KTM 790/890 Adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Mika TA-91
- Viestit: 1465
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: KTM 790/890 Adventure
Ja nyt ne on hoksanneet tämän, eli 890 versiossa on kestävämpi kytkin... :
To get the power to the ground efficiently, KTM also updated the gearbox with a more durable clutch
To get the power to the ground efficiently, KTM also updated the gearbox with a more durable clutch
Mika TA-91
- Mika TA-91
- Viestit: 1465
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: KTM 790/890 Adventure
Ja itse itseäni tarkentaen: Huoltomanuaalin mukaan tuota varsinaista "Heim Joint" pallolaakeria ei rasvata, vaan ne sen sivuihin tulevat tiivisterenkaat rasvataan, jolla ilmeisesti on tarkoitus estää tuon pallolaakerin likaantuminen / kosteuden pääsy sinne.Mika TA-91 kirjoitti:Ei ollut ruosteessa mutta selkeästi jotain töhnää siellä on ollut tuo "kupin" ja "pallon" välissä joka on siiihen "pallon pinnalle hieman jämähtänyt.Happi kirjoitti:Täälläkin tuolla KTM enduro pyörien ketjuissa on ollut keskustelua kuuluuko ko. laakerit rasvata vai ei. PDS iskareissa noita menee yllättävän nopeasti, ei jumiin, vaan väljäksi. Joku siellä kirjoitti omista kokemuksista, ilman rasvausta kesti pitempään. Uudet laakeri tulee ilman näkyviä rasvoja. On sitten kyseessä alkuperäinen tai tarvike. Oliko Mikalla laakeri ruosteessa? Mopot tykkää, että niillä ajetaan, ne on tehty sitä varten. 690:ssä onkin linkut ja rasvattavaa riittää.
Happi
Mika TA-91
Re: KTM 790/890 Adventure
Kävi eilen niin kivasti että sattui Asikkalan enskaradalle samaan aikaan 790R Adve. Vielä kivempaa oli että kun uskaltauduin kysymään että voisiko tuota varovasti koittaa, oli vastaus kyllä.
Jos oikein muistan niin muuten vakio mutta iskarit käyneet TTM:llä ja jouset reilu 100kg kuskille, kapeat vanteet, matalampi stonga, korkea penkki ja sitten jotain katuma- ja laukkurautoja. Kytkimen moottorin pään vipu oli myös eri välityssuhteella.
Mittakeppinä oma SE, itse tusannut alustan omaan makuun, PDS-iskari takana vähän pimpattuna, -10 990-kone kaasareilla ja kaikkea pikkusälää estämässä tuhoutumista juttuihin törmäillessä.
Eka 200m meni ihmetellessä, kohdassa 250m alkoi tuntua että hemmetti että on käteen käypänen laite ja piti muistutella että lupasin koittaa varovasti ja olla kaatamatta.
Koneen tuntumassa alakierroksilla oli varmaan isoin ero, eron mittakaava mennee aika tarkalleen iskutilavuuksien suhteessa mutta se oli helppo kompensoida kääntämällä kaasua samassa suhteessa enemmän. Vaikea stumpata ja tuntuma oli helppo löytää.
Pyörän päällä on helppo liikkua ja jopa minun länkisäärillä saa pyörästä kiinni.
En muista millä asetuksella oli, luistoneston pyysin ottamaan pois ja ABS:it minimiin ennen kuin lähden koheltamaan.
Todella tasapainoisen tuntuinen, keulaan löytyi luotto mutkaan mennessä suurinpiirtein heti. Tuntui itseasiassa niin hyvältä että maata bermeissä raapivat tankinsuojaraudat alkoivat aika äkkiä ilmoitella merkkiäänellä että nyt olisi hyvä hetki rauhoittua ja että muistatko ettei ole oma mopo.
Patikossa oli aavistuksen verran sellainen tuntuma että piti vähän Superia enemmän tehdä töitä että saa keulan leijaamaan. Johtuuko matalasta painopisteestä vai leppoisammasta kaasuvasteesta, en tiedä. Hyvin löytyi kuitenkin luotto siinäkin.
Eroja on vivahteissa ja painotuksissa mutta en pysty tuon perusteella sanomaan että hyvin säädetty 790 häviäisi ajo-ominaisuuksissa säädöissään olevalle Superille yhtään tuollaisissa oloissa. Tykkään.
En tiedä oliko omistaja foorumilaisia mutta jos olet, et pahastune pyöräsi kehumisesta julkisesti. Kiitos vielä kerran.
Jos oikein muistan niin muuten vakio mutta iskarit käyneet TTM:llä ja jouset reilu 100kg kuskille, kapeat vanteet, matalampi stonga, korkea penkki ja sitten jotain katuma- ja laukkurautoja. Kytkimen moottorin pään vipu oli myös eri välityssuhteella.
Mittakeppinä oma SE, itse tusannut alustan omaan makuun, PDS-iskari takana vähän pimpattuna, -10 990-kone kaasareilla ja kaikkea pikkusälää estämässä tuhoutumista juttuihin törmäillessä.
Eka 200m meni ihmetellessä, kohdassa 250m alkoi tuntua että hemmetti että on käteen käypänen laite ja piti muistutella että lupasin koittaa varovasti ja olla kaatamatta.
Koneen tuntumassa alakierroksilla oli varmaan isoin ero, eron mittakaava mennee aika tarkalleen iskutilavuuksien suhteessa mutta se oli helppo kompensoida kääntämällä kaasua samassa suhteessa enemmän. Vaikea stumpata ja tuntuma oli helppo löytää.
Pyörän päällä on helppo liikkua ja jopa minun länkisäärillä saa pyörästä kiinni.
En muista millä asetuksella oli, luistoneston pyysin ottamaan pois ja ABS:it minimiin ennen kuin lähden koheltamaan.
Todella tasapainoisen tuntuinen, keulaan löytyi luotto mutkaan mennessä suurinpiirtein heti. Tuntui itseasiassa niin hyvältä että maata bermeissä raapivat tankinsuojaraudat alkoivat aika äkkiä ilmoitella merkkiäänellä että nyt olisi hyvä hetki rauhoittua ja että muistatko ettei ole oma mopo.
Patikossa oli aavistuksen verran sellainen tuntuma että piti vähän Superia enemmän tehdä töitä että saa keulan leijaamaan. Johtuuko matalasta painopisteestä vai leppoisammasta kaasuvasteesta, en tiedä. Hyvin löytyi kuitenkin luotto siinäkin.
Eroja on vivahteissa ja painotuksissa mutta en pysty tuon perusteella sanomaan että hyvin säädetty 790 häviäisi ajo-ominaisuuksissa säädöissään olevalle Superille yhtään tuollaisissa oloissa. Tykkään.
En tiedä oliko omistaja foorumilaisia mutta jos olet, et pahastune pyöräsi kehumisesta julkisesti. Kiitos vielä kerran.
- Ariel
- Viestit: 282
- Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
- Pyörä: RE Himalayan
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 790/890 Adventure
Kerrotko tarkemmin mikä tämä osa on, tarkoitatko ohjauslaakereita (triple clamp bearing) vai ohjauksen iskunvaimenninta?Seuraava ainakin 790 Adv R osalta.
Kannattaa avata ja katsota iskarin alapään kiinnitys, on samaa ongelmaa kuin on ainakin 690 ollut, eli lähtenyt se iskarin alapään laakerointi tehtaalta varsin vähillä rasvoilla.
Käytin oman iskarin huollossa kun päiviin jousen oikeaan jäykkyyteen ja oli jo juminut, ei kuitenkaan vielä niin paljon että olisi aiheuttanut kulumaan iskarin sisällä.
Jousi purettuna, osakokonaisuus nro 1 (R12012T) mikä siis kuivana.
jv
Re: KTM 790/890 Adventure
Tässä puhuttaneen takaiskunvaimentimen alapään laakeroinnista.Ariel kirjoitti: ↑Ti Marras 24, 2020 1:14 pmKerrotko tarkemmin mikä tämä osa on, tarkoitatko ohjauslaakereita (triple clamp bearing) vai ohjauksen iskunvaimenninta?Seuraava ainakin 790 Adv R osalta.
Kannattaa avata ja katsota iskarin alapään kiinnitys, on samaa ongelmaa kuin on ainakin 690 ollut, eli lähtenyt se iskarin alapään laakerointi tehtaalta varsin vähillä rasvoilla.
Käytin oman iskarin huollossa kun päiviin jousen oikeaan jäykkyyteen ja oli jo juminut, ei kuitenkaan vielä niin paljon että olisi aiheuttanut kulumaan iskarin sisällä.
Jousi purettuna, osakokonaisuus nro 1 (R12012T) mikä siis kuivana.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
- Mika TA-91
- Viestit: 1465
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Ariel
- Viestit: 282
- Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
- Pyörä: RE Himalayan
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 790/890 Adventure
OK, kiitos. Ilmankos en löytäny keulan varaosaluettelosta. Täytyy katsoa laakerit.
Mitenkäs swingin laakerit tai niiden voitelu, pitäiskö se purkaa myös?
Mielummin touhuan tallin lämmössä kun jossain reissussa korjaan.
Mitenkäs swingin laakerit tai niiden voitelu, pitäiskö se purkaa myös?
Mielummin touhuan tallin lämmössä kun jossain reissussa korjaan.
jv
Re: KTM 790/890 Adventure
Nekin on pelkästään varastorasvalla lähtenyt tehtaalta. Ei mene metsään jos avaa ja laittaa vaseliinia.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
Re: KTM 790/890 Adventure
Tuli tilattua 890 adventure R. Siinä on mm. kahvanlämmittimet nyt käytettävissä menun kautta, eli ei enää erillistä ohjausnapin tarvetta sarvessa. Ajoneuvoverosyistä myös rally mode on nyt lisävaruste. Vakionopeuden säätimen nappi on valmiina pyörässä, sekin ohjemallinen lisävaruste. Noin 600€ niin saa kaikki sähkövarusteet käyttöön. Kahvanlämmittimet toki vielä lisää sen reilu 200€. Olis jo mahdollisesti tammikuun lopussa valmiina ja Suomessa.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
-
Jani M
- Viestit: 2305
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 790/890 Adventure
Tämä on saamassa päivitetyn ja vähän tavallisemman näköisen etukatteen. Olisi mielestäni muutos parempaan suuntaan ulkonäössä.
https://www.bikewale.com/news/ktm-890-a ... he-making/

https://www.bikewale.com/news/ktm-890-a ... he-making/

Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Re: KTM 790/890 Adventure
On muuten hyvän näkönen!Jani M kirjoitti: ↑Su Tammi 10, 2021 10:28 am Tämä on saamassa päivitetyn ja vähän tavallisemman näköisen etukatteen. Olisi mielestäni muutos parempaan suuntaan ulkonäössä.
https://www.bikewale.com/news/ktm-890-a ... he-making/
![]()
Re: KTM 790/890 Adventure
Toivottavasti tuo tulee vain S malliin ja R jää vielä nykyiselleen.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
Re: KTM 790/890 Adventure
2019 790 Adventureen tarttis sivulaukut. Tuli tarjolle käytetyt Touratechin laukut, jotka on olleet kiinni 2017 Super Adventure S:ssä.
Onko tietämystä, meneekö samat kiinnitystelineet myös omaan pyörään? Vai onko runko sen verran erilainen, että ei mene?
Nyt kun katselin Touratechin sivuja, niin itse asiassa näyttäisi, että ei sovi. Siellä on 790:lle omat telineet ja sitten toiset telineet 1290:lle, ja näistä jälkimmäisistä sanotaan, että sopii melkein kaikkiin muihinkin (1050, 1090, 1190), mutta eipä ole 790 listassa.
Sitten, kun ottaa huomioon, että pelkät telineet Touratechilta omaan pyörään maksaa 340 Euroa ja siihen nämä käytetyt laukut päälle, niin tulee kalliimaksi kuin jotkin SW Motechin alumiinilaukut uutena telineineen.
- mikko
Onko tietämystä, meneekö samat kiinnitystelineet myös omaan pyörään? Vai onko runko sen verran erilainen, että ei mene?
Nyt kun katselin Touratechin sivuja, niin itse asiassa näyttäisi, että ei sovi. Siellä on 790:lle omat telineet ja sitten toiset telineet 1290:lle, ja näistä jälkimmäisistä sanotaan, että sopii melkein kaikkiin muihinkin (1050, 1090, 1190), mutta eipä ole 790 listassa.
Sitten, kun ottaa huomioon, että pelkät telineet Touratechilta omaan pyörään maksaa 340 Euroa ja siihen nämä käytetyt laukut päälle, niin tulee kalliimaksi kuin jotkin SW Motechin alumiinilaukut uutena telineineen.
- mikko
- Mika TA-91
- Viestit: 1465
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: KTM 790/890 Adventure
Jos on joku hitsaustaitoinen tuttavapiirissä, niin noiden telineiden modaus onnistuu varmasti.
Mika TA-91
- Mika TA-91
- Viestit: 1465
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: KTM 790/890 Adventure
Ja tuolta valmis teline 50€ halvemmalla: https://www.motokeidas.com/shop/tuottee ... 3512912044
Mika TA-91