Kokemuksia F800GS:stä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

-W-
Pyörä: Dune RR

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja -W- »

Å kirjoitti:Ei näytä kukaan oikein mitään vastanneen, niin ilmaisen jotain. Itse käytän juuri noita paksuja sisäkumeja, kun harrastus painottuu enemmän tuonne parempien teiden ulkopuolelle. 17" takasisuksista ei ole tietoa, mutta etutuubina sinun tapeisiin voisi toimia Bilteman sisäkumi. Tuollaista olen kuskannut mukana varakumina, kun matka suuntautuu vähän kauemmas - säästyy ainakin yksi paikkauskerta tien päällä (tosin ei ole vielä tapahtunut kertaakaan itselleni).
Bilteman sisuri on hyvä varalla kun ei vie paljoa tilaa, mutta en minä sitä alle kyllä laittaisi jos ei ihan pakko ole.. :lol: Heidenaulta saa ainakin ihan kunnon kumista olevia 3mm takasia ja edessä on sitten pyörineet nuo Misukan 4mm UHD:t.
b4rb4p4p4
Pyörä: F800GS

Viesti Kirjoittaja b4rb4p4p4 »

Ilipo
Pyörä: KTM 990 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Siinä on takaiskarin yläpäänpultti mutkalla :lol:
Harri Hemmilä
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Komia vilimi :P
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
Kanttura
Pyörä: Husky 701 Enduro & KTM 400 EXC

Viesti Kirjoittaja Kanttura »

Å kirjoitti:
Askemux kirjoitti:
Å kirjoitti:
Matalaa satulaa olen siis kavennellut pikkuhiljaa ja vielä parista kohtaa kun muokaan, niin alkaa olla hyvä...
Tarkennuksena niin mulla tuli mukana normaali satula ja korkeampi satula. Mietin jos tuosta korkeammasta satulasta muokkais matalamman ja kapeamman. Täytyy kysästä jostain verhoomosta paljo kustantais muokkaus.

Oletko ite muokannu omaa satulaas vai vieny johkin muokattavaks? Onko paha ite muokata?
Helmi olis jos satulaan sais vaikka jotai geeliä persuksen kohdalle :P
Itse olen muokkaillut. Helppoa kuin heinänteko. Jos käytössä on Dremel tai muu vastaavan tyyppinen laite, niin siihen vaan hiekkapaperinen lieriöterä. Sillä tuota satulan pehmikettä vuoleskelee todella helposti ja nätisti. Kokeiluja varten kankaan voi kiinnittää satulan alle vaikkapa nastoilla. Sitten kun on saanut "vuoleskeltua" satulan muodon mieleiseksi, paukuttaa sinkilänaulaimella kankaan kiinni (tai jos ei itsellä ole, niin lainaa jostain tai vie verhoomoon kiinnitettäväksi.)

Jos viet verhoomoon muokattavaksi, niin voi tulla hintaa (ellei ole jotain tutunkauppaa). On aivan varma, että muoto ei osu kerralla kohdalleen ja vaarana on, että ottaa liikaa, jos kerralla yrittää onnistua. Minullakaan ei satula ole valmis vielä ja olen muokkaillut sitä jo kolme kertaa. Otan vähän kerrallaan pois, sitten väliin jokin rymyajo ja sen jälkeen taas huomatuista paikoista pois. Tätä toistetaan niin kauan, että hyvä tulee (tai menee pilalle :lol: ).
Korkeasta vakiosatulasta saa pienellä tuunauksella kelpo jakkaran. Kiikutin satulan paikalliseen verhoiluliikkeeseen (Esankatu 1, JKL). Liikkeessä varttuneemman puoleinen, mukava setä tuumaili hetken ja totesi, että on uransa varrella muokannut ja verhoillut paljon mp-satuloita, mutta moisen 800 GS:n satula on uusi tuttavuus. Pyysin heppua vaihtamaan satulan keskelle/häntäluun kohdalle pitkulaisen pätkän jotain pehmeämpää ja häntäluuystävällisempää materiaalia. Setä teki työtä käskettyä: irrotti päällysteen, jyrsi satulaan reunoiltaan viiston kolon (20 cm pitkä, päältä 6 ja pohjalta pari cm leveä), liimasi koloseen varsin pehmeän superlonikaistaleen ja nitoi vanhan päällysteen takaisin kiinni. Operaatio sisälsi pari koeistuntaa ja silmämääräistä mittailuhetkeä, vei 20-25 min ja maksoi kokonaiset 15 €. Yritin pulittaa 20 € hyvästä palvelusta, mutta heppu ei millään suostunut ottamaan ekstraa.

