KTM Freeride

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja THA »

Älä huijaa, eihän tolla mopolla oo ees ajettu, jalkatapitkin näyttää vielä ihan uusilta :mrgreen:
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Seppo Honkanen
Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Suvikumikausi on avattu! Jäätä oli vielä maastossa paikoin, mutta ei haitaksi asti. Samalla tuli testattua oma mopo jousitus- ja ruiskupäivityksen jälkeen sekä kaverin korkkaamaton 250 2T Freeride.

Päivitys vaikuttaa onnistuneelta! Voin suositella muillekin vakio Freeride 350:sen omistajille jäykempiä jousia ja täystehokarttaa ilmaan esisuodatinta. Jousitus on toki pehmeämpi kuin kilpaendurossa, mutta sopii Freeriden luonteeseen mainiosti. Ruiskupäivitys lisäsi sitkeyttä ja vähensi ikävää tumppailu taipumusta. Matalahan toi Freeride on, mutta voi olla että piikki jää jatkossa useammin talliin ja Freeride lähtee ulkoilemaan.

250 Freeride vaikutti oikein onnistuneelta vehkeeltä. Tosin tämän päivän testin perusteella en lähde vielä vaihtoa hieromaan. 250:nen on yllättävän meluisa ja tuntuu jotenkin "sivistymättömältä". Äkkituntumalla 250 on lähempänä kisaenskaa kuin 350:nen. Vaatii enemmän testailua, ennenkuin pystyy sanomaan siitä mitään enemmän.

Hauska ajorupeama joka tapauksessa. Ensi lauantaina uudestaan!

Sepi
Liitteet
image.jpg
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

THA kirjoitti:Älä huijaa, eihän tolla mopolla oo ees ajettu, jalkatapitkin näyttää vielä ihan uusilta :mrgreen:
Juuen, ylähyllyllähän mä näitä mopojani säilytän. Vielä kun sais lasipurkkiin ängettyä :)

Jousitushommia kun mietin, en taida siltäkään osin muuttaa mopoa mitenkään.
Nää on tietty ihan omia- omien mieltymysten mukaisia virityksiä kaikille, mutta kuten olen jo aiemminkin tuossa höpinöinyt, on tää aika redi näin. Siis mulle on. Omapainonikin (kasa paljaita luita) on ihan passeli, pohjaamista ei synny kun vähän cliksuja naksuttelee kireämmälle kun mene patikkoon.
Rattaita piti vaihtaa, mutta pidän taajan välityksen silti. Treenimaastot on niin haastavia ja hitaita, eikä vauhtia ja kierroksia tarvi ottaa oikeestaan missään. Bensan kulutuskin on ollut koko ajan melko maltillinen. Täys työ että saan tankin edes joskus kuivaksi. Niin vähän se tuolla kallioilla ja ryteikössä kuluttaa. Välillä silti spoorissa tuli avattua ja todettua että kyllähän se soppakin maistuu ja tankin koko tuntuu yllättävän.
No onneks tätä ei ole edes suunniteltu "pääsuutin" leväällään raivoamiseen.

Taas kun laitoin trialkumit alle takaisin, tuntui takajarrutehokin riittävän moitteetta. Piikkikumilla se oli huono. Pimenikin kerran. Siihen auttoi ilmaus.
Mutta mitäpäs tässä enempiä, ulkona on aikas mukava keli, pitääpä heittää läppäri nurkkaan ja ajokamat päälle :P
Liitteet
Kuva0554.jpg
Seppo Honkanen
Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Niinpä. Timolle vakiojouset riittää, mutta minä olen läski! 99 kg kalsarit jalassa, niin meneehän se yli 0,1 tonnia ajokamat päällä. :oops:
Birdie
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16

Viesti Kirjoittaja Birdie »

