Renkaat kisaan eri alustoille
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Kiitos Janille taas näistäkin tiedotteista.
Hyvä että pidät meidät ajan tasalla.
Hyvä että pidät meidät ajan tasalla.
-
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Totisemmassa endurossa ei tosiaan ole ollut liikaa vaihtoehtoja tähän asti, mutta nyt näyttää ajat muuttuneet. Aktiivisesti kisaa ajavia taitaa kuitenkin olla aika pieni osa tämän foorumin käyttäjistä. Makkaraendurossa taas ei huomaa mitään eroa, minkä merkin FIM on alla, joten siinä mielessä taitaa ehkä olla vähän väärä foorumi näistä höpistä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Ei ole väärä foorumi.Jani M kirjoitti: Makkaraendurossa taas ei huomaa mitään eroa, minkä merkin FIM on alla, joten siinä mielessä taitaa ehkä olla vähän väärä foorumi näistä höpistä.
Jos vain jaksat vaivautua, niin jatka samaan malliin. Nämä sinun pyörä- ja rengas-uutispoimintosi ovat mielenkiintoisia.
Ja toiseksi, kyllä niissä FIMeissä on eroja kaltaiseni retkeilijänkin näkökulmasta katsottuna. "Adventurekumeissa" ei ole.
Ne vastenmieliset, meluavat, syvään uurretut muka-endurokumit, ovat kaikki yhtä paskoja matkaillessa. En ymmärrä miksi niitä valmistetaan, ja vielä vähemmän, ostetaan
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Tässä matkan varrella olen kuluttanut aika ison kasan FIMejäkin, koska mun mielestäni hyvin toimiva pyörä ansaitsee hyvin toimivat renkaatkin. Maantielle maantierenkaat ja maastoon maastorenkaat.
Crossiin ja enskaan kehitetyt renkaat ovat toki siirtymillä mitä ovat, mutta sitten kun päästään siirtymältä pois, niin miksi pitäisi pihistellä ajonautinnosta?
Iso ja kömpelö matkaenduro on toki eri asia FIMien päällä kuin puolet kevyempi kisapeli. Mutta miksi kovilla ja liukkailla matkaendurokumeilla matkaendurosta pitäisi tehdä entistä kömpelömpi, maastossa? Ja sama homma kadulla. Miksi niillä samoilla kovilla ja liukkailla pitäisi ajaa Alpeille kärsimään?
Crossiin ja enskaan kehitetyt renkaat ovat toki siirtymillä mitä ovat, mutta sitten kun päästään siirtymältä pois, niin miksi pitäisi pihistellä ajonautinnosta?
Iso ja kömpelö matkaenduro on toki eri asia FIMien päällä kuin puolet kevyempi kisapeli. Mutta miksi kovilla ja liukkailla matkaendurokumeilla matkaendurosta pitäisi tehdä entistä kömpelömpi, maastossa? Ja sama homma kadulla. Miksi niillä samoilla kovilla ja liukkailla pitäisi ajaa Alpeille kärsimään?
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
..niin niistä eroista karkeasti:
Ihan perus-Misukka ja Mezeler-kama toimii perusvarmasti, kunhan aina pyrkii ajamaan luistossa myös kylille saavuttaessa.
Pidolle ei saisi turhaan päästää, jotta ei tulisi luisto-yllätyksiä.
Sitten on tällaisia halpoja ja yleensä aika kovia Biltema- ja Rinaldi-tyylisiä FIMejä.
Ne pitävät yleensä myös asfaltilla nappuloiden kaatumatta jonkin verran paremmin ja saattavat kestää kilometrejäkin kiitettävästi.
Maastossakin käyttäytyvät vähintään hyvin, koska ajoneuvon kokonaispaino.
Niistäkään ei voi olla tykkäämättä
Ihan perus-Misukka ja Mezeler-kama toimii perusvarmasti, kunhan aina pyrkii ajamaan luistossa myös kylille saavuttaessa.
