KTM 1190 Adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM 1190 Adventure
Luulen, että suodatin ei laske hiekkaa ja pölyä koko ajan ohitseen. Ongelma lienee se, että kun ilmansuodatinelementti on hiekasta ym. moskasta niin tukkeessa, että moottori ei saa sen läpi enää tarvitsemaansa ilmaa, niin kotelon rakenteet antavat alipaineen voimasta hieman periksi ja ilma virtaa kannen ja kotelon alapuolen pintojen välistä. Eli pölyisissä olosuhteissa ilmansuodattimen huoltoväli ei ole se, mitä markkinavoimat ovat pitkien huoltovälien vaatimuksissaan ohjekirjaan painaneet. Pölyisissä olosuhteissa suodatin pitää vaihtaa useammin, kuin katuajoon suunniteltu 15tkm ilmansuodattimen huoltoväli.
Tästä taas päästään keskusteluun siitä, mikä ko. mallin suunniteltu käyttöympäristö on. Rakenteissa ei selvästikään ole huomioitu likaisia olosuhteita, koska suodattimeen pääsee kasautumaan hiekkaa, joka ei valu suodattimesta pois. Lisäksi pyörän rakenne värikuorineen ja tankin irrotuksineen, jotta päästään käsiksi ilmansuodattimeen, tuntuu vähän turhan isolta rituaalilta tehtäväksi parin hiekkatieajopäivän välein pitkällä reissulla.
Saas nähdä, tekeekö tehdas uuden airboxin, joka soveltuu paremmin pölyisiin olosuhteisiin vai tuleeko vain ohjeistus, että pölyisissä olosuhteissa ajettaessa ilmansuodatin pitää vaihtaa useammin. Aika näyttää. Voihan tuolla tosin ajaa aina porukan keulilla puhtaassa ilmassa, ainakin tehon puolesta...
Tästä taas päästään keskusteluun siitä, mikä ko. mallin suunniteltu käyttöympäristö on. Rakenteissa ei selvästikään ole huomioitu likaisia olosuhteita, koska suodattimeen pääsee kasautumaan hiekkaa, joka ei valu suodattimesta pois. Lisäksi pyörän rakenne värikuorineen ja tankin irrotuksineen, jotta päästään käsiksi ilmansuodattimeen, tuntuu vähän turhan isolta rituaalilta tehtäväksi parin hiekkatieajopäivän välein pitkällä reissulla.
Saas nähdä, tekeekö tehdas uuden airboxin, joka soveltuu paremmin pölyisiin olosuhteisiin vai tuleeko vain ohjeistus, että pölyisissä olosuhteissa ajettaessa ilmansuodatin pitää vaihtaa useammin. Aika näyttää. Voihan tuolla tosin ajaa aina porukan keulilla puhtaassa ilmassa, ainakin tehon puolesta...
KTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
Yhen Ktm diilerin mukaan ongelmana olis se ,et moottorin tuottama lämpö saa ilmansuodatin kotelon muuttamaan muotoaan siinämäärin et joku paikka avautuu/raottuu silläviisiin,et pöly pääsee väärälle puolelle. Tiiä sitte häntä,onhan sama moottori rc8:ssa ja lämpiää taatusti sekin liekkö sama ilmanputsarikotelo ja onkohan rc8:ssa samankaltaisia ilmansuodatus ongelmia? Nooh rc8:lla harvemmin kait hiekalla ajellaan. Harmittaa tämmönen vaiva kuitenkin,ku ei mopokaan ole halvimmasta päästä.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
- Timo Tasakaasu
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Ei ole näin. Mun suodatin ei ole tukossa ja päästää silti ohi. Olen löytänyt ainakin neljä paikkaa, mistä pöly on vuotanut ohi. Se kotelo nyt vaan on susi ja tullaan ihan varmasti vaihtamaan toiseen. Ihme on, jos Mattighofenissa ei joku ole saanut kenkään tämän episodin takia tai siirretty toisiin tehtäviin, missä ei saa niin paljon vahinkoa aikaan. Jos testejä ajaessa olisi ollut tällä designillä kotelo tästä materiaalista, ei se olisi missään tapauksessa päässyt tuotantoon. Kyllä nyt on joku tehnyt ns businesspäätöksen ramp up-vaiheessa.Norsu kirjoitti:Luulen, että suodatin ei laske hiekkaa ja pölyä koko ajan ohitseen. Ongelma lienee se, että kun ilmansuodatinelementti on hiekasta ym. moskasta niin tukkeessa, että moottori ei saa sen läpi enää tarvitsemaansa ilmaa, niin kotelon rakenteet antavat alipaineen voimasta hieman periksi ja ilma virtaa kannen ja kotelon alapuolen pintojen välistä.
Näin on. Mikään katuenduro ei edelläajavan pölypilvessä ole tarkoitettu toimimaan ohjekirjan huoltoväleillä. Mutta myös sieltä 990Adv:n manuaalista löytyy varmasti maininta, että erittäin pölyisissä olosuhteissa täytyy ilmansuodattimen vaihtoväliä lyhentää, vaikka kuinka on iso pinta-alaltaan ja imee suotimen läpi alhaalta ylöspäin.Norsu kirjoitti: Eli pölyisissä olosuhteissa ilmansuodattimen huoltoväli ei ole se, mitä markkinavoimat ovat pitkien huoltovälien vaatimuksissaan ohjekirjaan painaneet. Pölyisissä olosuhteissa suodatin pitää vaihtaa useammin, kuin katuajoon suunniteltu 15tkm ilmansuodattimen huoltoväli.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
-
enskaTNT
- Pyörä: ktm adventure 1190
16500 km ajettu eikä missään erityisen pölyisissä olosuhteissa,tänään ei enää käynnistynyt ... Venttiilit kantaa
15000km huolto tehty13500km,ilmansuodatin ei ollut mikään älyttömän likainen silloin
Ok. Onpa lurppa koppa. Kaverin mopo, jonka putsarin avasin, oli laskenut sen verran ohi, ettei varsinaisia yksittäisiä vuotokohtia voinut juuri päätellä. Toivottavasti kotari hoitaa homman tyylillä.Timo Tasakaasu kirjoitti:Ei ole näin. Mun suodatin ei ole tukossa ja päästää silti ohi. Olen löytänyt ainakin neljä paikkaa, mistä pöly on vuotanut ohi. Se kotelo nyt vaan on susi ja tullaan ihan varmasti vaihtamaan toiseen. Ihme on, jos Mattighofenissa ei joku ole saanut kenkään tämän episodin takia tai siirretty toisiin tehtäviin, missä ei saa niin paljon vahinkoa aikaan. Jos testejä ajaessa olisi ollut tällä designillä kotelo tästä materiaalista, ei se olisi missään tapauksessa päässyt tuotantoon. Kyllä nyt on joku tehnyt ns businesspäätöksen ramp up-vaiheessa.Norsu kirjoitti:Luulen, että suodatin ei laske hiekkaa ja pölyä koko ajan ohitseen. Ongelma lienee se, että kun ilmansuodatinelementti on hiekasta ym. moskasta niin tukkeessa, että moottori ei saa sen läpi enää tarvitsemaansa ilmaa, niin kotelon rakenteet antavat alipaineen voimasta hieman periksi ja ilma virtaa kannen ja kotelon alapuolen pintojen välistä.
Näin on. Mikään katuenduro ei edelläajavan pölypilvessä ole tarkoitettu toimimaan ohjekirjan huoltoväleillä. Mutta myös sieltä 990Adv:n manuaalista löytyy varmasti maininta, että erittäin pölyisissä olosuhteissa täytyy ilmansuodattimen vaihtoväliä lyhentää, vaikka kuinka on iso pinta-alaltaan ja imee suotimen läpi alhaalta ylöspäin.Norsu kirjoitti: Eli pölyisissä olosuhteissa ilmansuodattimen huoltoväli ei ole se, mitä markkinavoimat ovat pitkien huoltovälien vaatimuksissaan ohjekirjaan painaneet. Pölyisissä olosuhteissa suodatin pitää vaihtaa useammin, kuin katuajoon suunniteltu 15tkm ilmansuodattimen huoltoväli.
Ja tuo muistutus ilmansuodattimien tiheämmästä vaihtotarpeesta on ollut jo aikoja sitten mun ooppeleissa, mersuissa ja vanhoissa mopoissakin. Nykypäivänä ei vaan tule joka internetmotoristille mieleen tarkistaa, kun pelätään että takuut menee uudesta moposta jos itse rassataan.
KTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
Minusta ei ole mitenkään tavatonta, että uuden pyörän ensimmäisessä huollossa pitää venttiilejä säätää, varsinkin jos niiden ensimmäinen tarkastus on jossain toisella kymmenellä tuhannella. Aiemmin useimpiin pyöriin kuului sisäänajon jälkeiseen huoltoon myös venttiilien välysten tarkistus. Onko tämä tarkistuskohde jätetty huolto-ohjelmasta siksi, että se nykyisillä materiaaleilla ja valmistusmenetelmillä olisi tarpeetonta vai siksi, että huolto-ohjelma ei vaikuttaisi heti alkuun kovin kalliilta, sitä voinee pohtia.
-
Truelive
- Pyörä: KTM 690 Basel Guest
Nyt venoja ei tarkistet/ säädetä huolton takia vaan kun on mennyt niin paljon hiekkaa koneenläpi että välykset on niin pielessä ettei lähde edes käyntiin! Toi hiekka ei kuulu ainakaan mun pyörän koneeseen!!!! 
-
enskaTNT
- Pyörä: ktm adventure 1190
kyllähän se mullakin oli vetänyt hiekat koneen sisälle,eli siitä tämä venttiili probleemi johtuuenskaTNT kirjoitti:16500 km ajettu eikä missään erityisen pölyisissä olosuhteissa,tänään ei enää käynnistynyt ... Venttiilit kantaa15000km huolto tehty13500km,ilmansuodatin ei ollut mikään älyttömän likainen silloin
- Timo Tasakaasu
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Mua hieman ihmetyttää tehtaan ja maahantuojan jahkailu tässä asiassa. Kun nyt on jo kuukausia ollut tiedossa, että ainakin joissain laitteissa kotelo vuotaa, niin miksi ensimmäiseen huoltoon ei ole lisätty venttiilien välyksien tarkastusta vaikka jopa ilman valmistajan ohjetta. Paljon vähemmän puhetta ja omistajilleen pahaa mieltä seuraisi, kun tässä enskaTNT:n yksilössäkin olisi välykset säädetty huollossa ohjearvoihin ja tilkitty kotelo tiiviiksi.enskaTNT kirjoitti:16500 km ajettu... ...15000km huolto tehty...
Turun Bike World ainakin on uusista pyöristä tilkinnyt kotelon jostain päivästä lähtien ja sieltä myydyt on kutsuttu ylimääräiseen huoltoon, jossa kotelo tilkitään ja näin lisävahingot estetään. Maahantuoja ei tuota ole ohjeistanut, mutta sitä en tiedä tekeekö ylimääräisen huollon kaikki BW:t myymiinsä pyöriin vai ainoastaan Turku. Itse kävin tänään (6kkm ajettu), vaikka olen pyöränikin ostanut muualta. Kyselin pääsyä puhelimitse ja lupasivat tehdä. Mun pyörässä ei ala venttiilit kantamaan.
Kallis se ilmainen huolto oli silti. Korkea pleksi, Rukkan gorehanskat ja bad fuel dongle piti ihan rahalla maksaa
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
En minä sitä epäilekään, etteikö huono ilmansuodatus olisi syynä näihin ongelmiin. Varsinkin tuossa tapauksessa, että n. 13500 kilsan kohdalla on huollettu ja 16000 kilsan kohdalla jo kantaa niin, ettei käynnisty.
Eipä ole vielä tullut kutsua ylimääräiseen huoltoon, eka huolto oli 21.5 , siis BW turusta ostettu ja huollettu. Muuten kylläkin pitää kehua turun Bw:tä , viimeisen päälle asiallista palvelua.Timo Tasakaasu kirjoitti:Mua hieman ihmetyttää tehtaan ja maahantuojan jahkailu tässä asiassa. Kun nyt on jo kuukausia ollut tiedossa, että ainakin joissain laitteissa kotelo vuotaa, niin miksi ensimmäiseen huoltoon ei ole lisätty venttiilien välyksien tarkastusta vaikka jopa ilman valmistajan ohjetta. Paljon vähemmän puhetta ja omistajilleen pahaa mieltä seuraisi, kun tässä enskaTNT:n yksilössäkin olisi välykset säädetty huollossa ohjearvoihin ja tilkitty kotelo tiiviiksi.enskaTNT kirjoitti:16500 km ajettu... ...15000km huolto tehty...
Turun Bike World ainakin on uusista pyöristä tilkinnyt kotelon jostain päivästä lähtien ja sieltä myydyt on kutsuttu ylimääräiseen huoltoon, jossa kotelo tilkitään ja näin lisävahingot estetään. Maahantuoja ei tuota ole ohjeistanut, mutta sitä en tiedä tekeekö ylimääräisen huollon kaikki BW:t myymiinsä pyöriin vai ainoastaan Turku. Itse kävin tänään (6kkm ajettu), vaikka olen pyöränikin ostanut muualta. Kyselin pääsyä puhelimitse ja lupasivat tehdä. Mun pyörässä ei ala venttiilit kantamaan.
Kallis se ilmainen huolto oli silti. Korkea pleksi, Rukkan gorehanskat ja bad fuel dongle piti ihan rahalla maksaaNo tuon verran hyvästä palvelusta kyllä ansaitsivatkin.
Eilen oli 1000km:n huolto Turussa. Mun pyörään oli kuulemma jo tehty tämä ilmanputsarikotelon tiivistys. Taidanpa antaa ottaa tämän rengaspaine valvonta ominaisuuden pois koko vehkeestä. Eilen , kun tuli nappulat alle ja laskin rengaspaineet nappularenkaille sopivampiin lukemiin niin tämä rengaspaine valvonta osasto ei sitten tykännytkään moisesta tempusta vaan tämän jälkeen oli näytössä jos jonkinnäköistä ja väristä varoittavaa/vilkkuvaa kuvaketta eli nappulat vaan alle mutta niillä paineilla sitte ajetaan mitkä on tehtaalta annettu. Heh. Outo show.
Any bike can be taken off road. The question is:
- amaunu
- Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Sitä varoruksen painetasoa pitäis voida säätää. Kannattaa pyytää lähettämään palautetta tehtaalle, se tulee sieltä johonkin ohjelmapäivitykseen ihan varmasti. Se painetaso on säädetty penttiperusmotoristille joka pysyy asvaltilla kaistaviivojen välissä. Toisaalta noi varoitukset on myös hyvä olla päällä sentakia että näkee kilahtaako mittariston ohjelma niistä lopullisesti. Mun villi epäilys on että noissa on vielä se kuningaspulttibitti poikittain minkä takia tehas vaihtaa vielä itkien myös hardwarea.RiiMi kirjoitti:Eilen oli 1000km:n huolto Turussa. Mun pyörään oli kuulemma jo tehty tämä ilmanputsarikotelon tiivistys. Taidanpa antaa ottaa tämän rengaspaine valvonta ominaisuuden pois koko vehkeestä. Eilen , kun tuli nappulat alle ja laskin rengaspaineet nappularenkaille sopivampiin lukemiin niin tämä rengaspaine valvonta osasto ei sitten tykännytkään moisesta tempusta vaan tämän jälkeen oli näytössä jos jonkinnäköistä ja väristä varoittavaa/vilkkuvaa kuvaketta eli nappulat vaan alle mutta niillä paineilla sitte ajetaan mitkä on tehtaalta annettu. Heh. Outo show.
canväylä rules.
-ari
Tuoltahan noita kotkanpoikii tulee... http://youtu.be/Tcpmi-H1dtA
Haluatko sen heti, vai teenkö tietsikalla.?