Enska ja CC kisa höpinät
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Enska ja CC kisa höpinät
Eipä tuo kerhoon liittyminen oikein ole kun yhden sähköpostin ja jäsenmaksun takana, että aika kohtuudella siitä selviää.
Paljon tuossa jaksamisessa on omalla ajotekniikallakin tekemistä. Itse ainakin huomannut, että jos on rata mikä on mieleinen ajaa, niin jaksaa hyvin. Sitten taas jos ajo on yhtä taistelua ja väkisin vääntämistä, niin väsy tulee. Kumma juttu Tietty omalla vauhdinpidolla voi säätää jaksamistakin.
Jarruihin liittyen ei mielestäni ole säännöissä että takajarru pitäisi olla polkimella. Jarruja ei kuitenkaan saanut yhdistää ja olikohan että yhdelle akselille sai olla vain yksi jarru. Kannattaa ehkä kuitenkin koittaa ne yleiset säännöt tavata läpi. Pelkän CC.n alta ei noita teknisiä löydy. CC:ssähän ei jarruvaloa tarvitse. Ajetaan siellä krosseillakin...
Aika hyvin nuo ohitukset menee pääsääntöisesti. Etenkin jos on leveämpää rataa missä on useampi ajolinja, niin kyllä sieltä nopeammat aika heittämällä ohikin tulee. Kyllähän sitä kannattaa pyrkiä ajamaan omaa ajolinjaa ihan jo sujuvuuden ja kellonkin takia. Vaappumisia ja horjumisia sen sijaan tulee väkisinkin eikä niille mitään mahda. Eipä noissa karkeloissa ole kolareita liiemmin ollut.
Ainakaan itse en kyllä ehdi tööttäillä, sen sijaan tuo kaasun käyttö on ihan toimiva tapa. Tosin voihan sillä hämätä samalla kierroksellakin olevaa ohitettavaa Itse vähän myös kuuntelen että jos takaa joku tuntuu lähestyvän nopeasti, niin todennäköisesti sen saakin antaa mennä ohi. Koittaa sitten roikkua perässä ja kuitata takaisin jos tuli virhearvio. Useimmiten ne katoaa siitä edestäkin. Jos taas joku tuntuu takana roikkuvan ilman että tarjoaa etupyörää rinnalle, niin koittaa sitten karistaa sen siitä pois.
Lähde vaan ihmeessä koittamaan. Hauskaa puuhaa tuo on!
Paljon tuossa jaksamisessa on omalla ajotekniikallakin tekemistä. Itse ainakin huomannut, että jos on rata mikä on mieleinen ajaa, niin jaksaa hyvin. Sitten taas jos ajo on yhtä taistelua ja väkisin vääntämistä, niin väsy tulee. Kumma juttu Tietty omalla vauhdinpidolla voi säätää jaksamistakin.
Jarruihin liittyen ei mielestäni ole säännöissä että takajarru pitäisi olla polkimella. Jarruja ei kuitenkaan saanut yhdistää ja olikohan että yhdelle akselille sai olla vain yksi jarru. Kannattaa ehkä kuitenkin koittaa ne yleiset säännöt tavata läpi. Pelkän CC.n alta ei noita teknisiä löydy. CC:ssähän ei jarruvaloa tarvitse. Ajetaan siellä krosseillakin...
Aika hyvin nuo ohitukset menee pääsääntöisesti. Etenkin jos on leveämpää rataa missä on useampi ajolinja, niin kyllä sieltä nopeammat aika heittämällä ohikin tulee. Kyllähän sitä kannattaa pyrkiä ajamaan omaa ajolinjaa ihan jo sujuvuuden ja kellonkin takia. Vaappumisia ja horjumisia sen sijaan tulee väkisinkin eikä niille mitään mahda. Eipä noissa karkeloissa ole kolareita liiemmin ollut.
Ainakaan itse en kyllä ehdi tööttäillä, sen sijaan tuo kaasun käyttö on ihan toimiva tapa. Tosin voihan sillä hämätä samalla kierroksellakin olevaa ohitettavaa Itse vähän myös kuuntelen että jos takaa joku tuntuu lähestyvän nopeasti, niin todennäköisesti sen saakin antaa mennä ohi. Koittaa sitten roikkua perässä ja kuitata takaisin jos tuli virhearvio. Useimmiten ne katoaa siitä edestäkin. Jos taas joku tuntuu takana roikkuvan ilman että tarjoaa etupyörää rinnalle, niin koittaa sitten karistaa sen siitä pois.