Pidolle ei saisi turhaan päästää, jotta ei tulisi luisto-yllätyksiä.
Sitten on tällaisia halpoja ja yleensä aika kovia Biltema- ja Rinaldi-tyylisiä FIMejä.
Ne pitävät yleensä myös asfaltilla nappuloiden kaatumatta jonkin verran paremmin ja saattavat kestää kilometrejäkin kiitettävästi.
Maastossakin käyttäytyvät vähintään hyvin, koska ajoneuvon kokonaispaino.
Niistäkään ei voi olla tykkäämättä
-
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Otin pikkunelariin kokeeksi 90/100-21 Sixdays Hardin eteen josko se vaikka olisi parempi kuin 90/90-21 Hard, joka ei oikein tuntunut sopivan minulle. Nyt on 5,5 tuntia ajoa takana ja samat tuntemukset on kuin kapeammastakin koosta, vaikka ilmatila on isompi. Toimii hyvin kovassa vauhdissa, mutta hitaassa vauhdissa liukkaassa kivikossa ja juurakossa ei pidä. Kimpoilee kivistä ihan kuin keulan vaimennus olisi liian jäykällä vauhtiin nähden. Renkaassa on jäykempi runko kuin tavallisessa Sixdayssissa, mikä selittää sitä, että vetomiehet kehuvat rengasta. Tällainen C-luokan hitaamman puolikkaan kuski ei pääse kuin hetkittäin sellaiseen vauhtiin, että rengas toimisi parhaimmillaan. Liukaassa savessa ja hiekkacrossiradalla toimii hienosti, mutta Pirkanmaalla on paljon kivikkoisia enduroreittejä, joten siinä toimiminen on minulle ensisijaista. Edellinen oli 90/90-21 tavallinen Sixdays, ja samoilla reiteillä se oli minulle parempi. Tilasin siitä 90/100-21 koon, joka on vanhasta kokemuksesta ollut vielä parempi. Ajotyyli on ilmeisesti muuttunut enemmän eturengasta kuluttavaksi, kun tuosta tavallisesta Sixdayssista alkoi sivunappulat olla kovin rotansyömät jo 35 tuntia ajettuna, kun olen aikaisemmin ajanut 40-50 tuntia eturenkailla, ja joskus aikanaan jopa 70 tuntia.
Takana Starcross 5 Soft on perusvarma valinta treenirenkaana. Toimii kaikissa oloissa. Ei pidä liukkaassa kivikossa niin hyvin kuin Sixdays Soft, mutta riittävästi kuitenkin. Crossiin hiekkaradalle on loistava ja piti hienosti myös sateen liukastalla ja pehmentämällä savipohjaisella enduroreitillä. Kuvio on kuitenkin niin harva, että näitä ei viitsi edes kokeilla ajaa loppuun 690:llä sen jälkeen kun nappulat on pyöristyneet molempiin suuntiin ja korkeus madaltunut johonkin 10 mm:iin.
Takana Starcross 5 Soft on perusvarma valinta treenirenkaana. Toimii kaikissa oloissa. Ei pidä liukkaassa kivikossa niin hyvin kuin Sixdays Soft, mutta riittävästi kuitenkin. Crossiin hiekkaradalle on loistava ja piti hienosti myös sateen liukastalla ja pehmentämällä savipohjaisella enduroreitillä. Kuvio on kuitenkin niin harva, että näitä ei viitsi edes kokeilla ajaa loppuun 690:llä sen jälkeen kun nappulat on pyöristyneet molempiin suuntiin ja korkeus madaltunut johonkin 10 mm:iin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Parhaimmaksi omassa käytössä todettu, mutta kuluvat nopeasti. Korkealla ilmatilalla menee juurissa ja kivissä todella pehmeästi. Korjaa vähän huonompienkin iskareiden herkkyyttä.
MITAS EF-07 140/80-18 SUPER LIGHT
MITAS EF SUPERLIGHT 90/100-21
vihreällä raidalla
Keltaisella raidalla kestävät vähän kauemmin.
MITAS EF-07 140/80-18 SUPER LIGHT
MITAS EF SUPERLIGHT 90/100-21
vihreällä raidalla
Keltaisella raidalla kestävät vähän kauemmin.
Keep calm and love fossil fuels.
- tertsu
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
- Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
- Paikkakunta: Oulu
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Joo, pito ja kestävyys ei tuppaa asumaan samassa renkaassa
Omat suosikit enskaan ja kivikko juurakkoon.
Eteen Michelin Enduro Medium 90/100 tai Xgrip Hulkyboy.
Taakse Metzeler Six Days 140/80 Soft.
Omat suosikit enskaan ja kivikko juurakkoon.
Eteen Michelin Enduro Medium 90/100 tai Xgrip Hulkyboy.
Taakse Metzeler Six Days 140/80 Soft.
Kura lentää...
- Hsippe
- Viestit: 696
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Jep, tuossa on kyllä suomienskaan kokolailla hyvä kombinaatio.mikko73h kirjoitti:Parhaimmaksi omassa käytössä todettu, mutta kuluvat nopeasti. Korkealla ilmatilalla menee juurissa ja kivissä todella pehmeästi. Korjaa vähän huonompienkin iskareiden herkkyyttä.
MITAS EF-07 140/80-18 SUPER LIGHT
MITAS EF SUPERLIGHT 90/100-21
vihreällä raidalla
Keltaisella raidalla kestävät vähän kauemmin.
Sitten jos rengastuksen ei tartte olla FIM hyväksyttyä niin Mitakselta löytyy taakse korkeampi nappulaista vihree raitaista joko pikkuhiljaa poistuva C18 tai seuraajansa TerraForce MX SM.
-
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Metzeleriltä on tullut myös Soft ja Supersoft versiot 6-days Extreme eturenkaasta, kun aikaisemmin on ollut vain tavallinen ja Hard, jossa on eri kuvio. Super Soft takarengas on nyt puolestaan tieliikennehyväksytty, eli kelpaa kisoihin tarkemmallekin katsurille.
https://enduro21.com/en/products-review ... eme-enduro
Hard enduron suosion kasvu ohjaa nyt selvästi endurorenkaiden kehitystä, kun Micheliniltäkin tuli Enduro Xtrem, jolla kaikki kärkikuskit näyttivät ajavan Romaniacsissa:
https://www.michelin.fi/motorbike/tyres ... -xtrem-nhs
Satapiikillä on ollut jonkun aikaa jo valikoimassaan X-grippejä, joita saa myös useina eri seoksina.
https://www.x-grip.at/productcategory/tyres/
Hard enduroon tarkoitetut pehmeän seoksen renkaat ovat hyviä myös perinteiseen kivikko-juurakko-Suomienskaan varsinkin liukkaissa syksykeleissä, joten kehitys on oikein tervetullutta, vaikka ei olisikaan hard-endurofani.
https://enduro21.com/en/products-review ... eme-enduro
Hard enduron suosion kasvu ohjaa nyt selvästi endurorenkaiden kehitystä, kun Micheliniltäkin tuli Enduro Xtrem, jolla kaikki kärkikuskit näyttivät ajavan Romaniacsissa:
https://www.michelin.fi/motorbike/tyres ... -xtrem-nhs
Satapiikillä on ollut jonkun aikaa jo valikoimassaan X-grippejä, joita saa myös useina eri seoksina.
https://www.x-grip.at/productcategory/tyres/
Hard enduroon tarkoitetut pehmeän seoksen renkaat ovat hyviä myös perinteiseen kivikko-juurakko-Suomienskaan varsinkin liukkaissa syksykeleissä, joten kehitys on oikein tervetullutta, vaikka ei olisikaan hard-endurofani.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Onkos kenelläkään kokemusta Maxxiksen renkaista? Houkuttelisi koitaa M7312:sta takana. Noissa on ainakin hinta aika kohdillaan ja väittävät olevan kehitetty GNCC touhuihin, eli hyvin sekalaiseen maastoon. Rapakon takanahan moni isokin tiimi ajaa Maxxiksella, että voisi kuvitella tuon olevan ihan suht ok
Neljä vaihdetta riittää.
-
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Tuo eturengas Maxxcross SI M7311 näyttää siltä, joka tulee perusmallin Kotareissa ensiasennusrenkaana. On siitä vaan brändätty EnduProksi. Se on ainakin ihan hyvä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
^ Otin takasen testiin. Edessä taidan suosia edelleen noita kuuden päivän renkaita, eikä ne niin kulukaan mitä takapyörät.
Juniorin 65:een otin molempiin päihin nuo Maxxikset. Nopealla googletuksella ainakin 50 SX:ssä on ilmeisesti ensiasennusrenkaana juurikin tuo SI, eli tämä M7311/7312 combo. MX32 Scorpparit tuossa 65:ssa viime kesänä oli, mutta takaa pintaa hävinnyt liki puolet ja etusesta taas reunanappuloita uupuu reiluhkosti, niin oli likellä etten viime syyskesästä jo noita vaihtanut pois, mutta laiskuus voitti kun ei kuskikaan noista hirmuisesti jupissut.
Juniorin 65:een otin molempiin päihin nuo Maxxikset. Nopealla googletuksella ainakin 50 SX:ssä on ilmeisesti ensiasennusrenkaana juurikin tuo SI, eli tämä M7311/7312 combo. MX32 Scorpparit tuossa 65:ssa viime kesänä oli, mutta takaa pintaa hävinnyt liki puolet ja etusesta taas reunanappuloita uupuu reiluhkosti, niin oli likellä etten viime syyskesästä jo noita vaihtanut pois, mutta laiskuus voitti kun ei kuskikaan noista hirmuisesti jupissut.
Neljä vaihdetta riittää.
- bisti
- Viestit: 1514
- Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
- Paikkakunta: Vihti
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Jos haluaa kokeilla noita Maxxiksen eturenkaita niin mulla olis myynnissä 2 kappaletta, toinen käytännössä uusi ja toinen vähän ajettu. Muuten ihan jees mutta pehmeällä hiekkaradalla ei mielestäni oikein toimi kurveissa vaan lipsahtaa arvaamattomasti alta. Mutta jos haluaa halvalla kokeilla niin tavaratorilta löytyy.
EDIT: renkaat meni jo
EDIT: renkaat meni jo
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Re: Renkaat kisaan eri alustoille
Onko kukaan testaillut Brikkarin E50 FIMiä? Tuli moinen laitettua itselle alle kun edukkaasti sai. Ainakin erinäköinen mitä vaikka "perinteinen" six deissi. Ajattelin että tuskin Brikkari ihan huono voi olla.
Höntsäpyörään (450 RMZ) laitoin muuten taakse halvan 24MX:n Razorbackin. Tuo on huomattavan pehmoisen oloista kumia, voisi toimia suht jees metsässäkin. Ei nyt ole vielä tullut kun kerran käytyä sillä ajamassa ja ainakin paremmin se crossiradalla raapi eteenpäin mitä puoliksi kulunut vanha kauha. Sen puoleen harrasteajoon tuntuisi olevan hinta/laatu ihan jees. Etusesta ei kyllä kokemusta.
Höntsäpyörään (450 RMZ) laitoin muuten taakse halvan 24MX:n Razorbackin. Tuo on huomattavan pehmoisen oloista kumia, voisi toimia suht jees metsässäkin. Ei nyt ole vielä tullut kun kerran käytyä sillä ajamassa ja ainakin paremmin se crossiradalla raapi eteenpäin mitä puoliksi kulunut vanha kauha. Sen puoleen harrasteajoon tuntuisi olevan hinta/laatu ihan jees. Etusesta ei kyllä kokemusta.
Neljä vaihdetta riittää.