Eipä tuosta voi tai osaa sanoa mikä porukan on pelästyttänyt, mutta yhteishuollon toteutumatta jääminen tänä vuonna resurssipulan takia ja siihen yhdistettynä haastavalta (ja kalliilta rengaskulujen takia?) vaikuttava keli varmasti karsinut juuri 100% itse maksavia harrastajia ja niitä joille SM pisteet ei vaikuta. Viime vuonna 5x määrä sekä K että Partioluokan osallistujia, C:ssä noin 2x. SM luokissa vastaavaa niin isoa katoa ei ole tullut. Toivottavasti kisa ei ala profiloitumaan pelkäksi SM tason ukkojen taistoksi. Luulen että ei koska tuskin on taloudellisesti mahdollista kisa järjestäjille joten suureen massaan on jatkossakin panostettava. Toisaalta julkisuudessa kerrotut tiedot radan muuttamiseta SM arvon takia nopeammaksi ja sitä kautta EHKÄ perus harrastajia vähemmän mielyttäväksi tai myös ennakko tiedot jotta jos oikein pehmenee niin saatetaan perua pätkiä ja siirtää maastokokeet pääosin motocross radoille ja hiekkakuopille niin ovat saattaneet vaikuttaa osallistuja määriin. Ainakin itseä kyllä syletyttäisi ajaa järven ympäri välillä crossiradalla piipahtaen. Nuo siirtymät kuitenkaan eivät ole tuon kisan hauska puoli vaan monipuoliset haastavat metsissä ajettavat maastokokeet. Crossirataa saattaa tykittää kotipuolessakin ihan riittävästi. Tietysti julkisuudessa esitetyt lausunnot jotta jos keli oikein huonoksi menee niin "hyvin häijy vaihtoehto on kisan peruminen" joka tietysti heti perään moneen kertaan peruttu ja sanottu jotta ei ole mahdollista perinteen ja kisan jatkon kannalta pitää välivuotta jne voi saada jonkun epäröimään osallistumista. Suuri osa kuluista joita kisasta syntyy tulee kuitenkin jo etukäteen ja osa menee hukkaan kisan peruuntuessa niin epävarmimmat saattavat jo tuosta päättää että ei lähde. Onneski kuitenkin nyt noita SM kuskeja on noin 60 ilmoittautunut joten eiköhän kisa pidetä joka tapauksessa.
Tällä Partio luokka järjestelyllä saa kuluja karsittua huollon osalta henkeä kohti mukavasti, kutakuinkin 1/2 varmaan. Koitamme tehdä mukavan "matkakertomuksen" josko innostaisi tai rohkaisisi joitakin ensi vuonna osallistumaan. Nyt jo voi sanoa jotta ollut mukavampi valmistautua kisaan kun on voinut yhdessä samassa veneessä olevien kanssa pohtia eri vaihtoehtoja ja tilanteen kehittymistä, ehkä jopa rasittavuuteen saakka (sorry vaan joukkue kaverit

). Lisäksi minulla siinä mielessä hyvä tilanne jotta tuo varmuutta hommaan kun partiossa kummatkin toiset ovat teknisesti taitavia, itse en niinkään niin apu on ainakin lähellä jos menee itsellä sormi suuhun. Itse voi taas tarjota varmastikin kavereille sitten pehmeissä paikoissa "nosturi apua" kun tuota vartta on kertynyt sillä lailla jotta on siinä hyvä, edes jossain

Muutenkinhan tuo partioluokka on perustettu alunperin (järjestäjän mukaan) jotta siinä kisailtaisiin vähemmän tosissaan, pienemmin kustannuksin ja pienemmällä lähtökynnyksellä.
Toisaalta hyväkin tavallaan jotta on vähän kuskeja kelin ollessa mahdollisesti pehmeä, ei kulu niin paljoa maasto ja maanomistajat eivät ole niin kärmeissään ja vikana etenevällä (me) ei ole ihan niin syviä uria edessä.
Vielä pari viikkoa, sitten tosi toimiin, ei malttaisi odottaa. Pitkän välin sääennustekkin vaikuttaa sekä katsojien että kisaajien kannalta ihan mukavalta eli ei kun kaikki kynnelle kykenevät hurraamaan PKP tiimille ja nauttimaan Suomen kuuluisimman endurokisan tunnelmasta!