No nytpä koitti viimein päivä, jolloin saatiin Pikku Hukan Freeride 350 Turbotecin pajalta ulos. Ohjelmassa oli ollut iskarihommat eli alustan perinpohjainen shimmaaminen, kartan säätäminen ja koneen toiminnan optimointi AirFlow -ilmansuodatinsysteemille sekä Acran tuplapöntöille. Emme kumpikaan päässeet alustaa itse testaamaan jontkassa; rytyytyskieltoa kun on päällä vielä muutama viikko, mutta ilman ajokamoja reilut 80-kiloa painava testikuski totesi alustasta saadun varsin pintaherkän, mutta orggikseen verrattuna huomattavasti napakamman heti kun jousi alkaa enemmän painua. Ei kuulemma pohjannut vaativallakaan ladulla... Lopullisen tuloksen toki näkee, kun itse pääsemme pyörää jontkassa testaamaan; Hukalla varmaan toimii hyvin, mutta meikäläinen reilut 90 kg ilman ajokamoja painavana saattaa kyllä saada alustan antautumaan. Noh, eihän tuo oikeastaan minun käyttööni tulekaan...

Vaan erityisen iloiselta näyttivät Dyno -käppyrät. Vakion 16-17 hv:tä oli muuttunut vajaaseen 34 hv takikselta ja 32 Nm:ään takarenkaalta. Erityisen ilon aihe oli vääntökäyrän muoto, joka ihmeeksemme muistutti ahdettujen vehkeiden käppyröitä. Vääntökäyrä nousi 3.500 kierroksesta viiteen tonniin lähes pystysuoraan ja oli sen jälkeen lähes vaakasuora jonnekin 8.500 kierrokseen saakka. Lähes 90 % väännöstä oli käytössä jo 5.000 kierroksessa. Pienellä assulenkillä pajalta kotiin ensimmäinen huomio oli, että kone oli mainiosti hereillä ja veti nätisti kuin sähkömoottori kaikilla kierroksilla. Pihapöllyttelyssä kaikki entiset stumppailuelkeet ja tyhjäkäynnin soutamiset loistivat poissaolollaan.

Verrattuna 690:sen EVO 3:sen laittamiseen tässä projektissa taidettiin saada ainakin triplasti enemmän hyötyä käyttämäämme massiin verrattuna. Projektimme huono puoli saattaa kylläkin olla se, että jos (lue: kun) ajo ei oikein kulje tai kuski on vähän päästä tontissa, niin pyörää ei voi kyllä enää syyttää.

Terv. Birdie ja Pikku Hukka

PS. Ja vielä hoi, virivelhon varoituksen sana noista Freeriden kartoista oli, että jos moposta vaihdetaan ilmansuodatinyksikko (Airflowiin tai Kotarin omaan HiPo -versioon; noin 100 eur), virtaukset kasvavat vakiputkillakin niin paljon, että seokset menevät epäterveen laihalle. Tämän johdosta tätä Freeriden "virikarttaakin" jouduttiin rikastamaan selvästi, ja vielä vähän enemmän Acroihin vaihtamisen johdosta. Eli hyvä "henkivakuutus" mopolle on pienenkin moottorin tuunaamisen jälkeen, että seokset säädetään dynossa kohdalleen. Moottorin lisääntyneen hyvän käytöksen lisäksi häviävät tällöin myös stumppailutaipumukset.
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Tiiätkö, Birdie, voiko noille lähettää vaan ECUn irrallisena ja ajaisivat uuden kartan sisään? Tai saisiko samalla kaksi karttaa, joiden välillä voisi vaihtaa? Mulla siis tulossa SX65:n ilmansuodatin, eli vähän avarampi, putkistossa teen uuden samalla virtauspoikkipinta-alalla kuin vanhakin. Minulle on ihan riittänyt voima tuossa ihan vaan kuristukset poistettuna ja kaasuun nyykähtämisiä tai stumppailuja alkaa tulla vasta kun putsari tukkeentuu, eli sille osastolle on lisää kaipaa, enkä usko vakio alkukäyrän kanssa olevan viisastakaan. Budjettia ei acraan ole ja toisaalta toisen vaimentimen paikkakin on jo "myyty" bensatankille.

Timolle FR on vain kiva lelu, jonka päältä yltää vakiona jalat maahan paremmin kuin meillä toisilla vakio trial-pyörän päältä, niin suuntaa tietty käyttöäkin toisin. Yleispyöräksi ei FR:stä vakiona ole. Simmitykset on vakiona lähinnä kummalliset, niin trialiksi kuin enskaksikin. Keulassa on todellisuudessa + -joustoa vain 237 mm, enkä pääse millään tavoin mitään kautta laskemallakaan muuhun kuin jo käytännössä todettuun lopputulokseen: jos keulalla meinaa ajaa kivikkoa rennosti ja helposti (siis enduro, maastokokeita), niin se on väkisin vaarallinen patikkoon. Hydraulisen pohjaanlyöntiventtiilin alkeellisuus on yksi iso syy. Perän degressiivisyys on paljon vähäisempi ongelma ja korjaantuu suureksi osaksi progressiivisella jousella. PDS-mäntä ottaa tässä konstruktiossa paljon ärhäkämmin kuin isojen pyörien konstruktiossa, enkä ole keksinyt miten asian ratkaisisi. Nyt kun itsellä iskarin asento muuttuu SX85:n kaltaiseksi, kokeilen yhtä CC-kisoihin kokeiltua settinkiä omassani.

Jos siis ihan yleis-enduro-harrastepelinä Freeridea pitää ja pidempää suhdetta suunnittelee, niin kyllä satsaisin ensimmäisenä keulaan ja jarruihin: kaksoiskammiokeula kolmioineen ym. sopivasti madallettuna, koko etujarru ja etukiekko samalla luovuttajapyörästä, menisi oikein helpolla. Taakse piikin tms. takajarru pikku koneistuksella, 250 mm levy on pyörän hupikäyttöä liiaksi rajoittava ja varottava. Ja luonnollisesti takaiskariin pintatönkkö-pohjalössö settingin tilalle just päin vastoin!

-14 mallissahan takana on progressiivinen jousi vakiona, mutta tuo vaihteisto on viety EXC-F:n laatikosta enempi trial-laatikon suuntaan, yli 800e tulee osille hintaa jos haluaa EXC-F:n laatikon vs. 150e tuo takajousi, joten yleisenduroksi hankkivista voitti ne, ketkä ehti -13 mallin ostaa.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Piti oikein tarkistaa kuitista, joo, kyllä mä olen ostanut ihan saman pelin :shock:
Pitäis vielä osata tunnistaa kaikki nuo puutteet. Tai sitten vaan internetti kiinni ja entistä tyhmempänä.. (vai tyytyväisempänä) patikkoon 8)
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Timppa, meillä on se ero, että mä ja Pikku-Hukka (Birdien vaimo, jos nyt meni oikein päin, toivottavasti) ollana hankittu FR yleis-enduroksi, meille se on ihan liian korkea kikkailupeliksi ja vakioenskat toisaalta ihan liian korkeita todellisiksi mehtämopoiksi. Sulle se on taas kuin trial meille. Mutta se on ainakin fakta, että FR:n hakkijat on pääasiassa kahta ryhmää, meitä tynkäkoipisia ja teitä kikkapelin hankkijoita. Teille toimii vakiona, teillehän tää on suunniteltu. Vauhdin ja vaarallisten tilanteiden sijaan lähes rajatonta vapautta. Mutta meille saattaisi EXC-F olla parempi vaihtoehto, ei se ole edes korkeampi, jos joustot laitetaan samaan. Toki madallusvaraa on FR:ssä enempi, vaatii vaan aika massiivisen muutoksen. No kohtahan tuo selviää miten on "jokamiehen" tehtävissä eli doner-rungoista koottuna, CrMo teräst kun en järkeväti saa, enkä putkentaivutusvehkehitä omista.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Pikku Hukka
Pyörä: KTM 690 enduro R, eMTB

Viesti Kirjoittaja Pikku Hukka »

[quote="THA"]Timppa, meillä on se ero, että mä ja Pikku-Hukka (Birdien vaimo, jos nyt meni oikein päin, toivottavasti) ollana hankittu FR yleis-enduroksi, meille se on ihan liian korkea kikkailupeliksi ja vakioenskat toisaalta ihan liian korkeita todellisiksi mehtämopoiksi.

Juurikin näin THA. Freeridessä kaikki on muutenkin sirompaa ja pienempää mittasuhteiltaan kuin muissa vakioenskoissa. Nämä helpottavat pienen kuskin pyörän hallintaa: Tiaisen Kari ja MotoJysky sanoivat minulle, että Freeride olisi oikea peli minun käyttööni enskaa ajatellen: olen ollut samaa mieltä :D
"I am not so serious driver"
Niamola
Pyörä: 890 Adventure R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Pistäkääs ne tehokäppyrät näkyviin.. Sääkertoimien kanssa. Tuntuu vähän jo käppyrävirityksiltä.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Ei se ero voi noin suuri olla, olen ajanut 18 hv peliä ja siihen nähden tehtana ilmoittama kurit poistettuna 27 hv vakiona tuntuu realistiselta, edelllinen mopo oli 52 hv, vai olikohan 54... - joten 32 hv acralla, viriputsarilla (alkuperäinen total 2 dl) ja mappauksella on ihan realistinen.
E: mun FR kierti ihan karvan alle 10k Riksun jälkeen mitattuna, mittari 99%, 450 Sherloc 10040-10140, omalla mittarilla sama tulos. Joten jos kartta yltää pisemmälle, esim. 111k, niin jo siitä melki tuo teholisäys 5 hv.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Birdie
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Pistän dynokäppyrän tänne lähipäivinä eli heti, kun saan sen tiedostomuodossa. Nyt se on mulla vain paperiversiona, mutta tärkeimmät datat kyllä näkyy jo aiemmasta viestistäni.

Palataan...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
Juhazi
Pyörä: Triumh Sprint RS -04

Viesti Kirjoittaja Juhazi »

Moi, ettei 34hp vaan olis kuitenkin kampurateho? Jos vääntö pomppaa 3500rpm kohdalla rajusti ylös niin eikös tuo ole aika hankala ajettava? Ei luulis sen muuttuvan tuollaiseksi ruiskun +kurien säädöllä ilman nokka-akselien muutoksia.

Ei silti mulla on SRX eli XT600 vanhalla kiinteällä CDIllä ja siinä ennakko pomppaa nopeasti isoksi, sen rajan tuntee ajaessa liiankin hyvin! Ignitechin säädettävä CDI on kaapissa odottamassa kyllä jo.
Moto history: Solifer SM -74, KTM 125GS -74, Ski-Doo Formula Plus LT -88, Derbi Atlantis -05, Yamaha SRX-6 -86
Tallissa: Arctic Cat Pantera 580EFI -96, Triumph Sprint RS -04, Solifer Star White -10
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä luulen että tässä on käynyt niin että penkitystä ei ole tehty ennen muutoksia ja siksi tehoerot ennen/jälkeen muutosten on noinkin suuret. Tärkeintä on että moottori toimii paremmin kun ennen muutoksia ja sehän se pääasia on, ei niinkään pelkkien numeroiden tuijottelu. Paras olisi jos pystyy ajamaan yhden vedon ennen muutoksia, silloin näkee paljonko ero on todellisuudessa kun on samassa penkissä vedettynä kaksi eri lukemaa, ennen ja jälkeen muutosten.
Kylätason kurapyöräilijä.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

En kyllä usko tuon 3500-5000 rpm eron tuovan hankaluutta mihinkään, jos edes huomaa. Tässähän ei kiekkamittaria ole, mutta kun tiedossa on, että vakiovälein 6:lla se on 1000 rpm/ per 10km/h, ja 40 km/h on ihan liian vähän 6:lla (juuri säädetyin ketjuinkin rykii ja paukuttaa ketjuja). Siinä 50 km/h paikkeilla menee "sileästi". Eli otaksuttavasti maastossa, missä nyt ei juuri kerkiä mittaria pälyillä, ollaan jos tilanteessa missä mopo stumppaa, tuossa välissä.
Kommentteja olisi kyllä kiva kuulla laajemminkin, kuin tuo "stumppailut oli poissa" - kun toisten mielestä FR ei vakionakaan stumppaa millään... riippuu varmasti mihin on tottunut. Meikäläinen enempi mieltyny höyrykoneisiin ja sähkömoottoreihin :wink:
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin