Honda transalp 700 vm2008

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

katuensio
Pyörä: BMW R1200GS LC -13

Re: Honda transalp 700 vm2008

Viesti Kirjoittaja katuensio »

Minulla siis XL700V -08. Jo viime kesänä huomasin, että jos ajon aikana irroitan kädet stongasta, niin etupyörä alkaa vemputtaa niin, että yltyessään on pakko ottaa takaisin stongasta kiinni. Talvella tallissa totesin etuvanteessa olevan sivuheittoa noin 2mm. Vanne irti ja myyjäliikkeeseen. Tutkivat vanteen rengaskoneessa, ja olivat yhteydessä maahantuojaan. Maahantuojan mukaan pinnavanteessa saa olla sivuheittoa jopa 4mm!!!!

Tuntuu aika isohkolta toleranssilta, jos vanne saa uutena vemputtaa noin paljon.

No ei kun vanne kainaloon, ja asentamaan sitä kotiin. Kertoivat, että jos ohjauslaakeri on liian löysällä, niin voi aiheuttaa tuon. Lupasivat koeajaa 6000 km:n huollon yhteydessä. Nyt mittarissa 5200 km, ja olin juuri ajelulla. Noin 60 km/h vauhdista kokeilin irroittaa kädet taas tangosta. Ilmiö tuntuu vain tehostuneen.

Onko muilla vastaavia havaintoja, ja onko kukaan mitannut etuvanteen sivuheittoa? Monttuun en ole ajanut, eikä pyörällä ole kaaduttu. Aiemmissa pyörissäni (Suzuki DR 650, ja Transalp 600) en ole moista todennut.
YLLE
Pyörä: EXC 125

Viesti Kirjoittaja YLLE »

Veikkaisin, että vemputus johtuu pykälille kuluneesta eturenkaasta. Edellisessä kotarissa heitti vanteet aika paljon, eikä tehnyt vastaavaa. Voin olla väärässäkin..
katuensio
Pyörä: BMW R1200GS LC -13

Viesti Kirjoittaja katuensio »

Joo, kyllähän se pykälillä alkaa olla.
janne28
Pyörä: Honda XL 700 transalp

Viesti Kirjoittaja janne28 »

Tuli hankittua 700 transalp. Vaihtoehdot oli tuo ja Varadero, trasalp sopi meikäläiselle paremmin. Laittelen raporttia myöhemmin. Vaihdelaatikko ja sen välitykset tuntuu onnistuneelta ratkaisulta. Ajo tulee olemaan pääasiassa pientä päällystetietä ja joskus jopa ehkä sorateitä 8) . Muilla vehkeillä on jo asuttu metsässä omaksi tarpeeksi.
Rapakko
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

janne28 kirjoitti:Tuli hankittua 700 transalp. Vaihtoehdot oli tuo ja Varadero, trasalp sopi meikäläiselle paremmin. Laittelen raporttia myöhemmin. Vaihdelaatikko ja sen välitykset tuntuu onnistuneelta ratkaisulta. Ajo tulee olemaan pääasiassa pientä päällystetietä ja joskus jopa ehkä sorateitä 8) . Muilla vehkeillä on jo asuttu metsässä omaksi tarpeeksi.

Onnea uudelle kamppeelle!!! Ei muuta kuin lähetään joku päivä pikku lenkit heittämään.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
pärnäkivi
Pyörä: Triumph Tiger 800

Viesti Kirjoittaja pärnäkivi »

Honda TA 700 Touring-pleksin (Hondan oman) koeajo

Ajattelin, että lupaamani pleksiasia on nyt siinä tilanteessa, että asennus on tehty ja ensireissu ajettu. Parempi tehdä juttu ja arviot heti, ettei vain pääse tottumaan. Aikaisemmista tarinoista kotimaassa ja ulkomaan saiteilta osasin varautua ristiriitaisiin fiiliksiin ja niitä sitten tulikin. Tuli enempi sellainen makukysymys- ja arvostusjuttu; eli plussat ja miinukset vakiopleksiin verrattuna. Pärnäkivi on n. 189cm mitaltaan ja n. 82 kg massaltaan.

Plussat:
Kuski on selvästi paremmin viimalta suojassa. Ylävartaloon ei kohdistu ajoviimapainetta juuri ollenkaan, samoin kaulan seutu pysyy lämpimämpänä. Kypärän sisään tulevat äänet ovat volumeltaan pienempiä, eikä tarvetta korvatulpille ole niin paljon kuin orkkispleksillä. Äänet ovat myös sävyltään matalampia.

Miinukset:
Pyörteitä tulee selvästi enemmän kypärän yläosaan. Lisäksi matalat (=lepatus) äänet pyörteistä kuuluvat jo 80 vauhdissa. Tämä on oikeastaan ainut miinus, mutta sen kokoa tässä pitää puntaroida. Melkein tohtisin sanoa, että touring-pleksi passaa paremmin minua lyhyemmälle kuskille. Lepatus tosin saattaa pienetä tai muuttua rauhallisemmaksi paremmalla kypärällä.

Eli:
Jäi vähän lopputulemaksi, että enpä tiedä onko sittenkään minun juttuni. Tuo kypäräjuttu tässä jää nyt auki; eli halpis HCJ lepattaa, mutta lepattaako hyvät modernit kypärät. Onko jollakin - isopleksisen matkaenskan omistajalla - ylälepatus vähentynyt oleellisesti kypärän vaihdossa? Siitäkin olisi hyvä saada tietoa. Jos joku Oulun seudun TA 700-mies haluaa käydä testaamassa tätä pleksiä, niin tervetuloa.

EDELLINEN OLI PELKKÄ KOEAJOLENKKI, TÄSSÄ HIEMAN LISÄÄ

Jatkan tähän samaan juttuun pleksiasiaa reissunpäältä. Reissussa ajoa moottoritiellä 120-130, paljon alla satasen nopeudella öljysoraa ja satakunta kilsaa sorateitä, joissa pleksin merkitys tosin pieni. Reissussa tuli reilun vuorokauden ajalle kilometrejä vähän alle 800 km. Isompi pleksi tosiaan suojaa ylävartaloa, kaulaa ja kypärääkin. Sääsket kertyivät pleksiin, mistä ne oli helppo huuhtaista pois. Kypärään jäi vain muutama sääski. Lämpötila oli melkein koko ajan kymmenen pinnassa, ja totesin, että nyt tarkenee paremmin kuin vakiopleksillä. Matkan tiivistymä oli pleksin kannalta, että ruuvaan pois, mutta laitan tähän perusteluni omasta näkökulmasta, koska jollekin se voi toimia kerta kaikkiaan mainiosti. Olen siis 189 cm pitkä, mutta rakenteeltaan pitkäselkäinen ja lyhytjalkainen. Selkäni pituus - ja siis myös pään korkeus ajaessa - vastaa ainakin 195 cm äijän mittoja. Tämä ei passaa ison pleksin kanssa. Toinen juttu tuli siitä, kun pitkällä yhtäjaksoisella pätkällä teen pieniä muutoksia koko ajan ajoasentoon, joista yksi asento on nk. "etukikotus"; selkä ihan notkolle, peffaa taakse ja päätä eteen ja ylös. Asento tekee eetvarttia välilevyttömälle ristiselälle. Tämä ei oikein ollut ison pleksin kanssa mahdollista, kun koko pää tuli pyörteiden alueelle. Pleksin panen myyntiin ja laitan ostajalle vielä paikalleenkin; säästyy poraukselta ja muulta äpöstykseltä. Tietenkin kauempana asuvalle laitan paketissa menemään.

JA VANHA TAKAISIN...

Lupaan lopettaa tämän jutun paisutuksen tähän, mutta laitan tähän vielä raportin, miltä tuntui, kun entinen peruspleksi pantiin takaisin. Tietenkin tuuli humisi ja sihisi ja rintaan tuli vanha tuttu paine. Kypärää ei mikään tuuli heilutellut. Vaikka iso pleksi tekeekin pyörteitä, vie se vauhdin tunteen, kun ylävartalo ja pää tulevat suojatuksi paljon paremmin. Vääntämällä väännän sellaisen myönteisen puolen pikkupleksille, että sillä ei ehkä saa niin herkästi ylinopeussakkoa. Tämän reissun ajelin ilman korvatulppia ja ne pitää nykykypärällä olla aina päässä. Kiteytän ja tiivistän tämän pleksitarinan lopuksi Päätalolaisittain, että "näkkyypähän".
Viimeksi muokannut pärnäkivi, Pe Kesä 26, 2009 12:25 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Pitkiä Vetoja!
mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

