpen »

Täytyy kyllä sanoa että tuo Vantaan Yamahan palvelutaso hipoo niin lähellä nollaa ettei paljoa huonommaksi voi mennä. Vastauksia ei saa vaikka mitä kautta viestin laittaa. Ja kun ostin pyörän silloin oli kampanja että tuli mukana makuupussia alustaa yms. Vaan eipä ole näkynyt niitäkään. Tampereella käytin huollossa pyörää ja satuin kysymään oliko semmoista kampanjaa edes. Ja vastaus oli että kamat on lähetetty myyjäliikkeelle ajat sitten. Pieniä asioita mutta jos jotain luvataan niin se mun mielestä pitäisi hoitaa!
Tästäkin kysyin Vantaalta otti nimen ylös ja lupasi selvittää. Yllätys ettei ole sen jälkeen kuulunut.
Täytyy todella paha hätä olla että siihen liikkeeseen enää ikinä astun.
Täysillä päälle ja paareilla pois.
Avatar
Koheltaja
Viestit: 7971
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kilossa on Frank Nyman jolla on Yamaha edustus ja huolto jos Tuupakan Center alkaa tökkimään.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin