KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

pekkas
Pyörä: 1090 R

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja pekkas »

ceevu kirjoitti:Sotkeudun taas vaikka ei pitäs...jos takarengas on jo lukossa niin miten se abs enää osaa tietää ettei etunen saa pysähtyy? onko tossa niin hieno systeemi että se rajottaa pyörimisnopeuden muutoksia riippumatta muista antureista vai onko tuossa se sudenkuoppa jota ei oo testattu...?
Ei ole tullut vastaan mitään yllätystä/ongelmaa vastaan ja on tullut tehtyä vaikka minkälaisia lukko jarrutuksia.
Tuskinpa tästä pitää alkaa enää kovin paljon jauhaa sekä inttää kumpi parempi,jokainen tekee niinku tykkää.
Itse päädyi tähän koska meinasi mennä pienillä sorateillä niin monesti pitkäksi taka absien vuoksi.
saahan ne napista pois mut ei joka pikkupysähdyksen/sammutuksen jälkeen muisanut painaa ja sit kun lähtee liikkeelle niin vauhdissa ei saa enää pois.
Jos joku vielä tätä kokeilee niin helppo tuota on testata jos vaan uskaltaa jarruja käyttää,
itse vetelin etujarrulla ensin 50 vauhdista ja siitä nostaen sataan aina etujarrun pohjaan saakka,moniko epäiliöistä on uskaltanut edes tätä tehdä vakio systeemein.
Tää tuntuu nyt itselle parhaalta systeemiltä voi käyttää huoletta etujarruu ja takasen saa lukkoon..
Metsä/sorateillä tämä ylivoimasesti nopein tapa saada vauhtia pois,enkä ole kokenut asfaltillakaan ongelmaksi.
EI tarvii kenenkää alkaa testaa tätä minun vuoksi eikä vetää hiekkaa sinne joka yleensä on keskellä naamaa..
Jokainen tekee omillansa niin ku haluaa,ajaa sit aivan vakio systeemein tai modaa mieleiseksi..
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

ceevu kirjoitti:Sotkeudun taas vaikka ei pitäs...jos takarengas on jo lukossa niin miten se abs enää osaa tietää ettei etunen saa pysähtyy? onko tossa niin hieno systeemi että se rajottaa pyörimisnopeuden muutoksia riippumatta muista antureista vai onko tuossa se sudenkuoppa jota ei oo testattu...?
Abs-yksikölle tulee pulssijono etupyörän anturilta (ja aika iso määrä per kierros). Jos niitä ei tule, tietää se siitä että pyörä on lukossa. Tämä on yksinkertaisin mahdollinen systeemi.
SF 1098S
MTS V4S
Legate
Pyörä: KTM Adventure R

Viesti Kirjoittaja Legate »

talkku kirjoitti:onko kokemusta sivujalan siirrosta. http://www.advrider.com/forums/showthre ... 35&page=54
Mulla on tuo nimenomanen PABiker-versio. Se on jämäkkää pulverimaalattua terästä. Pyörän selkään voi asentamisen jälkeen nousta tapilta ilman pelkoa kippaamisesta tai lohkon rusahtamisesta. Mukana tuli kattavat asennusohjeet. Jos vain nakkaat sen paikalleen, tarttet jotain, jolla painaa takahäkkiä kun irrotat subframen pultin. Ohjeissa käsketään vain painamaan käsin, mikä ei kyllä onnistunut mitenkään R-mallissa. Räikkäliinalla vedin sitten kohti lattiaa niin meni pultti paikoilleen.

Paras tähän mennessä tehty investointi pyörään. Sivutuen asentotunnistimen piuhojen pituus ei tosin riitä enää asennuksen jälkeen. Jos et halua tehdä sähköhommia(leikkaa/liimaa piuhaa), niin Superduken sivutuen eliminaattori kilpakäyttöön sopii sellaisenaan ruisku-adventureen. 950 systeemi on erilainen, siitä ei kokemusta.
Legate

800cc kirjoitti:Mikä olisi hyvä kompromissi, iso kotka, R1200GS, 8 gessu.... "mek" - > Poimittu eri lehdistä, koska kaikissa ei ollut kaikkia arvoja: Bike 5/2008, 3/2010 ja 1/2011.
GS800, GS1200A ja Adventure ovat kaikki eri pyöriä. Hölmön hommaa vertailla teholukuja ja vääntökäyriä, kun Adventureen ei teleleveriä saa mitenkään eikä GS:ään maasto-ominaisuuksia. Tuo 800-kuutioinen GS on ulkonäköä lukuunottamatta ihan asiallinen peli, ja sellaista olisin voinut harkita, jos.. ->

Minä halusin ärrä-adventuren ja sillä hyvä. Vehje tilattiin mulle Itävallasta, kun niitä ei Suomessa ollut, ja hajin sen kotiin päivässä, tuli rapiat tuhat kilometriä lokakuisessa säässä sille reissulle. Tää uus '11 Dakarikin on ihan nätti, mutta jousitus on kämäsempi ja siinä on ABS:it ja muuta turhaa. Meinas kyllä kirosana päästä ennenku lujin nuo speksit ja totesin, että ei onneksi oo ärrä vaan komiammalla värityksellä.
Korruptio
Pyörä: KTM Adventure 990

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

jaa kirjoitti:Eli edelleen ehkä ajatuksenvirtaa jolla yrittää kysyä jotain ja varmistaa / tiedustella asioiden tolaa ja muiden kokemuksia asioista. Ja vielä palatakseni alkuperäiseen kysymykseen. Siksi mietin, kun joskus tyhmätkin ajatukset ovat johtaneet isoihin oivalluksiin. Joskus siitä vain on hyötyä, että ajattelee laatikon ulkopuolisiakin asioita. Aika moni maailmaa mullistava keksintö olisi jäänyt keksimättä jos ei joskus harrastettaisi ajatusleikkejä. Toki keksimiseen liittyy tuo kokeilukin, mutta siltä osin kuten jo alussa kirjoitin, olen vähän laiska ja mieluumin ensiksi kysyn.

EDIT: vähän selvennetty kiukkuspäissäni kirjoituksia...
Ei tässä herneitä ole vedetty nokkaan, mulla on vaan huonona tapana kirjoittaa aika aggressiivisesti ja sain sellaisen käsityksen että et oikein tiennyt mitä haluaisit tehdä mutta suunnittelet ABS-modia koska siitä puhutaan foorumeilla ja foorumikirjoitukset on mun mielestä huono syy tehdä mitään radikaaleja muutoksia jos ne vähänkin itseä epäilyttää. Pahoittelut tästä mekkalasta. Mikäli mahdollista niin lainaa jonkun pyörää joka on modin tehnyt ja käy jarruttelemassa niin näet miten se vaikuttaa. Jos olisit lähempänä niin saisit tuon meikäläisen pyörän alle ja pääsisit itse testaamaan että miten se modaus vaikuttaa - sama tarjous pätee muillekin jos kyseinen modaus on harkinnassa mutta periaatteena on 'you break it you buy it'. Ihannetilahan on että noita modauksia pääsisi testaamaan jossain ilman ruuvaamista niin tietäisi että sopiiko ne itselle vai ei, tekstiformaatissa sitä laitteen käytöstä kun en ainakaan minä osaa kuvailla kovin täydellisesti. Minulle modaus sopii mutta jos pysyy paljon asfaltilla niin en tiedä onko siitä mitään hyötyä vaiko enemmän haittaa.

Summa summarum, kun taka-ABS 'reititetään' pois käytöstä niin takarengas on sen jälkeen perinteinen lukkiutuva jarrutettava. Etujarrun toimintaan tämä modaus ei vaikuta millään tavalla eikä tämä modaus sytytä vikavaloja eikä kytke etu-ABS:ää pois päältä. Etu-ABS:n saa edelleen kytkettyä napista pois päältä alkuperäisten reunaehtojen mukaan. Kuvittelisin että takanappularengas jarruttaa hiekassa parhaiten kun se lukossa kyntää karkealla nappulalla syvää uraa soraan eikä pyöri ympäri ja nouse aina siihen soran päälle - siinä yksi syy miksei ABS ole käytössä takana. Etusessa se ABS on pari kertaa se on pelastanut nahkan kun on noussut tilanne päälle ja olen siitä huolimatta jarru pohjassa voinut taittaa pyörää kaatamatta sitä.
--Sent from my computer using a keyboard
jaa
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata

Viesti Kirjoittaja jaa »

Ok, tämän tyylistä vastausta hain. Suuri kiitos. Eli kuten kirjoitit, niin olen vähän vielä kahden vaiheilla ja taidan pysytellä nykyisessä. Varsinkin kun itelläni tulee valtaosa ajosta asfaltilta. Itse asiassa olen harkinnut aika vakavasti http://www.woodyswheelworks.com/ktm.shtml ehdottamaa rengastusta: "When it comes to making your 950/990 more street worthy, we recommend the 19/17 set-up because it keeps that stock geometry and heightens all of the street capabilities of the KTM. As Woody says, it's like a GS with balls." Joku kyykky lienee paljon fiksumpi mulle, mutta kun joskus haluaa taas sinne soralle ja taas pidän muutenkin erittäin paljon pystystä ajoasennosta niin olen pitäytynyt nykyisessä. Tää vaan on niin mukava allrounderi. Mutta laitetaan nyt työn alla olevat osiot ensin kuntoon ja katsellaan noita rengastuksia toiste. Ja sitten ihan toiste noita jarruja.
amaunu
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider

Viesti Kirjoittaja amaunu »

jaa kirjoitti:Ok, tämän tyylistä vastausta hain. Suuri kiitos.... Eli kuten kirjoitit, niin olen vähän vielä kahden vaiheilla ja taidan pysytellä nykyisessä. Varsinkin kun itelläni tulee valtaosa ajosta asfaltilta. Itse asiassa olen harkinnut aika vakavasti http://www.woodyswheelworks.com/ktm.shtml ehdottamaa rengastusta: "When it comes to making your 950/990 more street worthy, we recommend the 19/17 set-up because it keeps that stock geometry and heightens all of the street capabilities of the KTM. As Woody says, it's like a GS with balls." Joku kyykky...
Niin mieki haaveilin tuosta 19-17 setistä mutta ku erehdyin ratapäiville perus scorppareilla niin en enää haaveile. Riittää ainakin allek pito kaikissa haaveiltavissa olevissa kallistuskulmissa joissa takarenkaasta noin milli pinnasta pois ja etusesta ei saa loppuja karvoja irti kuinkaatumalla. Koko päivän oottelin että koska etunen lähtisi alta. ei lähteny.

Jos asvaltille kaipaa renkaita , Avon roadriderit vois olla 21-18 kombona kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.Halpa kokeilu woodys settiin verrattuna.
-ari
Korruptio
Pyörä: KTM Adventure 990

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Eikös täälläkin foorumilla ollut joku sälli joka oli laittanut johonkin LC8 ronksottajaan valualumiinivanteet vai sotkenko asioita jo jonkun advriderin foorumihourailun kanssa..? Nuo pinnavanteet toki sopisi adventuren tyyliin hyvin mutta jos pinnavanteiden hinta on teetettynä tai KTM:ltä ostettuna kovempi kuin sopivan kokoisten (käytettyjen) aluvanteiden sekä tarvittavien spacerien hinta niin harkitsisin melkein ennemin sellaisia mikäli jostain löytyy ja joku pystyy toimittamaan mittoja mahdollisesti tarvittavista spacereista yms.

Joku kysyy kohta kuitenkin että mikset teetä niistä alkuperäisistä vanteista, no siksi että ompahan sitten alati niskassa häämöttävän hajoamisen tullen jotain mitä laitella pyörän alle että pääsee taas tien päälle. :) Kahdet vanteet pitäisi olla vakiovarustuksena tämmöisissä lopun alun dualsport vehkeissä...
--Sent from my computer using a keyboard
ceevu
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Kiitoksia vaan selvennyksestä,ei tarvii jahkaa enempää...eikä kai missään kohti ookaan ollu kysymys siitä kumpi parempi vaan lähinnä sen ymärtämisestä miten tuo toimii että ei tuu sitä yllätystä.
jaa

Viesti Kirjoittaja jaa »

ceevu kirjoitti:Kiitoksia vaan selvennyksestä,ei tarvii jahkaa enempää...eikä kai missään kohti ookaan ollu kysymys siitä kumpi parempi vaan lähinnä sen ymärtämisestä miten tuo toimii että ei tuu sitä yllätystä.
Veit jalat suustani.
jaa

Viesti Kirjoittaja jaa »

Korruptio kirjoitti:Eikös täälläkin foorumilla ollut joku sälli joka oli laittanut johonkin LC8 ronksottajaan valualumiinivanteet vai sotkenko asioita jo jonkun advriderin foorumihourailun kanssa..? Nuo pinnavanteet toki sopisi adventuren tyyliin hyvin mutta jos pinnavanteiden hinta on teetettynä tai KTM:ltä ostettuna kovempi kuin sopivan kokoisten (käytettyjen) aluvanteiden sekä tarvittavien spacerien hinta niin harkitsisin melkein ennemin sellaisia mikäli jostain löytyy ja joku pystyy toimittamaan mittoja mahdollisesti tarvittavista spacereista yms.

Joku kysyy kohta kuitenkin että mikset teetä niistä alkuperäisistä vanteista, no siksi että ompahan sitten alati niskassa häämöttävän hajoamisen tullen jotain mitä laitella pyörän alle että pääsee taas tien päälle. :) Kahdet vanteet pitäisi olla vakiovarustuksena tämmöisissä lopun alun dualsport vehkeissä...
Nii siis aatelma oli, että olsin teettäny ihan erilliset 19/17 vannestuksen ja sitten vaihtanu alkuperäisiin vähän kapeemmat, samaan tyyliin kuin toi woody ehdottelee. Palju rahukkaa, mutta katotaan jos joulupukki tois, tai lotto lykästäs jne. Kuha haaveilen.
Legate

Siellä Woodysillä on myös myynnissä se Caponord-tubeless setappi jonka ovat itse kehitelleet, jota olen himoinnut jo pidemmän tovin. Maksaa myös messinkiä. On se nyt kumma, että prätkään ei saa kahta vannetta edes auton rengasvannesetin hinnalla, siis ihan normaaleja sisäkumipinnavanteitakaan kumittomina, sellaisetkin kelpaisi.
Ludwig
Pyörä: KTM 990 adve -08

Re: KTM 990 adventure - renkaat

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

renkaista näkyy olevan tuolla oma alueensa, mutta erityisesti kiinnostaa adven (iso ja painava) rengastus, jota täälläkin on jo oivallisesti käsitelty.

kovalla soratiellä on mukava huristaa.
eilen oli kuitenkin sen verran kimurantteja tilanteita soratien salaisuuksien alkutaipaleen opiskelijalla, että auttaako minkäänlaiset renkaat siihen että tie on sateiden pehmentämä, kuin savinen trampoliini? vetelee (kiemurtelee) välillä ilkeesti yhtäkkiä etupäätä vasen-oikee, kun rengas painuu sentin pari pehmeeseen saveen?

siis, onko tähän vetelyyn merkitystä/vaikutusta renkaan merkillä (skorppi vai 'enempi nappula') tai uusi/kulunut rengas...?
kun nyt alkaa etu-skorppi olla aika valmis vaihtoon (keskellä 2 mm, reunalla 5 mm) niin minkä kumin siihen laittais seuraavaksi että soratiellä olis pitoa kunnolla? ja asvaltillakin pitää päästä ajaan...

L
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Aspe
Pyörä: Canyon XC

Viesti Kirjoittaja Aspe »

Korruptio kirjoitti:Eikös täälläkin foorumilla ollut joku sälli joka oli laittanut johonkin LC8 ronksottajaan valualumiinivanteet vai sotkenko asioita jo jonkun advriderin foorumihourailun kanssa..? Nuo pinnavanteet toki sopisi adventuren tyyliin hyvin mutta jos pinnavanteiden hinta on teetettynä tai KTM:ltä ostettuna kovempi kuin sopivan kokoisten (käytettyjen) aluvanteiden sekä tarvittavien spacerien hinta niin harkitsisin melkein ennemin sellaisia mikäli jostain löytyy ja joku pystyy toimittamaan mittoja mahdollisesti tarvittavista spacereista yms.

SuperDuken vanteet sopii suoraan ABSittomaan Adveen ja käsittääkseni myös SEhen. Jarrulevyille tarvii sopivan adapterin että saa ne oikealle kohdalle. Duken vanne on navan kohdalta vähän leveämpi, vaatii molemmille puolille sen orkkisnavan kapeamman holkin ja vielä vähän hienosäätöä asennuksessa.

Itse tilasin laiskuuttani sopivat jarrulevyadapterit CJ Designilta
Alkuperäiset etujarrulevyt sopivat suoraan CJn adaptereihin. Muuten sopivan halkaisijaisten levyjen löytäminen voi olla hankalaa. Dukessa on 320mm levyt, SMssä muistaakseni 305mm ja Advessa 300mm. Itse vanne on sama Dukessa ja SMssä.

Pinnavanteita saa kohtuulliseen :lol: hintaan esim.täältä
EkiHoo
Pyörä: MV Agusta TV

Viesti Kirjoittaja EkiHoo »

Kyllähän tuo 19/17 setuppi on pikiteillä aivan eri luokkaa kuin vakio 21/18. Erityisesti herkkyys ja tukevuus eri tasolla, mopo menee mutkaan kuin ajatus ja tulee ulos niin raikkaasti että kannattaa varoa, kallista hommaa. Mutta semmosen asian melko nopeasti huomaa että seuraava parentelun kohde pikitiekäyttöä ajatellen ovat jarrut.
Vastaa Viestiin