pärnäkivi kirjoitti:Eli:
Jäi vähän lopputulemaksi, että enpä tiedä onko sittenkään minun juttuni. Tuo kypäräjuttu tässä jää nyt auki; eli halpis HCJ lepattaa, mutta lepattaako hyvät modernit kypärät. Onko jollakin - isopleksisen matkaenskan omistajalla - ylälepatus vähentynyt oleellisesti kypärän vaihdossa? Siitäkin olisi hyvä saada tietoa. Jos joku Oulun seudun TA 700-mies haluaa käydä testaamassa tätä pleksiä, niin tervetuloa.
Olen myös tuskaillut noiden pyörteiden kanssa tällä Dakarilla. Hiljaisinta on ajaa ilman pleksiä, toiseksi hiljaisinta on, kun alkuperäisen korkean pleksin säätää prikoilla hiema loivempaan niin, että pahimmat pyörteet tulevat rintaan ja hartioihin. Eniten melua vähensi kuitenkin kypärään (Shoei Raid II) laittamani Whisper kit. Ero entiseen oli todella suuri. Whisper Kitissä tulee kaulan ympärille melko paksu kaulus ja leuan kohdalle verkko. Molemmat kiinnitetään työntämällä muovinen reunus kypärän kuoren ja pehmusteen väliin. Pysyvät hyvin paikoillaan. Ainut huono puoli niissä on, että kypärä on aika tiukka vetää päähän ja pois. Lisäksi kaulan ympärille tuleva kaulus hiostaa kuumalla yli +20 kelillä.
Liitteet
Whisper kit.JPG
YLLE
Pyörä: EXC 125

Viesti Kirjoittaja YLLE »

Nyt on itsellänikin n. 4300km mittarissa ja eturengas vemputtaa mullakin. Aika erikoiseksi se on kyllä kulunutkin.
Seuraavaksi ajattelin laittaa jotkut Sport Demonit alle, kun ei hirveästi tule hiekalla ajettua.

Sw-Motechin kaatumaraudat laitoin tohon, että suojaa vähän konetta ja syyläreitä pikku lipoissa. Olis se aika ikävä kaataa jossain reissussa ja syyläri vuotavana suunnitella kotimatkaa..

Heinäkuun lopussa olisi norjan reissu edessä, katsotaan miltä se siellä tuntuu..
pärnäkivi

Vähän yli 8 tkm takana minun keltasirkulla, eivätkä renkaat ole vielä pahemmin kuluneet. Mahtaisiko ilmanpaineilla olla tuollaisen kulumisen kanssa tekemistä? Itse olen pohtinut, että kun paineet pitäisi mitata kylmänä ja hyvällä mittarilla, tulee siinä usein tenkkapoo. Kotona on mittari ja kompura, mutta tarkkuuden kanssa on niin ja näin. Bensa-asemalla on varmasti parempi vehje, mutta pyörä on aina lämmin siellä. En malta istua siellä odottamassa nisukahvien kanssa jäähtymistä. Olen luottanut kotimittariin ja laittanut ohjekirjan mukaan - vähänlaisesti - ilmaa ja mitannut aina täysin kylmänä paineet. En tiedä sitten onko tällä noihin vemputuksiin ja omituisiin kulumisiin vaikutusta.

Tuota ylempänä olevaa katejuttua olen päivittänyt ja lisännyt asiaa samaan vanhaan juttuun, joten siihen ei ole tullut paljon kommenttia. Se on tiivistetysti näin; ajoin vanhalla pleksillä (=lähtökohta), ostin Hondan korkeamman ja asensin vanhan takaisin. Kaatumisasiaan en ole vielä varautunut. Toivottavasti varaudun ennen kaatumista. Asia pitää ottaa pohdintaan.

Pärnäkivikin lähtee Heinäkuussa Norjaan velimiehen kanssa. Lähtöpäivä 13.7. ja suuntaus ensin ehkä Itä-Ruijaan, josta Altaan ja - tietenkin - postitien kautta Kautokeinoon ihmettelemään maailman kahdeksatta ihmettä.

Sääskensuon lenkillä tuli vastaan uusi Transalp, jonka kuskin kanssa poristiin ainakin vartti. Lukee foorumia, mutta houkuttelin tänne jäseneksi. Yhteinen arviomme Transalp-pyöristä oli myönteissävytteinen. Mukavia soralenkkiteitä myös kertoiltiin puolin ja toisin.
Pitkiä Vetoja!
Kaaleppi
Pyörä: XT 660 X

Viesti Kirjoittaja Kaaleppi »

Terve. Olen miettiny että olisko seuraava mopo jossain vaiheessa Transu. Miten on, millainen se on ajella paremman puoliskon eli vaimon kanssa :lol: ? Onko jousitus riittävän jämäkkä kaksin päällä ajeluun :?:
Gigant
Pyörä: KTM 250 SX-F

Viesti Kirjoittaja Gigant »

Kaaleppi kirjoitti:Terve. Olen miettiny että olisko seuraava mopo jossain vaiheessa Transu. Miten on, millainen se on ajella paremman puoliskon eli vaimon kanssa :lol: ? Onko jousitus riittävän jämäkkä kaksin päällä ajeluun :?:
No kyllähän tuolla ajelee, mutta kivenmpaa se yksi päällä ompi. Eli jos ei joka reissua tartte vaimon kanssa ajaa niin hyvä se on.
Moosehunter
Pyörä: Triumph Thunderbird1600

Viesti Kirjoittaja Moosehunter »

Työt ja muut turhanpäiväiset esteet hieman haitanneet ajeluita mutta olen tyytyväinen (yksin saan ajaa!).
Ketterä ja riittävästi tehoa yksinajoon. Tosin puolet vähemmän kuin entisessä mutta painoakin melkein 100 kg vähemmän.
Ketjujen Scottoiler rasvausautomaattikin toimii hyvin, ei vaan ole tottunut putsailemaan rasva/hiekkasotkua kun entiset oli keppivetoisia.
Laitoin juuri "TURHATEKNIIKAN" tekemät jalkatapit alkuperäisten tilalle. Tuntuu huomattavasti tukevammalta jalkojen alla kun kengät ei luista kumin päällä. Eikä tärise sen enempää ilman kumivaimennusta. Myös SW-Motechin raudat ja pohjapanssari sopii mielestäni erittäin hyvin tähän malliin.
Bilteman pehmeään laukkusarjaan pitää keksiä joku tuki ainakin ketjujen puolelle ettei roiku niin pahasti. Tai ostan sitten alulaukut rautoineen. Maksaa vaan niin pirusti ja käyttö satunnaista. :evil:
Mites Gigant on sen pleksin säätöjutun toiminta pidemmällä kokemuksella. Suojaako esim. sateella paremmin tai jääkö enemmistö ötököistä siihen? Ei oikein haluttaisi suurentaa pleksiä.
pärnäkivi

Kaaleppi kirjoitti:Terve. Olen miettiny että olisko seuraava mopo jossain vaiheessa Transu. Miten on, millainen se on ajella paremman puoliskon eli vaimon kanssa :lol: ? Onko jousitus riittävän jämäkkä kaksin päällä ajeluun :?:
Ollaan ehkä parin tuhannen verran ajeltu vaimon kanssa kaksistaan ilman sen kummempia huolia. Tavaroita tosin kohtuullinen määrä vain mukana. Kohtalaisen hyvin ovat nuo reissut sujuneet. Painomme ovat saunapuhtaina 81 kg ja 51 kg. Jos ajosta enin osa on yksin, ei pyörää mielestäni kannata turhan isoa ostaa. Olen tosin ajatellut, että jos rouvalle ei olisi pyörää ja/tai olisi kovasti riskitekoisempi, saattaisin harkita Varaderon laittamista. Transulla pärjäilee hyvin, kun ei ahnehdi liikaa painoa päälle.

Lisäkommentti. Uudessa (varmaan myös vanhemmissa) TA:ssa kyytiläisen asento on miellytävä, kahvat jämerät ja takalaukku kruunaa vielä kivan fiiliksen matkusteluun.
Viimeksi muokannut pärnäkivi, Ma Heinä 13, 2009 8:20 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pitkiä Vetoja!
Gigant
Pyörä: KTM 250 SX-F

Viesti Kirjoittaja Gigant »

Moosehunter kirjoitti:Työt ja muut turhanpäiväiset esteet hieman haitanneet ajeluita mutta olen tyytyväinen (yksin saan ajaa!).
Ketterä ja riittävästi tehoa yksinajoon. Tosin puolet vähemmän kuin entisessä mutta painoakin melkein 100 kg vähemmän.
Ketjujen Scottoiler rasvausautomaattikin toimii hyvin, ei vaan ole tottunut putsailemaan rasva/hiekkasotkua kun entiset oli keppivetoisia.
Laitoin juuri "TURHATEKNIIKAN" tekemät jalkatapit alkuperäisten tilalle. Tuntuu huomattavasti tukevammalta jalkojen alla kun kengät ei luista kumin päällä. Eikä tärise sen enempää ilman kumivaimennusta. Myös SW-Motechin raudat ja pohjapanssari sopii mielestäni erittäin hyvin tähän malliin.
Bilteman pehmeään laukkusarjaan pitää keksiä joku tuki ainakin ketjujen puolelle ettei roiku niin pahasti. Tai ostan sitten alulaukut rautoineen. Maksaa vaan niin pirusti ja käyttö satunnaista. :evil:
Mites Gigant on sen pleksin säätöjutun toiminta pidemmällä kokemuksella. Suojaako esim. sateella paremmin tai jääkö enemmistö ötököistä siihen? Ei oikein haluttaisi suurentaa pleksiä.
Just olen harkinnu pitäskö vaihtaa vakio takaisin. Tuntuu että yläkroppaan ottaa tuuli enemmän kuin vakiolla. Ötökkä ongelmia ei tuolla ole ollut.
pärnäkivi

Ajelin viime torstaina Altan Wanhan postitien päästä päähän -08 transulla velimiehen paahtaessa GSA Bemulla. Reissusta on juttu siellä reissu- kokoontumiset- ym. puolella. Tarkennan tähän vielä hieman Transalpin käytöstä. Tuo postitie on tosiaan melko leppoisa pyörän näkökulmasta pohjoispäässä ja etelässä taas röykkyytystä pahimmasta päästä. Kuten reissutopikissa mainitsin, lämpeni takaiskari hiiteen, kun yritin pysyä velimiehen kintereillä. Enkä edes pysynyt. (Ei samainen velimieskään pysynyt minun perässä, kun ajelin AT:llä ja hän V-strom-Suzukilla). Kuitenkin vähän pänni, kun toinen pystyi ajamaan selkeästi reippaammin kivistä tietä samalla kun oma pyörä vielä selkeästi kärsi (tai ainakin tuntui siltä) siitä, että ajettiin sekä etu- että takajousien kapasiteetin äärirajoilla melkoisella kolinalla ja paukkeella.

Olin edellispäivänä testannut takaiskarin paluuvaimennuksen tiukentamista, mikä teki pyörän selkeästi vakaammaksi huonoilla asfalttiteillä. Ruuvi oli tapissa. Irrotin sivuposken, kun reikämiestaitoni ei riittänyt meisselöimään säätöruuvia ilman posken poistoa. Posken poisto = pari minuuttia. Yhtään pyörä ei muuttunut epämukavammaksi - siis asfaltilla heittoineen ja routakuoppineen. En ruvennut löysämään ruuvia postitielle mentäessä, mikä oli kai virhe; öljy pumppaantui ja kuumeni joutuessaan operoimaan ahtaassa reijässä. Pitää käydä vielä jossakin lähistön metsäautotiellä ja kokeilla erilaista paluuvaimennuksen säätöä. Keula pelasi suhteellisen hyvin, joskin nyt selvisi, että jousitus on selkeä kompromissi katupyörän ja maastopyörän välillä. Tämä minun pitäisi kyllä jo tietää ja ymmärtää... Ei pitäisi olla aina AT:iin tätä vertaamassa.

Kuitenkin - velimiehen provosoimana - olen käynyt salaa katsomassa öhlins-sivuja, joista en oikein ole löytänyt passelia mallia. Toisaalta tuntuu tonni aika paljolta, jos muutoin on suht. tyytyväinen jousitukseen yleisajossa asfaltilla ja sorallakin. Pitäisikö sitten ostaa myös uusi etuhaarukka? Rahaa palaisi lujasti. Onko kellään tämänsuuntaisia kokemuksia ja onko uusia vietereitä ja/tai pumppuja jo laiteltu?

Toinen pienempi juttu olisi leveämpi ohjaustanko, minkä laitan kyllä sitten huumorilla hintelämpiharteisten ongelmaksi. Paljon maastossa liikkuva transu paranisi kyllä oikeasti vähän erilaisella ohjaustangolla. Postitien eteläpäässä lensi paljon kiveä alustaan, mikä paranisi vaikkapa jo sillä pienemmällä turhatechin suojalla nykyisen suojan aukkoon ruuvattuna. Olen laittanut tosin etulokariin jatkeen (Stormista, tarkoitettu Varaderoon-käy hyvin). Muut "modaukset" löytyvät jutuistani aiemmin tässä topicissa. Nyt on kuitenkin jo yli 10 000 ajettu ja meininki pyörän suhteen hyvin myönteinen. Ei ole pyörässä mitään vikoja ollut, mitä pidän aika tärkeänä asiana. Voimaa on tarpeeksi ja kone on nyt selvästi liukkaampi kuin uutena.
Pitkiä Vetoja!
Vastaa Viestiin