AFRICA TWIN
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- rainerb
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
Re: AFRICA TWIN
Missä tuossa istutaan?garbonaare kirjoitti:Aika näyttävän Afrikaanon joku värkännyt.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
- JTapani
- Pyörä: Africa Twin
TerveRaimo kirjoitti:Hajatelmia twinin (-97 rd07A) remontista. Tässä faktaa yhdestä ajokista niille, jotka mietiskelevät, että joko se oma ajokki pitää kunnostaa tai laittaa kiertoon. Toivottavasti näistä tiedoista on apua...
Havaintoja:
- Nokkaketjut melkein äärimitassa. Kiristimen lukituspalaa oli näkyvillä ~5mm, huoltoraja 6mm (Haynesin mukaan, hondan manuaalissa ei mittaa). Tyyppi on DID SCA-0409A SDH 118L tai Morse 82Rh2010 118lenkkiä.
Tänään aamuvuoron jälkeen kävin ajelemassa reilun 80 kilsaa ja mukavalta tuntui..
Jouduin vaihtamaan takimmaisen pytyn venakopan tiivisteen. Mittasin samalla 100 000km ajetun Twinin kiristimen lukituspalan. Näkyvillä oli ~4mm. Mittasitko, tai tiedätkö paljonko tuota lukituspalaa on näkyvillä uudella ketjulla?
Edit: Onko kukaan mitannut uudella ketjulla?
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
-Pjotr Pavlenko-
-
janne.k
- Pyörä: XR400, XRV750
Uudella jäi n. pariin milliin. Mulla 100tkm ajetussa oli hiukan reilussa kolmessa millissä. Ei noitten kanssa tarvitse huolestua. Ääntää kyllä selvästi jos kiristin pohjaa.
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Viesti:
^^ Jeps, multa unohtui mitata remontin jälkeen kiristimen lukituspalan korkeus ja harmitti kun muistin asian vasta kun konetta kasailin runkoon. En siinä vaiheessa viitsinyt enään alkaa purkamaan 
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
- JTapani
- Pyörä: Africa Twin
Aika linjassa on siis tulokset.
Uusi~2mm
100k~4mm
200k~6mm
Varmaan 200k kohdalla kannattaa tuo remppa tehdä, jos pyörää aikoo vielä pitää.
Uusi~2mm
100k~4mm
200k~6mm
Varmaan 200k kohdalla kannattaa tuo remppa tehdä, jos pyörää aikoo vielä pitää.
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
-Pjotr Pavlenko-
- T Koponen
- Pyörä: BMW R 1150 GS
No niin nyt rupeaa ahistamaan
Vanha Twini hajosi, no uusi tilalle ajettu 100000km pelannut hienosti tähän asti. Nyt tekee niin että jos ajaa esim motaria pidempään yli satasta tasakaasulla vetää kytkimen pohjaan niin mopo sammuu ei siis pyöri tyhjäkäynnillä. Sitten kiihdyttäessä ns täys kaasulla rupea nykimään kun kierrokset nousee yli 5000... Vanhan omistajan mukaan kaasarit kannattais käydä sykronoimassa voisko johtua siitä
Onko asiantuntijoilla ajatuksia???
Mihin tie päättyy, siitä ilo alkaa
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
- rainerb
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
Minä olen pikkasen epäillyt juuri tuota ketjua omassa - kun ei muuta syytä keksi. Siitä kun tyhjäkäynnillä n. 30 sek. välein kuuluu napsahdus ja moottorin kierrokset tippuvat hiukan. Jotain siellä jää selvästi jumiin hetkeksi - esim. ketju.janne.k kirjoitti:Uudella jäi n. pariin milliin. Mulla 100tkm ajetussa oli hiukan reilussa kolmessa millissä. Ei noitten kanssa tarvitse huolestua. Ääntää kyllä selvästi jos kiristin pohjaa.
Kyllähän se muuten käy hyvin. Kai.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
- api
- Pyörä: Honda Africa Twin 750
- Viesti:
Mulla kilsoja noin 95 000. Joskus tekee sen, että tyhjäkäynnillä naps ja kone aivan kuin sammuisi sekunnin murto-osaksi. Tulpat vaihdettu, venttiilivälykset säädetty... Mikähän mahtaa olla kyseessä? Sammahdus on niin nopea, että vika, korjaan ominaisuus on pakko löytyä sähköpuolelta.
Raisu MM -78/ Vespa ET4 125/ Aprilia Pegaso 650/ Honda Africa Twin 750
-
sim
- Pyörä: Tenere 709WR/XRV750
Puuh. Pää leviää kun pitäs tehä päätös että mitkä kumit sitä hankkisi kesän rientoihin. Tourance ois jees ja kestäs , mutta siinä ei taas riitä kuvio hiekalla. Kaapissa ois yks T63 takanen mutta minkä sille hankkis kaveriksi eteen. Kun sen renkaan pitäs olla köyhälle se täydellinen joka toimii joka paikassa ja kestää ikuisesti, jos sellasta ei ole olemassa. Mitaksesta olen lukenu juttua , mutta siitä ei oikein ota selvää että mikä pitäs laittaa eteen, ymmärtääkseni E 09 Dakar kestää hyvin takana.
Niin , niin mikä ois kustannus tehokkain setuppi kesän rientoihin, kilometreja tulee varmaan sen 10tonnia +-2 , toivottavasti +. ja ajo on soratie painoitteista mutta jostain syystä tylsää assua tulee liikaa. Ei tartteis olla "hyvä" asvaltilla, ajettava siinä max 120 vauhissa ja kestäis pyörän ja yhen läskin ( normaali tapauksissa puhutaan jatkuvasti 2 päällä) kovat soratiet tai lähinnä pehmeämmät paikat sitten sais olla huomattavasti parempi mitä tourance.
EDit: Ota tuosta nyt selvää. Osalla tuntuu kestävän t63 jotai 2tonnia osalla 6tonnia , mitas e9dakar kestää jollain 3tonnia ja jollain 10t...
Niin , niin mikä ois kustannus tehokkain setuppi kesän rientoihin, kilometreja tulee varmaan sen 10tonnia +-2 , toivottavasti +. ja ajo on soratie painoitteista mutta jostain syystä tylsää assua tulee liikaa. Ei tartteis olla "hyvä" asvaltilla, ajettava siinä max 120 vauhissa ja kestäis pyörän ja yhen läskin ( normaali tapauksissa puhutaan jatkuvasti 2 päällä) kovat soratiet tai lähinnä pehmeämmät paikat sitten sais olla huomattavasti parempi mitä tourance.
EDit: Ota tuosta nyt selvää. Osalla tuntuu kestävän t63 jotai 2tonnia osalla 6tonnia , mitas e9dakar kestää jollain 3tonnia ja jollain 10t...
laitappa sim Metzeler Unicrossi eteen, eksyt kuitenkin paikallisille hiekkapehmeille, huomaat siellä että täähän on kivaa
.
Tuolla olen kaikki ajot ajellut Norjan assureissuja myöten. Suht kestävä ja edullinenkin, Sparewheelissä karvan yli kuuskymppiä.
-Tero
Tuolla olen kaikki ajot ajellut Norjan assureissuja myöten. Suht kestävä ja edullinenkin, Sparewheelissä karvan yli kuuskymppiä.
-Tero
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Mulla on kokemusta vain ja ainoastaan TKC80:stä eikä kertaakaan ole pahemmin yllättänyt tai tuottanut pettymystä, mutta moni kokeneempikin pitää sitä erinomaisena renkaana sekalaiseen surraamiseen. Ihan OK soralla ja yllättävän kelvollinen asfaltillakin kun nappulat on isoja ja lähekkäin. Suohon ja asfalttikaahaamiseen on varmasti parempiakin, mutta kompromissina toi on kai yleisen mielipiteen mukaan parhaasta päästä.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-
sim
- Pyörä: Tenere 709WR/XRV750
Unicrossi on mulla ollu eessä viimekesän KKKKkkk:sta lähtien ja hyvähän se on, mutta kun tällästä kitupiikkia harmittaa hyvän kumin pillaaminen heti kun rengas asvalttia koskettaa. Mutta toisaalta niin voihan noita ostaa vaikka kaks tai kolme kesän rientoihin taitaa mennä yhtä paljon rahaa sillä lailla sen sijaan että laittaa sen 100€ etusen ja jonkun muun loppu kesästä. Mutta mitä tuonne taakse? Tuo t63 ei varmasti kesää kestä niin mikä ois hyvä rengas kaveriksi, kestävä asvaltilla mutta hyvä pienillä teillä ? Onko nuo liukkaat renkaat oikeasti liukkaat tälläsen kolmatta kesää köröttelevän alla vai onko kyseessä näitten vetomiesten mielipide jotka ajaa tuhatta ja sataa? Kylläpäs sitä on kysely ikä taas päällä...
- api
- Pyörä: Honda Africa Twin 750
- Viesti:
Eteen T63, kestää, pitää myös asfaltilla ja on parempi soralla kuin TKC80. Takana mulla on Mitas E09, koska se kestää noin 10 tkm. Sivuttaispidossa on puutteita. Mynetmotosta yhteishintaan noin 130-140 €.
Raisu MM -78/ Vespa ET4 125/ Aprilia Pegaso 650/ Honda Africa Twin 750
Mulla edessä metzeler unicross ja takana heidenau k60. Olen kokenut omiin ajeluihin hyväksi yhdistelmäksi. Riittävän pitävä etukumi ettei lipsu ja kulutusta kestävä takakumi.
- Jukka.
- Jukka.