Lähde vaan ihmeessä koittamaan. Hauskaa puuhaa tuo on!
Neljä vaihdetta riittää.
Re: Enska ja CC kisa höpinät
Monesti nämä karistajat painavat vain niskaa kyyryyn ja vauhti hiljenee entisestään Endurossa on aina hyvin annettu tilaa, mutta CC kilpailuissa on sitten toinen juttu. Parempi olisi lähteä mönkijän perästä ranking järjestyksessä.THä kirjoitti:Ainakaan itse en kyllä ehdi tööttäillä, sen sijaan tuo kaasun käyttö on ihan toimiva tapa. Tosin voihan sillä hämätä samalla kierroksellakin olevaa ohitettavaa Itse vähän myös kuuntelen että jos takaa joku tuntuu lähestyvän nopeasti, niin todennäköisesti sen saakin antaa mennä ohi. Koittaa sitten roikkua perässä ja kuitata takaisin jos tuli virhearvio. Useimmiten ne katoaa siitä edestäkin. Jos taas joku tuntuu takana roikkuvan ilman että tarjoaa etupyörää rinnalle, niin koittaa sitten karistaa sen siitä pois.
Lähde vaan ihmeessä koittamaan. Hauskaa puuhaa tuo on!
Keep calm and love fossil fuels.
Re: Enska ja CC kisa höpinät
^ ero enduroon on tietty siinäkin, että usein tosiaan CC:ssä on leveämpää baanaa ja siten pääsee paremmin ohi.
Kyllähän noita on käynyt itsellekin, että kun yrittää reippaasti edetä, niin kohta menee joku mutka pitkäksi tai jotain vastaavaa
Panssarissa ajeltiin hetki kolmen letkassa jossa itse olin viimeisenä. Ei siinä kauaa mennyt kun vetäjä ajoi mutkan reilusti pitkäksi ja kakkosena ollut kuski perässä samaan reikään.
Kannattaahan siinä tosiaan vähän pelisilmää käyttää millainen paikka on ja tuntuuko se takana oleva nopeammalta. Jos laskee ohi ja roikkuu perässä, niin saattaahan siinä omakin vauhti kasvaa. Helpompi kuitenkin toisen perässä on ajaa mitä puhdasta uraa. On kyllä käynyt niitäkin, että on jonkun laskenut ohi ja kohta saanutkin kuitata takaisin.
Yllättävänkin hyvin kuitenkin mielestäni isokin porukka sinne reitille mahtuu. Ei nämä tunnu tosiaan kovin vakavia touhuja olevan ainakaan tällaisella hitaan harrastelijan tasolla, joten en murehtisi että uskaltaako lähteä koittamaan siinä pelossa, että olisi jotenkin haittoina reitillä.
Kyllähän noita on käynyt itsellekin, että kun yrittää reippaasti edetä, niin kohta menee joku mutka pitkäksi tai jotain vastaavaa
Panssarissa ajeltiin hetki kolmen letkassa jossa itse olin viimeisenä. Ei siinä kauaa mennyt kun vetäjä ajoi mutkan reilusti pitkäksi ja kakkosena ollut kuski perässä samaan reikään.
Kannattaahan siinä tosiaan vähän pelisilmää käyttää millainen paikka on ja tuntuuko se takana oleva nopeammalta. Jos laskee ohi ja roikkuu perässä, niin saattaahan siinä omakin vauhti kasvaa. Helpompi kuitenkin toisen perässä on ajaa mitä puhdasta uraa. On kyllä käynyt niitäkin, että on jonkun laskenut ohi ja kohta saanutkin kuitata takaisin.
Yllättävänkin hyvin kuitenkin mielestäni isokin porukka sinne reitille mahtuu. Ei nämä tunnu tosiaan kovin vakavia touhuja olevan ainakaan tällaisella hitaan harrastelijan tasolla, joten en murehtisi että uskaltaako lähteä koittamaan siinä pelossa, että olisi jotenkin haittoina reitillä.
Neljä vaihdetta riittää.
- ramirin
- Viestit: 1343
- Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
- Pyörä: Ready To Push
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: Enska ja CC kisa höpinät
No nyt on kerhojäsenyys, kertalisenssi ja ilmoittautuminen kauhajoen cc-kisaan tehty. Kiitokset vaan 'kannustuksesta', sinne lähdetään niskakyyryssä kokeilemaan
Maton tilasin 24mx:stä (n. 40€), kerhojäsenyys 30€ (+kerhon ratamaksu 60€), kisalisenssi 60€ ja cc-kisa 60€ - ihanan kallista päästä ajamaan omalla mopolla metsäpolulle
Pari juttua leijuu vielä ilmassa:
- Transponderi kohtaan klikkasin vuokratransponderi, saanen sellaisen sitten paikanpäällä jostain kun en omaakaan omista.
- Kisanumero on vielä mysteeri, jätin lomakkeeseen tyhjäksi. Oletan, että joku jossain arpoo numeron ja toimittaa sen nettiin nähtäväksi sen verran ajoissa että ehtii askarrella mopoon numerot. Tuommoista ratkaisua ajattelin, kun pohja on mopossa valmiiksi valkoinen https://www.motokeidas.com/shop/tuottee ... m-7900-120 - toivottavasti numeron saa tietoon sen verran ajoissa että ehtii tilaus-toimitusketju raksuttaa läpi. Kovin on olevinaan pienet tilat -19 mallin exc:ssä numeroille
- Aikataulusta ei oo mitään tarkempaa tietoa, ainoastaan päivämäärä.
- Varikkokuvioista en tiedä mitään, varmaan joku perustyökalu-pussukka, bensakannu, varahanskat ja -lasit vois siihen ottaa (vaikka yleensä ei kyllä parin tunnin ajeluun juomareppua kummempaa tarvi). Paku lienee jossain ihan muualla parkissa. Onko kokeneemmilla kävijöillä joku hervoton powerparts-kottikärry, jolla roudataan autotallillinen kamaa kerralla paikalle?
- Myös varikkopaikka selvinnee sitten paikanpäällä, pitääkö mopoa aina työntää siellä vai saako ajaa tyhjäkäynnillä alle 10km/h (jostain säännöistä tuon bongasin)
- Vakuutuskirjassa näkyy runkonumero ja rek.nro, se varmaan riittää todistamaan et vakuutus on voimassa? Rekisteriote pitäs konttorilta tilata ku sähköinen tilaus on toistaiseksi pois pelistä ja sitähän ei nykyään tarvi ku ulkomaille lähtiessä.
Eli siellä nähdään
Maton tilasin 24mx:stä (n. 40€), kerhojäsenyys 30€ (+kerhon ratamaksu 60€), kisalisenssi 60€ ja cc-kisa 60€ - ihanan kallista päästä ajamaan omalla mopolla metsäpolulle
Pari juttua leijuu vielä ilmassa:
- Transponderi kohtaan klikkasin vuokratransponderi, saanen sellaisen sitten paikanpäällä jostain kun en omaakaan omista.
- Kisanumero on vielä mysteeri, jätin lomakkeeseen tyhjäksi. Oletan, että joku jossain arpoo numeron ja toimittaa sen nettiin nähtäväksi sen verran ajoissa että ehtii askarrella mopoon numerot. Tuommoista ratkaisua ajattelin, kun pohja on mopossa valmiiksi valkoinen https://www.motokeidas.com/shop/tuottee ... m-7900-120 - toivottavasti numeron saa tietoon sen verran ajoissa että ehtii tilaus-toimitusketju raksuttaa läpi. Kovin on olevinaan pienet tilat -19 mallin exc:ssä numeroille
- Aikataulusta ei oo mitään tarkempaa tietoa, ainoastaan päivämäärä.
- Varikkokuvioista en tiedä mitään, varmaan joku perustyökalu-pussukka, bensakannu, varahanskat ja -lasit vois siihen ottaa (vaikka yleensä ei kyllä parin tunnin ajeluun juomareppua kummempaa tarvi). Paku lienee jossain ihan muualla parkissa. Onko kokeneemmilla kävijöillä joku hervoton powerparts-kottikärry, jolla roudataan autotallillinen kamaa kerralla paikalle?
