Päitsi 2015

Racing Team Pohjolan Kurapyöräililjät, eli kisakeskustelut tänne.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

HarriI
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Päitsi 21-22.03.2015, noin puoli vuotta Päitsi 2015 starttiin! Kisäjärjestäjät hakevat kilpailijoilta kommenteja kisaformaattiin!


Ohessa hiukan ennakkomakua Päitsistä vuodelta 1991
http://automotomaailma.fi/etu/?p=1042

edit: Laitoin pienet toiveeni kisajärjestejille
- Reitti HKi - Hki, pe-su
- MK lähtö- ja maali tai MK:lle tuleva ja lähtevä reitti yhtenevä, jotta voisi jättää repun ja takin "narikkaan" vrt. Tohmajärvi enduro
- yhteishuolto järjestäjien toimesta
Viimeksi muokannut HarriI, To Syys 25, 2014 10:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Toivottavasti eivät ainakaan helpota enää formaattia. Kuitenkin ainakin itselle ko kisa on ollut pääasiassa haaste itsensä voittamiseksi. Tuollainen keli ja kisaformaatti (ajo vain la ja su ja pimeääkin aika vähän) kuin viime vuonna niin ei ole oikeastaan mitään haastetta "läpi ajamisessa" ainakaan K:n reitillä (vaikkakin siis jäi kesken rengas murheeseen viime vuonna :oops: ). Niinpä kyllä itse toivoisi jotta tulisi jotain selkeää "rankennusta" kisaan. Esim tuo yhteen putkeen koko reissuu voisi olla aika mielenkiintoinen :twisted:
antti
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja THA »

K:n idea on nimenomaan se helpotus, mene sinne C:hen niin saat ajaa pimeessä yhteen asti yöllä ja yli tuplamäärän MK-kilometrejä...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
petrol
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2005 1:36 am
Pyörä: Suzuki DR-Z 400, RM125 en, RM-Z 250, KT
Paikkakunta: Imatra

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja petrol »

AnttiL kirjoitti:Toivottavasti eivät ainakaan helpota enää formaattia. Kuitenkin ainakin itselle ko kisa on ollut pääasiassa haaste itsensä voittamiseksi. Tuollainen keli ja kisaformaatti (ajo vain la ja su ja pimeääkin aika vähän) kuin viime vuonna niin ei ole oikeastaan mitään haastetta "läpi ajamisessa" ainakaan K:n reitillä (vaikkakin siis jäi kesken rengas murheeseen viime vuonna :oops: ). Niinpä kyllä itse toivoisi jotta tulisi jotain selkeää "rankennusta" kisaan. Esim tuo yhteen putkeen koko reissuu voisi olla aika mielenkiintoinen :twisted:
Ei juma.. Pitäiskö tosiaan mennä ceehen ajamaan?
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Joka tapauksessa kisa on taloudellisesti iso satsaus, jos tätä vielä helpotetaan niin tuntuu jotta saako koko rahan edestä eli jää minulla ajamatta.

Viimeiset kaksi vuotta on mennyt K:n reitillä ja keli on ollut todella helppo (minulle ainakin). Kolme vuotta sitten olikin sitten paljon pahempi ja luokkakin C.
Juu, C:ssä saa haastetta lisää ja sehän on tietysti se mitä minun ensisijaisesti pitää kokeilla. Tuossa Päitsissä on kuitenkin se, että sinne tulee paljon muuten vähän kilpailevia joiden vauhti ei C:ssä oikein riitä (ilman kaahausta maanteillä siirtymillä joka taas on rengaskuluja ja vaarallista) ja K on ollut oikein hyvä, jos tuota kuitenkin merkittävästi vielä helpotetaan niin tietysti kynnys edelleen madaltuu joka hyvä mutta tälläiset hitaat ukot voivat olla tilanteessa jotta ei oikein ole sarjaa johon mennä. K:sta tulee helppo sunnuntai safari pitkin asfaltti siirtymin (=isot rengas ja muut kulut) ja c aikataulu on liian tiukka jotta kerkiää matkassa, aikatauluahan ei kuitenkaan muuteta vaikka ajettaisiin miten.