Tuolloin kyllä hiukan hirvitti, että tulikohan pilattua koko satula, mutta nyt 10 tkm:n sekalaisen ajon jälkeen on kyseistä toimenpidettä pakko suositella! Harkinnassa oli tuolloin myös Turhatekin satula vaihtoehtona nro 2, mutta tämä kokeellinen pikku tuunaus ammattilaisen tekemänä vei hinta-/laatuvertailussa selkeän voiton. Kun paino/paine ei enää asetu häntäluulle vaan normaalisti istuinkyhmyille, satula toimii mielestäni ihan hyvin ja liikkumavaraa ajoasennon vaihteluun on yllin kyllin. Ja tuo Turhiksen satula, kuten myös matala vakiosatula, ois tod.näk. ollu kuraseikkailuihin meikäläiselle turhan leveä, sillä persjalka ei ois ylettänyt maahan sitäkään vähää mitä korkealla vakiosatulalla (175 cm pitkää selkää ja pätkää jalkaa varustettuna tuhtilla reisiläskillä). Vaikka paikaltaan kaatumisiahan ei lasketa :lol:

Taustoiksi voin kertoa, että aiempi pyöräni oli 650 GS twini (’08), jossa siis sama Shadin tekemä vakiosatula kuin 8gessussa ja ajokokemusta sillä satulalla kertyi n. 30 tkm. Tuohon ajoon sisältyi kymmeniä pitempiäkin (+/- ½ vrk) reissuajopäiviä, jolloin satulan aiheuttama paine häntäluussa + ympäristössä tuntui parhaimmillaan lävistävän koko kropan!!! Ja ainakin minulla häntäluun seudun hermot ärtyivät niin paljon, että kipuviestiä sähköttyi kuulaan aktiivisesti silloinkin, kun kivun aiheuttaja oli ollut parkissa jo useita päiviä ja ajokauden jälkeen jopa viikkoja :shock: :oops:

Tuli testattua myös tuo Airhawk, kun sukulaiset sen piruillessaan lahjaksi antoivat :roll: Ilmahaukan kanssa sählääminen oli mielestäni enemmän tai vähemmän ärsyttävää ylimääräistä säätöä kaiken muun normireissuvarustesähläämisen lisäks. En myöskään pidä tätä lähes irtonaista nuljuilevaa lärpäkettä kovin turvallisena kapistuksena tiukassa tilanteessa. Lisäksi se on hiostava, tosin niin on vakkarisatulakin, ainakin kun lämpötilat > +30.

Anyways, säästin harvinaiset isommat setelini leikkirahaa aktiivisehkon ajon vaatimiin pakollisiin muutoskohteisiin: uuteen etuvanteeseen ja etujousitukseen. Ekan 4 tkm:n (sis. 1500 km rauhallista sisäänajoa) aikana etuvanteeseen ilmestyi 2 lonttoa, jotka luonnollisesti havaitsin vasta edellisenä päivänä ennen alppiajoreissuun lähtöä, kun vaihdettiin sileät kumit alle… Oli mahtava kurvailla, kun tiukimmissa syheröissä etupää tuntui katoavan alta aina vanteen lonton nuljauttaessa keulaa : / Toki siihenkin tottui jossain määrin matkan varrella, mutta kyllä vanne päätyi aika nopeasti Symoticin pajalle reissun jälkeen… Sivuhuomautuksena, että vanhan 650 gessuni valuvanteet kestivät urheasti kaiken mahdollisen, mitä niille tuli syötettyä vs. 8gessun pinnatut huttuvanteet meni pasaks välittömästi :x :cry:

Surkea etujousitus puolestaan parani omiin tarpeisiin riittävästi vaihtamalla Wilberssin progressiiviset jouset (n. 150 e öljyineen). Ei oo säätöjä juu, mut mulle on parempi ku ei oo liikaa säätönuppeja ku päin p:tä ne menis kumminki. Mulle riittää, että keula ei enää pompota eikä sukeltele vaan toimii johdonmukaisesti alustasta riippumatta.

En oo ennen avautunu täällä 8gessusta, mut nyt taisin käyttää useemman puheenvuoron kerralla, oho :shock:
Rider on the storm
Ex: BMW F 650 GS Dakar '06, BMW F 650 GS '08, BMW F 800 GS '12, Husky 701 Enduro '16... --> '18
800cc
Pyörä: ?

Viesti Kirjoittaja 800cc »

Kanttura kirjoitti:
Surkea etujousitus puolestaan parani omiin tarpeisiin riittävästi vaihtamalla Wilberssin progressiiviset jouset (n. 150 e öljyineen). Ei oo säätöjä juu, mut mulle on parempi ku ei oo liikaa säätönuppeja ku päin p:tä ne menis kumminki. Mulle riittää, että keula ei enää pompota eikä sukeltele vaan toimii johdonmukaisesti alustasta riippumatta.

En oo ennen avautunu täällä 8gessusta, mut nyt taisin käyttää useemman puheenvuoron kerralla, oho :shock:
Kerroit minulle tuosta etupään muutoksesta kivetyssä nuotiolla. Mutta mistä liikkeestä ostit tuon 150e wilbersin muutossarjan, se jäi epäselväksi viimeksi. Hyviä kommentteja 8gessusta. Tuota satula hommaa pitää harkita itsekkin, kun nuo minun jalat on myös lyhyen puoleiset 8)
Onko joku vaihtanut 15 piikkisen eturataan alkuperäisen (16) tilalle? Tämä voisi hieman auttaa tuohon pitkän ykkösen ongelmaan pehmeässä kuramaastossa. Tuota kytkimen luistattamista möyrintä paikoissa pitäisi saada vähemmälle, ilman pelkoa stumppailusta.
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

Oitraconilta itse tilasin nuo jouset.
Kanttura
Pyörä: Husky 701 Enduro & KTM 400 EXC

Viesti Kirjoittaja Kanttura »

800cc kirjoitti:
Kanttura kirjoitti: Surkea etujousitus puolestaan parani omiin tarpeisiin riittävästi vaihtamalla Wilberssin progressiiviset jouset (n. 150 e öljyineen). Ei oo säätöjä juu, mut mulle on parempi ku ei oo liikaa säätönuppeja ku päin p:tä ne menis kumminki. Mulle riittää, että keula ei enää pompota eikä sukeltele vaan toimii johdonmukaisesti alustasta riippumatta.
Kerroit minulle tuosta etupään muutoksesta kivetyssä nuotiolla. Mutta mistä liikkeestä ostit tuon 150e wilbersin muutossarjan, se jäi epäselväksi viimeksi.
Kyllä se tuo Oitracon oli.
Rider on the storm
Ex: BMW F 650 GS Dakar '06, BMW F 650 GS '08, BMW F 800 GS '12, Husky 701 Enduro '16... --> '18
Harri Hemmilä
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Aattelin tässä syksyn aikana vaihtaa mopoon uudet jäähdytinnesteet, käykö tuohon ihan norminesteet vai pitääkö olla jotain erikoisnestettä?
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
suke62
Pyörä: Tiger 800

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Työkaluputken asentaminen.
Menen nyt siitä missä on pienin oja, eli onko kuvia miten olette putken asentaneet?
Pyörässä on SW-motech sivulaukkutelineet :roll:
Telineet on irroitettavat: SW-Motech quick-lock :oops:
Viimeksi muokannut suke62, Ma Loka 08, 2012 10:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Penttins
Pyörä: 800gs

Viesti Kirjoittaja Penttins »

Photo 20.6.2012 12.09.39.jpg
Winkula
Pyörä: GL 1800 / F 800 GS / XT 600

Viesti Kirjoittaja Winkula »

Uusi Gessun omistaja ilmoittautuu :D
Navi pitäisi saada pelittämään. Eli mistä olisi kätevin ottaa virrat naviin? Onko jossain joku valmis johdonpää mihin lykkää piuhat kiinni? Virtapistokettahan tietysti voi käyttää, mutta kiinteä asennus on enemmän mieleeni.
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

Mikäs tuo ketjujen kesto on näissä uudemmissa malleissa ollut, viikonloppuna olin ajelemassa ja ketjut tuntui venähtävän 200km aikana aika löysiksi eli lienevät vaihtokunnossa ja pyörällä menty vasta 16 tkm.
0LL1
Pyörä: XT660R+Explorer XC

Viesti Kirjoittaja 0LL1 »

Minulla on 22 tonnia mittarissa. Alkavat venymään "silmissä". Vaihtoon menee heti kun ehtii rassaamaan.
Timo Kalkkila
Pyörä: Honda CRF1100L

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

Winkula kirjoitti:Uusi Gessun omistaja ilmoittautuu :D
Navi pitäisi saada pelittämään. Eli mistä olisi kätevin ottaa virrat naviin? Onko jossain joku valmis johdonpää mihin lykkää piuhat kiinni? Virtapistokettahan tietysti voi käyttää, mutta kiinteä asennus on enemmän mieleeni.
Täältä löytyy vinkkiä http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... f=6&t=9120

Timo
Vastaa Viestiin