- Myös varikkopaikka selvinnee sitten paikanpäällä, pitääkö mopoa aina työntää siellä vai saako ajaa tyhjäkäynnillä alle 10km/h (jostain säännöistä tuon bongasin)
- Vakuutuskirjassa näkyy runkonumero ja rek.nro, se varmaan riittää todistamaan et vakuutus on voimassa? Rekisteriote pitäs konttorilta tilata ku sähköinen tilaus on toistaiseksi pois pelistä ja sitähän ei nykyään tarvi ku ulkomaille lähtiessä.
Eli siellä nähdään
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
-
- Viestit: 2198
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Enska ja CC kisa höpinät
CC:ssä on nykyään sama fontti ja numeroiden kokosäntö kuin endurossa, mutta tosin ainakaan Parolan perusteella sitä ei valvota. Tuolta saat sääntöjen mukaiset numerot, ja ne ovat sen kokoisia, että mahtuvat etunumerokilpeenkin.
https://shop.teamlaine.fi/tuotteet/cros ... at/300514/
https://shop.teamlaine.fi/tuotteet/cros ... at/300514/
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
-
- Viestit: 2198
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Enska ja CC kisa höpinät
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Re: Enska ja CC kisa höpinät
Vuokraponderin saat kisapaikalta luultavasti ilmoittautumisen yhteydessä.ramirin kirjoitti:
Pari juttua leijuu vielä ilmassa:
- Transponderi kohtaan klikkasin vuokratransponderi, saanen sellaisen sitten paikanpäällä jostain kun en omaakaan omista.
Numerosi ilmestyy nettiin, kun lähtöluettelo on valmis. Luultavasti kisa viikolla. Valmiita numeroita löytyy esim. rautakaupoista, jos ei ehdi tilaamaan. Usein on tullut leikattua kontaktimuovista itse.- Kisanumero on vielä mysteeri, jätin lomakkeeseen tyhjäksi. Oletan, että joku jossain arpoo numeron ja toimittaa sen nettiin nähtäväksi sen verran ajoissa että ehtii askarrella mopoon numerot. Tuommoista ratkaisua ajattelin, kun pohja on mopossa valmiiksi valkoinen https://www.motokeidas.com/shop/tuottee ... m-7900-120 - toivottavasti numeron saa tietoon sen verran ajoissa että ehtii tilaus-toimitusketju raksuttaa läpi. Kovin on olevinaan pienet tilat -19 mallin exc:ssä numeroille
Julkastaan luultavasti ensi viikolla.- Aikataulusta ei oo mitään tarkempaa tietoa, ainoastaan päivämäärä.
Bensakannu, lasit ja hanskat. Työkaluja poika ei varikolla tarvii, korkeintaan ruuvimeisseli (säätöön) ja iso jakari (jarrulevyn tai takarattaan oikasuun). Korjaamisee ei ole aikaa eli kisa on ohi, jos jotain enemmän joutuis tekeen.- Varikkokuvioista en tiedä mitään, varmaan joku perustyökalu-pussukka, bensakannu, varahanskat ja -lasit vois siihen ottaa (vaikka yleensä ei kyllä parin tunnin ajeluun juomareppua kummempaa tarvi). Paku lienee jossain ihan muualla parkissa. Onko kokeneemmilla kävijöillä joku hervoton powerparts-kottikärry, jolla roudataan autotallillinen kamaa kerralla paikalle?
Nykyään ratavarikolla on saanut ajaa.- Myös varikkopaikka selvinnee sitten paikanpäällä, pitääkö mopoa aina työntää siellä vai saako ajaa tyhjäkäynnillä alle 10km/h (jostain säännöistä tuon bongasin)
Eiköhän noi riitä.- Vakuutuskirjassa näkyy runkonumero ja rek.nro, se varmaan riittää todistamaan et vakuutus on voimassa? Rekisteriote pitäs konttorilta tilata ku sähköinen tilaus on toistaiseksi pois pelistä ja sitähän ei nykyään tarvi ku ulkomaille lähtiessä.
Eli siellä nähdään
Happi
- tertsu
- Viestit: 2860
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
- Pyörä: Husqvarna TE 300 -24, KTM 990 S -07
- Paikkakunta: Oulu
Re: Enska ja CC kisa höpinät
Nelariin eikä tpi:hin tarvi bensakannuakaan ainakaan jos ei ole maailmanluokan vetomies. Ite nelarin kanssa vaan lompsinu pakollisen varikokäynnin läpi.
Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kura lentää...
Re: Enska ja CC kisa höpinät
A-luokan kuskilla, vakio koneella, KTM EXC 250 F -17 tai uudempi, ei enään riitä tankillinen. Jaa mistäkö tiedän...
Ittellä riittää just tankillinen noissa Järilän harjotus CC ajoissa. Järilässä on toki paljon pehmeetä hiekkaa. Mopona EXC 350 F -13.
Happi
PS: https://www.facebook.com/events/507549829988704/?ti=cl
https://www.facebook.com/events/361251644590549/?ti=cl
Ittellä riittää just tankillinen noissa Järilän harjotus CC ajoissa. Järilässä on toki paljon pehmeetä hiekkaa. Mopona EXC 350 F -13.
Happi
PS: https://www.facebook.com/events/507549829988704/?ti=cl
https://www.facebook.com/events/361251644590549/?ti=cl
-
- Viestit: 2198
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Enska ja CC kisa höpinät
Itse laitan pikkunelariin 2/3 tankillista ja aina ollut hyvin jäljellä vielä kisan jälkeen. Harrasteluokan vauhti.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
- ramirin
- Viestit: 1343
- Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
- Pyörä: Ready To Push
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: Enska ja CC kisa höpinät
No täytyy 20l pönttö ottaa varuulta kun ei vielä ihan tiedä omaa tasoatertsu kirjoitti:Nelariin eikä tpi:hin tarvi bensakannuakaan ainakaan jos ei ole maailmanluokan vetomies. -snip
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2801
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: KTM 350 EXC-F
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Enska ja CC kisa höpinät
Hyvä Rami, lähtöpuomin takana on hienoja elämyksiä tarjolla!
Kauhava ois ollu itelläki lähikisa, mutta lipesi päivämäärä ohi silmien ja erehdyin myymään itteni muualle ko ajankohtaan.
Seuraavaksi esim Jämsän sprinttiin, on hienoa baanaa tarjolla 31.8.
Kauhava ois ollu itelläki lähikisa, mutta lipesi päivämäärä ohi silmien ja erehdyin myymään itteni muualle ko ajankohtaan.
Seuraavaksi esim Jämsän sprinttiin, on hienoa baanaa tarjolla 31.8.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Bruce Lee
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2801
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: KTM 350 EXC-F
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Enska ja CC kisa höpinät
Pannaas vielä mainos tännekin, eli Iisalmessa jatkuu Polar Enduro Cup lauantaina, siinä vasta helppo tapa aloittaa 'kilpailu'!
www.polarenduro.net/invitations
www.polarenduro.net/invitations
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Bruce Lee
Re: Enska ja CC kisa höpinät
Ja jos Kauhavan jälkeen virtaa riittää, niin sunnuntaina Järilässä pääsee ajamaan hiekkapattia.
https://www.facebook.com/events/361251644590549/?ti=cl
Helppo tapa koettaa lajia.
Itse en uskalla lähtee kumpaankaan, maanantaina lähtö Venäjälle.
Happi
https://www.facebook.com/events/361251644590549/?ti=cl
Helppo tapa koettaa lajia.
Itse en uskalla lähtee kumpaankaan, maanantaina lähtö Venäjälle.
Happi
- ramirin
- Viestit: 1343
- Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
- Pyörä: Ready To Push
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: Enska ja CC kisa höpinät
Sen verran pitää naapuripitäjän puolia pitää että korjaan tuon paikkakunnan, se on Kauhajoki missä cc ajot on 27.7..
Kauhavalla pääsee powerparkkiin, tiukkoja mutkia sielläkin, mut ei sallita omia ajoneuvoja 'radalle'..
Kauhavalla pääsee powerparkkiin, tiukkoja mutkia sielläkin, mut ei sallita omia ajoneuvoja 'radalle'..
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.