ELI tämä toive rankentamisesta on henkilökohtainen toive siitä miten se minulle sopisi, ei varmastikaan muille ja siksi en sitä ole järjestäjille kertonutkaan (heidän sitä kysyessä) vaan haaveilen vain.

ja onhan se niinkin ainakin minun mielikuvissa jotta ko kisa on jotain erityistä, suuri seikkailu tms ja jos siitäkin tehdään nykysuuntauksen mukainen lähes mx kisaa vastaava pika kilpailu niin siten olkoon mutta en usko että sillä formaatilla saadaan yli 250 kilpailijaa...

Kaikilla on omat perverssionsa ja ne meille suotakoon?
antti
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja THA »

No ei varmaan olisi ollut mitään siirtymäkaahaustarvetta sullekaan tänä vuonna C:ssä. Ja oli varmasti yksi kaikkien aikojen hellimmistä keleistä kalustollekin. Ei varmasti ollut reitin puolesta kallis reissu. A:ssa rengaskulut karkaa, koska noissa oloissa rengas pitää hyvin vain sen ajan kun kovametallitappien päät on terävät, sitten on kaikki kalliot yms. liukastelua. Lumispoorissa kovametallitapin pään pieni pyöristymä ei vaikuta niin paljon, joten kärkikään ei vaihda ihan jatkuvasti renkaita, vaikka tolta osin kuluminen on jokseenkin samalla tasolla. Jos K/C rengaskulut on isot niin katsetta peiliin, A/B renkailla voi jo sijoituksiin vaikuttaakin vaihtaa/ei vaihda.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Kaikki on suhteellista. Mutta juu, tänä vuonna kun oli niin helppo keli vähän yllättäen niin olisi varmaan C:ssä pysynyt matkassa ihan hyvin (myöhärajan puitteissa, mutta huomautettakoon että ajoimme meidän partiossa nyt kovempaa siirtymät kuin itse olisin yksin ajanut (juurikin kumien elinikää ja turvallisuutta/omia ajotaitoja ajatellen) tai haluaisin ajaa ja sekin on siis henkilökohtainen mieltymys jossa kukaan ei ole sen oikeammassa tai väärässä).

Viime vuonna kumit oli uuden veroiset kisasta palatessa, tänä vuonna loppuun ajetut, sen verta eri keli... yksikin satsi kumeja joilla ei aja koko muuta kautta harjoituksia niin on minulle kallista (tai niin ajattelen) vaikka joku muu maksaakin vielä monin verroin enemmän.

No, joka tapauksessa Päitsi on sen luokan kisa (ainakin vielä jos ei lyhennä ja helpota vielä lisää) että tulee laitettua kaikki kulutusosat pääsääntöisesti uusiksi, kilometrejä tulee minulle sama kuin koko loppu vuonna yhteensä jne eli on minun mittapuussa taloudellisesti merkittävä satsaus. Jos siitä tehdään sellainen kisa jotta erikoiskokeita on vähän, siirtymää edelleen paljon tai muuten tehdään hommasta sellaista että nämä "muut olosuhteet" kuin maastokoekilometrit eivät ole haaste niin minun mielestä silloin minun mittapuussa päitsi ei ole enää sama juttu, se suuri seikkailu.

No, edelleen siis huomautan että katson tätä aisaa puhtaan itsekkäästi omasta näkökulmasta. Olen kilpailija jolle sopii matalavauhtinen pitkä kisa jossa mahdollisimman paljon haastetta...varsinkin henkiselle puolelle. Nyt kun on ollut yöajoa, valvomista ym niin jotkut ei vain jaksa, jos kaikki tai osakin tästä rasitteesta karsitaan pois niin homma helpottuu juu ja varmaan tulee mielýttävämmäksi jne. Mutta ainakaan minun silmissä ko kisassa ei ole kyse siitä miten viikonlopun saisi vietettyä mahdollisimman helposti. halvasti ja mielyttävästi. :twisted: Ja tässä täytyy huomauttaa että Lapista saakka tultaessa kustannukset huoltomiesten, yöpymisten, lomapäivien, suhteen kertautuvat kivasti mikä varmasti vaikuttaa mielipiteeseen.

No, kaikki kenellä on perusteltu ja hyväksyttävissä oleva :twisted: mielipide niin kertokaa se järjestäjille niin osaavat kehittää kisaa siten että osallistujamääriä saadaan palautettua entisaikojen määriin! Olisiko se kenties yksipäiväinen vain päivällä ajettava kiinteillä huoltopaikoilla ajettava kilpailijalle ja järjestäjälle halpa ja helppo kilpailu vai entisaikojen kolmen päivän (ja osin yönkin) kallis ja epämukava ja haastava tapahtuma? Itselle varmaan kumpikin olisi mieluisa mutta välimuodot on sitten vähän niin ja näin.

Vähän provosoivaa kirjoittelua jota pahoittelen, älkää siis vetäkö herneitä :roll: :wink:
Eli kaikki joukolla kokeilemaan miltä se järven kierto tuntuu, ihan hieno seikkailu ja esim viime vuoden malliin partiona ajaen varmasti vielä helpompi tapa lähestyä asiaa sekä tuo mukaan vielä lisää sosiaalista puolta. Suosittelen sillä varauksella että pitää osata asennoitua hieman rennompaan lähestymistapaan, minulla ainakin oli kivaa vaikka ei niin haastavaa ollutkaan eli siinä mielessä "pelasti" tilannetta kelin ollessa ylihelppo :wink:
antti
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja THA »

Partiossa on todellakin isona plussana se sosiaalinen puoli. Onko sitten helpompi kuin K:ssa niin ei kai, usein K:ssa on porukoita, ainakin pareina, ajelevia. Tärkeäähän on, että mahdollisimman moni pääsee ajamaan itselleen sopivan haastavan kisan. Se että dissaat K:n reitin haastavuutta ei siis ole mielestäni oikein sopivaa, jos se on sulle liian helppo niin mene sinne C:hen, K:hon riittää joka vuosi osallistujia, yleensä kisan suurin luokka, joten lie aika sopiva aikas monelle. Jos kisa on liian haastava, eipä sinne moni halua lähteä varmaan keskeytykseen (tai pois sulkemiseen), kas kun ne kulut tulee joka tapauksessa ainakin 70-80% vaikket ajaisi kuin muutaman MK:n.
Pimeässä ajaessa tulee enemmän kalustovaurioita ja lisää kustannuksia myös valojen osalta, esim. monikaan ei panosta pyörän valoon (etenkään katulailliseen) mitään normaalisti reeniajoihin, vain Päitsille, pakko on, ei vakiovaloilla mitään tee (voi olla että jampin valolla tekee, vaikuttaa hyvältä, vielä, TM:n m. -11 valolla tekee ja muita ei sitten mieleen tulekaan viim. 15 vuoden malleista, Gassit H4:lla ja TM m.98 samalla umpiolla oli kohtuulliset). Myös loukkaantumisriski kasvaa pimeässä, samoin päivän vanhetessa - eniten sattuu heti kilpailun alussa ja sitten päivän loppua kohden.
Joka tapauksessa jokaisen pitäisi mielestäni sanoa mielipiteensä, perusteluineen. Vain niin järjestäjä voi kehittää formaattia kuskien haluamaan suuntaan, sieltä päin varmasti halutaan, eikö kuskitkin? Esim. rengasrajoitukset saattaa hyvin pienellä todennäköisyydellä tullakin, haalarihuollon kieltäminen tuskin, koska kaikki kärkikuskit on todennäköisesti vahvasti vastaan. No joutunee sitten järjestäjä järjestämään rättihuoltopaikkoja, voi rähmä, lisää kuluja ja työtä.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Kun kokemusta Päitsiltä ei allekirjoittaneella ole, ei kyselyyn / fiilisten jakamiseen ole juurikaan henkilökohtaista annettavaa. Itse pidän kuitenkin oikein hyvänä - ja jopa esimerkillisenä, että järjestäjät kysyvät osallistuneiden ehdotuksia ja näkemyksiä kisan kehittämiseksi. Se osoittaa, etteivät järkkärit pidä kisaajia ja heidän supporttiosastojaan itsestään selvyyksinä, joten siksi ainakin itse nostan lätsää ylös...

Vuoden 2015 osalta siirryn kisan satunnaisesta katsojasta tutun rookiekuskin supporttitiimiin haalariauton kuskiksi tarkoituksenani nähdä koko tapahtuma "niin sisältä kuin mahdollista", jos vaikka koetuille ja havaituille jutuille olisi joskus vielä käyttöä...

Ja kaikille kisan ajaville Iso Peukku - olipa sitten kisan tuleva konsepti viive vuosien kaltainen tai hitusen muu...

Terv. Birdie
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja THA »

Ei kai friiraidilla, eihän!? On rankkaa, vain jos hyvä spoori niin menee helposti. Jos tän vuotinen keli niin vain hyvillä valmiuksilla tapeilta mahiksia. Toki teillä nyt hyvä kartta ja vähempi tärinää siten, ei ehkä MK lähdöissä ole näpit enempi jäässä ja puuduksissa kuin maleissa, mutta alusta on vaan mikä on. Mieluummin joku muu pyörä, ainakin varasuunnitelma....
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Niin, haalariauton kuskiksi siis olen menossa ensi keväänä. Ja jos joskus uskallan enemmän, niin alla on kyllä sitten suurella todennäköisyydellä WR.

Terv. Birdie
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Julkaistusta logosta/aikataulusta päätelleen on pitäydytty helpotetulla ja kustannuksia säästämään pyrkivällä linjalla.
Eli 21-22.3.2015 se taas on.

Jokohan se tulisi kunnon talvi ja keli ensi vuodelle.
Jo se taas vähän kutittelee josko sitä taas pääsisi 8)
antti
-mpn
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Syys 23, 2011 8:36 pm
Pyörä: Te 300 -14
Paikkakunta: Roi

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja -mpn »

Johko tänä vuonna ton järven kiertäis?? Tulee kyllä aika iso JOS. Vaatii kyllä kunnon talvea ja et reenit/kisat menee hyvin. Tänä vuonna ei taida kirittäjät loppua kesken :| :twisted:
Tero K
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2008 8:50 am
Pyörä: KTM 500 Six Days vm 2016

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja Tero K »

Tuossa makua kiertämisestä partion mukana :)

http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyorais ... kerrakseen

Tero

ps. pitäisi varmaan aika pian tehdä itsekin päätös tuosta lähtemisestä.... Lähteäkö vai ei? Siinä vasta kysymys :-)
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Päitsi 2015

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Kirjoittelin jonkunlaista ajatuksen juoksua pikkuruudulle puhelimella joten on aika jäsentelemätöntä, yhdelle kaverille joka kyseli jotta josko olisi päitsille menossa kaverinsa kanssa...
Ajattelin jotta laittaa nyt tännekin jos jotakuta hyödyttää tai joku haluaa täydentää tahi kommentoida.
Ja taasen, nämä ovat minun kokemuksia minun vauhdilla ja mitoilla ja taidoilla ja siten ei varmastikaan samoja kuin jollakulla toisella jolla varmasti ihan toisenlaisia kokemuksia ja niitä saa kirjoittaa, silti nämä ovat minun osalta näin eivätkä siten mielipiteinä varmaankaan väärin :roll: :lol:


nämä kaikki on henkilökohtaisia mielipiteitä, niitä voi hyödyntää omalla riskillä ja vastuulla! Vähän sellaista ajatusten virtaa eikä oikein jäsenneltyä mutta varmaan siitä jotain irti saa.

Huolto:

Huoltomiehen tärkein tehtävä huollossa on huolehtia että mopo tulee tankattua ja ketjut rasvattua sekä jos kuski on huomannut jotain niin sen tutkiminen ja mahdollinen korjaamisen auttaminen. Lisäksi pikkuinen potkiskelu ja yleissilmäys pyörään joka huollossa.

Huoltomiehen tulee huolehtia että kuski syö ja juo sovitut eväät, jossain vaiheessa varmastikin kuskilla ajatus ei ole enää kirkkaimmillaan ja toisaalta pitää varautua kummankin siihen että tiedostetaan se että kuski saattaa olla hieman äreä ja tiuskia vastaan mutta on hyvä olla sovittuna että huoltomies ei anna periksi etukäteen suunnitelluista yksityiskohdista.

Haastavaa on huollon suunnistus ja reitinvalinta, pienille teille ei kannata mennä ja mopoletkaa vasten ajaminen tulee minimoida. GPS:ään tai sen antamaan reittivalintaan ei saa tai voi luottaa vaan on oltava paperikartta ja vähän älliä suunnistamisesta sekä valmis suunnitelma etukäteen miten ajetaan.

Huollolla on hyvä olla bensakanistereita siten että parilla välitankkauksella pärjää. Bensan puhtaus voi olla yksi suurimmista huollon haasteista varsinkin jos on ruiskumopo. Siis astioiden suljettavuuteen, polttoainekorkin ympäristön huolelliseen puhdistukseen ja mahdolliseen suodatukseen on hyvä valmistautua ja suunnitella.

Huollolla on aina oltava huoltomatto levitettynä ja siinä pukki mihin ei tarvitse nostaa mopoa vaan saa kevyesti polkaisemalla ylös. Huoltomaton kannattaa olla sellainen jotta ei tartu piikkeihin ja toisaalta loska ja vesi jäätyessään eivät tee sen käyttöä hankalaksi. Matolta on hyvä kuskin aina työntää mopo pois jotta matto ei ole rullalla takarenkaan ympärillä.

Huollossa on hyvä jos on kunnolliset valot autossa tai irralliset (työvalot huoltoa varten) sekä rengaspukki, työkalut, varaosat. Minusta viime vuonna kun oli aggrekaatti, mikroaaltouuni ja vedenkeitin niin sai lämmintä juomaa hyvin kuskeille sekä ruokaa kokoomatauoille (mahdollisesti pidempi tauko). Lisäksi oli työvalot joilla sai renkaanvaihtopuuhiin kivasti valoa aggrekaatin avulla.

Jos on kaksi mopoa huollossa ja toinen on 2t niin erittäin selvät merkinnät jotta kumpi bensa on kumpaa. Kaikki ovat melko väsyneitä jossain vaiheessa.

Selvät merkit hyvät jotta myös pimeässä kuski tunnistaa huollon ja huolto kuskin kun saavutaan huoltopaikalle.

Huoltohenkilöstön on syytä olla selvillä aikataulusta ja siitä paljonko suunnilleen kuluu aikaa huollosta seuraavalle AT:lle.

Huollon on syytä olla hyvin suunniteltu ja sitä pohdittaessa (esim ruuan jakelua) on syytä huomata että aikaa kaiken tekemiseen on yleensä 0-5 minuuttia tms. Tässä ajassa siis mopon tankkaus, kuskin mahdolliset vaatehuollot (lisää/pois) lasien huolto/vaihto, ruokailu jonka olisi hyvä sujua ilman että joutuu ottamaan hanskoja tai kypärää pois koska muuten siihen kuluu puolet ajasta kun niitä pukee/riisuu... siis hyvinkin pikainen visiitti se huoltotapahtuma normaalisti. Kokoomahuollot pidempiä JOS kuski on aikataulussa.

Lasien huolto on myös mahdollisesti haastavaa jos keli on hankala. Huoltoautossa olisi syytä olla mietittynä tarkka järjestely kuinka lasit ”kiertävät”, missä niitä säilytetään ja pestään ja kuivatetaan. Samoin hanskat olisi hyvä jotta enemmän vaihdettavina olisivat hyvinkin tarkoin mietittynä kuinka kuivatus kierto menee ja missä kuivat ovat jotta ne on helposti napattavissa tarvittaessa.

Huoltohenkilöstön päivästä tulee myös pitkä ja jos on vain yksi huoltoauto niin ruokataukoja ei juuri jää =>myös huollolle hyvät eväät ja suunnitelma omasta huoltomiesten huollosta.

Huoltoautossa on syytä olla riittävät vesi ja juomavarastot sekä kuljetusjutut ruoille mistä ne saa pikana esille ja pois ja kuskille helppo nokkia suuhun hanskojen ja kypärän kanssa.

Yhdellä huoltomiehellä(autolla) tulee kiire ja väsy mutta varmastikin on mahdollista ehtiä kaikkiin tankki paikkoihin mutta ei millään myös vaatehuoltoon! Kahdella huoltoautolla kerkiää vähän muutamaan paikkaan vaatetustakin viemään eli pisimpien siirtymien lähtöihin.

Lauantai on huoltojen ym kannalta se kiire päivä, sunnuntai huollolle helppo kuten kuskillekin jos on jäänyt vähänkään virtaa lauantailta...

Huoltoauton on syytä olla sellainen jotta kestää reissuun.

Tankkausvälineenä öljy-pekka tms kastelukannun näköinen systeemi on aika hyvä ja edullinen. Toki tuffjug tms hyvä mutta ei sovi kaikkiin pyöriin ja ainakin mulla ruikkii yli jos on tankin korkin alle laitettava suodatinsukka paikallaan.

Majoitus:

Jos mahdollista niin kannattaa ottaa majoitus Scandikista, on kuivauskaapit ym JA ennen kaikkea on kävelymatkassa lähtöpaikalta sekä aamiainen ja illallinen ovat samassa talossa. Vierumäen sisäiseen liikenteeseen menee yllättävästi aikaa jos asuu kauenpana. Koko joukkue samaan paikkaan yöksi (huolto + kuski(t))

Ajaja:

”Ralllisääntö” on syytä opetella, normi enskakisasta poikkeava ajanottosysteemi.

Vaatetuksesta on toisen puolesta lähes mahdoton sanoa varsinkaan kun kelit voivat vaihdella paljon ja ihmisten hikoaminen on yksilöllistä.

Minulla ei henkilökohtaisesti ole ollut vaikeuksia juurikaan noiden vaatteiden kanssa. Mutta minä olenkin erittäin vähän palelevaista sorttia. Pitkät siirtymät ovat kyllä pahoja ja toisaalta pätkillä tulee varmasti aivan litimäräksi hiestä. Ainakin minulle. Toisaalta herkästi palelevalle voi olla hyvinkin kriittistä tuo pukeutuminen. Minä olen pärjännyt ilman tankorukkasia tai kahvalämppäreitä mutta joillekin ne ovat ihan pakolliset. Minulla on ollut HANX Päijänne special ajoasu joka on toiminut hyvin, sen alle kerrospukeutumista vain sitten riittävästi. Siirtymillä päällä on ollut moottorikelkka hommista tuttu varikkotakki joka on lisävaatteeksi riittänyt minulla nyt olleissa säissä.

Ajon pitää spoorissa sujua rennosti, muuten tulee äitiä ikävä. Samoin asfaltilla piikeillä ajon tulee luonnistua. Nastat eivät kestä juuri yli 80km/h nopeuksia! Eli se lie hetkellisiä ylityksiä lukuunottamatta aika hyvä ajatus jotta pitäisi kattonopeutena, varsinkin siis asfaltilla. Polanteella toinen juttu tai jäällä, voi luukuttaa minkä nopeusrajoitukset tai uskallus antaa myöten. Tosin siirtymillä kerkeää kyllä vaikka ajaisi kohtuu rauhallisesti eikä yhtään ylinopeutta.

Itse olen käyttänyt persnahkan hoitamiseen vauvojen vaippavoidetta sekä vauvojen talkkia. Toimii ihan hyvin. Säämiskähousuja (pyöräilyhousuja) ym jotkut käyttää, mulla ei ole ollut.

Pitää muistaa syödä ja juoda! Etukäteen kokeilla ja tietää paljonko urheilujuomaa/geeliä keho kestää, siirtyä ajoissa mehuun ainakin osittain. Ei liian väkeviä seoksia!



Ruoka: Helposti sulavaa sellaista mikä menee alas liukkaasti, kaikilla omat mieltymyksensä. Mulla ollut esim makaroonilaatikkoa. Rusinoita, suklaata, banaania, suolakurkkua, ruisleipää jne.

Pyörä:

Varsinkin 2t mutta myös nelari menee yksillä öljyillä koko reissuun. Toki hyvä vaihtaa jos aikaa ja on varma ettei päästä likaa koneeseen enemmän kuin mitä hyöty uusista öljyistä.

Laakerit kuntoon ennen reissua. Ketjut ehdottomasti uudet kuten jarrupalatkin. Iskarihuollot syytä tehdä ennen kisaa. Mitä pienempi takaratas (ketjuratas) sen parempi, kopsii helposti kiviin isot rattaat. Välitykset kannattaa miettiä tarkoin jotta sopivat jouhevaan etenemiseen., liian lyhyet välitykset väsyttävät pitkässä juoksussa.

Valojen pitää(pitäisi) olla katulailliset! Elikkäs lisävalot on sallittuja mutta mopossa pitää olla lailliset sekä pitkät että lyhyet valot ja niitä tarkastetaan kisan aikana. Myös takavalon tulee toimia muuten reissuu jää kesken (tai saa ajaa seuraavaan huoltoon jossa korjattava). Myös takana oleva rekisterikilven alla oleva e-hyväksytty heijastin on sellainen erikois juttu mitä muissa kisoissa ei tarkasteta juuri. Samoin äänimerkki on sellainen joka tarkastetaan. Sellainen tyovalot.fi 60W led esim riittää hyvin yövaloksi, MUTTA pitää ajaa paljon ja pitkiä siirtymiä umpi pimeässä tiellä. Tällöin pyörien vakiovalot ovat ihan surkeat. Edellisenä vuonna minulla oli -07 ja vanhemman kotarin h4 umpiolla oleva maski jonka valoteho oli juuri ja juuri minulle riittävä tielle, pitää mennä vain varovasti. Viimeksi oli siis yöllä maastoon TT X2 (=30+40Wxenon)+60W led+30W xenon kypärävalo ja pitää sanoa että oli kyllä juhlallista ajaa metsässä pimeällä.

Kummankin aamun lähdössä on oltava paikoillaan sääntöjen mukainen etunumerokilpi. Siis aiheuttaa sen että rajoittaa valovalintoja, ehkä? Perinteisellä ”päitsi lampulla” ei voi ajaa päivällä jollei siihen viritä numerokilpeä.

Pakoputki kannattaa villoittaa kisaan, äänet mitataan tarkemmin kuin yleensä kisoissa.

Pinnat kannattaa katsoa tarkoin ennen kisaan lähtöä ja kiristellä tarpeen mukaan.

Jos meinaa yksillä renkailla ajaa koko reissuun niin kannattanee olla +300 nastaiset versiot. Luonnollisestikin spoorinastoituksella eli sivupiikit ei saa harottaa sivuille.

Ketjunohjuri on sellainen joka helposti saa siipeensä, itsellä ollut menestyksekkäästi TMdesign ohjuri joka on kolhiintunut mutta ehjänä pysynyt. KTM exc on siis pyörä, niissä se alkuperäinen ei ole erityisen hyvä.

Pyörässä oltava toimiva ja viralliseen kisa-aikaan säädettävissä oleva kello.

Jonkinlainen aikakorttitasku tms olisi syytä olla. Kuivassa kelissä pyykkipoika johon voi laittaa lapun roikkumaan näkösälle on oivallinen, märässä kelissä ei tietenkään toimi. Hyvä myös jos on joku tasku mihin sen takissa tms laittaa mutta sen on oltava helposti hanskat kädessä aukaistavissa/suljettavissa.

Runkonumeron pitää olla luettavissa katsastuksessa.

Mukana oltava luonnollisesti lisenssi, rekisteriote, todistus seuraan kuulumisesta jos kertalisenssi, ajokortti, poikkeuslupa (saa järjestäjältä, missä todetaan jotta saa ajaa ilman vilkkuja ja piikkikumeilla ym liikenteessä) liikennevakuutustoditus jos punakilpipyörä, siirtolupa ja -kilpi jos punakilpi... jotain muuta varmaan.

Kilpanumeroiden korkeus täytyy olla 80mm. Myös numeroiden fontti on määritelty ja se on Franklin Gothic.

varaosat:

Vaihdepoljin, vivut, kahvasuojat renkaat ja sisärenkaat, jarrupalat, laakerit (ainakin pyörän laakerit), ketjut ja ketjulukkoja (jos jousiklipsilliset ketjut). Jos ajaa kotarilla niin huoltopaikolla (kokoomahuolloissa!!) on ollut aikaisemmin kotarin rekka josta voi ostaa osia. Polttimot ja jos ruiskupyörä niin pa-suodatin, tulppa, Popniittejä, jeesusteippiä, reikänauhaa, nippusiteitä, rengaslukkoja, ketjurattaat, jarrulevyt ehkä. Halutessa jotain muoveja ym jos on helposti muksahtavaa sorttia

Loppuyhteenvetona voisi sanoa jotta ei tuo ole minusta enää mitenkään erityisen vaikea tms, kaksipäiväisenä ihan kohtuudella ajettavissa eikä sitä tarvitse millään muotoa pelätä tms kunhan mopo ja ukko lähtiessä kunnossa. Minulle tulee vuosittaisesta ajomäärästä lähes puolet kerta rykäisyllä tuolla joten sitä kun suhteuttaa ”huollon” määrään tai mahdollisiin rikoutumisiin niin ollaan hehtaarilla.
Viimeksi muokannut AnttiL, Su Marras 23, 2014 5:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
antti
Vastaa Viestiin